آنچه لازم است در رابطه با برج جده بدانید.

17 فروردین 1401
0 دیدگاه
برج جده 877468748674874874864864

برج جده یکی از برج‌های معروف و پر طرفدار می‌باشد که در شهر جده واقع گشته است این برج هنوز در حال ساخت بوده و پروژه ساخت آن به اتمام نرسیده است.پروژه ساخت این برج موجب شد تا عربستان نیز در لیست کشورهای دارنده برج مرتفع قرار گیرد.
ساخت این ساختمان مرتفع به عنوان تلاشی برای  توسعه گردشگری در بزرگ‌ترین شهر عربستان سعودی، یعنی شهر معروف جده، موجب می‌شود تا این شهر به عنوان یکی از شهرهای پر گردشگر در آینده در نظر گرفته شود.این برج علاوه بر ارزش تجاری خود، نشان دهنده رشد، رونق و ظهور اقتصادی بسیار بزرگ در منطقه نیز می‌باشد.

از همان ابتدا نیز بر همگان آشکار بود که پس از اتمام پروژه ساخت و ساز، برج جده بلندترین ساختمان روی کره زمین خواهد بود.خالق و حامی این پروژه شاهزاده الولید بن طلال ، ثروتمندترین مرد خاورمیانه و از اعضای خانواده سلطنتی سعودی تا به امروز تلاش‌های بسیاری را برای اتمام این پروژه کرده است.

 

برج جده 877468748674874874864864

 

این برج چند منظوره علاوه بر دارا بودن آپارتمان‌های مسکونی و فضاهای اداری سرویس شده، هتل Four Season را در خود جای داده ، وجود مسیرهای حمل و نقلی در اطراف این هتل موجب گشته است که سالانه بسیاری از گردشگران در این هتل بی‌نظیر ساکن شوند. برج جده علاوه بر این که بلندترین برج جهان می‌باشد، بالاترین عرشه رصدخانه و بالکن آویزان را نیز به خود اختصاص داده است. این برج حدود 652 متر بالاتر از سطح دریا واقع گشته است.

این سازه عظیم دارای 59 آسانسور می‌باشند. ارتفاع زیاد برج که بیش از یک کیلومتر است موجب شده است که آسانسورها برای جلوگیری از حالت تهوع به دلیل تغییر فشار هوا، باید با سرعتی کمتر از بالابرهای معمولی حرکت کنند. گرمای زیاد و افزایش دما در جده ممکن است در تابستان به 50 درجه سانتیگراد برسد، برای کاهش مصرف برق در تابستان  ، سیستم دیوار خارجی برج جده شامل شیشه ای از رسانایی پایین برای تهویه هوا است.

تاریخچه برج جده

بر اساس بازدید خبرنگار سی ان ان از این برج در سال 2017 تا آن زمان نزدیک به 252 متر از این برج بلند ساخته شد و از بالای آن می توانستید بخش های زیادی از کشور عربستان را در زیر پای خود ببینید . این برج تاج جواهر شهر اقتصادی جده خواهد بود . بر روی پایه های کف این برج که مساحتی معادل 243.866 متر مربع دارد ، 252 طبقه ساختمان خواهد شد که علاوه بر تبدیل شدن به یک پلتفرم در هوای آزاد که بیش از 500 متر مربع مساحت خواهد داشت ، در حقیقت جالب است بدانید که به محض به پایان رسیدن این پروژه ، گردشگران و بازدید کنندگان می توانند با رزرو هتل لوکس این مجموعه ، به برج جده سفر کنند و از اماکن تفریحی ، فروشگاه ها و زیبایی هایی که در آن تعبیه شده است استفاده کنند و نهایت لذت را احساس کرده و تجربه ای شگفت آور را به ثبت برسانند .

همانطور که گفته شد و میدانید برج جده از بزرگترین برج جهان در حال ساخت و بلندترین برج جهان می باشد . در حال حاضر بلندترین برج دنیا ، برج خلیفه است که ارتفاع آن حدود 828 متر می باشد . ارتفاع نهایی برج جده در صورت اتمام حدودا به 173 متر بیشتر از بج خلیفه بیشتر خواهد بود ، البته در طرح های اولیه سازندگان تصمیم داشتند برجی به ارتفاع مایل یعنی 1.6 کیلومتر را بنا کنند ، اما وضعیت خاک منطقه به گونه ای بود که ، اجازه احداث چنین بنایی را نمی داد .

برج جده یکی از سه فاز طرح بزرگ شهر اقتصادی جده است ، که قرار است در قسمت شمالی شهر جده دحداث شود . طراحی این برج توسط معمار آمریکایی ، آدریان اسمیت ، که طراح برج خلیفه نیز بوده است ، انجام گرفته است .

قبل از شروع پروژه عظیم جده آزمایشات فراوانی بر روی خاک این منطقه انجام شد. این آزمایشات که در سال 2008 آغاز شدند، به دنبال پاسخگویی به این سوال بودند که آیا خاک این منطقه امکان پشتیبانی از یک برج با ارتفاع یک کیلومتر را دارد یا خیر؟
پروژه آغازین که توسط معماران طراحی شده بود بسیار بزرگ‌تر از پروژه نهایی بوده است. برخی بر این باورند که پروژه نهایی تقریبا پانصد متر کوچک‌تر از پروژه آغازین می‌باشد.

به گفته برخی از رسانه‌ها این پروژه اگر با مشکلات مالی برخورد نکرده بود تا اواخر سال 2016 به اتمام می‌رسید اما به دلیل مشکلات و برهان‌های مالی تا به امروز نیز این پروژه به اتمام نرسیده است.

به بیان برخی از رسانه‌ها هزینه ساخت این ساختمان مرتفع تقریبا 30 میلیارد دلار تا به امروز هزینه داشته است. گفته می‌شود که کشور عربستان قصد دارد پس از اتمام این برج، از این ساختمان بلند در جهت تامین فناوری تولید انرژی استفاده کند.

برج جده 8748484854857487

 

 اقدامات لازم جهت پایداری برج جده

بدون شک چالش‌های پیش رو جهت پایداری چنین ساختمان بلندی بسیار زیاد خواهد بود. یکی از این چالش‌ها محدودیت حمل و نقل عمودی است، بدون شک این چالش با استفاده از آسانسورهای جدید به راحتی برطرف خواهد شد.
وزش باد شدید و همچنین هیدراته شدن بتن موجب ایجاد نوساناتی در این سازه مرتفع گشته است، این عوامل موجب شده است تا معماران با اندیشیدن بسیار طرحی شیب دار و صاف را برای بیرون این برج انتخاب کنند و با به وجود آوردن عملکرد آیرودینامیکی چالش‌های پیش رو را کنار زنند.
برج جده همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدگی افراد ساکن طبقات فوقانی از موادی مانند بتن‌هایی با مقاومت بسیار بالا، قالب‌های فولادی و دیوارهای برشی استفاده کرده است. استفاده از این مواد موجب می‌شود که سازه در صورت حمله تروریستی هیچ گونه آسیبی نبیند.

برج جده 4169854687468684

فرم خارجی برج جده

رد پای مثلثی و نمای خارجی شیب دار برج جده برای کاهش بارهای باد طراحی شده است. سطح بالای این نمای مثلثی برای استفاده مسکونی ایده آل می‌باشد.
طراحی کلی برج به شکل یک گیاه بیابانی به سمت بالا است، این گیاه به عنوان نمادی از رشد و آبادانی عربستان صعودی در نظر گرفته شده است. بدون شک این ساختمان به دلیل زیبایی و موقعیت خاصی که دارد پس از اتمام پروژه به یکی از برجسته‌ترین مراکز گردشگری جهان تبدیل خواهد شد.

سازندگان این برج بر این باورند که توجه بین المللی به این سازه به عنوان بلندترین ساختمان جهان موجب ایجاد زمینه‌های بیشتر برای پیشرفت و آبادانی در این کشور خواهد شد. این برج در آینده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری عربستان ، نقش و تاثیر فراوانی در رونق اقتصادی این کشور خواهد داشت.

بر اساس گزارشات در دسترس گفته می‌شود که این ساختمان حداقل به ارتفاع 1000 متر (3،281 فوت) طراحی شده است.

همان‌ گونه که قبلا نیز اشاره شد برج جده بلندترین ساختمان یا سازه جهان تا به امروز است که با اختلاف 180 متر(591 فوت) بلندتر از برج خلیفه در دبی واقع گشته است. این سازه با ساخته شدن توانست برج خلیفه را از اولین برج بلند جهان به دومین برج بلند جهان مبدل کند.

جالب است بدانید که قطعه 50 هکتاری برج جده 120 هکتار همراه با ساختمان های اطراف ، اولین پروژه سه فاز شهر اقتصادی جده خواهد بود. این پروژه سه فاز برای منطقه وسیعی از زمین ساحلی توسعه نیافته با مساحت 5.2 کیلومترمربع (2.0 مایل مربع) پیشنهاد شده است. این منطقه که تقریباً در 20 کیلومتری شمال بندر جده واقع شده است به شهر اقتصادی جده معروف می‌باشد

برج جده 487484125812541254171

این شهر معروف توسط معماران HOK با هزینه  حداقل 75 میلیارد دلار در مدت زمان ده سال طراحی و ساخته شده است.

امید است با اتمام پروژه در حال ساخت برج جده، این برج به عنوان الگویی برای تمامی مهندسان و برج‌سازان جوان در سراسر جهان قرار گرفته و آن‌ها بتوانند با استفاده از نکات استفاده شده در نحوه ساخت و همچنین رفع چالش‌ها به ساخت برج‌های و ساختمان‌های مرتفع بپردازند.

بدون شک اتمام این پروژه به عنوان اثری جدید در پیشرفت ساختمان سازی جهانی تلقی خواهد شد. امید است روزی برج‌سازان و ویلا سازان کشور ما نیز بتوانند با بهره‌گیری از این نکات به ساخت ویلا در شمال و برج‌های چند کیلومتری در ایران بپردازند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه