برج رسکت کجاست | تاریخچه + جاذبه های دیدنی اطراف آن

9 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
برج رسکت ساری 65621563263216

برج رسکت، یک برج زیبا در روستای رسکت در استان مازندران واقع شده است. برج رسکت در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده است. علاوه بر ارزش تاریخی و هنری، شهرت این برج را به دلیل ویژگی خاص دیگری که دارد دو چندان کرده است.

معرفی برج رسکت ساری

در جنوب غربی شهر ساری در استان مازندران، یک برج آجری مدور با قدمتی به سده پنجم هجری قمری وجود دارد. این برج با سبک معماری منحصر به فرد و استفاده هوشمندانه از علم هندسه بسیار جذاب است. تزئینات آجری، جلوه خاصی به برج می‌ بخشد. در داخل برج، کتیبه‌هایی به خط پارسی پهلوی ساسانی و کوفی وجود دارد، اما متأسفانه به دلیل فرسایش، قابل خواندن نیستند. یک واقعیت عجیب درباره این برج وجود دارد؛ چگونه این برج روی یک شیب تند ساخته شده است و با وجود اینکه سال‌ها می‌گذرد، هنوز هم پابرجاست؟! در واقع، معماران با هوشمندی یک سکوی آجری در زیر برج قرار داده‌اند تا آن را استوار نگه دارند. برای ساخت این برج، از سنگ‌های موجود در کوه‌های منطقه استفاده شده است. همچنین، برای ساخت سکوی زیر برج، سنگ‌های کوه بتراشیده و حفره‌ای در آن ایجاد شده است.

برج تاریخی رسکت در ارتفاع کوه های سرسبز روبه جنگل 546526526526

تاریخچه برج رسکت

بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که برج رسکت ممکن است در سال 413 هجری قمری و در دوران حکومت غزنویان ساخته شده باشد. کتیبه‌های برج، متأسفانه قابل خواندن نیستند و اصل تاریخ ساخت آن مشخص نیست. با توجه به مطالعات محلی، احتمالاً برج رسکت روی مقبره‌ای از خاندان باوندیان ساخته شده است. خاندان باوندیان، از بازماندگان نسل اسپهبدان دوران ساسانی بوده و در زمان حکومت غزنویان در مازندران فعالیت می‌کردند.

این خاندان در آن زمان از آیین زرتشتی دست کشیده و به اسلام گرویده بودند، اما برخی از آیین‌های نیاکان خود را حفظ می‌کردند. خاندان باوندیان به مدت حدود ۷۰۰ سال در منطقه مازندران حکومت داشتند. احتمالاً یکی از اعضای این خاندان که به نام شهریار ابن قارون شناخته می‌شود، در این برج به خاک سپرده شده است. در مرداد ماه سال ۱۳۱۲ خورشیدی، این برج مورد توجه مسئولان زمان قرار گرفت و به ثبت ملی رسید. عملیات مرمت برج از سال ۱۳۵۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۶۷ ادامه یافت. در سال ۱۳۹۶، برج رسکت مجدداً مورد توجه قرار گرفت و بازسازی و احیا شد.

معماری برج رسکت

برج رسکت در شکل مدور و استوانه‌ ای بنا شده است و بر روی شیب تند تپه قرار گرفته است، با استفاده از سکوی سنگی زیر آن. ارتفاع برج حدود ۱۸ متر و محیط دایره‌ای قاعده آن ۱۵ متر است. در ناحیه بالای برج، مقرنس‌ های زیبا( از ترکیب خطوط منحنی، رنگ‌های متنوع و تراش‌های هندسی برای ایجاد طرح‌های هنری و زیبا استفاده می‌شود)و دلنشین مشاهده می‌شود. گنبد برج شکل مخروطی دارد و قطر بخش داخلی آن ۵۷ متر است. لبه‌ی گنبد با آجرچینی و گچبری زیبا تزئین شده است. در بالای در برج، یک کتیبه وجود دارد که با گچ ساخته شده و در آن چهار سطر نوشته شده است. سه خط اول این کتیبه به خط کوفی ریحان و یک خط دیگر به خط پارسی پهلوی ساسانی نوشته شده است.

سکوی سنگی و مقرنس کاری برج رسکت ساری 4152146161263216

جاذبه های گردشگری در اطراف برج رسکت

1- سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه، واقع در بخش دودانگه استان مازندران، در نزدیکی برج رسکت قرار دارد. این سد در منطقه‌ای کوهستانی و زیبا واقع شده است و یک دریاچه مصنوعی اطراف آن را زیباتر می‌کند. چشم اندازهای اطراف سد بسیار دیدنی و زیبا هستند و امکان قدم زدن و بازدید از تاج سد نیز وجود دارد.

2- تالاب روستامولا

این تالاب به عنوان یکی از مقاصد گردشگری با هدف زالو درمانی شناخته می شود. فاصله آن با برج رسکت حدود 22 کیلومتر است و در طول این مسیر، مناظر زیبایی را مشاهده خواهید کرد.

3- باداب سورت

در منطقه باداب سورت، چندین چشمه پلکانی و رنگارنگ وجود دارد که آب‌های آن‌ها خواص درمانی دارد. علاوه بر خواص درمانی، این چشمه‌ها بسیار زیبا هستند و هر فردی حداقل یک بار باید آن‌ها را مشاهده کند.

آب های زلال چشمه پلکانی باداب سورت در غروب آفتاب دل انگیز 51422163216312

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه