شاهکارهای معماری جهان کدامند؟

15 فروردین 1401
0 دیدگاه
معماری 487487488445

جهان پر از معماری های شگفت انگیز می باشد ، از بنا های باستانی و بنا های تاریخی که داستانی درباره دوران و فرهنگی که در آن ساخته شده اند را ارائه می دهد گرفته تا شاهکارهای مدرن از نبوغ معماری که مرز های اصول طراحی را جا به جا می کنند . برای الهام گرفتن از این شاهکارها لازم نیست که یک متخصص معماری باشید ، شما به عنوان یک معمار تازه کار نیز می توانید از این سازه ها ایده گرفته و به ساخت شاهکار های معماری جهان برای آیندگان بپردازید .

کولوسئوم – رم ، ایتالیا

آمفی تئاتر کولوسئوم یکی از شاهکارهای معماری رم باستان شمرده می شود ، همچنین ، آن را بزرگترین آمفی تئاتر جهان باستان می دانند . همچنین باید بدانید ساخت این بنا در سال 1972 آغاز و در سال 1980 به پایان رسید و فعالیت خود را با برگزاری مبارزه های گلادیاتوری آغاز کرد . این بنا در سال 1990 در میراث جهانی یونسکو ثبت شدند و در سال 2007 به لیست عجایب هفتگانه اضافه گشت .

دنیای اطراف ما ، پر است از طراحی ها و معماری های خیره کننده و شگفت انگیز حال چه این آثار هنری  طراحی های خاص و حیرت آور باشد یا چه ساختمان های تاریخی و فضای باستانی ، هر کدام از آثار زیبا و به یاد ماندنی هستند . ما تنها بخش کوچکی از زیبایی ها اطراف و سراسر جهان را می بینم ، در حالی که زیبایی ها بسیار فراتر از حدس  گمان های ما هستند .

شاهکار های معماری جهان 4748746874658474444457

موزه گوگنهایم بیلبائو – بیلبائو اسپانیا

موزه گوگنهایم بیلبائو توسط معمار آمریکایی فرانک گری طراحی شده است و یکی از مهمترین بنا های قرن بیستم محسوب می شود . این سازه یکی از شاهکار های معماری جهان محسوب می شود که توجه هر بینایی را به خود جلب می کند . با جذب تقریباً 1 میلیون گردشگر در هر سال ، این موزه اقتصاد بیلبائو را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است.

تاج محل – آگرا ، هند

این میراث جهانی یونسکو یکی از چشمگیرترین نمونه های معماری مغول است که مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است . این بنا در شهر آگرا به عنوان مقبره ای برای همسر شاه مغول پس از مرگ در هنگام زایمان ساخته شده است . بنای یادبود مرمر سفید در سال 1653 به پایان رسید و ترکیبی کامل از سبک های معماری ایرانی ، ترکی و هندی می باشد .

 

خانه اپرای سیدنی – سیدنی  استرالیا

سالن اپرای سیدنی یک نماد استرالیایی است و از فرم های پوسته مانند تشکیل شده است که برای ایجاد سالن های نمایش و یک رستوران به هم پیوند می خورند . این سازه توسط Jørn Utzon طراحی شده و به عنوان یکی از شاهکار های معماری جهان شناخته می شود که هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

شاهکار های معماری جهان 8748741878515487481874

اهرام جیزه – مصر

اهرام معروف  ابوالهول درست در خارج از قاهره ، در محوطه باستانی Giza Necropolis واقع شده اند . بزرگترین هرم این اهرام  به عنوان هرم بزرگ جیزه (هرم خوفو) شناخته می شود و یکی از تنها هفت عجایب جهان باستان است که همچنان پابرجاست . این شاهکار های مهندسی دنیای باستان امروز نیز میلیون ها گردشگر را مجذوب خود می کند .

 ساگرادا فامیلیا – بارسلونا ، اسپانیا

این سازه یکی از سازه هایی می باشد که همچنان در حال ساخت است . با وجود ناتمام بودن سازه Sagrada Familia یک شاهکار هنری معماری است . ساخت این کلیسای جامع کاتولیک رومی که توسط آنتونی گائودی با استعداد طراحی شده است  از سال 1882 میلادی آغاز شده و تاریخ اتمام آن تا سال 2026 تخمین زده می شود .این سازه در طراحی خود ، گائودی شاهکاری را ایجاد کرده که سبک مدرنیست مارک تجاری وی را با سبک های گوتیک و آرت نوو ترکیب کرده است .

 

 پانتئون – رم ، ایتالیا

رم میزبان بسیاری از شاهکارهای شگفت انگیز مهندسی و معماری در جهان را به خود اختصاص داده است . پانتئون نیز از این قاعده مستثنی نیست.گنبد زیبا  معبد خدایان در حدود سال 126 میلادی ساخته شده است و دارای بزرگترین گنبد بتونی غیر مسلح در جهان است .

 برج های پتروناس – کوالالامپور ، مالزی

برج های دوقلو معروف به برج های پتروناس یکی از سازه های  برجسته کوالالامپور است که  از سال 1998 تا 2004 میلادی  عنوان بلندترین ساختمان جهان را در اختیار داشته است . این برج های معروف  با ارتفاع 170 متر توسط معمار آرژانتینی آمریکایی Cesar Pelli طراحی شده اند و شامل یک پل آسمانی است که دو ساختمان را به هم متصل می کند .

 برج پیزا ، ایتالیا

گرچه برج کج پیزا دیگر به اندازه اول شهرت ندارد اما هنوز برج قابل توجهی است .این برج  معروف که در شهر پیزا در ایتالیا واقع شده است، تلاش های زیادی برای ایجاد ثبات داشته و در سال 2001 برای عموم بازگشایی شده است .

شاهکار های معماری جهان 5848748748489741587

 کلیسای جامع St Basil’s – مسکو ، روسیه

این کلیسای جامع یکی از شاهکار های معماری جهان می باشد که به دلیل دارا بودن جذابیت بسیار زیاد مورد توجه خاص و عام قرار گرفته است .
این مکان دیدنی معروف ، واقع در مرکز مسکو ، یکی از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری این شهر است. گنبد های پیازی شکل ، سنبله های تیز و برج های چند ضلعی که توسط معمار Postnik Yakovlev طراحی شده است، یک شاهکار بی نظیر را تشکیل می دهند .  این کلیسای جامع بین سالهای 1554 و 1560 میلادی ساخته شده  و بخشی از میراث جهانی کرملین مسکو و میدان سرخ یونسکو است.

 

برج خلیفه – دبی ، امارات متحده عربی

برج خلیفه به عنوان بلند ترین ساختمان جهان قطعاً یک شاهکار الهام بخش است . این سازه بسیار بلند که در دبی واقع شده دارای  828.9 متر ارتفاع می باشد .
برج نام برده  160 طبقه بین سال های 2004 و 2010 میلادی ساخته شده است و شامل آپارتمان ها ، دفاتر ، هتل ها و مرکز خرید دبی است . این سازه که یکی از شاهکار های معماری جهان محسوب می شود ، توسط آدریان اسمیت از Skidmore ، Owings و Merrill طراحی شده است .

 

کاخ گلستان – تهران ، ایران

اگر شما نیز علاقه مند به کاخ هایی مجلل و دارای فضای داخلی شیک و بسیار زیبا هستید ، کاخ گلستان در تهران برای شما جالب و دیدنی خواهد بود .  این شاهکار معماری عصر قاجار نمونه زیبایی از معماری اسلامی است که هنر دست معماران توانا و قدر ایرانی را به جهانیان نشان می دهد . مجموعه کاخ شامل موزه ها و تالار هایی است که با نقش و نگار های موزاییکی پیچیده که در معماری ایرانی رایج است ، تزئین گشته است .

 

قصر بزرگ – بانکوک ، تایلند

مجموعه قصر بزرگ یا Grand Palace در بانکوک یکی از  شاهکار های معماری جهان محسوب می گردد که به دلیل دارا بودن طراحی بسیار خاص مورد توجه بسیاری از گردشگران و محققان قرار گرفته است . اگر چه نمای خارجی معابد و ساختمان های کاخ معماری تایلندی است ، اما فضای داخلی کاملاً تزئین شده و بسیار دیدنی می باشد .

هارپا (سالن کنسرت و مرکز همایش ها) – ریکیاوک ایسلند

هارپا (معروف به سالن کنسرت ریکیاویک و مرکز همایش ها) در پایتخت ایسلند یک نمونه فوق العاده از چگونگی مخلوط کردن هنر و مهندسی برای خلق یک شاهکار است . ساختار هندسی این سازه در سال 2011 تکمیل شد و دارای چهارچوب فولادی پوشیده شده از شیشه است .

الحمرا – گرانادا  اسپانیا

مجموعه کاخ الحمرا در گرانادا هرگز از معماری موروثی خود الهام نمی گیرد . این میراث جهانی یونسکو در سال 889 میلادی به عنوان یک قلعه کوچک ساخته شد و در سال 1333 میلادی به یک کاخ تبدیل شد. هنر تزئینی عربی به کار رفته در فضای داخلی این سازه بسیار زیبا و جذاب می باشد.

شاهکار های معماری جهان 798748948648647886416848674857487487

 

باغ های کنار خلیج – سنگاپور

باغ های کنار خلیج سنگاپور یا Gardens by the Bay یک پارک 101 هکتاری در سنگاپور است که شامل باغ های شیشه ای با شکوه معروف به گنبد گل و جنگل ابر و همچنین یک نخلستان می باشد.این سازه با بهره وری انرژی از باغ های کنار خلیج نمونه ای عالی از فن آوری های ساختمان پایدار است .

 

ساختمان میلان ، ایتالیا

این کلیسای جامع زیبا از گوتیک به سانتا ماریا ناسنته اختصاص یافته است و ساخت آن پس از آغاز ساخت در سال 1386 تقریباً شش قرن طول کشیده است . این سازه به عنوان یکی از شاهکار های معماری جهان شناخته شده و قابل توجه بسیاری از طرفداران و دوست داران قرار گرفته است.  مجسمه سازی زیبا همراه با گلدسته های جذاب و تکیه گاه های محکم با ظاهر ظریف ، این کلیسای جامع را به یک اثر هنری زیبا تبدیل کرده است .

 

ساختمان كرایسلر – شهر نیویورك ، آمریكا

این برج بلند واقع در شهر نیویورک عنوان بلندترین ساختمان جهان که  به مدت 11 ماه در اختیار داشته است ، یکی دیگر از شاهکار های معماری جهان محسوب می شود . این سازه توسط بسیاری از مردم به عنوان یکی از بهترین ساختمان های نیویورک قلمداد می شود که توسط معمار ویلیام ون آلن طراحی شده است . طول آن 282 متر(925 فوت) با گلدسته 38 متر (125 فوت) است و در سال 1930 به پایان رسیده است .

خانه های مکعب (Kubuswoningen) – روتردام ، هلند

معمار پیت بلوم این خانه های مکعبی جذاب را طراحی کرده است . مکعب های کج شده در خیابان Overblaak در روتردام قرار گرفته و روی ستون های شش ضلعی شکل قرار گرفته اند .  این سازه به عنوان یکی از شاهکار های معماری جهان به معماران نکات بسیاری را در رابطه با کنترل محدودیت ها ارائه می دهد .

 

کلیسای نور

کلیسای نورانی یا همان کلیسای نور که توسط تادائو آندو در ژاپن طراحی و ساخته شد ، از زیباترین کلیساهای شاعرانه جهان است ، مسلما همه شما می دانید که عنصر نور چه در طراحی ویلاهای زیبا ، چه در طراحی و ساخت و ساز برج های ساحلی و چه دیگر دیگر اماکن ها نظیر  هتل ها و … از مهم ترین عناصر محسوب می شود . کلیسای نور ، بر پایه سبک آندو و افکار ، یعنی اهمیت دادن در مینیمالیسم ساخته شده است ؛  همچنین باید بدانید که نور ها در فضا به گونه ای محیط را خاص می کنند ، که ارزش تماشایی آن چندین برابر میشود .

آمفی تئاتر کولوسئوم در رم

آمفی تئاتر کولوسئوم یکی از شاهکارهای معماری رم باستان شمرده می شود ، همچنین ، آن را بزرگترین آمفی تئاتر جهان باستان می دانند . همچنین باید بدانید ساخت این بنا در سال 1972 آغاز و در سال 1980 به پایان رسید و فعالیت خود را با برگزاری مبارزه های گلادیاتوری آغاز کرد . این بنا در سال 1990 در میراث جهانی یونسکو ثبت شدند و در سال 2007 به لیست عجایب هفتگانه اضافه گشت .

دنیای اطراف ما ، پر است از طراحی ها و معماری های خیره کننده و شگفت انگیز حال چه این آثار هنری  طراحی های خاص و حیرت آور باشد یا چه ساختمان های تاریخی و فضای باستانی ، هر کدام از آثار زیبا و به یاد ماندنی هستند . ما تنها بخش کوچکی از زیبایی ها اطراف و سراسر جهان را می بینم ، در حالی که زیبایی ها بسیار فراتر از حدس  گمان های ما هستند .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه