معروف‌ترین طاق‌های جهان که بهتر است آن‌ها را بشناسید.

18 فروردین 1401
0 دیدگاه
معروف‌ترین طاق‌های جهان 784867748674867486746548

بدون شک می‌توانیم بگوییم معروف‌ترین طاق‌های جهان در ابتدا توسط رومی‌ها ساخته و مورد استفاده بشر قرار گرفته است. این طاق‌ها بیشتر به عنوان نمادهای تزئینی ساخته می‌شوند. در این مقاله شما را با برخی از معروف‌ترین قوس‌ها آشنا خواهیم کرد.

 

طاق تیتوس – رم

 

طاق تیتوس در سال 82 میلادی توسط امپراتور رم به نام دیمیتیان ساخته شد ، او این بنا را در مدت کوتاهی پس از مرگ برادر بزرگترش که تیتوس نام داشت حداث کرده بود . این بنا ساخته شد تا یادبود پیروزی برادرش تیتوس و پدر وسپاسیان بر یهودیان در دهه 60 باشد.تیتوس در سال 70 میلادی در اورشلیم پیروز شده بود ، طاق تیتوس مدل کلی بسیاری از طاق های پیروزی است که در قرن 16 میلادی ساخته  شده است .

طاق تیتوس درست در جنوب شرقی مجمع رومی‌ها در خیابان اصلی روم باستان واقع شده است.

این طاق غنیمت‌های بیت المقدس و موکب برگزار شده در سال 71 میلادی را به تصویر می کشد

 

معروف‌ترین طاق‌های جهان 7884786469847684684516584

طاق پیروزی – پاریس

 

طاق پیروزی  یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی پاریس است. این مکان در انتهای غربی شانزه لیزه در مرکز میدان شارل دوگل در تقاطع منطقه 8، 16 و 17 پایتخت فرانسه واقع شده است. این بنای یادبود در واقع از طاق تیتوس در رم الهام گرفته شده و ساخته گردیده است.
در رابطه با علل ساخت این طاق می‌توان به بزرگداشت پیروزی های ارتش فرانسه در طول جنگ‌های انقلاب فرانسه و ناپلئون و همچنین برای بزرگداشت سربازانی که در این حوادث جان باخته اند ساخته شده است.

دروازه براندنبورگ – برلین

 

دروازه براندنبورگ در برلین یک بنای یادبود نئوکلاسیک است که بین سالهای 1788 تا 1791 به دستور پادشاه پروس فردریک ویلیام دوم ساخته شد. این سازه در غرب مرکز شهر برلین در محل دروازه شهر سابق که آغاز جاده ای از برلین به شهری به نام Brandenburg an der Havel است، ساخته گردیده است.

 

طاق آگوستا روآ – لیسبون

 

طاق روآ آگوستا یکی از طاق‌های معروف جهان است  که در لیسبون، پایتخت پرتغال، بر روی میدانی به نام Praça do Comércio درست در کنار رود تاگوس قرار دارد.
این بنا در سال 1755 ساخته شد و در سال 1873 به طور كامل به اتمام رسید و یادآور بازسازی شهر پس از زلزله سال 1755 است، همچنین به عنوان نماد زلزله بزرگ لیسبون که قسمت‌های زیادی از شهر را ویران کرد، شناخته می شود.

 

طاق کنستانتین – رم

 

طاق کنستانتین یکی از طاق‌های معروفی است که به امپراتور روم جهت بزرگداشت جهت پیروزی بر کنستانتین  تقدیم گردیده شد.
این طاق بزرگ‌ترین طاق پیروزی رومی است زیرا ارتفاع آن 21 متر (68 فوت) است. درست در کنار کولوسئوم در رم از طریق Via Triumphalism، مسیری که امپراطورها برای ورود به شهر طی یک مراسم تشریفاتی طی می‌کرده‌اند، واقع شده است.

معروف‌ترین طاق‌های جهان 74874874984784548748574

دروازه هند – دهلی نو

 

دروازه هند یک یادبود جنگی است که در ضلع شرقی محور تشریفاتی دهلی نو، منطقه ای که قبلا Kingsway نامیده گردیده است، واقع شده است.
این بنا برای بزرگداشت 77000 سرباز هندی انگلیس ساخته شده است که در جریان جنگ جهانی اول (1918-1914) و سومین جنگ انگلیس و افغانستان (1919) کشته شدند. جالب است بدانید که نام 13300 سرباز روی دیوارهای این بنای تاریخی حک شده است.

 

طاق میدان واشنگتن – نیویورک

 

طاق واشنگتن اسکوئر قوسی مرمری می‌باشد که در محله گرینویچ ویلیج در منهتن سفلی، شهر نیویورک واقع شده است. این سازه الهام گرفته از آرک پیروزی سنتی روم بوده است.
این بنا در سال 1889 برای صدمین سالگرد تحلیف جرج واشنگتن در سال 1789 به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده ساخته گردیده و تا الان پابرجا مانده است.

 

طاق Cinquantenaire – بروکسل

 

طاق  Cinquantenaire یک بنای تاریخی در پایتخت بلژیک می‌باشد.
این ساختمان‌های به شکل u در سال 1880 برای بزرگداشت 50 سالگی استقلال بلژیک ساخته شده اند. این طاق، قطعه اصلی بناهای یادبود را تشکیل می دهد و در سال 1905 جایگزین یک بازی آنلاین موقت می شود

 

طاق دروازه – سنت لوئیس

 

طاق دروازه در سنت لوئیس میسوری  بلندترین طاق جهان است. این طاق با ارتفاع 192 متر (630 فوت)، با فولاد ضد زنگ پوشیده شده است.
این بنا همچنین بلندترین بنای یادبود در کل نیمکره غربی است و برای بزرگداشت گسترش غرب ایالات متحده به عنوان دروازه ای نمادین به غرب ساخته شده است.

 

دروازه پیروزی Patulai – وینتیانک

 

دروازه پیروزی Patulai یک بنای یادبود جنگی است که بین سالهای 1957 و 1968 ساخته شده است و در مرکز پایتخت لائوس، وین تیان واقع گردیده است.
این بنا به احترام کسانی که برای استقلال کشور از فرانسه تلاش کردند ساخته شد. اگرچه این طاق بسیار به طاق های سنتی رومی شباهت دارد  اما دارای طرحی لایو تی ایی است و با موجودات افسانه ای فرهنگ محلی تزئین شده است.

طاق پیروزی - پیونگ یانگ 7487487489478548547

طاق پیروزی – پیونگ یانگ

 

طاق پیروزی یکی از طاق‌های معروف جهان در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی می‌باشد. این بنا برای بزرگداشت مقاومت ملت در برابر ژاپنی ها بین سالهای 1925 و 1945 ساخته شده است.
این طاق زیبا دومین طاق پیروزی بلند جهان با قد 60 متر (197 فوت) و عرض 50 متر (164 فوت) است که در سال 1982 در هفتادمین زادروز رئیس جمهور کیم ایل سونگ افتتاح شد.
هر یک از 25500 بلوک گرانیت سفید مورد استفاده در این سازه نمایانگر یک روز از زندگی این پادشاه معروف است.

 

طاق Arc de Triomf – بارسلونا

 

طاق Arc de Triomf به عنوان یکی از ورودی‌های بارسلونا همراه با بنای یادبود Word Word 1888 که همان سال در بارسلون برگزار شد، ساخته شد.
این سازه بسیار زیبا با آجرهای مایل به قرمز به سبک Neo-Mudéjar و توسط معمار کاتالان Josep Vilaseca i Casanovas طراحی و ساخته شده است.

 

طاق سپتیمیوس سرووس – رم

طاق Septimius Severus یک طاق پیروزی مرمر سفید است که در انتهای شمال غربی مجمع رومی ها در میدان مرکزی و مهمترین مکان روم باستان واقع شده است. این بنا در سال 203 میلادی برای بزرگداشت پیروزی امپراطور سپتیمیوس سووروس و دو پسرش، کاراکالا و گتا بر اشکانیان در سالهای 194/195 و 197–199 میلادی ساخته شده است.

 

دروازه پیروزی (سیژستور) – مونیخ

 

این طاق معروف یک طاق پیروزی مرمر سفید است که در شهر مونیخ آلمان واقع شده است. به سفارش پادشاه لودویگ اول باواریا ساخته شد و در سال 1852 تکمیل شد. در اصل این سازه برای بزرگداشت شکوه ارتش باواریا ساخته شده است و اکنون به عنوان یک یادبود برای منطقه و نمادی از صلح است.

طاق پیروزی - پیونگ یانگ 7498749874984748748
 

طاق La Grande Arche de la Défense – پاریس

 

طاق  La Grande Arche یک بنای تاریخی است که در منطقه تجاری اصلی La Défense در پاریس، پایتخت فرانسه واقع شده است. ساخت بنای یادبود در سال 1985 آغاز شد و در سال 1989 در دو صدمین سالگرد انقلاب فرانسه به پایان رسید. این بنا به عنوان نسخه مدرن طاق پیروزی ساخته شده است و به جای پیروزی های نظامی، آرمان های بشردوستانه را نشان می دهد.

طاق روزولت – گاردینر

طاق روزولت در ورودی شمالی پارک ملی یلوستون در گاردینر مونتانا در ایالات متحده قرار دارد. این طاق معروف جهانی زیر نظر ارتش ایالات متحده مستقر در فورت یلوستون ساخته شده است.
ساخت طاق پیروزی منقوش شده در 19 فوریه 1903 آغاز شد و اولین سنگ توسط رئیس جمهور تئودور روزولت ریخته گشته است. طاق در 15 آگوست همان سال تکمیل شد.

 

قوس ولینگتون

 

طاق ولینگتون همچنین به عنوان طاق مشروطه یا طاق پارک سبز شناخته می‌شود و مرکز اصلی نبش هاید پارک در مرکز لندن را تشکیل می دهد.
در سال 1825 به یادبود پیروزی های انگلیس در جنگهای ناپلئون بنا شد.

 

طاق پیروزی نارنجی

طاق پیروزی نارنجی یکی از طاق‌های معروف جهان است که در شهر اورنج در جنوب شرقی فرانسه واقع شده است. از زمان دقیق ساخت اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما کتیبه‌ها نشان می‌دهند که این بنا در زمان امپراتور مشهور روم آگوستوس (27 سال قبل از میلاد مسیح ) ساخته شده است.
این بنا برای بزرگداشت پیروزی‌ها در طول جنگهای گالیک و ژرمنی ساخته شده است، همچنین قدیمی‌ترین سازه  با این طرح است که در خارج از رم ساخته شده است تا بعداً در خود رم ساخته شود.
این طاق در قوس های تیتوس و کنستانتین نیز به کار رفته است.

 

پورتال مقدونیه – اسکوپیه 

 

طاق Porta Macedonia در پایتخت مقدونیه اسکوپیه در میدان Pella  یکی‌ از جدیدترین طاق‌ها ست زیرا ساخت و ساز آن در سال 2011 آغاز شده و در ژانویه 2012 به پایان رسیده است.
این طاق به افتخار 20 سال استقلال مقدونیه به بهره برداری رسید و سطح مرمر آن با نقش برجسته های مربوط به تاریخ کشور تزئین شده است.
لازم است بدانید این سازه 21 متر (68 فوت) ارتفاع دارد و قیمت کلی ساخت آن 4.4 میلیون یورو بوده است.

 

طاق Monumento a la Revolución – مکزیکوسیتی

 

بنای یادبود انقلاب یک بنای یادبود در پایتخت مکزیکوسیتی سیتی است و برای بزرگداشت انقلاب مکزیک (1919-1920) درست در قلب مرکز شهر مکزیکو سیتی واقع شده است.
طاق Monumento a la Revolución بلندترین طاق پیروزی جهان با مجموع 67 متر ارتفاع (220 فوت) است. ساختار داخلی این سازه در واقع از آهن و نمای سنگ با سنگ مرمر ایتالیا و گرانیت نروژی ساخته شده است.

 

معروف ترین طاق های جهان 465846846454584574

طاق Soldiers ’and Sailors’ Arch – نیویورک

طاق سربازان و ملوانان در Grand Army Plaza در محله بروکلین در شهر نیویورک، درست در شمال پارک Prospect واقع شده است. طاق پیروزی بین سالهای 1889 و 1891 ساخته شده است و به افتخار مدافعان اتحادیه بین سالهای 1861 و 1865 راه اندازی شده است.
این طاق دارای یک عرشه مشاهده است که در دهه 2000 بسته شده است اما قرار است پس از یک پروژه بازسازی دوباره بازگشایی شود.

طاق Arco di Trionfo di Castel Nuovo – ناپل

طاق Arco di Trionfo di Castel Nuovo یکی از برجسته ترین قوس های پیروزی در جهان است.
این بنا در سال 1470 بین دو برج قرون وسطایی Castel Nuovo در مرکز ناپل ایتالیا برای بزرگداشت ورود آلفونسو آراگون به ناپل در سال 1443 ساخته شده است و بخشی از دروازه خانه قلعه است.
مجموع  ارتفاع این سازه 35 متر (114 فوت) است و از دو طاق روی هم چیده شده تشکیل شده است.

 

قوس میدان قصر – سن پترزبورگ

طاق میدان قصر دروازه ورودی بنای یادبود ساختمان ستاد کل در سن پترزبورگ روسیه است. این ساختمان قبلاً مقرهای ستاد کل (جناح غربی)، وزارت امور خارجه و وزارت دارایی (جناح شرقی) را در خود جای داده بود تا اینکه پایتخت در سال 1918 به مسکو منتقل شد.  این طاق معروف جهانی  بخشی از ساختمانی است که دارای نمای کمان شکل است که 580 متر (1902 فوت) کشیده شده است.

طاق Porte Saint-Denis – پاریس

 طاق Porte Saint-Denis یک بنای تاریخی در پاریس است که در  منطقه شهر واقع شده است.
این بنا در محل یکی از دروازه‌های دیوار شهر سابق پاریس ساخته شده است. دروازه اصلی قبلا دروازه ای از طریق دیوار شارل پنجم بود که بین سالهای 1356 تا 1383 ساخته شده بود و از ساحل راست پاریس محافظت می کرد. ساخت بنای یادبود Porte Saint-Denis در سال 1672 آغاز شد و یادآور پیروزی های فرانسه در طول جنگ فرانسه و هلند بوده است.

 

طاق گالریوس – تسالونیکی

 

طاق گالریوس یک بنای یادبود در شهر تسالونیکی در منطقه مقدونیه مرکزی در شمال یونان است که بخشی از یک بنای یادبود دوگانه همراه با روتوندا را تشکیل می دهد.
این سازه معروف به دستور گالریوس امپراطور روم ساخته شد و در قرن 4 میلادی به عنوان عناصر تزیینی کاخ وی که در این منطقه واقع شده بود، به پایان رسید.

طاق مرمر – لندن

 

طاق مرمر در سال 1827 برای ورودی باشکوه حیاط کاخ باکینگهام ساخته شد.
این طاق از سال 1833 پا برجا مانده  بود تا اینکه در سال 1851 به محل فعلی خود در محل اتصال خیابان آکسفورد و پارک لین تعویض شد.
مشابه طاق های رومی باستان، فقط اعضای خانواده سلطنتی مجاز هستند که در صفوف تشریفاتی از طاق مرمر عبور کنند.

 

طاق 4854874874874857

طاق کاراکالا

این طاق در شهر دیمیلا در الجزایر امروزی واقع شده است که در قرن اول میلادی توسط رومیان به نام کویکول ساخته شده بود ، این شهر در ابتدا به عنوان مستعمره ای برای سربازان رشد کرده ، اما در نهایت به یک شهر تجاری بزرگ تبدیل شد ، همچنین باید بدانید که در طول سلطنت کاراکالا یک انجمن جدید در این شهر ساخته شد . این طالق پیروزی در سال 216 میلادی به افتخار او و والدین وی جولیا دومنا و سور سپتیم ساخته شد .

طاق پاتوکسای

طاق پیروزی پاتوکسای یک بنای یاد بود جنگی می باشد که در وینتاین در کشور لائوس واقع شده است ، در واقع این طاق پیروزی برای کسانی ساخته شده بود که در مبارزه برای استقلال از فرانسه کشته شده اند . این بنای تاریخی دارای 5 برج می باشد که نمادی برای 5 اصل همزیستی میان ملت های جهان در نظر گرفته شده است ، همچنین این برج نماد 5 اصل مذهبی  محبت آمیز ، انعطاف پذیری ، صداقت ، افتخار و رفاه می باشند .

طاق تیمگاد

تیمگاد یک شهر استعماری در رم بود که در حال حاضر در الجزایر قرار گرفته است و توسط امپراتور تراجان در سال 100 میلادی  ساخته شده بود ، همچنین مواد اصلی مورد استفاده در این طاق ماسه سنگ می باشد ، و تون های شیاردار آن از سنگ آهکی با کیفیت و ستون های کوچکتر از سنگ مرمر ساخته شده اند .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه