راز ارتباط صحیح فضاها در ویلاهای شمال

4 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
ویلاهای شمال 46878674684867468746848

در طراحی پروژه‌های مسکونی، شناخت درست روابط بین فضاها توسط طراح بسیار حائز اهمیت است و ممکن است تفاوتی بزرگی در نتیجه نهایی ایجاد کند، طراحی خوب را از طراحی بد تمایز دهد. این مسئله در طراحی ویلاهای شمال نیز صدق می‌کند، زیرا در این محیط مسکونی فعالیت می‌کنیم و شناخت روابط صحیح فضایی در یک مجموعه مسکونی، ضروری است. به عنوان مثال، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در محیط‌های مختلف حس راحتی را دریافت می‌کنیم؟ به عنوان مثال، چرا در ویلاهای مازندران احساس خوبی داریم، اما در مکان‌های دیگر نه؟ این به شدت به روابط صحیح فضایی برمی‌گردد.

در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توان بهترین ویلاهای مازندران را از نظر روابط فضایی داشت و آن‌ها را الگوی مناسبی از ساخت ویلا در شمال قرار داد.

در ادامه با ما همراه باشید تا ارتباط صحیح فضاها در ویلاهای شمال را بررسی کنیم.

ویلاهای شمال 46878674684867468746848

انواع ارتباط بین دو فضا

قبل از هرچیز به صورت کلی، نوع ارتباط بین دو فضا را دسته‌بندی می‌کنیم، که در رابطه با ویلاهای شمال نیز صادق است.

فضایی درون یک فضا: وقتی یک فضا توسط یک فضای بزرگتر احاطه شده و توسط آن محدود شده است.

فضاهای متداخل: فضاهایی که در بخشی از آن‌ها با یکدیگر همپوشانی دارند، متداخل نامیده می‌شوند. یعنی هرکدام از آن‌ها بخشی از خود را با دیگری به اشتراک می‌گذارند.

فضاهای مجاور: فضاهایی که یا مماس هستند و یا مرز مشترکی دارند.

فضاهایی مرتبط با یک فضا: زمانی که دو فضا توسط یک فضای واسطه به هم متصل و مرتبط هستند.

ریز فضا در ویلاهای شمال

دیاگرام حبابی یکی از روش‌های شروع طراحی مسکونی است که در طراحی ویلاهای شمال نیز به عنوان یک متد معتبر استفاده می‌شود. در این دیاگرام، تنها ارتباطات اصلی و مهم فضاهای ویلاها را نشان می‌دهیم و با ساده‌ترین شکل ممکن فضاها را نمایش می‌دهیم.

ریزفضاهای موجود در دیاگرام حبابی ویلاهای شمال، دارای معنای مکانی نیستند و صرفا نشان‌دهنده ارتباط فضایی هستند. یعنی با حفظ ارتباط مشخص شده، فضاها قابلیت جا به جا شدن دارند.

بحث مکان‌یابی از دیاگرام جداست و با توجه به مسائلی مثل اقلیم، تفکیک عرصه‌ها، شرایط زمین مورد نظر و … مکان هر چیز بر روی نقشه مشخص می‌شود. دیاگرام در واقع، منطقی‌ترین حالتی است که هر فضا با فضای دیگر در ارتباط خواهد بود.

ویلاهای شمال 6947859648964789684759687496

لیست فضاهای ویلاهای شمال

در ادامه فرایند طراحی ویلاهای شمال، با توجه به نیازها و ویژگی‌های هر فضا، شکل و مقیاس تقریبی هر فضا را تعیین می‌کنیم. در این مرحله از طراحی، از یک طرح اولیه و شماتیک استفاده می‌کنیم که به آن لکه‌گذاری می‌گویند. در لکه‌گذاری، حدود جایگاه فضاها در ویلاهای شمال مشخص می‌شود و پس از آن می‌توان به جزئیات دقیق‌تر طراحی پرداخت. جزئیاتی مانند ابعاد دقیق فضاها، مکان قرارگیری بازشوها، اندازه دیوارهای داخلی و خارجی و غیره.

در واقع پس از این موارد، به ترسیم فنی ویلاهای شمال می‌رسیم که از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

چرخش و حرکت در ویلاهای شمال

شناخت سیرهای صحیح حرکتی و تعیین درست و کارآمد آن‌ها، بخش اساسی از مسائل مرتبط با ارتباط فضاها در ویلاهای شمال است. طراح باید مسیر حرکت را با بهینه‌سازی فضاها و جلوبردن آن‌ها به سوی حداکثر فضای مفید تعیین کند و از اختصاص زیاد فضای مفید به مسیر حرکتی خودداری کند!

سیستم گردش مناسب در ویلاهای شمالی و هر خانه‌ای اهمیت دارد و باید فرصت مناسبی برای عبور و مرور در بین فضاها فراهم کند.

در طراحی ویلاهای شمالی، تمرکز بر راحتی و حفظ فضاهای مفید مورد اهمیت قرار می‌گیرد و باید از ایجاد مشکلات در عبور و مرور ساکنین خودداری کنیم. همچنین، بهتر است در طراحی، از ایجاد فضاهای بیهوده و غیرضروری که در نهایت نقصان طراحی را به همراه دارند، کمتر استفاده شود.

 

 

ارتباطات فضایی در ویلاهای شمال

در رابطه با نشیمن در ویلاهای شمال می‌توانیم بگوییم که نشیمن باید در محلی نزدیک به ورودی باشد و با توجه به مسائل فرهنگی و … حفظ محرمیت نیز باید رعایت شود. ترجیح ما بر این است که که ورود مستقیما به نشیمن نباشد و فیلتری برای ورودی ویلاهای شمال در نظر بگیریم که افراد اول به آن وارد شوند.

نکته دیگری که باید در رابطه با طراحی نشیمن ویلاهای مازندران لحاظ کرد این است که این فضا نباید محل عبور و مرور و یا فضای تقسیم باشد! نشیمن باید فضایی دنج باشد که علاوه بر ارتباط صحیح و کارآمد با سایر فضاها، شخصیت مستقلی داشته باشد. در برخی موارد ممکن است پارتیشن‌هایی نیز برای جداسازی مناسب این فضا به کار اضافه شود، ولی این مورد به سبک طراحی داخلی هم بستگی دارد.

نشیمن ویلاهای شمال را می‌توان در هم‌پوشانی صحیح با آشپزخانه و ناهارخوری نیز طراحی کرد. در هر حال در این روابط فضایی، سلسله مراتب و ایجاد فضاهای عمومی، نیمه‌عمومی و خصوصی در ویلاهای شمال از اهمیت زیادی برخوردار است.

در طراحی‌های امروزی، ناهارخوری دیگر به عنوان بخشی که برای آن فکری نشده‌است نیست، بلکه غالبا فضایی از پیش تعیین شده را به این بخش اختصاص می‌دهیم. بهتر است ناهارخوری ویلاهای شمال، در مجاورت آشپزخانه قرار بگیرد و در سوی دیگر، با نشیمن نیز مجاورتی مطلوب داشته‌باشد!

این مورد تا حدودی غذاخوری را در میانه این دو فضا قرار می‌هد، ولی روش‌های متفاوتی برای مکان‌یابی ناهارخوری در ویلاهای شمال وجود دارد.

ارتباط صحیح آشپزخانه با دیگر فضاها در ویلاهای شمال را نیز بررسی می‌کنیم. بهتر است آشپزخانه در نزدیکی ورودی باشد، چرا که نقش سرویس‌دهی به تمام فضاها را بر عهده دارد و از طرفی زمانی که مواد غذایی تازه خریداری می‌شود، سریع‌تر می‌توان آن را به آشپزخانه رساند. آشپزخانه در ویلاهای شمال، به ویژه در طراحی‌های اخیر، ارتباطی مستقیم و قوی با نشیمن دارد و این مورد از نظر ایمنی نیز بهتر است. از طرفی، آشپزخانه در منازل امروزی به بخشی از طراحی داخلی تبدیل شده‌است.

 

ویلاهای شمال

 

سایر ارتباط‌های فضایی در ویلاهای شمال

بخش خواب و قسمت مربوط به اتاق خواب‌ها، جزء فضاهای خصوصی منزل محسوب می‌شود و عموما در وجهه شمالی قرار گرفته و سعی می‌شود بخش ساکت‌تر خانه را به آن اختصاص دهیم. اتاق خواب‌ها عموما دارای فضای تقسیم کوچکی هستند که تفکیک بهتر فضا را میسر می‌کند و حتی‌الامکان سعی می‌شود دید مستقیم به پذیرایی و نشیمن را با این فضای تقسیم ببندیم. حمام نیز بهتر است در همین قسمت قرار بگیرد و در واقع ارتباط آن با بخش خصوصی قوی‌تر باشد.

و اما حیاط و محوطه! بخشی دل‌انگیز در ویلاهای شمال، که نقشی قوی در این ساختمان‌ها ایفا می‌کند. قطعا حیاط نیز در این دسته‌بندی نقش خود را دارد و باید دارای ارتباطی صحیح، مطلوب و متوازن با سایر فضاها باشد. این ارتباط را چگونه می‌توان ایجاد کرد؟ خود شما در این رابطه چه فکر می‌کنید؟ چه حیاطی را با چه نوع مدل طراحی و چه نحوه‌ای از دسترسی، متناسب ویلاهای شمال می‌دانید و ترجیح می‌دهید که حیاط خود شما نیز به آن صورت طراحی شود؟

در زمان طراحی و جا نمایی حیاط ویلاهای شمال، مسئله دید و نورگیری اهمیت دارد. در واقع فضاهایی که به چشم‌اندازی جذاب نیاز دارند، مثل نشیمن و آشپزخانه بهتر است در مجاورت حیاط باشند تا هم بتوان از هوای دل‌انگیز و تهویه هوایی مطبوع در آن‌ها بهره برد و هم بتوان دید و نور کافی این فضاها را تامین کرد.

ممکن است حیاط خلوت و یا پاسیو نیز داشته‌باشید که عمدتا مجاورت اتاق خواب‌ها با این حیاط‌ها منطقی‌تر است.

یکی از بهترین راه‌کارها برای ایجاد ارتباط قوی میان حیاط و سایر فضاها در ویلاهای شمال، داشتن بهارخواب و یا تراس است. با داشتن این فضا و گنجاندن آن در طراحی، بسیاری از نیازهای عملکردی، روحی و ارتباطی ساکنین فراهم می‌شود و بهترین نمونه‌های ویلا در مازندران، حتما ایوان، تراس یا بهارخواب را در طراحی خود دارند!

نکاتی جالب توجه درباره ارتباط فضاها در ویلاهای شمال

زمانی که افراد می‌خواهند در یک ویلا در مازندران سرمایه‌گذاری کنند، ممکن است بنا به بودجه خود، به سمت ویلاهای لاکچری این منطقه بروند. در این تیپ از ویلاهای شمال، ممکن است فضاهای بیشتری وجود داشته‌باشد، یعنی ممکن است فضاهایی خارج از استاندارد تعیین شده داشته‌باشیم که کارفرما بنا بر نیاز شخصی خود، از طراح خواسته تا آن‌ها را در فضا بگنجاند.

فضاهایی مثل استخر روباز یا استخر درون ویلا، باشگاه ورزشی، فضایی برای اجتماع میهمانان، اتاق کار و مواردی از این قبیل.

در اینجا نیز نحوه دسترسی و ارتباط این فضاها با سایر فضاهای ویلاها مهم است و شاید بهترین مرجع برای تعیین آن، کارفرماست. برای مثال، ممکن است فرد اتاق کاری بخواهد که دور از تمام فضاها باشد و در دنج‌ترین نقطه قرار داشته‌باشد و یا برعکس، بخواهد اتاق کار به صورت پویا با دیگر فضاها کار کند! در اینجا با توجه به خواسته کارفرما، فضاهایی خاص و اینچنینی را در ارتباط با سایر فضاها طراحی کرده و در پلان قرار می‌دهیم.

ارتباط صحیح فضایی در یک منزل مسکونی، در نهایت چیزی به جز آرامش خاطر افراد و استفاده صحیح و بهینه از محیط را به همراه ندارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه