ده مورد از بزرگ ترین مساجد جهان که شما را شگفت زده می‌کنند.

25 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
مسجد حسن دوم طراحی زیبا و اسمانی 54635232323

با افزایش تعداد مسلمانان در جهان، مساجد نیز گسترش یافتند. این سازه های اسلامی که از طراحی و معماری خاصی برخوردار بودند، در مدت زمانی اندک توانسته اند توجه بسیاری از جهانیان را به خود جلب کرده و مقصد بسیاری از گردشگران شوند.   این سازه ها مانند دیگر ساختمان ها دارای اندازه های مختلفی بودند. در این میان مساجد بزرگ تر علاقه مندان بیشتری را به خود اختصاص داد. در این مقاله به معرفی ده مورد از بزرگ ترین مساجد جهان خواهیم پرداخت.

لیست مسجدهای معروف جهان 

مسجد حسن دوم

مسجد حسن دوم یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین مساجد جهان است که در شهر کازابلانکا در مراکش قرار دارد. این مسجد در سال ۱۹۸۶ میلادی توسط پادشاه مراکش در زمینی به مساحت ۹ هکتار ساخته شد. طراحی این مسجد به دست معمار فرانسوی مسلمان به نام میشل پینسون بوده است که با الهام از مساجد سنتی مراکش، طرحی مدرن و منحصر به فرد ارائه داده است. از ویژگی‌های بارز این مسجد می‌توان به برج‌های بلند و جناح‌های مشبک آن اشاره کرد که در معماری اسلامی به صورت بسیار کاراکتریستیک شناخته می‌شوند. مسجد حسن دوم دارای یک سالن اصلی بسیار بزرگ است که به ظرفیت حدود ۲۵ هزار نفر قابلیت پذیرش دارد. همچنین دارای چندین تالار و اتاق برای نمازهای جماعتی و فضاهایی برای انجام مراسم دینی مختلف است.

مسجد حسن دوم با طراحی برج های بلند و اسمانی دلبر 54635232323

 

مسجد بزرگ الجزایر

جاما الجزائر، معروف به مسجد بزرگ الجزایر بلندترین مناره آفریقا است که در الجزایر واقع شده است. این مسجد که به تازگی تکمیل شده است، دارای یک عرشه مشاهده در بالای مناره می باشد. این سازه بلند سی و هفت طبقه، مجموعه ای وسیع شامل یک مدرسه قرآنی، کتابخانه، رستوران، آمفی تئاتر و یک مرکز تحقیقاتی که به تاریخ الجزایر اختصاص داده شده را در خود جای داده است.
طراحی و ساخت این سازه بسیار خاص و شگفت انگیز است. منحصر به فرد بودن این مسجد یکی از دلایل بازدید وسیع گردشگران از این مسجد می باشد.

مسجد جمکران

مسجد جمکران واقع در شش کیلومتری قم، یکی از مشهور ترین و بزرگ ترین مساجد جهان است که در کشور خودمان واقع شده است. در داخل این سازه یک فضای راحت و جداگانه برای مردان و زنان در منطقه وجود دارد. محوطه مسجد با حیاط وسیع، برای بسیاری از مراسم مذهبی از جمله عاشورا و میلاد امام مهدی (عج) مناسب شده است. هر ساله ما شاهد برپایی بسیاری از مراسم مذهبی در این مسجد زیبا می باشیم.

بزرگ ترین مساجد جهان 7496849684596847968749686986

تاج المساجد

تاج المساجد یا “تاج المحال”، مسجدی است که در شهر بوپال، ایالت مادیاپرادش در هند واقع شده است. این مسجد در سال 1868 میلادی توسط نواب شاه جهان بگام، حاکم بوپال ، ساخته شد. تاج المساجد یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین مساجد هند است و به خاطر طراحی منحصربه‌فرد و معماری خیره‌کننده‌اش معروف است. برج‌های بلند، قباب‌های بزرگ و طرح‌های مهندسی پیچیده در ساختار مسجد، شاهکاری از معماری هندوستانی و اسلامی است. مسجد تاج المساجد در سطحی بالا، با نمایی بی‌نظیر و طرح‌هایی از گلدسته و نگاره‌های اسلامی، به مساجد اهمیت بسیاری بخشیده است. دروازه ورودی به مسجد با مینارهای بلند و منحصر به فرد، تا حدی شبیه به تاج مشهور خودپرستون شاهنشاهی هند است که به همین دلیل به این مسجد نام “تاج المساجد” داده شده است.

تاج المساجد باف تاریخی 4524141614521

مسجد استقلال

مسجد استقلال یکی دیگر از بزرگ ترین مساجد جهان می باشد که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. این مسجد ملی اندونزی به مناسبت استقلال اندونزی، «استقلال» نامگذاری شده است.
مکان مقدس نام برده که بین میدان Merdeka و کلیسای جامع جاکارتا واقع شده است اولین بار در سال 1978 توسط اولین رئیس جمهور اندونزی، سوکارنو برای عموم مردم افتتاح شده است.  غیر مسلمانان می توانند از تمام مناطق مسجد به جز اتاق اصلی با فرش قرمز (مخصوص نمازگزاران) دیدن کنند.
با نگاهی دقیق به ساخت این سازه خواهید فهمید که ساختمان نام برده از یک طراحی خاص که حاصل تلاش معمارانی کوشا و با تجربه بوده، بهره برده است

بارا مام بارا

بارا مام بارا که در لکنهو هند واقع شده است یکی دیگر از بزرگ ترین مساجد جهان می باشد که توجه بسیاری از مسلمانان هندی را به خود جلب نموده است. بارا مام بارا که توسط نواب در برنامه کاهش قحطی ساخته شده است، یک ساختمان زیبا است که عناصر جالبی را در خود جای داده است.
بارا مام بارا با سقف بدون پشتوانه خود بیشتر به عنوان یک شگفتی معماری بنایی شناخته می شود.

حرم امام رضا

حرم امام رضا (ع) بزرگ ترین مسجد جهان از نظر مساحت می باشد. در داخل مجموعه مقبره امام رضا، مسجد گوهرشاد، موزه، کتابخانه، چهار حوزه علمیه و گورستان واقع شده است که جذابیت معنوی فراوانی دارد. این مجموعه همچنین یکی از مهم ترین نقاط گردشگری ایران است و به عنوان قلب ایران شیعه برچسب گذاری شده است. خود حرم مساحتی را در بر می گیرد که بیش از 600000 نمازگزار را در خود جای می دهد.

مسجد امام علی

مسجد امام علی در نجف عراق واقع شده است و سالانه میلیون ها زائر را به خود جذب می کند. این معماری تاریخی که در سال 997 قبل از میلاد تکمیل شده است، محل دفن دومین شخصیت مهم مسلمانان شیعه می باشد. این ساختمان همچنین به دلیل گنبد بزرگ خود که 42 متر ارتفاع دارد و از 7777 تخته آجری با رنگ طلا پوشانده شده است، مشهور است. کناره ها و دیوارهای پشتی نیز با موزاییک های فیروزه ای پوشانده شده و ظاهر زیبایی به مسجد بخشیده اند.

بزرگترین مساجد جهان 546584698468954187474187

مسجد النبوی

مسجد النبوی یا مسجد پیامبر، مسجد مشهوری در شهر مدینه در عربستان سعودی است و به دلیل مهمان‌نوازی و پذیرایی پیامبر اسلام، محمد (ص) از دیرباز مورد توجه و احترام مسلمانان بوده است. این مسجد اولین مسجدی است که پس از مسجد الحرام در مکه، برای نماز جمعه ساخته شده است و توسط پیامبر اسلام در سال 622 میلادی تأسیس شد. پس از آن، با افزایش تعداد مسلمانان و بزرگ شدن شهر مدینه، این مسجد در طول تاریخ چندین بار با اضافه کردن ساختمان‌های جدید و بزرگ‌تر، توسعه یافته است. مساحت مسجد النبوی بیش از ۴۰۰٬۰۰۰ متر مربع است و ظرفیت آن بیش از ۱ میلیون نفر در هر لحظه است. این مسجد دارای صدایی بسیار زیبا و آرامش‌بخش است که از بیشتر قرآن به صورت تلاوت در آن پخش می‌شود.

مسجدالنبی زیارتگاه زائران 565652526

مسجد بزرگ مکه

مسجد بزرگ مکه که به مسجد حرام نیز معروف است یکی از بزرگ ترین مساجد جهان و مقدس ترین مکان برای همه مسلمانان در سراسر جهان محسوب می شود. این مسجد به گونه ای ساخته شده که اطراف کعبه را احاطه کرده و در شهر مکه، عربستان واقع شده است. مکان مقدس نام برده همچنین محل بسیاری از مکان های مهم دیگر مانند سنگ سیاه، چاه زمزم، مکام ابراهیم و تپه های صفا و مروه می باشد.
این مسجد بزرگ ترین مسجد جهان است که می تواند تا 1.5 میلیون نمازگزار را در خود جای دهد و مساحت آن 365000 متر مربع می باشد. همچنین این ساختمان دارای شش مناره است که همگی در ارتفاع 89 متری ایستاده اند.
مسجد بزرگ مکه نیز مانند تمامی سازه های قدیمی در طول این سال ها بازسازی ها و گسترش های متعدد زیادی را پشت سر گذاشته است. این سازه در طول عمر خود از کنترل خلفای مختلف، سلاطین و پادشاهان زیادی عبور کرده و در حال حاضر تحت کنترل پادشاه عربستان سعودی می باشد.

‫5/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه