معرفی 8 سازه ی عجیب جهان + عکس

20 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
سازه با طرح ماهی 4213222

سازه‌های عجیب برجسته و منحصر به فرد از جاذبه‌های گردشگری برتر در سراسر جهان به شمار می‌روند. آنها برخلاف ساختمان‌های اطراف خود، با ویژگی‌ها و طراحی‌های خاصی برجسته می‌شوند. مثلاً می‌توان به برجی به‌شکل قوری، خانه‌ای که می‌رقصد و یا حتی معبدی به‌شکل گل نیلوفر اشاره کرد! اگر به علاقه‌مندان به معماری عجیب و غریب علاقه‌مند هستید، احتمالاً با نام این سازه‌ها آشنا هستید. در زیر، چند نمونه از عجیب‌ترین سازه‌های معماری در سراسر جهان را خواهید دید که در شهرهای مختلف جهان با هدف‌های متفاوت ساخته شده‌اند.

قاب دبی، امارات

قاب دبی، با ابعاد ۱۵۰ در ۱۰۵ متر، عنوان بزرگ‌ترین قاب عکس جهان را دارا می‌باشد. طراحی این سازه نمادین به عهده فرناندو دونیس قرار داشت. وی با اعتقاد به اینکه قرار دادن ساختمان‌های تاریخی درون یک قاب مناسب، نسبت به ساخت سازه‌های جدید، بهتر است، این ایده را به عنوان یک طرح برای برجسته کردن گذشته، حال و آینده شهر مطرح کرد.

باید توجه داشت که در خصوص ساخت قاب دبی، هنوز هم بین معمار و دولت دبی اختلافاتی وجود دارد. در واقع، دولت دبی او را به‌عنوان برنده مسابقه طراحی این بنا اعلام کرده است، درحالیکه معمار مدعی است برای او به‌عنوان طراح قراردادی منعقد شده و مبالغی را دریافت کرده است.

قاب دبی با چشم انداز شهر 54212555

بنای تاریخی ایلیندن، کروشفو جمهوری مقدونیه

بنای ایلیندن، یک سازه تاریخی است که توسط دو هنرمند به نام‌های جردن گرابولوسکی و ایسکرا گرابولوسکا طراحی شده و در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است. این ساختمان تاریخی در واقع به یاد مبارزان و انقلابیونی ساخته شده است که در قیام ایلیندن در سال ۱۹۰۳ مشارکت داشتند و همچنین به افتخار چریک‌های میهن‌پرستی که در بازه زمانی ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳ برای استقلال ملی مقدونیه قیام کردند. همچنین، نیکولا کارف، رئیس‌جمهوری خودمختار کروشفو، درون این ساختمان دفن شده است. علاوه بر این، سردیسی از توشه پروسکی، خواننده معروف این سرزمین، در این ساختمان قرار دارد.

بنای ایلیندن 45782211

نمایشگاه ووشی واندا، مرکز فرهنگی و گردشگری شهر ووشی چین

این بنا در یک نمایشگاه چینی ساخته شده است و شکل ظاهری آن به شکل یک قوری چرخان غول‌پیکر طراحی شده است. هدف اصلی ساخت این ساختمان، آشنایی بیشتر با آداب و رسوم محلی بوده است. ساختار چرخان این بنا امکانات ویژه‌ای نظیر ترن هوایی کوچک، چرخ‌فلک و پارک آبی را در خود جای داده است. این امکانات، در کنار بازدید از نمایشگاه، تجربه‌ی جالبی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

بزرگترین قوری جهان در چین 45795211

خانه رقصان پراگ، جمهوری چک

طراحی خانه رقصان در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و چهار سال به طول انجامید و در سال ۱۹۹۶ به نتیجه نهایی رسید. این ساختمان در واقع یکی از دفاتر شرکت بین‌المللی بیمه هلندی به نام Nationale-Nederlanden است. طراحی این سازه عجیب با الهام از سبک باروک نوین صورت گرفت و ساختار شکنانه‌ای داشت، که باعث برخورداری از مخالفت‌های زیادی شد. دلیل این مخالفت‌ها، نقض نظم معماری پراگ بود. سبک‌های رایج در معماری شهر پراگ شامل معماری مذهبی گوتیک، معماری کلاسیک باروک و معماری کاربردی آرت‌نوو بود.

خانه رقصان 7852112

ساختمان سلفریجز، بیرمنگام انگلستان                

شرکت معماری فیوچر سیستمز مسئول طراحی این سازه عجیب بود. ساختمان سلفریجز یک بنا برجسته در شهر بیرمنگام است. این ساختمان یک سازه فلزی با روکش بتنی است و با صفحاتی از آلومینیم به عنوان نمای خارجی آن پوشانده شده است. پروژه ساخت این مجموعه در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید. این ساختمان علاوه بر نقش مهمی در نوسازی شهر بیرمنگام، به عنوان یک نماد معماری شناخته می‌شود.

مرکزخرید با طراحی زیبا 48751212

معبد وات سامفران، تایلند

این معبد بودایی در فاصله ۴۰ کیلومتری غرب بانکوک واقع شده است. آن را به دلیل ساختمان استوانه‌ای و صورتی‌رنگش که شامل ۱۷ طبقه است، و همچنین وجود یک تندیس بزرگ اژدها با رنگ‌های قرمز و سبز که دور این استوانه پیچیده شده است، شناخته می‌شود. در داخل این اژدها، یک پلکان به سمت بام معبد قرار گرفته است. علاوه بر اژدها، در این مجموعه یک تندیس بزرگ بودا و چندین تندیس مذهبی دیگر نیز نگهداری می‌شوند. معبد وات سامفران (Wat Samphran) با اینکه ظاهری غیرمعمول و منحصربه‌فرد دارد، به‌طور چندان شهرتی مشهور نیست. به همین دلیل، محیطی آرام و معنوی را ارائه می‌دهد.

معبد ساختمان بلند با مجسمه ی اژدها دور ساختمان 542211525

مهمان‌خانه هانگ نگا، دا لات در ویتنام                            

مهمان‌خانه هانگ نگا (Hang Nga) که به نام “خانه دیوانه” نیز شناخته می‌شود، یک سازه عجیب که الهام گرفته از ساختمان های طبیعی ساخته شده است و با آثار هنرمندانی مانند سالوادور دالی و آنتونی گائودی مقایسه می‌شود. طراحی کلی این خانه شبیه به یک درخت بزرگ است و اجزای مختلف ساختمان، شامل عناصر طبیعی مانند قارچ، تارعنکبوت و حتی حیوانات طراحی شده‌اند. در ابتدا، این مهمان‌خانه به‌عنوان یک پروژه شخصی ساخته شد، اما در سال ۱۹۹۰ به عموم مردم باز شد.

مهمان خانه ای در ویتنام در میان گیاهان 45884221

خانه کج‌، سوپوت در لهستان

خانه کج‌ومعوج (Krzywy Domek)، علیرغم نام غیرمعمولش، یک مرکزخرید است که شامل دفاتر اداری نیز می‌شود و در یکی از خیابان‌های اصلی شهر واقع شده است. این سازه عجیب در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است و وسعت آن حدود ۴ هزار متر مربع است. طراحی این ساختمان الهام‌گرفته از نقاشی‌های یک هنرمند لهستانی است و تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی برجسته لهستان در این مجموعه دفاتر خود را دارند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه