شگفت انگیز ترین سازه های معماری هند کدامند ؟

29 آذر 1401
0 دیدگاه
معماری هند 56954895489487

بدون شک کشور هند یکی از عجیب ترین و شگفت انگیز ترین کشور هایی است که در طول تاریخ حوادث و اتفاقات بسیاری را به جان خریده است . این کشور پهناور در طول تاریخ حوادث بسیاری را با چشم مشاهده کرده و شاهد ظهور و سقوط امپراتوری های فراوانی بوده است . این حوادث تلخ و شیرین موجب پدید آمدن معماری های شگفت انگیزی شده که به عنوان الگو های معماری برای مردم سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد . در ادامه به بررسی برخی از شگفت انگیز ترین سازه های معماری هند خواهیم پرداخت و اطلاعاتی مفید در این رابطه به شما ارائه خواهیم داد .

تاج محل ، آگرا ، اوتار

تاج محل یکی از باشکوه ترین و زیبا ترین شگفتی های معماری هندی است که هر ساله بازدید گنندگان بسیاری را به خود جذب می نماید . این سازه به عنوان نمادی از عشق و تعهد پادشاه جهان برای ملکه ممتاز خود در نظر گرفته شده است. ساخت و ساز این ساختمان در سال 1632 آغاز شد و در سال 1653 با هزینه کلی 32 میلیون روپیه به پایان رسید . تاج در واقع بخشی از یک مجموعه بزرگتر است که باغ های بهشتی اطراف آن و ساختمان های ماسه سنگ قرمز رنگی را در آغوش دارد .
به عقیده بسیاری از محققان این سازه منعکس کننده طرحی از بهشت می باشد که در متون کلامی اسلامی شرح داده شده است . این سازه معروف هندی هر ساله مقصد بسیاری از گردشگرانی است که به فرهنگ کشور هند علاقه مند می باشند .

معماری هند 487487487484154151

 

غارهای آژانتا و الورا ، اورنگ آباد ، ماهاراشترا

غارهای آژانتا به عنوان یکی از بهترین نمونه های نقاشی هند باستان که هنر مذهبی بودایی و قصه های جاتاکا را به تصویر می کشد در نظر گرفته می شود . این سازه شامل مجموعه ای از 30 اثر غار سنگی است که برای اهداف مختلف از جمله آموزش، زندگی و عبادت استفاده می شده اند . دیوارها با مجسمه های عجیب و غریب ، نقاشی های دیواری ، ستون ها ، ایوان ها و منبت کاری های زیبا تزئین شده اند .غارهای الورا مجموعه ای از 34 معبد صخره ای بودایی، جائین و هندو و همچنین صومعه هایی است که نمایانگر معماری بی نظیری  است که در حدود سال های 350 تا 700 انجام گرفته است .

فاتح پور سیکری ، آگرا ، اوتار

فاتح پور سیکری یکی دیگر از شگفت انگیز ترین سازه های معماری هند می باشد که مورد توجه بسیاری از گردشگران هندی قرار گرفته است . این سازه یا مجموعه شگفت انگیز یکی از شهر های مهم  شاهنشاهی محسوب می گردد که بازتاب باشکوهی از ارزش ها ، اعتقادات و شخصیت امپراطور را برای آیندگان به نمایش می گذارد . معماری این سازه از عناصر و سبک های مختلفی بهره گرفته است به گونه ای که با کمی دقت در طراحی این سازه به راحتی می توان نشانه هایی از معماری فارسی ، اسلامی و هندی را مشاهده نمایید .

معماری هند 487487487487484564541541

معبد میناکشی امان ، مادورای

این بنای شگفت انگیز که نمایشی واضح از غنای خارق العاده معماری هند جنوبی است ، عنصری حیاتی از میراث مهم منطقه است .  این سازه  یکی از بزرگ ترین معابد هند است که دارای 12 دروازه عظیم است . از بین این دروازه ها بزرگ ترین دروازه ها در دیواره های بیرونی قرار دارند . این دروازه های بزرگ که به Gopuram معروف هستند ، یکی از دیدنی ترین سازه های کشور هند محسوب می گردند . معبد اصلی در قرن 17 توسط اولین پادشاه نایاک مادورایی ، ویشوانات نایاک پس از آسیب دیدن در هنگام حمله اسلامی به منطقه بازسازی شد . این معبد همراه با مجموعه خود اکنون در فضایی گسترده با مساحت 45 هکتار گسترش یافته و یک مکان مهم برای هندو است .

روز مجسمه گوماتشوارا (باهوبالی) ، کارناتاکا

این مجسمه یکی از مهم ترین و مقدس ترین مکان های جین می باشد که با دارا بودن 57 متر ارتفاع یکی از عجایب معماری هند در نظر گرفته می شود . گوماتشوارا یا باهوبالی پسر ریشابها بود که به عنوان اولین بنیانگذار دین جینیسم شناخته می شود . او از پادشاهی خود دست کشید و راهب جائین شد ، اخلاق و عمل صالح او موجب گشت تا وی به یکی از شخصیت های مورد احترام دینی تبدیل گردد . این تندیس باشکوه در سال 983 هجری قمری توسط چاموندرایا ، که وزیر و فرمانده سلسله گانگا بود برای ادای احترام به وی ساخته شد .

معماری هند 7874874874874848454541

جانتار مانتار ، جیپور

جانتار مانتار علاوه بر این که یکی از مهم ترین سازه های کشور هند می باشد ، یکی از بزرگترین رصدخانه ها در جهان نیز است . این ساختمان در اوایل قرن هجدهم تحت سلطنت ماهاراجا جای سینگ دوم از جیپور ، که خود یک ستاره شناس مشتاق و یک دانشمند فعال بوده است ، ساخته شده . این ساختمان همچنین بزرگ ترین ساعت آفتابی جهان را در خود جای داده است . معماری خاص این سازه موجب گشته تا توجه بسیاری از افراد به نحوه طراحی و ساخت آن جلب گردد .

معبد خورشید

معبد خورشید یک سازه ارابه عظیم است که توسط هفت جفت اسب بزرگ و تند وشکاف کشیده شده است . این معبد به عنوان یکی از میراث جهانی در هند ، نشان دهنده اوج معماری معبد ادیشا می باشد . طرح اصلی این معبد به سبک شیخارا است و هیچ نشانه ای از خروج از این چارچوب استاندارد دیده نمی شود .  ابعاد کل این مجموعه 857 فوت در 540 فوت است و به عنوان یکی از ویژگی های مثبت این سازه در نظر گرفته می شود.

 

صومعه تووانگ ، آروناچال

صومعه تووانگ که در ارتفاع خیره کننده 10 هزار پایی بالاتر از سطح دریا و در بالای تپه ای زیبا واقع شده است، پس از کاخ نمادین Potala در لهاسا  تبت  دومین صومعه بزرگ جهان است . این سازه مهم معنوی بودایی بنا به خواسته پنجم دالایی لاما توسط Merak Lama Lodre Gyatso تاسیس گشته است . ساختار و بنای صومعه بی نظیر و شگفت انگیز است . سالن ورودی دارای یک دروازه رنگارنگ است و به دنبال آن نقاشی های دیواری زیبایی از مقدسین مختلف و مردان مقدس بر روی آن دیده می شود . معبد اصلی این سازه که به Dukhang معروف است در واقع قطب اصلی است و شکل بزرگی از بودا را در موقعیت لوتوس نشان می دهد .

قلعه گلکوندا ، حیدر آباد

این سازه یک قلعه بزرگ تپه ای است که در گذشته به عنوان پایتخت پادشاهی ثروتمند و مرفه گلکوندا  خدمت می کرده است . این سازه در ابتدا تحت حاکمیت سلسله هندو کاکاتیا و سپس در دوران قرون وسطی به پادشاهی باهامانی اسلامی ضمیمه شد . سازه نام برده  تا سال 1948 تحت سلسله های مختلف مانند قطب شاهی ها و نظام شاهی ها باقی ماند . این قلعه دارای تعدادی تالار ، محوطه رژه ، آپارتمان های سلطنتی نفیس و چندین مسجد می باشد . دروازه اصلی این سازه که  معروف به دروازه فاتح است یک دروازه عظیم 13 فوت در 25 فوت است که با خوشه های فولادی ثابت مانده  است تا از ورود فیل ها به قلعه جلوگیری کند . دروازه شرقی بزرگ ترین و تنها دروازه ای است که برای بازدیدکنندگان باز است . این قلعه به گونه ای منحصر به فرد طراحی شده است تا تهویه کافی وجود داشته باشد که از تابستان های طاقت فرسای دکنی به راحتی بتوان عبور کرد.

علاوه بر این  جلوه های صوتی شگفت انگیزی در داخل قلعه وجود دارد  که برای هشدار سربازان در زمان محاصره یا حمله استفاده می شوده است . همچنین گفته می شود این قلعه دارای یک تونل زیر زمینی است که به عنوان وسیله مهم دفاع و فرار نیز مورد استفاده قرار می گرفته است .

 بنای یادبود ویکتوریا ، کلکته

این سازه معماری شگفت انگیز به یاد ملکه ویکتوریا که در سال 1901 درگذشت برنامه ریزی و ساخته شده است . این ساختمان با اینکه سبک های مختلف ساخت و ساز از جمله سبک های هندو-ساراسنیک و مغول را شبیه سازی می کند اما همچنین شامل سبک های ونیزی ، مصری ، اسلامی و دکانی نیز می باشد . این ساختار قابل توجه تحت هدایت معمار برجسته ویلیام امرسون ایجاد شده و به عنوان یکی از مهم ترین سازه های معماری هند در نظر گرفته می شود . ساختمان اصلی اکنون به عنوان موزه ای به نمایش گذاشته می شود که آثار مختلفی از یادبود های مرتبط با قانون انگلیس مانند سکه ها ، نقاشی ها ، سلاح ها ، مصنوعات و غیره را به نمایش می گذارد .

معماری هند 74874874867484485641515

کاخ میسور ، میسور

کاخ میسور یک مکان برجسته توریستی و مقر قدرت خانواده سلطنتی قدیمی وودایارس است که از سال 1350 تا 1950 میلادی بر این شهر حکومت می کردند . این کاخ در اصل از چوب ساخته شده است  در سال 1897 میلادی به آتش کشیده شده است . پس از این آتش سوزی این سازه به شکل امروزی خود بازسازی شد که عناصر سبک معماری انگلیس ، هندو ، مسلمان و راجپوت را در خود جای داده است . این ساختمان که اکنون به یک موزه تبدیل شده است ، با مجموعه ای غنی از نقاشی ها ، لباس ها ، جواهرات و سایر موارد مهم که سبک زندگی مجلل خانواده سلطنتی را به نمایش می گذارد ، تزئین شده است . فضای داخلی کاخ با تعداد زیادی اتاق مجلل ، کف مرمر سفید ، کنده کاری های عجیب و آثار هنری تزئین شده که هر چشمی را به خود مجذوب می نماید .

دروازه هند ، دهلی نو

دروازه هند یکی از بزرگ ترین نمادهای پایتخت ملی کشور هند است که به عنوان یاد بودی از جنگ و سربازان هندی ساخته شده که در جنگ جهانی اول و سومین جنگ انگلیس و افغانستان در کنار انگلیس جنگیدند و کشته شدند . معمار این سازه مشهور سر ادواردز لوتینس است که مسئول اکثر سازه های اصلی انگلیس در دهلی است. دروازه هند در اصل یک سازه آجری رنگ روشن با قوس مرکزی است . این سازه یکی دیگر از سازه های معروف معماری هند  می باشد که طرفداران بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

معبد لوتوس ، دهلی

معبد لوتوس یکی از مهم ترین سازه های معماری هند می باشد که به دلیل داشتن ظاهری زیبا هر ساله گردشگران و محققان زیادی را به خود جذب می کند .

معبد لوتوس اساساً یک خانه عبادت بهائیان است که تجمع معنوی همه مردم را صرف نظر از فرقه های مذهبی آن ها آزاد کرده است . معبد لوتوس توسط یک معمار ایرانی فریبرز صهبا طراحی شده و ساخت آن در سال 1986 میلادی به پایان رسیده است . طرح این بنا به صورت نیلوفر آبی با 27 سازه آزاد به شکل گلبرگ مرمر ایستاده شکل گرفته است که نه ضلع آن را تشکیل می دهد . سالن مرکزی این سازه حدود 40 متر ارتفاع داشته و ظرفیت نگهداری حدود 2500 نفر را دارد . مجموعه این معبد که در قلمرو وسیع 26 هکتاری گسترش یافته است ، دارای تعدادی استخر و باغ است . سازه های نام برده تنها چند مورد از سازه هایی می باشد که به وضوح معماری هند را برای همگان به نمایش می گذارد. بدون شک تعداد این سازه ها بسیار بیشتر بوده و ساخت این ساختمان ها توسط معماران و مهندسانی قدر و توانا ساخته شده است .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه