اصول طراحی بهترین شهرک‌های ویلایی و مجتمع مسکونی

6 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
شهرک ویلایی 968498479684964796749

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

طراحی شهرک و یک محله به منظور رسیدن به الگویی مناسب از مجتمع‌های مسکونی، از دیرباز مورد بحث و بررسی بوده‌است. در این میان شهرک‌های ویلایی و شهرک‌های ساحلی به دلیل بالا بودن حجم مخاطب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. شهرک‌های ویلایی شمال کشور نیز در این زمینه از اهمیت منحصر به فردی برخوردار هستند و افرادی که قصد خرید و فروش ویلا در شمال کشور و سرمایه‌گذاری در املاک مازندران را دارند، ممکن است به اصول طراحی شهرک ویلایی دقت نموده و سرمایه‌گذاری خود را بر این اساس انجام دهند.

هر چه قدر طراحی شهرک و مجتمع مسکونی مخاطب مدارتر بوده و در آن از اصول درست لند اسکیپ و معماری استفاده شده باشد، جذب مخاطب و در پی آن رضایت کاربرین بیشتر است و افراد را به هدف اصلی طراحی نائل می‌کند. از طرفی، الگوهایی مناسب از ساخت شهرک ویلایی ارائه خواهد شد که می‌تواند زمینه‌ساز طراحی‌های آتی مسکن در مازندران و ویلا شهر در مازندران باشد.

اگر به دنبال الگوهای مناسبی از شهرک های ویلایی در شمال کشور هستید، در رابطه با مازندران می‌توان به شهرک خزرشهر شمالی و جنوبی در سرخرود و شهرک‌های دریا کنار و دریابیشه اشاره داشت که در آن‌ها اصول طراحی شهرک ویلایی به بهترین نحو برآورده شده‌است و شاهد رضایت مخاطبین و در پی آن افزایش خرید و فروش ویلا در این شهرک‌ها و جلب توجه سرمایه‌گذاران هستیم.

شهرک های ویلایی دارای سه سبک مختلف هستند ، شهرک ویلایی جنگلی ، شهرک ویلایی ساحلی و شهرک ویلایی معمولی ، از این جمله می توان به این نتیجه رسید که شهرک ها ویلایی هم می توانند به دریاها دسترسی داشته باشند و هم به شهر و حتی به جنگل . اما در حقیقت قوانین ساخت این شهرک ها با توجه به سبک و موقعیت هر کدام متفاوت خواهد بود .

از مهم ترین اصول طراحی شهرک های ویلایی و مجتمع های مسکونی ، رعایت کردن مشاعات ویلایی است ، در واقع برای ساخت و ساز باید فاصله و حق و حقوق فضاهای مشترک بین چند ویلا و سا ساختمان مشخص شود . به عنوان مثال فضاهایی همچون پارکینگ ، محوطه تفریحی ، فضای سبز و …. .

برای فهمیدن کامل تر این موضوع باید بگوییم که شما به تنهایی نمی توانید برای تغییر و ایجاد تنوع در آن تصمیم بگیرید ، به طور مثال شما به تنهایی نمی توانید فضای سبز محیط را دستخوش تغییرات کرده و گل یا درختی را اضافه و یا حدف کنید چرا که این بخش کاملا مشترک بوده و شخصی نمی باشد .

ویلاهای شهرکی دارای امنیت فوق العاده بالایی هستند و این امنیت حتی از ویلاهای معمولی نیز بیشتر می باشد ، معمولا در ساخت این شهرک ها از سیستم نگهبانی و حراست استفاده می شود که به صورت بیست و چهار ساعته در حال فعالیت هستند و آرامش و امنیت ساکنین را تضمین و فراهم می کنند .

سرمایه گذاری در ویلاهای شهرکی امروزه سود بسیاری را از آن خود کرده است ، از همین رو همواره توصیه می شود به دنبال خرید ویلاهای شهرکی باشید . مهم ترین قانونی که در این شهرک ها باید رعایت شود ، قانون حفظ حریم خصوصی و احترام به دیگر ساکنین است تا اختلالی در مجتمع ایجاد نشود .

شهرک ویلایی 44666565655132465

طراحی درست و خلاقانه حجم و پلان در طراحی شهرک ویلایی

قبل از هرچیز در طراحی یک شهرک ویلایی و مجتمع مسکونی باید در خاطر داشته باشیم که این مکان و فضا برای استفاده چه افرادی و در جهت چه امری است؟ قطعا در یک شهرک ویلایی هدف اصلی معاش و زندگی است و استفاده مناسب از مسرت‌های بنیادین مانند آب، هوا، خورشید، نور، باد، باران و … حق طبیعی افرادی است که در این مجموعه زندگی می‌کنند. پس نباید در خلق محیط مصنوع افراد را از حقوق اصلی خود دور کنیم.

در یک شهرک ویلایی احجام باید در عین خلاقانه بودن، امکان تعامل مناسب افراد با محیط را سلب نکنند، نباید در پی خلق حجمی خاص، توجهی به نورگیری بنا و یا طراحی اقلیمی نداشته و ظاهر را به هر چیز ترجیح دهیم! در بهترین شهرک‌های ویلایی جهان، افراد در تعامل مناسبی با طبیعت قرار دارند و استفاده مناسبی از هر آنچه مورد نیازشان است دارند.

خوب است بدانید که طراحی پلان خانه‌های یک شهرک تا جایی اهمیت دارد که اگر تمامی اصول طراحی مجموعه را برآورده باشید ولی خود خانه از ارتباطات فضایی مناسبی برخوردار نباشد، رضایتی در پی نخواهد داشت و در پی آن ساخت و ساز ویلا در شمال کشور نیز با موفقیت رو به رو نخواهد بود.

در نتیجه باید در طراحی یک شهرک ویلایی، به طراحی اجزا دقتی خاص داشت و آن‌ها را به بهترین نحو طراحی کرد و به بهره‌برداری رساند.

تعامل مناسب با بستر طرح در طراحی شهرک ویلایی

وقتی با ویلا در شمال کشور یا به طور دقیق‌تر ویلا در مازندران رو به رو هستیم، با بستری خاص سر و کار داریم که به طور طبیعی پتانسیل‌ها و نقاط قوتی به طراحی اضافه خواهد کرد. باید از این فرصت بهره برد و از بستر طبیعی قوی و پر از پتانسیل شمال کشور در جهت شکوفا کردن طرح شهرک ویلایی استفاده کرد. در واقع می‌توان به چشم انداز و موهبت‌های طبیعی در دسترس طرح به چشم فرصتی در طراحی شهرک های ویلایی در مازندران نگاه کرد.

در اینجا جاذبه‌هایی طبیعی به خودی خود در اختیار ما قرار گرفته‌است و نیازی به گشتن برای ایجاد جاذبه نیست و در واقع طرح ماست که باید به این جاذبه‌ها بیافزاید و از سوی دیگر از آن‌ها نکاهد.

برای مثال در طراحی شهرک های ویلایی در مازندران از یک سو با جنگل و از سوی دیگر با دریا رو به رو هستیم و می‌توانیم امکانات طرح را به سویی پیش ببریم که کاربران به خودی خود به سوی استفاده مناسب از این فضاها جلب شوند و حتی در مواقعی آن‌ها را از استفاده نامناسب و آسیب زا نیز دور کنیم. سواحل اختصاصی ویلاشهرهای شمال از جاذبه‌های یک شهرک ویلایی محسوب می‌شوند و عوامل دخیل در طراحی این فضاها به خودی خود می‌تواند جاذبه شهرک  را بیشتر کرده و مخاطبین را به سمت آن روانه کند. پس بستر طرح را از خاطر نبرده و جاذبه‌های طبیعی شمال کشور را دست کم نگیرید.

مجتمع مسکونی 4698846874687

طراحی مسیرها در طراحی شهرک ویلایی در مازندران

مطالعات قبل از طراحی در این قسمت بسیار اهمیت پیدا می‌کند. دسترسی‌ها و مهم‌ترین و نزدیک‌ترین نقاط به بستر طرح را شناسایی کرده و نحوه تعامل شهرک ویلایی با آن نقاط را مشخص کنید. از طرفی در خود شهرک باید مسیرها به بهترین نحو طراحی شوند. یکی از راهکارها که در جهان پذیرفته شده تر و به روزتر است این است که هر مسیری ماجرای مخصوص به خود را داشته باشد و در طراحی هر مسیر در شهرک ویلایی از اصولی تبعیت کنیم که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

قبل از هرچیز امن بودن مسیرهای شهرک  مطرح می‌شود. و بعد از آن جذابیت! مسیرها باید به قدری امن باشند که یک کودک به تنهایی بتواند در آن تردد داشته باشد و به قدری جذاب که یک فرد سالخورده را از خانه بیرون کشیده و او را حتی به سمت استفاده از مسیرهای طولانی بکشد!

امن بودن را با تفکیک مناسب مسیرها در شهرک تامین می‌کنیم . به این صورت که تا حد امکان مسیر عبور سواره را محدود به بخشی از سایت کرده و تداخل آن با مسیر عبور پیاده را از بین می‌بریم.

در مرحله بعد شفافیت و خوانایی مسیرها اهمیت می‌یابد به گونه‌ای که فرد در یافتن خانه خود دچار اشتباه نشود. گاهی شبیه بودن بیش از حد مسیرها به هم و استفاده از مودول های یکسان، بیشتر گمراه کننده است تا جهت دهنده، پس بهتر است تنوعی به دور از گیج کنندگی را در طراحی مسیرها داشته باشیم.

موضوع بعد در طراحی مناسب مسیر شهرک، جذابیت مسیر است، تا حد امکان باید با استفاده از اصول صحیح طراحی منظره، به مسیرها جذابیت لازم را بخشید و به نیازهای مخاطب توجه داشت.

شهرک ویلایی 111266665559884

سلسله مراتب در طراحی شهرک ویلایی

در طراحی شهرک ، به ویژه شهرک ویلایی در مازندران که بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان در آن نهفته است، سلسله مراتب اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. این سلسله مراتب باید از لحظه ورود به مجموعه تا رسیدن به خانه حفظ شود. بخشی از آن به طراحی مناسب مسیرها بر میگردد و بقیه قسمت‌های سلسله مراتب مناسب در شهرک ویلایی را با استفاده از گشودگی‌ها و ایجاد تنوع در طراحی های مختلف فضاها می‌توان خلق کرد. برای مثال با تعبیه مناسب فضاهای باز، نیمه باز و بسته در کل مجموعه شهرک ویلایی، سلسله مراتب را در حالت کلی ایجاد نموده و با گسترش آن می‌توان در اجزا نیز آن را ادامه داد. مثلا فرد می‌تواند از لحظه ورود به مجموعه تا رسیدن به ساحل که نقطه هدف اوست از مراتبی بگذرد که برای او جذاب بوده و شهرک را نیز برایش جذاب‌تر می‌کند.

ویلاهای شهرکی 446846896441+944

عملکردها در طراحی شهرک ویلایی

و اما مهم‌ترین قسمت کار که در نظر گرفتن عملکردهای مختلف برای سایت شهرک ویلایی در مازندران است. در زمان طراحی عملکرد، دید ما به طراحی باید هم تفریحی باشد و هم مسکونی. در واقع باید خود را به جای کاربر شهرک ویلایی در مازندران قرار داده و ببینیم در زمان قرار گرفتن در مجموعه انتظار برخورد با چه عملکردهایی را داریم.

در همین راستا، باید به خلق فضاهایی که استفاده از آن‌ها به صورت جمعی است اندیشیده و برای زمان‌هایی که اهالی می‌خواهند دور هم جمع باشند چنین فضاهایی خلق کنیم، فضاهایی برای استفاده تعداد کمتری از افراد در نظر گرفته و در کنار آن فضاهایی دنج نیز برای زمانی که به خلوت بیشتری نیاز است طراحی کنیم.

از سوی دیگر در نظر گرفتن مراکز خرید و تجاری، کافه، رستوران و مواردی از این قبیل که احتیاج ساکنین را برآورده نماید نیز خالی از لطف نبوده و از الزامات طراحی مناسب یک شهرک ویلایی است.

فضای مناسب بازی کودک و بزرگسال و همینطور طراحی مناسب پارک ساحلی نیز به جذابیت‌های شهرک ویلایی خواهد افزود.

 

حتی ممکن است فضایی مخصوص نگهداری کودکان در شهرک ویلایی خود در نظر بگیرید تا والدین در حین لذت بردن از سفر تفریحی خود دغدغه مراقبت از کودک را نداشته باشند.

در هر حال، در نظر گرفتن فضاهایی با عملکردهای متفاوت که افراد را تشویق به حضور در مجموعه می‌کند از الزامات طراحی مناسب ویلا شهر و شهرک ویلایی در مازندران است.

در صورتی که قصد خرید ویلا در مازندران را دارید و طراحی اصولی شهرک ویلایی مورد نظر برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بهترین کار مراجعه به مشاورین املاک برتر مازندران از قبیل دکتر بخشی است تا با سال‌ها تجربه در زمینه سرمایه‌گذاری در خرید و فروش ویلا در مازندران راهکارهای مناسب را به شما ارائه داده و با خیالی امن از خرید خود لذت برده و تجربه زندگی در بهترین شهرک‌های ویلایی شمال کشور را داشته باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه