کاخ ورسای، مقر درخشیدن پادشاه خورشید ( لویی چهاردهم)

26 مهر 1400
0 دیدگاه
کاخ ورسای 45646565866

از سال 1682 تا 1789، کاخ ورسای در فرانسه، محل اصلی زندگی پادشاهان بود. این کاخ که در جنوب غربی از مرکز پاریس قرار دارد، یکی از بناهای مهم و تاریخی فرانسه است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت است. از نکات جالب توجه در رابطه با این کاخ، وسعت بسیار زیاد آن است، فقط کافی است 67 راه پله را تصور کنید و یا 1252 عدد شومینه را!

لویی چهاردهم، یا همان پادشاه خورشید، برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد جهان، دستور ساخت کاخی بزرگ را داد. این کاخ، همان کاخ ورسای است که در آن با فضاهایی پی در پی، گیج‌کننده و باشکوه مواجه هستیم. این کاخ با دیوارها و کف مرمری، تزئینات گچی، قاب‌ها و سقف‌های رنگ شده، مبلمان‌های برنز و نقره و … توسط لوا و لبرون طراحی شد. اندکی بعد از مرگ لوا، فاز بعدی کاخ ورسای که اضافه کردن جزئیات بود، زیر نظر ژول آردئون مانسار، برادرزاده فرانسوا مانسار شروع شد. ژول، مسئول ساخت پروژه گالری بزرگ بود، این گالری چشم‌اندازی به باغ داشت. در فضای داخلی گالری گلس، یا همان تالار آیینه، آیینه‌هایی وجود دارند رو به پنجره‌ها با چشم‌اندازی از باغ. این فضا با نقاشی‌های لبرون و جزئیات معماری مرمرین طلاکاری شده، بسیار عظیم و تماشایی شده‌است.

در کاخ ورسای، سالن‌هایی وجود دارند، به نام‌های سالن جنگ، صلح و انتظار… که هر سه متقارن هستند. در بالای شومینه این سالن‌ها، قابی تزئین شده، بیضی شکل و بزرگ وجود دارد که طاقچه‌ای تزئین شده دارند.

در این کاخ، اتاق‌هایی می‌بینیم که با اندود زر، سنگ مرمر، آینه، چلچراغ و نقاشی آراسته شده‌اند. در تمام این اتاق‌ها ویترین‌هایی وجود دارد که شکوه و جلال لویی چهاردهم را به نمایش می‌گذارد.

ژول مانسار، الحاقاتی به قصر اضافه کرد که جالب توجه هستند. کلیسای کوچک سلطنتی و سالن تئاتر یا اپرای کوچک که به آن اتاق سرگرمی کاخ ورسای نیز می‌گویند.

کاخ ورسای در مراحل متعددی توسعه یافت و اولین مرحله، حدود 17 سال طول کشید. در این مرحله سه جناح جدید به کاخ ورسای اضافه شد. بسیاری این کاخ را سمبل قدرت پادشاهی فرانسه می‌دانند. در زمان لویی چهاردهم، مرکز سیاسی این کشور بود و بسیاری از دفاتر دولتی در این کاخ قرا داشتند. کاخ ورسای را به عنوان گهواره آزادی نیز می‌شناخته‌اند.

علاوه بر این تا سال 1789 خانواده سلطنتی در این کاخ مقیم بودند. تا اینکه به علت حمله به این کاخ، نقل مکان کردند.

کاخ ورسای 45646565866

ورودی کاخ ورسای

ورودی سلطنتی کاخ ورسای، دروازه‌ای است پر از جزئیات و طلاکاری شده که جداکننده دربار سلطنتی از دربار افتخار است. دروازه سلطنتی که باز طراحی یک دروازه از 1680 است، در سال 2008 برای عموم رونمایی شد. دروازه قبلی در انقلاب فرانسه منهدم شده‌بود به همین دلیل آن را از نو طراحی و اجرا کردند.

برخی از تاریخ نگاران این دروازه را به رسمیت نمی‌شناسند و نقدهای بسیاری بر آن دارند. با اینحال این طراحی دوباره، طرفداران خودش را هم دارد. در مسیر این دروازه به بخش جنوب کاخ، عمارت دوفور قرار دارد و در شمال آن عمارت گابریل جای دارد. در قرن 21، این دو عمارت مرمت گسترده‌ای را تجربه کرده‌اند.

تالار آینه در کاخ ورسای

تالار آینه یکی از شناخته شده‌ترین فضاهای ورسای است که با 73 متر طول و 17 پنجره طاقدار، آشنای همگان است. در هر یک از پنجره‌های تالار آینه، 21 آینه به کار رفته‌است که در مجموع 357 آینه را در این تالار جای داده.

جالب است بدانید که معاهده ورسای که تمام کننده جنگ جهانی اول بود، در این تالار عقد شد.

کاخ ورسای 585478487438645854341

باغ ورسای

یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های اروپا، باغ متعلق به کاخ ورسای است. آندره لونتر در قرن 17 این طراحی را انجام داده‌است. در قسمت جنوبی کاخ به باغ برمی‌خوریم و منظره بسیار جذاب آن را می‌بینیم. از مشهورترین عناصر باغ این کاخ باید به آبنماهای آن اشاره کنیم. آبنماهایی مثل لاتونا و آپلو، شهرت جهانی دارند و بسیار زیبا هستند.

اپرای سلطنتی در کاخ ورسای

در جناح شمالی کاخ ورسای، به اپرای سلطنتی برخورد می‌کنیم. این اپرا که غالبا از چوب ساخته شده، تا 1200 نفر را در خود جای می‌دهد. در این اپرا می‌توان شاهد اجراهای مختلف و زیبایی بود. باله، تئاتر کلاسیک و … همگی در این اپرا به زیبایی روی صحنه می‌روند.

کلیسای جامع کاخ ورسای

در قرن 18، لویی پانزدهم، شروع به آغاز ساخت کلیسای ورسای کرد. این کلیسا در سال 1843 عنوان کلیسای جامع را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از بناهای یادبود ملی فرانسه محسوب می‌شود. کلیسای ورسای یک کلیسای باروک است و عناصر سبک باروک و تعدادی از نقاشی‌های آن را می‌توان در این مکان دید.

کاخ ورسای 52864687485416855861

بازار در کاخ ورسای

بازار باستانی ورسای که شهرتی جهانی دارد، در قرن 17 میلادی ایجاد شد و یک کاربری مهم برای مردم دوران خود بود. در سال 1841، جای خود را به بازاری سرپوشیده داد. از سوی دیگر بازار نوتردام نیز در این میان قابل اشاره است.

عمارت شاه در کاخ ورسای

در طراحی عمارت شاه یا آپارتمان بزرگ در کاخ ورسای، از معماری غالب قرن 16 و 17 استفاده شده‌است. معمار در نقشه 7 تالار گنجانده‌است که خدایان روم و سیاره‌های منظومه شمسی را تداعی می‌کنند. این تالارها در گرد تالار آپولون قرار دارند که خوابگاه پادشاه بوده‌است. به این طراحی، “خورشید مرکزی” می‌گویند.

7 تالار عبارتند از:

  • تالار دایان (تداعی خدای شکار روم و سیاره ماه)
  • تالار مارس (تداعی خدای جنگ روم و سیاره مریخ)
  • تالار مرکوری (تداعی خدای بازرگانی و هنرهای آزاد رومی و سیاره تیر)
  • تالار آپولون (تداعی خدای هنرهای زیبا رومی و خورشید)
  • تالار ژوپیتر (تداعی خدای حقوق و قانون رومی و سیاره مشتری)
  • تالار ساترن (تداعی خدای کشاورزی رومی و سیاره کیوان)
  • تالار ونوس (تداعی خدای عشق رومی و سیاره ناهید)

البته سال‌ها بعد تالارهایی به این مجموعه اضافه شد.

کاخ ورسای 58457754857485471

تریانون‌ها در کاخ ورسای

دو کاخ کوچکتر در کاخ ورسای در محدوده مربوط به زمان لویی چهاردهم واقع هستند که به تریانون‌ها مشهور هستند. این دو کاخ داستان خود را دارند. تریانون بزرگ، اقامتگاه لویی چهاردهم بود و ساخت آن به 1670 بر می‌گردد و هاردون منسار در سال 1687 در این سایت، کاخی دیگر بنا کرد.

تریانون کوچک توسط آنژه ژاک گابریل و به دستور لویی پانزدهم، برای کنتس بری ساخته شده‌است و در سال 1762 تکمیل شد، اقامتگاهی بسیار محبوب برای ماری آنتوانت!

ماری آنتوانت بعدها در این سایت باغی روستیک و انگلیسی ساخت تا زنان دربار بتوانند تجربه زندگی روستایی را در آن داشته‌باشند! در انقلاب فرانسه این دو عمارت تقریبا به طور کامل مورد غارت قرار گرفتند و سرقت عظیمی در رابطه با آن‌ها صورت گرفت. از جمله اقدامات ناپلئون، بازسازی این بناها بود و محل اقامت همسر دومش، یعنی ماری لوئیس این کاخ‌ها بود.

هزینه ساخت کاخ ورسای

هزینه‌های نگهداری کاخ ورسای طبیعتا بسیار بالا بود و کسی از مقدار دقیق آن مطلع نیست، ولی در این حد می‌دانیم که در حدود 25 درصد از درآمد ملی فرانسه در این کاخ خرج می‌شده است! هزینه ساخت ورسای چیزی در حدود بیشتر از 2 میلیارد دلار بوده‌است و اگر قیمت طلا و نقره در سال 2006 را در نظر بگیریم، طلا و نقره‌ای که در کاخ ورسای به کار گرفته شده‌است، تقریبا 600 میلیارد دلار است!

زندگی طلایی، عنوانی است که به زندگی در ورسای اطلاق شده‌است. در انقلاب فرانسه این کاخ آسیب‌های فراوانی دید و غارت‌های زیادی نیز از آن صورت گرفت.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه