آنچه لازم است در رابطه با برج پیزا بدانید.

26 بهمن 1400
0 دیدگاه
برج پیزا 6984568796769796789678968968

برج پیزا یکی از برج‌های معروف ایتالیایی می‌باشد که نام خود را در ۶۰۰ سال قبل از میلاد از یک کلمه یونانی به معنی سرزمین باتلاقی گرفته است.برج پیزا به عنوان برج ناقوس و با شکوه ترین بنای مجموعه شناخته می شود ، در سال 1173 ساخت آن آغاز شد و در ضلع شرقی مجموعه و کلیسای جامع قرار گرفته است . می توان گفت دلیل اصلی بازدیدکنندگان و گردشگران از این مجموعه شگفت آور ، همین برج است و به همین خاطر شهر پیزا را به عنوان یک قطب گردشگری می شناسند .

ساختار کج این برج موجب مشهوریت گسترده آن در سرتاسر جهان گشته است.
این برج در پشت کلیسای جامع پیزا واقع شده است و پس از کلیسای جامع و تعمیدگاه پیزا، سومین سازه قدیمی در میدان کلیسای جامع شهر (Piazza del Duomo) می‌باشد.

از نظر ارتفاع این برج یکی از برج‌های مشهور و مرتفع شناخته شده است به گونه ای که ارتفاع آن از سمت پایین ۵۵.۸۶ متر از سطح زمین و در سمت بلند آن از سطح زمین ۷۶.۵۶ متر می‌باشد.

عرض دیواره های پایه تقریبا ۲.۴۴ متر و وزن آن ۱۴.۵۰۰ تن متریک تخمین زده شده است.
این برج به عنوان یکی از برج‌های پیشرفته ساخت بشر دارای تقریبا ۲۹۶ پله می‌باشد.

در قرن دوازده میلادی که مهندسان مشغول ساخت این برج بودند، نرمی زمین قادر به تحمل وزن سنگین این برج نبود بنابراین برج کمی خم شد. در قرن چهاردهم میلادی در پی تکمیل ساخت و ساز این پروژه بر میزان خمیدگی این سازه افزوده شد.

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۹۰ میلادی مشخص شد که شیب کج شدگی این برج تقریبا ۵۱/۲ درجه می‌باشد. با تلاش گسترده مهندسان و کاربلدان حوزه ساخت و ساز در نهایت متخصصان توانستند این شیب را در سال ۲۰۰۱ به ۳/۹۷ درجه کاهش دهند.

برج پیزا 2587996868686

برج پیزا در کجا واقع شده است؟

برج بلند پیزا در شهر پیزا کشور ایتالیا و منطقه توسکانا (توسکانی) واقع شده است. شهر پیزا در دشت آبرفتی رودخانه آرنو و حدود ۱۰ مایلی دریای لیگوریا و مایلی ۵۰  غرب فلورانس قرار دارد. این برج به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری انگیزه‌ها را برای سفر به این شهر گسترش داده است. هر ساله بسیاری از گردشگران و محققان حوزه عمران و معماری به قصد بازدید از این نمای زیبا و معروف به شهر پیزا سفر کرده و خواهان پی‌بردن به رازهای پوشیده موجود در این برج کج می‌باشند.
اگر چه چند مورد برج کج دیگر در سر تا سر جهان دیده می‌شود اما نام این برج نیز در میان برج‌های کج ثبت شده در گینس به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است که این برج در اثر نرمی زمین دچار کج شدگی شده است در صورتی که سایر برج‌های ثبت شده در گینس با هدف کج شدگی و ایجاد جذابیت به وسیله کج رفتگی پی‌ ریزی شده اند.

تاریخچه برج پیزا

در رابطه با تاریخچه برج پیزا لازم است بدانید که فرایند ساخت و ساز این اثر بین سال‌های ۱۵۸۹ تا  ۱۵۹۲ میلادی به طول انجامیده است. همان گونه که اشاره شد این برج در قرن چهاردهم میلادی نیز دچار بازسازی گشته است تا ایمنی لازم را به دست آورد.

به گفته برخی از تاریخ دانان گالیله که در آن زمان در شهر پیزا سکونت داشته است با پرتاب دو گلوله توپ با توده‌های مختلف از برج برای اثبات این نظریه که سرعت نزول یک جسم بر اساس قانون مستقل از جسم است تلاش کرده است.

در طول جنگ جهانی دوم، متفقین می‌خواستند جهت تخریب این اثر اقدام نمایند چرا که مشکوک بودند آلمانی ها از برج به عنوان پایگاه مشاهده استفاده می کنند. لئون ولشتاین، گروهبان ارتش آمريكا كه برای تایید حضور نیروهای آلمانی در برج اعزام شده بود، تحت تاثیر زیبایی کلیسای جامع و محوطه برج آن قرار گرفت و بنابراین از دستور حمله توپخانه خودداری کرد و آن را از تخریب نجات داد.

برج پیزا 557868986869*6

تلاش های زیادی برای بازگرداندن برج به حالت عمودی یا حداقل جلوگیری از سقوط آن انجام شده است اما متاسفانه بیشتر این تلاش ها به شکست انجامید. برخی از این اقدامات موجب شد تا این شیب بیشتر شده و ایمنی این برج کاهش یابد.

در تاریخ ۲۷ فوریه ۱۹۴۶ دولت ایتالیا برای جلوگیری از سرنگونی برج درخواست کمک خود را به طور رسمی اعلام نمود.

به دلیل تاثیرات گسترده برج پیزا در ارتقا صنعت گردشگری در مرحله اول حفظ شیب این اثر مهم دانسته شد. در مرحله بعد تقریبا ۸۷۰ تن وزنه ضد وزنی سربی به این اثر اضافه شد که در نهایت توانست شیب برج را کمتر کند.

برج پیزا پس از تلاش‌های فراوان مسئولین بالاخره در سال ۱۹۸۷ به همراه کلیسای جامع، تعمیدگاه و گورستان همسایه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

متاسفانه در تاریخ ۷ ژانویه سال ۱۹۹۰ میلادی با بسته شدن این برج در پی سقوط و فروپاشی ناگهانی برج مدنی پاویا بازدید از این اثر برای عموم مردم منع گردید.

تلاش متخصصان برای جلوگیری از سقوط

مهندسان و متخصصان مربوطه تلاش‌های بسیاری را برای تثبیت و فراهم شدن شرایط بازگشایی این برج انجام دادند. در پی این تلاش‌ها برای کاهش وزن سازه، ناقوس ها برداشته شد، کابل ها در سطح سوم محکم شدند و چند صد متر دورتر لنگر انداختند. آپارتمان ها و خانه هایی که در مسیر سقوط احتمالی برج قرار گرفته بودند نیز برای ایمنی تخلیه شدند.

روش انتخاب شده برای جلوگیری از ریزش برج، کاهش کمی شیب آن تا زاویه ایمن تر با حذف خاک ۳۷ متر مکعب از زیر انتهای برجسته بود. در نتیجه تلاش‌های شبانه روزی متخصصان مربوطه شیب برج پیزا ۴۵ سانتی متر کاهش یافت.

پس از یک دهه تلاش شبانه روزی و بی وقفه برای بازسازی و تثبیت اصلاحات، بالاخره برج در تاریخ 15 دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی برای عموم بازگشایی شد.

در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی، مهندسان اعلام کردند که این برج به گونه ای تثبیت گردیده است که برای اولین بار در تاریخ خود از حرکت متوقف شده است. به گفته متخصصان این برج حداقل تا دویست سال دیگر بدون هیچ گونه آسیبی پایدار خواهد ماند.

برج پیزا 475845684879684798415418545

گمراهی ها در رابطه با معمار برج کج پیزا

امروزه پس از گذشت سالیان متمادی بحث و جدل‌های بسیار زیادی در رابطه با معمار اصلی برج پیزا وجود دارد.

بسیاری از مردم ایتالیا بر این باورند که این برج توسط یکی از هنرمندان مشهور قرن دوازدهم که ساکن شهر پیزا بود معماری شده است.  گولیلمو و بونانو پیزانو یکی از معماران هنرمندی است که به دلیل ریختگری‌های برنز فوق‌العاده اش شهرت یافته است. از جمله آثار ریخته‌گری این معمار نامدار را می‌توان در برج پیزا مشاهده کرد. یافته شدن تکه‌ای از گچ به نام این معمار در این سازه موجب گشت تا بسیاری تصور کنند که معمار اصلی این اثر او بوده است اما دسته دیگری از افراد معتقدند که یافته شدن یک تکه گچ دلیل خوبی برای اثبات این گفته نیست چرا که ممکن است این گچ مربوط به درب برنز در نمای کلیسای جامع باشد.

به نظر شما آیا امکان استفاده از نکات معماری استفاده شده از این بنا برای ساخت ویلا در مازندران فراهم است؟

در رابطه با معماری این اثر گفته شده است که معماری قسمت خارجی این برج بسیار حرفه‌ای تر از معماری قسمت‌های داخلی آن انجام گرفته به صورتی که الگو گیری از این معماری می‌تواند زمینه‌ها را برای پیشرفت هر معماری فراهم کند. شاید در آینده ما شاهد الگوبرداری معماران جوان و پر تلاش خود از راز‌های نهفته شده در معماری این اثر برای ساخت ویلا در جاجرود و یا سایر شهر‌های ایران باشیم.

مقاومت در برابر زلزله

از سال ۱۲۸۰ میلادی حداقل چهار زمین لرزه شدید در منطقه رخ داده است اما بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کردند شیب این برج موجب آسیب دیدگی آن در برابر زلزله می‌شود، برج آسیبی ندید.

دلیل مقاومت برج پیزا در مقابل زلزله تا سالیان متمادی ذهن محققان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده بود تا بالاخره در نتیجه تلاش‌ها و تحقیقات شبانه روزی گروهی متشکل از شونزده محقق مشخص شد که برج به دلیل اثر متقابل دینامیک ساختار خاک(DSSI) قادر به مقاومت در برابر لرزش می‌باشد.

ارتفاع و سختی برج، همراه با نرمی خاک پی  بر ویژگی های ارتعاشی سازه تأثیر می گذارد. نرمی خاک که باعث خم شدن برج شده بود و سازه را تا مرحله سقوط پیشبرده بود، مقاومت آن را در برابر زلزله ایجاد نمود.

استفاده از سنگ‌های زیبا و بی‌ نظیر مرمر در فضای داخلی و خارجی این اثر توانسته است علاوه بر ایجاد زیبایی خیره کننده، مقاومت گسترده‌ای در برابر آسیب‌های احتمالی ایجاد کرده و از هر‌ گونه آسیب دیدگی این نما جلوگیری کند. پله ها و دیواره‌های ساخته شده از سنگ مرمر نشان از سلیقه معمار در انتخاب ظرافت، سادگی و زیبایی در کنار یکدیگر می‌باشد.

برج پیزا 586856978998989

قبرستان کامپو سانتو

در نهایت در ضلع شمالی مجموعه قبرستان کمپوسانتو قرار گرفته است که ساخت آن در سال 1278 آغاز شد . این قبرستان به شکل یک ایوان به سبک گوتیک طراحی شده است . جالب است بدانید که نجیب زادگان پیزا در آن دفن شده اند . نقاشی های زیبای قرن 14 و 15 میلادی بر دیوار آن نقش شده بود ، بر اثر یک آتش سوزی که در سال 1944 از بین رفتند .

موزه اپرای دوموو

موزه اپرای دوموو یکی از موزه ها در منطقه توسکانی ایتالیا است که متاسفانه به دلیل قرار گیری آن در نزدیکی دیگر آثار مهم در میدان معجزات ، از بازدید و توجه کمتری برخوردار است . بسیاری از مجسمه های تزئینات ساختمان های مختلف این مجموعه را شکل می دادند که سال ها قبل برای محافظت در مقابل آلودگی های جوری به موزه منتقل شده اند و از آن ها به خوبی نگهداری می شود . در بخشی ازموزه منبت های اسلامی از سنگ مرمر رنگی نگهداری می شود که امپراتوری دریایی پیزا تا خاورمیانه را به نمایش می گذراد . در این موزه گنجینه قابل توجه و ارزشمندی از قرن ششم میلادی نگهداری می شود ؛ از موارد ارزشمند نگهداری شده در آن می توان به شاهکارهای ارزشمند نقره سازان ، گلدوزی های فوق العاده ، مجسمه ها و همچنین نقاشی ها اشاره نمود .

به طور خلاصه:

به طور خلاصه باید گفته شود که این برج یک برج بی نظیر است که می‌تواند به عنوان سر مشقی برای حرفه‌ای شدن هر سازنده‌ای در نظر گرفته شود. بنابراین توصیه می‌شود که اگر دانشجوی معماری و عمران هستید یا مهندسی تازه کارید که می‌خواهید موفق‌تر عمل کنید و یا حتی اگر فردی حرفه‌ای هستید که به دنبال حرفه‌ای تر هستید حتما به تحقیق و جست و جو در رابطه با برج پیزا بپردازید و با به کارگیری راز‌های نهفته این اثر موفق تر واقع شوید.
اگر به دنبال ساخت ویلا در ساری‌، مازندران، جاجرود و یا هر جای این کشور آباد هستید می‌توانید به وسیله مشورت با افراد دارای دانش و تجربه و شناخت کافی در رابطه با ساخت برج‌های معروف و سازه های مقاوم ویلایی زیبا را با مقرون به صرفه‌ترین هزینه ممکن بسازید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه