۱۰ بنای شگفت انگیز جهان باستان که لازم است آن ها را بشناسید

26 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
غروب سرخ عبد پوزیدن سوئیون 87454156116151

جهان باستان دنیایی است مملو از شگفتی های بیشمار از فلسفه و سیاست گرفته تا فناوری و معماری. تاثیرات گسترده یونان باستان و روم باستان بر جهانیان یکی از واقعیت های انکار نشدنی بشر می باشد. تاثیرگذار ترین ردپایی که جهان باستان بر زندگی بشر گذاشته است، پدید آمدن همین مقیاس های بزرگ است. در این مقاله به معرفی چند سازه مطرح که جز شگفت انگیز ترین سازه های جهان باستان هستند، خواهیم پرداخت. تعداد این سازه ها بسیار زیاد می باشد و ما نمی توانیم همه آن ها را در یک مقاله معرفی کنیم، بنابراین به ناچار تنها چند مورد از این سازه ها را معرفی خواهیم کرد.

معبد پوزیدون، سونیون، یونان

معبد پوزئیدون یکی از قدیمی ترین معابدی است که در ۴۴۴ سال قبل از میلاد ساخته شده است و بر فراز خلیج سونیون بر روی صخره ای در زیر آفتاب تند یونان قرار دارد.
معبد پوزیدون برای اولین بار در ادیسه به عنوان مکانی که منلائوس فرونتیس را دفن می کند، ذکر شد و به عنوان یک مکان مقدس شناخته شد. ساخت و ساز در این مکان در قرن ششم آغاز شد اما طول تاریخ چندین بار تخریب و بازسازی شد. معبدی که امروزه بر فراز ویرانه هایی از بناهای اولیه ساخته شده است، روایتی فیزیکی در مورد تاریخچه ریشه دار و اهمیت این مکان ایجاد می کند. معبد پوزیدون به سبک دوریک ساخته شده است و دارای ۳۴ ستون (از این تعداد ۱۶ ستون هنوز ایستاده است) و یک تریبون بلند سنتی است.

غروب سرخ عبد پوزیدن سوئیون 52165265263

دلفی، کوه پارناسوس، یونان

هنگامی که صحبت از شگفتی های جهان باستان و سازه های ساخته شده در این عصر می شود، نام این سازه به چشم می خورد. دلفی یکی مشهور ترین معجزه های معماری است که برخی از فعالیت های فرقه ای یونان باستان را در خود جای داده است. محراب دلفی شامل گنجینه ها، معابد، ورزشگاه، تئاتر، مجسمه ها و کتیبه ها است.
معبد آپولو که حرم در اطراف آن قرار دارد، در مرکز و نقطه کانونی این سازه قرار دارد. این سازه نه تنها شگفتی های معماری باستان، بلکه شگفتی های دین یونان باستان را نیز به نمایش می گذارد.  زیبایی های گسترده این سازه باعث شده تا هر ساله میلیون ها بازدیدکننده از سراسر جهان داوطلب بازدید از این سازه باشند.

فایستوس کرت مینو

فایستوس کرت مینو یکی دیگر از معروف ترین سازه های جهان باستان است. این سازه پر از رمز و راز های پیچیده ای است که محققان در جهت کشف آن ها تلاش هایی گسترده در پیش می گیرند.
فیستوس در جنوب کرت واقع شده و از دوره نوسنگی تا تخریب جزیره قرن پانزدهم قبل از میلاد مسکون بوده است.
این سازه از سال ۱۹۰۰ میلادی تحت کاوش مداوم بوده است، در پی این کاوش ها راز های باور نکردنی فراوانی گره گشایی شده است. طراحی و معماری خاص این سازه یکی دیگر از عواملی است که محبوبیت این مکان را گسترش داده است.

سازه های جهان باستان 967489679684596898978

معبد آپولو

معبد آپولو، یکی از مهم‌ترین معابد یونان باستان، در شهر دلفی واقع شده است. این معبد به خدای آفتاب و موسیقی، آپولو، اختصاص داشته و به عنوان یکی از مکان‌های مقدس یونانی‌ها محسوب می‌شده است. معبد آپولو در دوران هلنیستی ساخته شده و پس از آن به مرور زمان توسعه و بازسازی شده است. این معبد در قرن چهارم قبل از میلاد توسط چارلز نیکلسون کشف شد و پس از آن مورد توجه گردشگران و باستان‌شناسان قرار گرفت. معبد آپولو از جمله دیدنی‌های مهم یونان است و شامل بخش‌های مختلفی از جمله تئاتر، سالن‌های تاریخی و گنبد معروف خود به خودی می‌باشد. همچنین مجموعه‌ای از تندیس‌های بزرگ نیز در این معبد وجود دارد که نمادهای مختلفی را نشان می‌دهد. در کنار معبد آپولو، دلفی دارای موزه‌های مختلفی نیز است که به نمایشگاه‌های بزرگی از آثار باستانی و هنری شهرت دارند. به علاوه، شهر دلفی نیز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم یونان شناخته می‌شود و دارای مکان‌های دیدنی مختلفی از جمله تئاتر، موزه‌ها و بناهای باستانی است.

کاخ دیوکلیتان، اسپلیت، کرواسی

کاخ دیوکلیتیان (Diocletian’s Palace) یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شهر اسپلیت کرواسی است. این کاخ در سال ۳۰۰ میلادی توسط امپراتور رومی دیوکلیتیان ساخته شد و در دهه‌های بعد توسط جمعیت محلی به عنوان محل زندگی، کار و خدمات استفاده شد. این کاخ امپراتوری شامل بخش‌هایی با نقش‌های مختلف از جمله اتاق‌های خصوصی، باغ‌ها، ساحل، فضاهای عمومی و تجاری بود. دیوکلیتیان در این کاخ برای مدت زندگی‌اش در پستی پس از پایین‌ترین درجه رومی‌ها، زندگی کرد و در ۳۱۰ میلادی در اینجا درگذشت. پس از او، کاخ به مرور زمان تغییراتی را تجربه کرد، بناهای جدیدی به آن افزوده شد و بخش‌هایی از آن به دست سلطنت‌های محلی در طول قرون وسطی و دوره بعد از آن داده شد.

کاخ دیوکلیتان اسپلیت کرواسی در شب مهتابی 456416526526

کتابخانه سلسوس، افسوس، ترکیه

کتابخانه سلسوس که در افسوس ترکیه واقع شده است یکی دیگر از سازه های جهان باستان است که در سال ۱۱۷ بعد از میلاد به عنوان مقبره ای برای گایوس ژولیوس سلسوس پول مانوس، فرماندار  آسیا ساخته شد. این ساختمان دارای نمایی دو طبقه و ستون های قرنتی می باشد که توجه هر بینایی را به خود جلب می کند.
این کتابخانه توانایی نگهداری بیش از ۱۲۰۰۰ طومار را داشته و پس از الکساندرا و پرگاموم سومین کتابخانه ثروتمند جهان بود.

معبد بعلبک، لبنان

معبد بعلبک، در شمال شرقی لبنان و در نزدیکی شهر بعلبک قرار دارد. این معبد، که در سال 1984 به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شده است، یکی از شاهکارهای هنر و معماری باستانی است. معبد بعلبک در دورهٔ روم باستان ساخته شده و به عنوان یک معبد مشرف بر اهتمامات دینی و رسمی رومیان در منطقهٔ بعلبک شناخته می‌شود. در زمان ساخت آن، بعلبک به‌عنوان یکی از مراکز شهری مهم در سوریهٔ رومی شناخته می‌شد. این معبد به سبک رومی و با استفاده از موادی چون سنگ و سیمان ساخته شده است. به‌طور خاص، معبد بعلبک شامل سه ناوبری (استوا) است که برای جشن‌های بزرگ و خدایان محبوب برگزار می‌شد. در سال‌های بعد از سقوط روم، این معبد به یک کلیسا تبدیل شد و بعد از آن به تپه‌ای برای کشاورزی تبدیل شد. به علت بی‌توجهی به تاریخی‌ترین آثارش، معبد بعلبک در طول قرون وسطی و در دوران حکومت عثمانی تخریب و به ویرانه‌ای تبدیل شد. در قرن نوزدهم، این معبد توسط گروهی از مستندسازان و برجستگان تاریخی معرفی و در اوایل قرن بیستم تحت محافظت یونسکو قرار گرفت.

معبد 48694894789646948تاج محل ، هند

محل یکی از نمادهای برجسته هند و یکی از مکان‌های دیدنی پرطرفدار در جهان است. این بنا در شهر آگرا در ایالت اتر پرادش در شمال هند قرار دارد و به دلیل طراحی و زیبایی آن شناخته شده است. تاج محل در واقع یک آرامگاه است که به دستور شاه جهان، شاهاب الدین محمد شاه، به یاد محبوبترین همسر او، ممتاز محل، ساخته شده است. این بنا در سال ۱۶۳۲ میلادی ساخته شد و برای ساخت آن از معدن‌های مرمر سفید، گرانیت، آهک و سنگ‌های گرانبها استفاده شد. تاج محل شامل یک باغ ۵۲ بی‌نام و نشان، یک مسجد و یک آرامگاه مربوط به شاهاب الدین محمد شاه و همسرش، ممتاز محل، است. بنا به دلیل طراحی زیبا، نمایش مهارت فراوان معماری و تزیینات شگفت‌انگیزی که بر روی آن وجود دارد، به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار هنری و معماری جهان شناخته می‌شود. تاج محل در سال ۱۹۸۳ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو به ثبت رسید و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان برای بازدید از آن به آگرا سفر می‌کنند.

تاج محل هند 56263522323

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه