چشمه های باداب سورت | یکی از مقاصد محبوب گردشگری ساری

14 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
چشمه های باداب سورت در کنار کوه های دیدنی 8752139

باداب سورت با جذابیت طبیعی خاص خود، به عنوان یکی از مقاصد بروز در صنعت گردشگری در شهر ساری شناخته می‌شود. چشمه‌های بسیار زیبا و پررنگ، شناخته شده به عنوان “چشمه‌های رنگارنگ”، علاوه بر دارا بودن زیبایی خارق‌العاده، ارزش درمانی بسیار بالایی نیز دارند و در جایگاه دوم از بین آثار طبیعی ملی ایران، پس از کوه دماوند واقع شده‌اند. این منطقه بسیار منحصربه‌فرد است و تنها در چند نقطه دیگر در جهان به‌این شکل به دست می‌آید.

چشمه های باداب سورت 1549823

معرفی چشمه‌های باداب سورت

باداب سورت به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه مازندران، شامل استخرهای طبیعی شگفت‌انگیز از سنگ تراورتن می‌باشد. در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و با فراوانی درختچه‌های زرشک وحشی اطراف قرار دارد، این استخرها با رنگ نارنجی خاص خود، ناشی از غلظت بالای رسوبات اکسید آهن در آب آنها، بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند. این باداب‌ها شامل چندین استخر با خصوصیات مختلفی از جمله رنگ، بو، مزه و حجم می‌باشند. به دلیل ویژگی‌های فریبنده و منحصربه‌فردش، این منطقه جزو مقاصد طبیعی پرطرفدار محسوب می‌شود.

جاهای مشابه با باداب سورت در دیگر نقاط جهان وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به پاموکاله در ترکیه، ایوان‌های مطبق با رنگ‌های صورتی و سفید در نیوزیلند، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، بایشوایتای در چین، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک اشاره کرد که این جاها شباهت‌های زیادی با باداب سورت دارند.

“باداب” یعنی “آب گازدار” و “سورت” به معنای “شدت تأثیر” است. “چشمه‌های باداب سورت” در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین “اثر طبیعی ملی” ایران ثبت شدند. در همان سال، “کوه دماوند”، “چشمه‌های باداب سورت” و “سرو ابرکوه” به عنوان سه اثر طبیعی توسط “سازمان میراث فرهنگی” ثبت گردیدند.

چشمه‌های باداب سورت، پس از چشمه پاموکاله در ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان مشهور هستند و ثبت جهانی آن به عنوان یک اثر طبیعی بی‌نظیر، یکی از برنامه‌های اصلی آن است. این اثر در حال حاضر در حال ارائه به عنوان یک ژئوپارک برای ثبت جهانی است.

چشمه های باداب سورت 1249635

چشمه‌های باداب سورت کجاست؟

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، در مازندران واقع شده‌اند. این چشمه‌ها از جنوب به دره‌های پایین دست، از شرق به ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها، و از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌ها با درختان سوزنی برگ می‌رسند. روستای اروست نیز به غرب آن محدود می‌شود.

دسترسی به چشمه‌های باداب سورت

برای رسیدن به روستای اروست از جاده‌های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. استفاده از جاده‌های استان سمنان با مسافت کمتری همراه است و ایمنی بیشتری دارد، در حالی که جاده‌های استان مازندران به مراتب زیباتر هستند.

مسیر ۱: تهران، سمنان، مهدی‌شهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سهراه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مسیر ۲: تهران، ساری، کیاسر، سهراه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

جاده‌های شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست، کاملاً آسفالت شده‌اند. با این حال، جاده‌ای که از این روستا به سمت شرق به چشمه‌های باداب سورت منتهی می‌شود، به صورت خاکی می‌باشد. پس از رسیدن به تلمادره، در هر دو مسیر یک پمپ بنزین و پاسگاه پلیس وجود دارد و جاده‌ای که به سمت اروست می‌رود، در برابر این پاسگاه قرار دارد. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر عبور می‌کنید و در نهایت به یک سه‌راهی می‌رسید که به سه خط مشهور (سه‌راهی اروست، مالخواست و باداب سورت) منتهی می‌شود. افراد بسیاری پس از رسیدن به این سه‌راهی، معمولاً امسیر اشتباه را انتخاب می‌کنند. مسیر سمت چپ (که آسفالت دارد) پس از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می‌رسد، در حالی که مسیر سمت راست که همچنین دارای آسفالت است، به روستای مالخواست می‌رود. به‌علاوه، مسیر مستقیم و خاکی که در حریم روستای اروست قرار دارد، به‌سمت چشمه‌ها می‌رود.

این مسیر خاکی برای رسیدن به چشمه‌ها حدود سه کیلومتر است. پس از طی این مسیر، دو راه خاکی وجود دارد که هر دو در سمت چپ جاده قرار دارند و به بالای تپه‌ای که چشمه‌ها روی آن واقع است می‌رسند. یکی از این مسیرها به معدن متروکه تعلق دارد و دیگری جاده عمومی و قدیمی است. در صورت عدم تمایل به دنبال جاده معدنی بروید تا به جاده عمومی و قدیمی برسید.

برای عبور از جاده خصوصی، باید به سمت چپ جاده خاکی رفته و حدود سه خط را طی کرده تا به یک استخر ذخیره آب کشاورزی برسید. در اینجا، می‌توانید خودروی خود را پارک کرده و از جاده خاکی سر بالایی که به معدن متروکه منتهی می‌شود، استفاده کنید. اما برای رسیدن به چشمه‌ها باید با پای پیاده جاده خاکی را طی کنید، مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید. در این مسیر باید از ریزش سنگ‌ها از بالای کوه مراقبت کنید؛ زیرا وجود معدن سنگ متروکه می‌تواند این اتفاق را به‌وجود آورد. بنابراین، بهتر است از بی‌احتیاطی خودداری کرده و از این خطرات آگاه باشید. بعد از طی کردن جاده خاکی خصوصی و سر بالایی، به کیوسک نگهبانی می‌رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است. چشمه ها حدود ۳۰ متر جلوتر از آن کیوسک قرار دارند.

چشمه های باداب سورت در کنار کوه های خیرکننده 542189

امکانات چشمه‌های باداب سورت

متاسفانه این محل فاقد امکانات است. سرویس بهداشتی در پایین مسیر و پارکینگ واقع شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این سرویس بهداشتی به مایع دستشویی و آب نیاز دارد. همچنین برای خرید نیاز به رفتن به روستاهای مجاور دارید.

بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت

بازدید از چشمه‌های باداب سورت در تمام فصول سال امکان‌پذیر است. در بهار علاوه بر سرسبزی و شادابی طبیعت، چشمه‌ها در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارند. در تابستان، میزان آبدهی آن‌ها کاهش می‌یابد و آفتاب تند می‌تواند آزاردهنده باشد. در فصول سرد، چشمه‌ها رنگ قرمزتری به خود می‌گیرند؛ اما ممکن است در مسیر دسترسی به مشکلاتی برخورد کنید. با در نظر گرفتن تمام این نکات، بهترین زمان برای بازدید از چشمه‌های باداب سورت اردیبهشت ماه است. زیبایی باداب‌سورت، در ماه اردیبهشت، جذابیت بسیاری برای گردشگران به ارمغان می‌آورد و آن‌ها را شاداب می‌کند. تماشای طلوع و غروب آفتاب در این منطقه، یکی از زیباترین صحنه‌هایی است که می‌توانید تجربه کنید؛ زیرا تلاطم نور آفتاب در حوضچه‌ها و شکوه نورش همراه با سایه‌های شفاف طبیعت اطراف، باعث ظهور تماشایی و زیبا می‌شود.

چشمه های باداب سورت در کنار دشت سر سبز 142986

ساعات بازدید چشمه‌های باداب سورت

ساعات بازدید از چشمه‌های باداب سورت، از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب است. با این حال، در طول سال، ساعات بازدید تغییر می‌کنند؛ چرا که با توجه به کمبود روشنایی، در ساعات تاریکی امکان بازدید وجود ندارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه