سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی | ویژگی + نکات مهم طراحی

26 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
استفاده از لوستر در نورپردازی ویلا به سبک کلاسیک استفاده

سبک دکوراسیون کلاسیک اغلب به عنوان یک سبک دکوراسیون بسیار شیک و با سلیقه توصیف می‌شود که بر پایه طرح‌ها و زیبایی‌ شناسی از دوران باستان و قرن 18 و 19 ساخته شده است. این سبک دکوراسیون معمولاً به هنر و فرهنگ اروپایی توجه دارد و از جزئیات و طرح‌های فوق‌ العاده زیبا و پیچیده استفاده می‌کند. موادی مانند چوب، مرمر، جواهرات، پارچه‌های گرانبها و سنگ‌های قیمتی به عنوان اجزای کلیدی این سبک دکوراسیون در نظر گرفته می‌شوند.

دیزایین داخلی کلاسیک استفاده از مبلمان کرم و پرده سبز 541521465216352

اصول طراحی در معماری سبک کلاسیک

1- استفاده از ترکیبات هنری کلاسیک

استفاده از ترکیبات هنری کلاسیک در طراحی داخلی و معماری که در قرن‌های گذشته در اروپا و آسیا توسط هنرمندان و معماران مشهور به کار گرفته شده‌اند. این ترکیبات شامل ستون‌ها، آرک‌ها، کنده‌ها، کاشی‌ها و معماری مینیاتوری است. به عنوان مثال، استفاده از ستون‌های دور، آرک‌های پهن و کنده‌های تزئینی می‌تواند باعث شود که فضای داخلی یک ساختمان یا اتاق شما به صورت کلاسیک و مجلل به نظر برسد.

2- استفاده از موادباکیفیت بالا در سبک کلاسیک

در این سبک، از موادی مانند چوب، سنگ، فلز، شیشه و پارچه‌های باکیفیت استفاده می‌شود. برای مثال، استفاده از چوب‌هایی مانند انواع درختان مثل گردو، بلوط و کریستال در دکوراسیون داخلی به منظور ساخت مبلمان و تزئینات دیواری و سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چوب‌ها باید از نوعی باشند که با طولانی مدت استفاده، کیفیت و شکل خود را حفظ کنند. از سنگ‌های گرانبها نیز برای ساخت محوطه‌های خارجی و در برخی موارد داخلی استفاده می‌شود. سنگ‌های گرانبها مانند مرمر، گرانیت و تراورتن، با دوام بالا، رنگ ثابت و زیبایی خاص، انتخابی عالی برای کف‌پوش و دیوارپوش محوطه‌های خارجی و یا سندرمی‌های مجلل داخلی هستند.

3- توجه و تعادل به نسبت

در طراحی داخلی، از ترکیبی از الگوهای هندسی، شکل‌های منحنی و محورهای عمودی و افقی استفاده می‌شود. این ترکیبات به منظور ایجاد تعادل در فضای داخلی به کار می‌روند. همچنین، در ساختمان‌های خارجی، نسبت‌های هندسی و اندازه‌های مناسب برای پیکربندی ساختمان و تزئینات آن به کار می‌روند. در معماری سبک کلاسیک، تعادل نه تنها به معنای ترکیب شکل‌ها و الگوهای هندسی است، بلکه به معنای تعادل رنگ، نور، سایه، و نرمی و سختی متریال‌های استفاده شده نیز هست. در این سبک، ترکیب مواد باکیفیت بالا و مصالح طبیعی با سبک‌های هنری کلاسیک و تزئینات دقیق به منظور ایجاد تعادل بین مواد و تزئینات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4-  نورپردازی درسبک کلاسیک

استفاده از چراغ‌های دیواری، لوسترها و چراغ‌های طبقه بالا، برای ایجاد نورپردازی مناسب در سبک کلاسیک، بسیار مهم است. این چراغ‌ها معمولاً از موادی مانند برنز و شیشه ساخته می‌شوند و طرح‌هایی با جزئیات بالا دارند. همچنین، استفاده از نورهای نرم و گرم، مانند نور نشیمن یا نور مطالعه، که منبع نور را به صورت مستقیم به سمت زمین هدایت می‌کنند، نیز برای ایجاد حس دفاع از خانه و راحتی مفید است.

استفاده از لوستر در نورپردازی ویلا به سبک کلاسیک 65263526352

طراحی دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک

استفاده از مبلمان

دیزاین مبلمان سبک کلاسیک، عناصر زیادی مانند تنوع در ارتفاع و اندازه، جزئیات تزئینی، فرم های منحنی و استفاده از مصالح با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این سبک، معمولا از چوب به رنگهای تیره مانند گردو و بلوط استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از فلزاتی نظیر مس و برنج برای تزئینات مبلمان استفاده کرد. طراحی مبلمان کلاسیک باید به شکلی باشد که با نمایش قدرت و استقلال، راحتی و آرامش را به کاربران منتقل کند. از جمله عناصری که در طراحی مبلمان سبک کلاسیک باید مورد توجه قرار بگیرند، می‌توان به طرح ظریف، استفاده از پارچه‌های با کیفیت و دقت در جزئیات و تزئینات اشاره کرد. علاوه بر این، رعایت نسبت در ابعاد مبلمان نیز بسیار مهم است.

استفاده ار رنگ های گرم و ملایم

در این سبک، استفاده از رنگ‌های تیره و شدید مانند سیاه و قرمز برای جزئیات و تزیینات کمتر استفاده می‌شود. رنگ سفید برای کف‌پوش‌ها، دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود و به دلیل نورپردازی خوبی که به داخل فضا ایجاد می‌کند، احساس فضای بزرگ و روشنی را به شما می‌دهد. رنگ بژ یا کرم معمولاً برای پوشش دادن به دیوارها و مبلمان بزرگ استفاده می‌شود و به دلیل اینکه رنگ طبیعی است، با بسیاری از رنگ‌های دیگر هماهنگی دارد. رنگ آبی آسمانی، صورتی، بنفش و زرد محور برای جزئیات و تزیینات مانند رویه‌ی مبلمان، پرده‌ها، وسایل تزیینی و غیره استفاده می‌شود. این رنگ‌ها به دلیل شادی و تازگی‌شان، هیجان و احساس خوشایندی را به داخل فضا ایجاد می‌کنند.

دیزایین با دکوریجات آنتیک و عتیقه

در این سبک، از دکوراسیون‌های با قدمت و تاریخچه‌ای برخوردار، همچون مجسمه‌های سنگی، آثار هنری، گلدان‌های سفالی، وسایل تزئینی و غیره استفاده می‌شود. در طراحی داخلی سبک کلاسیک، از موادی همچون چوب، سنگ، مرمر، برونز، و شیشه استفاده می‌شود که از قدمت و تاریخچه‌ی آن‌ها در کنار ظاهر زیبا و ارزشمند آن‌ها در دکوراسیون، استفاده می‌شود. از طرف دیگر، تزئینات آنتیک و عتیقه در سبک کلاسیک، تمایلی به جلب توجه ندارد و با حفظ حس زیبایی و ارامش، در محیطی آرام و دلنشین کاربرد دارد. از دیگر دکوراسیون‌های عتیقه در سبک کلاسیک، می‌توان به میزهای گرد و ارتفاعات متفاوت، ست های قهوه‌خانه‌ای، مبلمان چرمی با ظاهری کهنه و تاریخی، و همچنین موکت‌هایی با الگوها و طرح‌های مختلف اشاره کرد.

تقارن و تناسب در چیدمان اثاثیه

در سبک کلاسیک، تقارن و تناسب باید به صورت دقیق و با دقت در نظر گرفته شود. برای مثال، دو عدد صندلی باید به گونه‌ای چیده شوند که هر دو به نسبت یکسانی نسبت به یکدیگر باشند. از جمله اصول تقارن در این سبک می‌توان به تکرار الگوهای هنری، ترتیب جفتی اجسام و تعادل بین طرح و رنگ اشاره کرد. همچنین در چیدمان اثاثه ها، تناسب در اندازه‌گیری و استفاده از مصالح باید رعایت شود. این به معنی استفاده از قطعات بزرگتر برای اتاق‌های بزرگ و قطعات کوچکتر برای اتاق‌های کوچکتر است. همچنین استفاده از جنس‌های یکسان برای تمامی قطعات نیز می‌تواند به تناسب کمک کند.

استفاده از رنگ صورتی در چیدمان وسایل 451635263526

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه