نگاهی به مبلمان و دیگر امکانات داخلی در طراحی داخلی باروک شمال اروپا

18 آبان 1400
0 دیدگاه
طراحی داخلی 58486746848741867

بررسی مبلمان و طراحی داخلی، بخشی جذاب از تاریخ معماری است که در هر عصری می‌توان آن را به صورت موشکافانه بررسی کرد و به ارائه برخی از جزئیات پرداخت. در این صورت، علاوه بر درک روند تاریخی و یادگیری معماری هر عصر، می‌توانیم نکات مثبت هر دوره را استخراج کنیم و در عصر حاضر به کار گیریم. به همین منظور در این نوشتار از وبسایت دکتر بخشی به سراغ عناصر طراحی داخلی در معماری باروک شمال اروپا می‌رویم.

مبلمان عصر باروک، تفاوت چندانی با رنسانس ندارد، ولی تزئینات و جزئیات بسیار زیاد این مبلمان‌ها که در مواردی بسیار متظاهرانه بودند، این مبلمان را بیشتر مناسب قصرها کرده‌بود و برای بررسی این مبلمان به نسبت شاهانه، باید به سراغ مبلمان قصرها برویم و آن را مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهیم.

در این دوره اشکال محدب در مبلمان و طراحی داخلی نمود بیشتری دارند و به همین دلیل پایه مبل‌ها غالبا با دستگاه‌های تراش آبی ساخته شده‌اند تا در ایجاد شکل گرد پیش رفته‌باشند. علاوه بر این باید بگوییم که حکاکی نیز بخشی جالب توجه از طراحی داخلی است، حکاکی اشکال گیاهی، پیکره‌ها، تصاویر تمثیلی و … در کنار ستون‌های تزئینی و ستون‌ها، استفاده می‌شدند و موفق هم عمل کرده‌بودند.

در ادامه جزئیات بیشتری در این رابطه بازگو می‌کنیم.

طراحی داخلی 58486746848741867

تزئینات در طراحی داخلی باروک شمال اروپا

تکنیک روکش کردن در دوران باروک رو به گسترش نهاد و استفاده گسترده‌ای داشت. همین موضوع باعث شد الگوهای چوبی در رنگ‌ها و طرح‌هایی گوناگون ایجاد شوند، این تزئینات غالبا با خاتم‌کاری و یا طرح‌هایی نامتداول و عجیب غریب در طراحی داخلی همراه بودند.

جالب است بدانید که در معماری باروک در شمال اروپا عاج و یا لاک لاک‌پشت را نیز در جزئیات طراحی داخلی می‌توانیم ببینیم! با اینحال تکنیک‌های دیگری نیز استفاده می‌شد که مصالح به کار رفته دلیل ارزش آن‌ها نیست، بلکه ارزشمند بودنشان به دلیل مهارت بسیار بالای استادکاران آن است، تکنیک‌هایی از قبیل مرمرکاری، سنگ‌زنی، طلاکاری و نقاشی.

طراحی داخلی 8756786589765789967869

جزئیات مبلمان در طراحی داخلی باروک

مبلمان‌های این سبک غالبا بزرگ بودند و طرح میزها محدب بود. با اینحال در مقایسه با باروک می‌بینیم که روکوکو مبلمان ظریف‌تری دارد و پایه‌ها در آن باریک است با انحناهای نرم.

در مبلمان این دوره از خاتم‌کاری با الگوهایی بسیار پر جزئیات بهره برده شده‌است و تزئینات غالبا از جنس نقره، برنز، مفرغ و گاها طلا هستند. جالب است بدانید که تاج کمدها در طراحی داخلی باروک، سنگ مرمر رنگی است! در این دوران از رومبلی استفاده شده‌است و بالشتک‌های نشیمن توسط فریم‌هایی چوبی پشتیبانی می‌شدند که شکلی خمیده داشتند. اطراف این بالشتک‌ها با مهره‌های تزئینی یا نخ‌های ابریشمی دوخته شده‌بود.

از طرفی، قاب نقاشی‌ها گاه آنقدر پر از زرق و برق است که جلوه نقاشی را می‌گیرد، در آثار به جای مانده، قاب‌هایی می‌بینیم که طلاکاری، خاتم‌کاری و حکاکی شده‌اند و از ویژگی‌های بارز طراحی داخلی باروک محسوب می‌شود.

در این دوران به فرم‌های صدفی، حلزونی و اشکال حلقه‌ای علاقه بسیاری داشتند.

در باروک، شمع‌ها منبع اصلی نور هستند و چراغ‌های دیواری، لوستر و شمعدان، کاربرد فراوانی دارند و در تزئینات داخلی روکوکو عناصری بسیار پر کاربرد هستند. در باروک حتی هارپسیکورد( چنگ پیانویی شکل) که ساز مخصوص این دوران است، هم روی بدنه و هم روی جعبه، تزئینات و حکاکی‌های مخصوص به خود را داشت. این تزئینات که روی سه پایه و پایه این ساز انجام می‌شد، گاه ساز را به مجسمه‌ای تبدیل می‌کرد که در طراحی داخلی باروک به کار گرفته شده‌است!

علاوه بر این، ارگ‌های کلیسا در باروک نیز بسیار تزئین شده‌بود و آکنده از حکاکی‌هایی بود که این وسیله را در رقابت با منبر و یا قربان‌گاه کلیسا قرار می‌داد.

در باروک استفاده از ساعت را نیز در طراحی داخلی به عنوان مبلمانی ارزشمند می‌بینیم. البته ساخت ساعت به دوران قرون وسطی بر می‌گردد، ولی در آن دوران ساعت‌ها بسیار بزرگ و پر هزینه ساخته می‌شدند و بالای برج کلیسا یا تالار شهرداری قرار می‌گرفتند. با اینحال در باروک ساعت‌ها کوچکتر شده و هزینه ساختشان کمتر بود ولی همچنان نماد رفاه بودند و در مکان‌های لوکس استفاده می‌شدند. ساعت‌ها قابی تزئینی داشتند و بر پایه‌ای سوار بودند که به آن‌ها حالتی تندیس‌وار می‌داد.

طراحی داخلی 87698746876387496874

پالت رنگی در طراحی داخلی باروک

پالت رنگ رنسانس، متشکل است از رنگ پایه خاکستری سنگی، سنگ مرمر، سفید خاکستری، سفید زرد، سفید گچی و چوب طبیعی. این را در طراحی داخلی باروک ایتالیا می‌بینیم.

با اینحال در نقاشی، پارچه و فرش این دوران شاهد ظهور رنگ‌های روشن هستیم. در موارد بافته شده، طرح‌ها و الگوهایی غنی را شاهد هستیم.

رفته رفته در طراحی داخلی باروک استفاده از رنگ جسورانه‌تر شد و سنگ‌های مرمر زرد، سبز و قرمز را می‌بینیم که در طراحی داخلی باروک به کار رفتند و باعث جلوه نمایشی بیشتر این فضاها شدند. هر چه تصاویر ظریف‌تر و پر جزئیات‌تر بودند در آن‌ها از رنگ‌های بیشتری استفاده می‌شد با اینحال رنگ‌ چوب و گچ همواره ملایم بود.

در طراحی داخلی باروک در محیط‌های مسکونی، دیوارهایی با منسوجات در رنگ‌های غنی نیز می‌بینیم.

دیگر نکات طراحی داخلی باروک

پرده در این سبک از طراحی داخلی، بخشی جدا نشدنی از تخت بود، این موضوع باعث کنترل حریم می‌شد و به طراحی هم کمک می‌کرد چرا که در اغلب طراحی‌ها کنترل‌های اینچنینی ضعیف بوده‌است. گاه از قاب‌هایی پارچه‌ای به عنوان دیوار جدا کننده و یا در استفاده شده‌است و در قرن 18 میلادی، از پرده روی پنجره استفاده شده‌است.

کف‌سازی در طراحی داخلی باروک معمولا از سنگ مرمر بوده‌است و یا بلوک‌هایی با چیدمان طرح‌دار. این طرح‌ها به هندسه سایر عناصر فضا وابسته بود و الگوهایی با رنگ‌های مختلف را شامل می‌شد.

از نکات جذاب طراحی داخلی این دوران این است که فرش و قالیچه جزء اشیا بسیار لوکس و بسیار کمیاب محسوب می‌شدند.

البته باید در نظر داشته‌باشیم که عمده تاثیر این طراحی بر کلیساها، خانه‌های زیبا و قصرها بوده‌است و عامه مردم و به نوعی اکثر مردم هنوز در خانه‌های قرون وسطی و یا خانه‌های اوایل رنسانس با همان الگوهای سنتی زندگی می‌کردند. این خانه‌ها مبلمانی بسیار ساده با تنوعی محدود داشتند.

بد نیست بدانید که تا سال‌ها، مورخان جنبه‌های پیچیده طراحی باروک و روکوکو را به عنوان دوره‌ای رو به زوال از رنسانس می‌شناختند و در کتب قدیمی اغلب چیزی از باروک نمی‌شنویم و اگر هم حرفی به میان آمده‌باشد، فقط چند جمله منفی است.

با اینحال در دوران مدرن، جنبه‌های مثبت آن بیان شد و به این دوران توجه شد. برای مثال از جنبه‌های مثبت تازه کشف شده‌ای که بیان شده‌است، می‌توان به درک و تاکید آن بر پیچیدگی فضایی مرتبط با مفاهیم مدرن طراحی اشاره کرد.

در هر حال، بسیاری آن را دوران زوال نمی‌دانند و حتی آن را دغدغه‌مند در راستای غنای فضا می‌شناسند.

طراحی داخلی 849647896847967896

 

مطالب طراحی داخلی در وبسایت دکتر بخشی

 

به عقیده ما، بررسی تاریخ معماری، آثار مهم معماری جهان و سبک‌های مهم معماری و طراحی داخلی چه در طول تاریخ، چه موارد به روز و مدرن، از واجباتی است که باید در دستور کار افراد فعال در زمینه ساختمان‌سازی، معماری و ساخت و ساز قرار بگیرد. عمده فعالیت مشاورین املاک دکتر بخشی، در راستای خرید و فروش املاک و مستغلات در مازندران است، مواردی از قبیل خرید و فروش ویلا در مازندران، ویلا در دریاکنار، ویلا در سرخرود، ویلا در خزرشهر، و یا فعالیت در زمینه برج‌های ساحلی سرخرود! با اینحال، به عنوان افراد فعال در این زمینه، آگاه بودن و آگاهی‌بخشی در رابطه با موارد مذکور، از بخش‌های جدانشدنی از فعالیت ماست و در این راستا قسمتی از آگاهی رسانی ما به این موضوعات اختصاص دارد.

در این نوشتار از سایت دکتر بخشی به بررسی طراحی داخلی در یکی از دوران‌های مهم تاریخ هنر، یعنی دوران باروک پرداختیم. به عنوان تیمی فعال در زمینه املاک، معماری و ساختمان‌سازی، وظیفه خود می‌دانیم که در نشر مطالبی اینچنینی پیش‌گام باشیم. وبسایت ما همانقدر که در زمینه خرید و فروش ویلاهای شمال و برج‌های ساحلی سرخرود فعال است، وظیفه خود می‌داند تا در زمینه تاریخ معماری، بناها و سبک‌های مهم جهان نیز حرکتی رو به جلو انجام دهد و اطلاعاتی مفید در این زمینه در اختیار کاربران و مخاطبان قرار دهد، در همین راستا می‌توانید به سایر مطالب مفید و جذاب در این زمینه مراجعه کنید.

در صورتی که قصد آشنایی بیشتر با زمینه‌های فعالیت تیم دکتر بخشی را دارید، می‌خواهید با خرید و فروش برج‌های ساحلی سرخرود بیشتر آشنا شوید و یا قصد آشنایی بیشتر با خرید ویلا در دریاکنار، ویلا در خزرشهر و … را دارید، می‌توانید با ما از طریق شبکه‌های اجتماعی و راه‌های ارتباطی مشخص شده در وبسایت در ارتباط باشید.

یکی از گام‌های مهم در آغاز هر سرمایه‌گذاری، مراجعه به افراد حاذق و معتبر در آن زمینه است، پس در صورتی که می‌خواهید در ویلاهای مازندران سرمایه‌گذاری کنید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، فرصت را از دست ندهید و قبل از هر گونه اقدامی از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان قبل از خرید تیم ما بهره‌مند شوید. ما در مشاورین املاک دکتر بخشی، با بهترین مشاورین املاک مازندران، آماده پاسخگویی به سوالات شما و رفع ابهامات با به روزترین اطلاعات هستیم. پس با ما همراه باشید تا لذت سرمایه‌گذاری امن در مازندران را بچشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه