پل ورسک کجاست؟ تاریخچه + جاذبه های اطراف آن

4 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
پل ورسک قدیمی 54656521632

یکی از  شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری مازندران پل ورسک است. پل ورسک، یکی از شاهکارهای معماری دنیا محسوب می‌شود. این پل در میان کوه‌ها و انبوه درختان سرسبز واقع شده و تصاویری زیبا و دیدنی را به نمایش گذاشته است. ارتفاع بلندی که پل ورسک از روی رودخانه دارد، احساسی از ترس و هیجان را در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

آشنایی با پل ورسک

پل ورسک قدمتدار، یکی از شاهکارهای معماری ایران، در روستای عباس‌آباد استان مازندران واقع شده است. این پل در دره‌ای با ارتفاع ۱۱۰ متر و طول ۷۳ متر ساخته شده است. پل ورسک بعد از ساخت، راه‌های ریلی منطقه شمال کشور را به هم متصل کرد و رونق اقتصادی و آبادانی فراوانی را در منطقه به وجود آورد. ساخت پل ورسک در دوره پهلوی اول، در سال ۱۳۱۲ آغاز شده و پس از ۳ سال ساخت، در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسید. پل ورسک به دلیل ارتفاع بالای خود، از محلی نزدیک به پل امام خمینی در شهر شوش عبور می‌کند و در نتیجه بیشتر مسافرانی که از تردد در این پل عبور می‌کنند، با مناظری بسیار زیبا و دیدنی مواجه می‌شوند.

پل ورسک در دل کوه و درختان 465465265

تاریخچه پل ورسک

پل ورسک یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری ایران است که در میان کوهستان و دره‌های سرسبز شمال ایران واقع شده است. این پل در اصل جهت اتصال راه‌های ریلی مناطق شمالی ایران به یکدیگر و همچنین به شبکه راه‌های ریلی کشور احداث شد. در دوران ساخت پل، مهمترین مساله انتقال مواد و تجهیزات به سمت ساخت پل بود. برای این منظور، یک جاده سخت به طول 2 کیلومتر از روستای عباس‌آباد تا محل ساخت پل ساخته شد. همچنین برای حمل و نقل کانکس‌ها، تجهیزات و مواد ساختمانی، راه‌آهنی در نزدیکی پل ورسک به کار گرفته شد.

ساخت پل ورسک در دل کوه، نماد رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی مناطق شمالی ایران بوده است. برای ساخت این پل، به مهندسان و معماران برجسته دوران پهلوی اول مانند اسکندر قزوینی، محمد تقی خان شیرازی، علی‌اصغر شهریاری و مهندس چوبینی نیاز بوده است.پل ورسک به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی ملی ایران در سال 1356 به ثبت رسیده است و در کتاب رکوردهای گینس با عنوان مرتفع‌ترین پل‌های جهان نیز ذکر شده است. همچنین این پل به عنوان یکی از زیباترین پل‌های ایران و جهان شناخته شده است.

پل ورسک محل عبور قطار مسافر بری و باربری 544541631263

جاذبه های اطراف پل ورسک

  • روستای عباس‌آباد: روستای عباس‌آباد، محل واقعی پل ورسک است و در کنار پل قرار دارد. این روستا با مناظر خلاب و طبیعتی زیبا، یکی از مقاصد گردشگری مازندران است.
  • مرزن آباد: مرزن آباد یکی دیگر از شهرهای مازندران است که در فاصله نزدیکی به پل ورسک قرار دارد. این شهر با بازارهای محلی و کوچه‌های خیابانی معروف است.
  • گردنه گدوک: در مرز بین دو استان مازندران و تهران قرار دارد و به خاطر چشم انداز بی نظیر و طبیعت زیبایی که دارد، جذابیت ویژه‌ای دارد. این گردنه یکی از بخش‌های جاده تهران به سمت فیروزکوه است که در اکثر ماه‌های سال به دلیل برف و سرمای شدید از دسترس مسافران خارج می‌شود، اما در فصل بهار و تابستان با رنگارنگی گل‌ها و پوشش گیاهی خود، چشم‌نوازی بیشتری به خود می‌گیرد.
  • دریاچه زیبای نمک‌آبرود: دریاچه نمک‌آبرود یکی از دریاچه‌های زیبای مازندران است که در فاصله کمی از پل ورسک قرار دارد. این دریاچه با آبی فروان و جنگل‌های سرسبز، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد.
  • سد برزجرد: سد برزجرد یکی از بزرگترین سد‌های کشور و در فاصله حدود 30 کیلومتری از پل ورسک قرار دارد. این سد با بلندی 230 متر، در حاشیه کوه‌های زیبای البرز قرار گرفته و با چشم‌اندازی فوق‌العاده، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد.

سد برزجرد در دل کوه 541545665464

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه