جواهرده کجاست؟ آداب و رسوم + جاهای دیدنی + آداب و رسوم

25 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
روستای زیبا جواهرده در دل کوه های سرسبز 6326323232

روستای جواهرده، یکی از جاذبه‌های بی‌ نظیر و پرطرفدار رامسر در شمال کشور است. این روستا با مسیری خیره کننده و در مه محو شونده، شما را به یک سفر در یک تابلوی نقاشی و خیالی دعوت می‌کند. این منطقه با آب و هوای دلپذیر و چشم‌ اندازهای طبیعی منحصر به فرد، هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را پذیرایی می‌کند. همین اولین قدم شما در جاده‌ ای که به این روستا منتهی می‌شود، شگفتی و غرق در زیبایی‌های بی‌بدیل این منطقه را برای شما به ارمغان می‌آورد. در مطالب قبلی با جاذبه های گردشگری شگفت انگیز مازندران آشنا شده اید و حال میخواهیم شما را با روستا جواهرده فوق العاده زیبای مازندران آشنا نماییم، با ما همراه باشید.

خانه های پوشیده شده از دریای ابر جواهرده 41524156416341

جواهرده کجاست؟

جواهرده، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران و یک روستای دیدنی در شهرستان رامسر قرار دارد. این روستا در ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز واقع شده است. فاصله جواهرده تا تهران حدود ۲۶۰ کیلومتر است و برای رسیدن به این مقصد باید یک مسیر پنج ساعته را طی کنید. موقعیت جغرافیایی جواهرده در ارتفاعات البرز و در نزدیکی قله‌های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس، آب و هوایی دلپذیر را برای این روستا ایجاد کرده است. در گذشته، مردم رامسر از جواهرده به عنوان یک ییلاق برای فرار از گرمای شدید تابستان در شهر استفاده می‌کردند و در زمستان‌های سرد و برفی به شهر خود بازمی‌گشتند.

جمعیت فعلی روستای جواهرده بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۰، تقریباً ۹۸۰۰ نفر است. ساکنان این روستا به عمده پیشه‌های دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند. همچنین، صنایع دستی در این روستا شامل آهنگری، مسگری، سفال‌سازی و نمدبافی می‌باشد. در فصول گردشگری، مردم جواهرده خانه‌های خود را به عنوان اقامتگاه برای گردشگران در اختیار می‌گذارند و از این طریق نیز درآمد کسب می‌کنند.

روستای زیبا جواهرده در دل کوه های سرسبز 6326323232

مسیر دسترسی به جواهرده

جهت دسترسی به روستای جواهرده، ابتدا از بازار رامسر عبور کرده و به سه راهی فلسطین برسید. سپس از این سه راهی، مسیر را به سمت جنوب رامسر ادامه داده تا به جاده جواهرده برسید.

آداب و رسوم روستا جواهرده

در گذشته، ساکنان روستای جواهرده از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می‌کردند. آن‌ها جشن‌ های مختلفی را برگزار می‌کردند، از جمله عید نوروز و جشن تیرماه سیزده. همچنین، در این روستا پرداخت خراج و مالیات، حساب و کتاب زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی نیز به تقویم گیلکی وابسته بود.مردم جواهرده، نوروز را در آغاز فصل بهار و اولین روز فروردین جشن نمی‌گرفتند؛ بلکه روزهای اواسط ماه مرداد (۱۳ تا ۱۷ مرداد) به عنوان شروع سال شناخته می‌شد.

ماه‌ های سال گیلکی در تقویم گالشی به ترتیب زیر بوده‌اند:

  • نوروز ماه
  • کرچه ماه
  • ارکه ماه
  • تیر ماه
  • موردال ماه
  • شرر ماه
  • امیر ماه، اول ماه
  • سیه ماه
  • ده ماه
  • ورفه ماه
  • اسفندار ماه

جشن های بومی روستا جواهرده

1- کشتی گیله مردی

کشتی گیله مردی در شب‌های تابستانی در جواهرده بین کشتی‌گیران مازندرانی و گیلانی برگزار می‌شود. در این ورزش، رده‌بندی وزنی یا محدودیت زمانی وجود ندارد. هدف اصلی بازی این است که با استفاده از دست، مشت و پا، حریف را مجبور به لمس زمین کنید. در صورت طولانی شدن نبرد، می‌توان از داور در خواست توقف کرد. در پایان بازی، برنده بازنده را در آغوش می‌گیرد و به مرکز زمین می‌رود. جوایز این مسابقه می‌تواند پول از طرف تماشاگران یا حیواناتی مانند گاو، اسب یا شال ابریشمی گلدار باشد.

تماشای جمعیت از کشتی گیله مردی در روستای جواهرده 4564156412412

2- رسم گِل کاری مسجد آدینه

جشن گل کاری مسجد آدینه یک جشن قدیمی و مذهبی است که هر سال در اولین جمعه ماه اسد یا هفدهم مرداد ماه برگزار می‌شد. در این جشن، کشاورزان و دامداران با استفاده از گِلی که با شیر دام‌های خود تهیه می‌کردند، دیوارهای مسجد را گل کاری می‌کردند. این رسم قدیمی مشارکت دوشیزگان را در تهیه گِل و مشارکت مردان را در گل کاری نداشت. پس از پایان این کار، مردم به جشن و سرور می‌پرداختند و با نواختن سرنا و دهل شادی را در کوچه‌های روستا به اشتراک می‌گذاشتند. در پایان مراسم، بازاری نیز برپا می‌شد که محصولات و هنر اهالی روستا به نمایش گذاشته می‌شد. این رسم به مدتی فراموش شده بود، اما قرار است به زودی دوباره برگزار شود و به جاذبه‌های فرهنگی جواهرده تبدیل شود.

مسجد آدینه با طاقچه های بلند 526352156352625

3- جشن تیرماه سیزده

جشن “تیرماه سیزده“، یک جشن قدیمی در طبرستان است که هر سال در دوازدهم یا سیزدهم آبان برگزار می‌شود. این جشن به مناسبت پیروزی مردم ایران بر ضحاک و شکست ستمگران در نقاط مختلف مازندران برگزار می‌شود. آداب و رسوم مختلفی مانند شعر خوانی و تهیه خوراکی‌های مخصوص این جشن، در شب سیزدهم تیر ماه انجام می‌شود. جشن “تیرماه سیزده” در نقاط مختلف استان مازندران با سنت‌ها و شیوه‌های متفاوتی برگزار می‌شود.

جمع شدن بزرگان ده برای جشن تیرماه سیزده همراه با سفره ی رنگی 4541654516526

جاهای دیدنی روستای جواهرده

  • مسجد آدینه
  • جنگل، دشت و قله‌ها
  • مقبره شاه یحیی
  • گورهای تاریخی گبر
  • پارک جنگلی جواهرده

تماشای فردی از گورهای تاریخی گبر جواهرده 541652163526

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه