معروف ترین آثار معماری باروک در اروپا کدامند؟

16 بهمن 1400
0 دیدگاه
معماری باروک 5844444545845874454154454

معماری باروک یکی از معروف ترین سبک های معماری جهانی است که آثار زیبایی را از خود به جای گذاشته است. جالب است بدانید باروک تنها به معماری و ساختمان سازی مرتبط نیست، آثار آن را می توان در هنر، موسیقی و مد نیز نظاره گر بود.
این سبک معماری به دلیل مجلل بودن و تمایز داشتن نسبت به سایر سبک های معماری شهرت یافته اند.

باروک در معماری، فقط منحصر به یک دوره زمانی نیست، بلکه می‌توان آن را به یک تمدن نسبت داد. از باروک در گفت‌و‌گوهای روزمره نیز به عنوان توصیفی از تزئینات زیاد بهره می‌برند. همین مورد باعث می‌شود نوعی سر‌در‌گمی در رابطه با معنای واقعی باروک ایجاد شود. مهم‌ترین مشخصه اغلب طرح‌های باروک، تزئینات آن‌هاست ولی نمی‌توان این موضوع را به مهم‌ترین جنبه این سبک دانست! این سردرگمی زمانی بیشتر می‌شود که واژه روکوکو به میان می‌آید و گاهی آن را به جای باروک به کار می‌برند.

در هر حال در بسیاری از مواقع از هر دوی این واژه‌ها برای ارجاع دادن به تزئینات زیاد استفاده می‌شده‌است.

در واژه‌شناسی باروک باید بگوییم که باروک از از کلمه پرتغالی barocco می‌آید، این واژه برای مرواریدهایی استفاده می‌شده که اساسا بی‌شکل و زمخت بوده‌اند و نظمی در آن‌ها نبوده. از طرفی، کلمه روکوکو، واژه‌ای فرانسوی و اسپانیایی است، به معنای شبیه به صدف. واژه باروک، به سبکی در ایتالیا اشاره دارد که جایگزین سبک شیوه‌گری رنسانس شد و می‌توان شروع آن را از رنسانس متاخر در قرن 16 دانست.

 

عناصر سبک باروک

 

در طراحی داخلی معماری باروک از مجسمه و نقاشی استفاده زیادی می‌شود. برای غنا بخشیدن به طرح‌های کلاسیک رنسانس اولیه، الگوهایی از طبیعت، برگ، پیچک و … در باروک مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. در مواردی به اصلاح شکل اولیه دیوارها و سقف می‌پرداختند و آن‌ها را با تزئیناتی سه بعدی، پیکره‌ها و عناصر گل‌دار ترکیب می‌کردند. این عناصر رنگ می‌شدند و با زمینه نقاشی شده ترکیب شده و چشم‌اندازی پر انرژی و فعال می‌ساختند. کوادراتورا به معنای معلق‌نمایی، واژه‌ای است که برای توصیف نقاشی‌های با صحنه‌های عجیب و خیالی که در قاب‌های طلایی بر روی سقف و فضای داخلی اجرا می‌شده‌اند. در این نقاشی‌ها که پرسپکتیوهایی بسیار دقیق بودند و از پایین به سمت بالا دیده می‌شدند، تصویری خیالی از گنبد و چشم‌اندازی به بهشت در معرض نمایش قرار می‌گرفته‌است. این تکنیک را می‌توان یکی از رایج‌ترین الگوها در سبک باروک دانست.

معماری باروک 799898749647857485748

 

معماری باروک چیست؟

معماری باروک یکی از سبک های مطرح معماری می باشد که در اوایل قرن هفدهم و پس از رنسانس توسعه یافت است، مبدا اصلی این معماری رم بوده است.

در رابطه با محبوبیت این سبک باید گفته شود که همه چیز از ساخت کلیسای کاتولیک آغاز شد. سبک ساخت کاتولیک تضاد چشمگیری با سبک کلیسا های پروتستان ایجاد نمود و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. زیبایی این سبک موجب شد تا به سرعت از مرکز ایتالیا به فرانسه، شبه جزیره ایبری و اتریش گسترش یابد.

اگرچه نمونه های اولیه این معماری کلیسایی هستند، اما به سرعت زندگی غیرنظامیان را نیز در بر گرفت و امروزه، به عنوان یکی از سبک های معماری اصلی در اروپا شناخته شده است.

معروف ترین آثار معماری باروک عبارتند از:

کلیسای سنت چارلز

کلیسای سنت چارلز در وین یکی از بهترین نمونه های معماری باروک در اروپا است. قدرت سیاسی این شهر در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی موجب گشت تا شاهکار های معماری فراوانی در این شهر پدید آید.
برخی از بهترین نمونه های معماری زیبا و پر طرفدار باروک در وین عبارتند از کلیسای سنت چارلز، کاخ شونبرون، کاخ بلودر، تالار شهر قدیمی وین، اصطبل شاهنشاهی و هزاران هزار سازه دیگر که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.
این کلیسا در زبان آلمانی به Karlskirche معروف است و در سال 1737 میلادی فرایند ساخت خود را به اتمام رسانده است. این شاهکار هنری معماری توسط معمار اتریشی یوهان برنهارد فیشر فون ارلاخ طراحی شده است. اگرچه این کلیسا از همه زوایا بسیار تأثیرگذار است ، اما بیشتر به دلیل گنبد بیضی شکل و دو ستون پیچ خورده پهلو دار معروف شده است. گفته می شود که این گنبد و ستون ها صحنه هایی از زندگی چارلز بورومئو را نشان می دهند که کلیسا به او اختصاص داده شده است.

 

معماری باروک 79789874968749865948544874748574548941854

 

کلیسای کپنهاگ

دانمارک یک کشور پروتستان است که معماری باروک در آن کم اهمیت تر می باشد. اهمیت کم این سبک معماری موجب گشت تا این سبک معماری دیرتر وارد این کشور شده و تحت تاثیر سبک هلندی قرار گیرد.

در آن زمان، کپنهاگ شهری نسبتاً جوان بود و توسط شاه کریستین چهارم اداره می گشت. بسیاری از بنا های قابل توجه در کپنهاگ به این دوران بر می گردد. برخی از مهم ترین ساختمان های باروک در کپنهاگ عبارتند از برج گرد، کاخ شارلوتنبورگ و کلیسای کپنهاگ. این سه ساختمان که با اهداف کاملا متفاوتی ساخته شده اند هر ساله مقصد گردشگران بسیاری هستند.  از بین این سه ساختمان کلیسای کپنهاگ بهترین نمونه معماری باروک در کپنهاگ و یکی از شناخته شده ترین بناها است. کپنهاگ یکی از بهترین نقاط اروپا برای دیدن معماری باروک لوتری می باشد.

این کلیسا بخاطر پیچ و تاب پیچیده اش که همیشه کمی با باد تکان می خورد، معروف گشته است. لبه های طلاکاری شده و عنصر پیچ خورده اش دوران باروک را به خوبی نشان می دهد.

مادرید، اسپانیا

مادرید یکی از شهر های اسپانیا می باشد که سبک های معماری بسیاری را در خود جای داده است. اگر به دنبال مشاهده آثار و شاهکار های معماری باروک هستید، می توانید با مراجعه به این شهر این آثار را بیابید.

کاخ سلطنتی مادرید یکی از بهترین نمونه های معماری باروک در اروپا است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. قدمت این کاخ مجلل به قرن 18 میلادی باز می گردد و مهم ترین کاخ باروک اسپانیا محسوب می شود.

طرح این سازه دارای یک مربع با حیاط داخلی است و نمای بیرونی آن با ستون ها و تزئیناتی تزئین شده است که نمای دراماتیک و سلطنتی ایجاد می کند. خود کاخ شامل بیش از 3400 اتاق تزئین شده با نقاشی، مجسمه، نقاشی های دیواری و سایر عناصر تزئینی می باشد که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. در داخل کاخ می توانید استفاده گسترده ای از سنگ مرمر، گچ و چوب ماهون را مشاهده کنید.

یکی دیگر از شاهکار های معماری دیدنی در این شهر پلازا مایور می باشد که یکی از مشهورترین میدان های شهر است. این میدان با چیدمان مربع بزرگ، نما های رنگارنگ و  نقاشی ها و زیورآلات زیبا و طاق های نمایشی، یکی از مقاصد دوست داران هنر و معماری می باشد.

 

معماری باروک 7498749684185574478487485454584

 

لیسبون، پرتغال

لیسبون یکی از شهر های کشور پرتغال می باشد که به دلیل داشتن تاریخ غنی، سواحل زیبا و شاهکار های معماری گسترده هر ساله میزبان گردشگران خارجی و داخلی است. از آن جایی که طلا در برزیل به طور گسترده یافت می گردد، طبیعی است که این شهر دارای کلیسا ها و سازه هایی باشد که مملو از جزئیات طلایی می باشد. سبک باروک در این کشور تاثیر متفاوتی داشته بنابراین می توانیم بگوییم که این طلا های غنی نشانه هایی از معماری باروک می باشد.
لیسبون به عنوان یک شهر عمدتا کاتولیک شناخته می شود که کلیسا های باروک زیادی را مانند کلیساهای سائو روک و انکارناکائو در خود جای داده است.

اگر چه این شهر کلیسا های زیبای فراوانی دارد اما کلیسای سانتا انگراسیا که امروزه به عنوان پانتئون ملی نیز شناخته می شود، شایسته توجه ویژه ای می باشد. توصیه ما این است که اگر در جستجوی آثارمعماری باروک در اروپا هستید به پرتغال بروید. این ساختمان، جواهری سفید رنگ است که در لیسبون نزدیک رودخانه تاگوس می درخشد.  این سازه مشهور دارای چهار ستون بلند است که با دو فرشته که نشان کشور پرتغال را در دست دارند به استقبال بازدید کنندگان ایستاده اند. فضای داخلی این کلیسا با صفحات رنگی از سنگ مرمر صیقلی با نقوش هندسی روی کف و دیوارها تزئین شده است.

سن پترزبورگ، روسیه

یکی از بهترین شهرها برای دیدن معماری باروک سنت پترزبورگ روسیه است. این شهر که پایتخت سابق امپراتوری روسیه می باشد، دارای بسیاری از بهترین نمونه های معماری در تمام سبک های اصلی اروپایی (به جز گوتیک) است. در واقع می توانیم بگوییم یکی از شهر هایی که سبک باروک را به فراوانی در خود جای داده است، این شهر می باشد. شما می توانید ساختمان های باروک را در هر گوشه ای در مرکز شهر سن پترزبورگ مشاهده کنید. برخی از برجسته ترین نمونه های این سبک معماری شامل Smolny Sobor یا Convent، کاخ تابستانی، کلیسای دریایی سنت نیکولاس، موزه Kunstkamera و کاخ Stroganov است. معروف ترین بنای باروک در سن پترزبورگ کاخ زمستانی است.
سن پترزبورگ دارای کاخ های شاهنشاهی چشمگیری است که درست در خارج از شهر واقع شده است. برخی از این کاخ ها به سبک باروک ساخته شده اند، به عنوان مثال کاخ کنستانتین، کاخ پیترهوف و کاخ کاترین در تسارسکو سلو از جمله کاخ های ساخته شده با بهره گیری از معماری باروک می باشد.

باروک در سن پترزبورگ در اوایل قرن هجدهم زمانی محبوبیت یافت که پتر اول برخی از مشهورترین معماران اروپایی را برای کمک به ساخت پایتخت باشکوه اروپایی، دعوت کرد. باروک آن دوران را اغلب باروک پترین می نامند. پس از درگذشت پیتر اول، باروک در سن پترزبورگ توسط معمار معروف ایتالیایی فرانچسکو بارتولومئو راسترلی نمایندگی شد که کارهای وی شامل کاخ زمستانی، کاخ کاترین، کاخ آنیچکوف و موارد دیگر است.

 

معماری باروک 78787897897489748974897485

 

فلورانس، آلمان

فلورانس یکی از شهر های کشور آلمان است که زادگاه بسیاری از سبک های موسیقی و هنری بوده است. این شهر آلمانی به دلیل معماری خیره کننده باروک و میراث فرهنگی عالی شهرت گسترده ای یافته است. در هنگام دید و بازدید از این شهر آثار هنری و معماری فراوانی را خواهید دید که هر کدام به دست هنرمندان ومعمارانی ماهر و توانا طراحی و ساخته شده است. یکی از زیباترین کلیساهای باروک آلمان Frauenkirche تماشایی در نومارکت است. این مکان امروزه نمادی واقعی از تاریخ شهر است. فلورانس نمونه خوبی از شهری با معماری باروک عمدتا آلمانی است. یکی دیگر از بناهای معروف ساخته شده با استفاده از معماری باروک در آلمان کاخ زوینگر است که در سال 1709 میلادی فرایند ساخت خود را به اتمام رسانده است.
این سازه در ابتدا برای میزبانی مسابقات، مهمانی ها و سایر رویدادهای فرهنگی در دوران آگوستوس مورد استفاده قرار می گرفته است.

لندن، انگلستان

لندن شهری عالی برای دیدن معماری باروک می باشد. معماران انگلیسی سبک باروک را در قرن هفدهم به شیوه ای آغاز کردند که به نام باروک انگلیسی معروف شد. اگر چه چند ساختمان باروک انگلیسی در اوایل قرن 17 ساخته شده بود، آتش سوزی بزرگ لندن در سال 1666 لندن را به بسیاری از معماران همچون سر کریستوفر رن این امکان را داد تا در بازسازی مجدد این شهر از سبک باروک استفاده نماید.
این بازسازی موجب گشت تا بتوانید ساختمان های باروک انگلیسی را در سراسر لندن مشاهده نمایید. معروف ترین سازه ساخته شده با استفاده از معماری باروک، کلیسای جامع سنت پل می باشد. سنت پل یکی از نقاط دیدنی لندن است که به دلیل داشتن ارتفاع زیاد و همچنین زیبایی خیره کننده مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

امروزه نیز استفاده از این سبک معماری مانند قدیم صورت می گیرد به گونه ای که می توان آثار این سبک مجلل را در خانه های جدیدی که به سفارش ثروتمندان ساخته می شود، اشاره کرد. یکی از نکاتی که باید در رابطه با معماری باروک به آن توجه شود این است که خانه ها و سازه های ساخته شده با استفاده از این سبک معماری از هزینه بسیار بالایی برخوردار می باشند. همین هزینه بالا بسیاری از علاقه مندان را از ساختن سازه ای با استفاده از این سبک معماری منصرف کرده است اما هنوز هم هستند کسانی در سراسر جهان که خواهان ساخت پنت هاوس ها و ویلاهای بهره برده از معماری باروک می باشند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه