معروف ترین سازه های معماری نورمن کدامند ؟

10 دی 1401
0 دیدگاه
معماری نورمن 48487485748748445815874

معماری نورمن ، واژه ای آشنا که تمامی دانشجویان معماری و عمران حدقل یک بار در طول زندگی خود آن را شنیده اند . این معماری یک سبک فرعی باور نکردنی در سبک معماری رومانسک کلی است . برخلاف سایر ساختمان های رومی ، معماری نام برده شامل عناصری از معماری لاتین مسیحی ، بیزانسی و اسلامی می باشد . این سبک معماری مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است . شاید این سوال برایتان پیش آید که مهم ترین ویژگی های این سبک معماری پر طرفدار چیست و کدامین سازه های معروف با بهره گیری از این معماری ساخته شده اند . اگه به دنبال پاسخ به این پرسش ها هستید ، توصیه می کنیم که مقاله ما را تا انتها دنبال کنید .

معروف ترین ویژگی معماری نورمن

دیوار های ضخیم و پنجره های کوچک

لازم است به یاد داشته باشید که معماری نورمن ، فقط یک سبک فرعی در معماری رومانسک است . از آنجا که قدمت اکثر ساختمان های نورمن متعلق به قرن 11 و 12 میلادی می باشد ، بنابراین این ساختمان ها از ارتفاع کوتاه تر و عرض گسترده تر با دیوارهای ضخیم و پنجره های کوچک برخوردار می باشد . از آنجایی که بسیاری از نوآوری های مهم مانند تکیه گاه های پرواز هنوز اختراع نشده بوده اند، معماران نورمن نتوانستند دیوارهای سبک با پنجره های بلند رنگ آمیزی که در عصر گوتیک رواج یافته بود ، ایجاد کنند . کلیسای جامع پالرمو نمونه ای عالی از سبک نورمن است که دارای ستون هایی با حروف هندسی ساده می باشد .

معماری نورمن 849689689689656586847596896868967869

جزئیات رومانسک

اگرچه سنگ تراشان در قرون وسطی اولیه بسیار ماهر بودند اما بسیاری از سنگ تراشی های این دوره زمانی در مقایسه با کنده کاری های پیچیده ساخته شده در دوران گوتیک ساده می باشد . در این سازه ستون ها ساده انگارانه هستند و شکاف هندسی در طاق ها به همان اندازه پیچیده است که هنگام نگاه به سنگ تراشی دوره قرون وسطی ساده بوده است . جزئیات رومانسک معمولاً هندسی است و اغلب فقط مکمل هندسه دیگر ساختمان در اطراف پنجره ها و درهای ورودی است . با دقت به کلیسای جامع دورهام ، می توانید جزئیات فوق العاده رومانسک را مشاهده نمایید .

موزاییک

نورمان ها عناصر بسیاری از اشکال معماری منطقه ای دیگر را در قرون وسطی اولیه در خود جای داده اند و آثار شگفت انگیزی را خلق نموده اند .
موزاییک ها  یکی از ویژگی های کلیدی معماری بیزانس می باشد که توسط نورمان ها برای ایجاد تصاویر مفصل که نمایانگر عناصر کتاب مقدس است و همچنین به تصویر کشیدن بسیاری از فرمانروایان نورمن به کار گرفته شده اند.

معماری نورمن +89686896896896948568569896

طاق های نیم دایره ای

طاق های نورمن با طاق های گرد معمولی تفاوت های متمایزی دارند . طاق های گرد یا طاق رومی که  توسط امپراتوری روم رواج یافته است ، عنصری کلیدی در معماری رومانسک محسوب می شود . در این معماری بیشتر از طاق های نیم دایره ای شکل استفاده شده است .
این عنصر معماری نورمن اگرچه یک ویژگی کلیدی است اما فقط در بخش های مدیترانه ای منطقه نورمن غالب است.

آثار ساخته شده با استفاده از معماری نورمن در چه مناطقی یافت می شوند ؟

از آنجا که گروه های مختلف نورمن ها مناطق جداگانه ای را فتح کردند ، معماری نورمن را می توان در مکان های مختلف در سراسر اروپا و مدیترانه یافت . این پراکندگی منطقه منجر به یکی از جالب ترین جنبه های ساختمان نورمن می شود .
در جزایر بریتانیا ، معماری نورمن به شدت تحت تأثیر دیگر معماری رومانسک اروپای غربی است و شبیه ساختمان های دیگر در فرانسه ، اسپانیا و آلمان امروزی می باشد . در مدیترانه ، معماری نورمن شخصیت کاملاً جدیدی به خود می گیرد . ساختمان های نورمن در سرزمین های مدیترانه به شدت تحت تأثیر آثار معماری بیزانسی و اسلامی قرار گرفته و از این دو معماری بهره می گیرند .

بهترین نمونه های معماری نورمن

در ادامه به معرفی برخی از ساختمان هایی خواهیم پرداخت که اغلب به عنوان بهترین نمونه های معماری نورمن در نظر گرفته می شوند . این ساختمان ها همه ویژگی های کلیدی سبک نورمن را نشان می دهند .

کلیسای جامع مونریال _ ایتالیا

موزاییک های داخل کلیسای جامع مونرال یکی از بهترین نمونه های معماری نورمن را در سراسر اروپا به معرفی خواهند کرد .
کلیسای جامع مونرال با استفاده از موزاییک های مجللی که تزئینات داخلی کلیسا را ​​انجام می دهند ، شهرت بسیاری یافته است . این سازه یکی از باورنکردنی ترین کلیساها در سراسر سیسیل است . ساخت و ساز کلیسای نام برده در سال 1172 آغاز شد . بیشتر معماری این سازه به سبک نورمن می باشد اما افزودنی های مختلفی به سبک های دیگر نیز به آن اضافه شده است . بسیاری از مراحل ساخت این سازه توسط صنعتگران بیزانسی انجام شد که بخشی از موزاییک ها را تکمیل کردند . اکثر کاشی های این سازه موزاییک طلایی هستند که نور را منعکس می کنند و فضای داخلی را به رنگ زرد متمایز می کنند .

کلیسای جامع مونریال در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است . صومعه کلیسای جامع یکی از بزرگترین کلیسا های جامع ایتالیا محسوب می شود . این محوطه با یک ستون طویل که از 216 طاق نورمن ساخته شده است محصور گشته  است . ستون های داخل فضا به طرز پیچیده ای تراشیده شده و همچنین بسیاری از آنها مجسمه سازی شده اند ، سپس با طلا و جزئیات رنگی کامل شده اند. دو برج ناقوس نامتقارن در جلوی کلیسا واقع شده است که صد ها سال بلند ترین سازه در مونریال بوده اند . اگرچه بالای برج شمالی فرو ریخت و هرگز بازسازی نشد اما برج جنوبی در کنار صومعه بسیار خوب حفظ شده است .

معماری نورمن 89689689638456874968968496

کلیسای جامع پالرمو _ایتالیا

کلیسای جامع پالرمو یک کلیسای بزرگ نورمن است که در اوج تأثیر نورمن در مدیترانه ساخته شده است.
کلیسای جامع پالرمو یکی از بزرگ ترین کلیسا های ساخته شده توسط نورمن ها است که شهرت بسیاری یافته است . بهره گیری از چند معماری مختلف در ساخت این سازه موجب گشته که تشخیص معماری نورمن از سایر معماری ها بسیار سخت و دشوار باشد .
رواق بزرگ در ورودی اصلی مربوط به دوره رنسانس است و گنبد در دوران نئوکلاسیک اضافه شد اما بیشتر نمای بیرونی و برج های ناقوس توسط نورمن ها ساخته شده اند .
در زمان اوج پادشاهی سیسیل که توسط رومن دوم حاکم نورمن در 1130 میلادی تاسیس شد ، پالرمو یکی از قوی ترین شهرهای مدیترانه بود . به لطف موقعیت مرکزی سیسیل ، پادشاهی توانست بسیاری از مسیر های تجاری را که سرزمین اصلی اروپا را با شمال آفریقا و خاورمیانه متصل می کند کنترل کند . بسیاری از ثروت تولید شده در این زمان صرف ایجاد ساختمان های بسیار باشکوه پالرمو گشته است .

برج لندن _ انگلستان

در اوایل سال 1180میلادی ، ویلیام فاتح اقدام به ساخت برج سفید نمود که امروزه در مرکز برج لندن قرار دارد . برج سفید ، مهم ترین قلعه قرون وسطایی شهر ، توسط اولین پادشاهان نورمن انگلستان برای کنترل جمعیت شهر استفاده شد . این برج تنها بخش کوچکی از یک شبکه مستحکم بزرگ تر بود که توسط نورمن ها ساخته شده بود . در طول قرن ها ، انگلیسی ها استحکامات بیشتری مانند دیوار دفاعی بیرونی و خندق ها را به استحکامات خود اضافه کردند . در اواخر قرن نوزدهم نیز ساختمان های مختلفی در اطراف ساختمان اصلی نورمن اضافه شده گشته اند . برج لندن همچنین  در طول تاریخ به عنوان یک قلعه دفاعی ، پادگان برای سربازان ، اقامتگاه سلطنتی و حتی زندان مورد استفاده قرار گرفته است . این برج ساخته شده با استفاده از معماری نورمن هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

کاخ نورمن پالرمو و کلیسای پالاتین _ ایتالیا

کاخ نورمن پالرمو نمونه ای عالی از معماری نورمن در ایتالیا امروزی است . این کاخ که در ایتالیایی به Palazzo dei Normanni معروف است ، یک مجموعه ساختمان بزرگ است که در فاصله کمی از کلیسای جامع پالرمو قرار دارد . این ساختمان به عنوان اقامتگاه سلطنتی پادشاهان نورمن سیسیل عمل می کرد و امروز دولت منطقه ای سیسیل را در خود جای داده است . سازه نامبرده در طول قرن ها به طرز چشمگیری گسترش یافته است و حتی دارای بسیاری از بازسازی های مدرن است که آن را به یک محل کار راحت برای مقامات دولتی تبدیل کرده است . کلیسای پلاتین یک کلیسای کوچک در داخل کاخ نورمن پالرمو است . کاخ نورمن پالرمو مانند بسیاری از اقامتگاه های سلطنتی قرون وسطایی دیگر دارای کلیسای کوچک خود است یعنی کلیسای پوتین می باشد که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است . موزاییک های طلای مجلل این کلیسا به منظور نشان دادن ثروت و قدرت پادشاهی راجر دوم به کار رفته شده است .

معماری نورمن 4648969869896948968468968قلعه روچستر _ ‌انگلستان

قلعه روچستر یکی از بزرگترین قلعه های ساخته شده با استفاده از معماری نورمن در انگلستان است . این قلعه همچنان یکی از چشمگیر ترین آثار معماری  در انگلستان می باشد . این سازه در دهه 1100 میلادی اندکی پس از فتح انگلستان توسط ویلیام فاتح تکمیل گشت . اگرچه جنگ های مختلف در تاریخ انگلستان همراه با فرسایش منظم ، اثرات بسیاری بر روی قلعه گذاشته اند اما هنوز هم می توان از این شاهکار معماری و هنری لذت برد .

کلیسای جامع دورهام _ انگلستان

جالب است بدانید که تعدادی از بزرگ ترین کلیسا های جامع انگلستان توسط نورمن ها راه اندازی شده اند . احتمالاً بزرگترین نمونه آن کلیسای جامع دورهام در دورهام انگلستان باشد . در این سازه پایین ترین قسمت های شبستان مربوط به زمان نورمن ها بوده و با بهره گیری از این معماری ساخته شده است . اولین سنگ های این سازه در سال 1093 میلادی گذاشته شد و فعالیت برای اتمام ساخت این سازه قرن ها ادامه داشته است . بیشتر کلیسا گوتیک می باشد و مدت ها پس از زمان نورمن ها ساخته شده است . به این نکته نیز توجه فرمایید ، بخش هایی که در اوایل قرون وسطی ساخته شده اند بعنوان یکی از بهترین آثار حفظ شده معماری نورمن در هر نقطه در انگلستان باقی مانده است .

معماری نورمن در دنیای امروز

نورمن ها میراث ماندگاری در معماری اروپا به جا گذاشتند . برخلاف سایر پادشاهی های قرون وسطایی ، نورمان ها یک جناح مشخص با دولت متمرکز نبودند ، بلکه ملت های جداگانه ای بودند که دارای پیشینه یکپارچه بودند . این امر تا حد زیادی تنوع معماری نورمن را توضیح می دهد که اغلب در مدیترانه و جزایر بریتانیا بسیار متفاوت است .  صرف نظر از فقدان وحدت ، هنوز بسیاری از ویژگی های متمایز در معماری نورمن وجود دارد که به شکل گیری مسیر ساختمان های اروپایی در قرون وسطی کمک کرد . امروزه ساختمان های نورمن یکی از قدیمی ترین و مهم ترین ساختمان ها در انگلستان و ایتالیا هستند و معماری نورمن همچنان یک نوع ساختمان نمادین است که بخشی از ساختمان کلی می باشد . به نظر می رسد استفاده از برخی ویژگی های این معماری می تواند در زیبا سازی  سازه های امروزی مورد استفاده قرار گیرد . به طور مثال می توانید خانه ها و ویلاهایی را در نظر بگیرید که دارای موزائیک های تزئین شده می باشند . بدون شک این خانه ها و ویلاها اگر در شمال کشورمان ساخته شوند طرفداران بسیاری را به خود اختصاص می دهند .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه