دشت لار ؛ بهشت شقایق های قرمز | بهترین زمان سفر + عکس

24 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
دشت لار دماوند دشت شقایق های قرمز 54165656526

دشت لار در مرز استان‌های تهران و مازندران و در نزدیکی پایتخت ایران واقع شده است. این دشت زیبا با عنوان پارک ملی لار نیز شناخته می‌شود و به عنوان یک منطقه طبیعی محافظت شده، از جاذبه‌های طبیعی مهم ایران است. در فصل بهار، دشت لار تبدیل به یک باغ گل با شقایق‌های وحشی و گل‌های متنوع می‌شود. از دیگر جاذبه‌های این دشت، سد و دریاچه لار، کوه‌ها و ارتفاعات، آبشارها و رودخانه‌های زیبا می‌باشد که مناظر دلنشینی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورند. به علاوه، این منطقه بخشی از مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط‌زیست است و به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد گردشگری و جاذبه های شگفت انگیز مازندران برای طبیعت‌گردی و گردش در دل طبیعت محسوب می‌شود.

دشت لار در دل کوه دماوند 565263526325635
دشت لار در دل کوه دماوند

معرفی دشت لار

دشت لار با مساحت ۷۳ هکتار و ۵۰۰ مترمربع، یکی از مناطق طبیعی و جذاب ایران است. این دشت زیبا و دلنواز در سال ۱۳۵۴ به نام پارک ملی ثبت شد و هم‌اکنون به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده سازمان محیط‌زیست کشور شناخته می‌شود. بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست، دشت لار از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود. این دشت به عنوان یکی از مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط‌زیستی محسوب می‌شود. در واقع، از سال ۱۳۷۰، بیش از ۵۶ هزار هکتار از مناطق بالغ بر این دشت، جزو مناطق شکار و تیراندازی ممنوع قرار گرفته‌اند. چشم‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و رودها، کوه‌ها و مناظر دلکش و رویایی از جمله دیدنی‌های این دشت سرسبز هستند.

پوشش گیاهی و جانوری دشت لار

گیاهان دارویی و خوراکی مانند: گون، خرگوشک، آویشن، شنگ، لواش، سیرک، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک می باشد.

همچنین دشت لار با پوشش گل‌های زیبا و رنگارنگی همچون زنبق وحشی، شقایق قرمز، و… در بهار به رنگین‌کمانی از زیبایی‌ها تبدیل می‌شود.

در ضمن در دشت لار جانوران بسیاری زندگی می‌کنند، از جمله ماهیان قزل‌آلا، بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری و خفاش گونه‌هایی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین افعی دماوندی و البرزی از جمله گونه‌های بومی این منطقه هستند.

مار افعی دشت لار 4565652652
مار افعی بومی دشت لار

مسیرهای دسترسی به دشت لار

  1. مسیر جاده تهران-چالوس: برای دسترسی به دشت لار، می‌توانید از جاده تهران-چالوس استفاده کنید. بعد از رسیدن به شهر نور، به سمت شمال غربی باید بروید و به مدت ۳۰ کیلومتر به سمت دشت لار ادامه دهید.
  2. مسیر جاده شمالی: این مسیر از شهرستان های شمالی، شامل ساری، نکا، قائمشهر و آمل، به دشت لار می‌رسد. این مسیر از طریق راه های داخلی و کوهستانی پیچیده است و بهتر است با ماشین های 4 چرخ مجهز به سیستم عرضه بیشتری برای رانندگی روی مسیرهای بکر و ناهموار استفاده شود.
  3. مسیر از طریق شهرستان های مازندران: برای دسترسی به دشت لار می‌توان از مسیر از طریق شهرستان های شمالی مازندران، مانند رامسر، گلوگاه و بابلسر استفاده کرد. این مسیر نیز از طریق جاده‌های کوهستانی پیچیده است و برای رانندگی بهتر نیاز به ماشین‌هایی با سیستم عرضه بیشتر دارید.
مسیر دشت لار سرسبز از دل کوه 5656656565
مسیر دشت لار سرسبز از دل کوه های مرتفع

دیدنی های دشت لار :

  1. شقایق‌های دشت لار
  2. رودهای دشت لار
  3. آبشار سفیدآب
  4. دریاچه و سد لار
  5. عشایر دشت لار
  6. غار لار
  7. قلعه لار
بهشت شقایق های قرمز در دشت لار 545465656
بهشت شقایق های قرمز در دشت لار

بهترین زمان سفر به دشت لار

بهترین زمان برای سفر به دشت لار در فصل بهار (اردیبهشت تا خرداد) و پاییز (مهر تا آبان) است. در فصل بهار، پس از بارندگی‌ زمین و کوه‌ ها با پوشش گیاهی فراوانی رو به رشد می‌گیرند و زیبایی طبیعی بی‌نظیری را به وجود می‌آورند. همچنین در این فصل، روزها به طولانی شدن شروع می‌شود و آب‌وهوا نیز مطلوب تر است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه