معروف ترین سازه های معماری تاریخی ایران کدام است ؟

30 فروردین 1401
0 دیدگاه
آپارتمان 4874874841684685874

ایران به عنوان یکی از بازمانده های یک امپراتوری که تقریباً تمام منطقه از یونان تا چین را در بر می گرفته است، پر از شگفتی های تاریخی می باشد. با توجه به شرایط سیاسی فعلی کشور ، این مکان کمتر به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته می شود . این عامل موجب گشته تا این سازه ها از سایر نقاط جهان مخفی بمانند و کمتر کسی در قاره های دیگر این سازه ها را بشناسد . در ادامه ما به بیان چند نمونه از مکان های معماری تاریخی پرداخته ایم . این بنا های تاریخی زیبا هر یک دارای تاریخ غنی در فضاهای خود هستند .

هر یک از این سازه ها از الگوهای طراحی و معماری خاص خود برخوردار می باشند که موجب شده سازه های مورد نظر از اهمیت تاریخی و معماری فراوانی برخوردار بوده و برای سالیان بسیار زیادی الگوی معماران و سازندگان برتر در سراسر جهان قرار گیرند

 

پل خواجو ، اصفهان

پل خواجو واقع در اصفهان یکی از مهم ترین سازه های معماری تاریخی ایران محسوب می گردد . این سازه که دارای قدمت فراوانی است به دلیل داشتن معماری خاص مورد توجه معماران و سازندگان داخلی و خارجی قرار گرفته است .

خواجو توسط شاه عباس ایرانی در زمان سلطنت صفوی در حدود سال 1650 ساخته شده است . این سازه نه تنها یک پل ، بلکه به عنوان یک سد و یک مکان اجتماعات عمومی محبوب نیز خدمت می کند. پل نام برده دارای 23 قوس با مساحت بیش از 133 متر است ، متاسفانه امروزه تنها آب کمی از زیر این پل جاری می شود . خشک سالی های پی در پی سال های اخیر موجب گشته تا هر روز آب جاری شده از زیر این پل نسبت به روز قبل کاهش داشته باشد .

معماری تاریخی 789786411478687678786787871477

برج سکوت ، یزد

یکی دیگر از سازه های معروف و پر طرفدار ایرانی که بسیار مورد توجه معماران و باستان شناسان قرار گرفته است برج سکوت واقع در شهر زیبای یزد می باشد . این برج از معماری خاص و بی نظیری برخوردار بوده که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید .

در زمان ساخت این سازه مردم ایران از آیین زرتشت پیروی می کرده اند . زرتشتیان معتقد بودند که اگر جسد مرده در زمین دفن شود ، آلوده می شود. برای مقابله با این مشکل ، آنها برج های سکوت را تاسیس کردند تا بتوانند مردگان خود را در آن قرار دهند . این سازه از فضا های دایره ای برخوردار بود که اجساد در آن قرار می گرفت . در این فضا های دایره ای بزرگ و در معرض دید ، خورشید و پرندگان چیزی جز استخوان بر جای نگذاشتند ، که بعداً جمع شده و سرانجام توسط آهک و آب متلاشی می شدند .  جالب است بدانید که برج ها از دهه 1960 استفاده نشده اند ، زیرا دولت ایران این عمل را ممنوع کرده است . در پایین برج ها ویرانه های یک دهکده کوچک نهفته شده است که تقریباً کاملاً در صحرا استتار شده است .

 

نقش رستم ، شیراز

در حدود 12 کیلومتری شمال غربی تخت جمشید ، بنا های عظیم تراشیده شده در کوه ها و مکان های استراحت نهایی پادشاهان هخامنشی واقع شده است . اگر چه اسکندر در اثر حمله به این مکان  مقبره ها را مورد هجوم قرار داد اما این به هیچ وجه بر ظاهر باشکوه نمای خارجی این سازه  تأثیر نمی گذارد . این سازه با شکوه یکی دیگر از سازه های معماری تاریخی ایرانی بوده که از قدمت فراوانی برخوردار می باشد . معماری خاص و با شکوه این سازه موجب ماندگاری آن در طول تاریخ گشته است.

 

معماری تاریخی 87417841878457898741874468545847

 

خانه قوام ،شیراز

بدون شک شیراز یکی از بهترین شهر های ایران می باشد که از بنا های تاریخی بسیاری برخوردار می باشد . این بنا ها هر کدام توسط معمارانی توانا و قدر ساخته شده اند .

خانه قوام که بین سال های 1879-1886 ساخته شده است یکی از بهترین سازه های قدیمی کشور عزیزمان ایران می باشد که از معماری تاریخی بهره برده است .  این سازه به برکت نمایش چشمگیری از آینه ها و موزاییک های بازتابنده توانسته است شهرتی جهانی یابد .

 

تخت جمشید ، شیراز

تخت جمشید (که به معنای واقعی کلمه شهر پارسیان به یونانی است) واقع در 60 کیلومتری شمال شرقی شیراز ، پایتخت تشریفاتی ایران در زمان امپراتوری هخامنشی در حدود 550-330 قبل از میلاد بوده است . ویرانه های باستان شناسی در مجموع 1.6 کیلومتر مربع با بقایای ستون های عظیم ، دو کاخ سلطنتی و باغ و آنچه که مقبره کوروش بزرگ است ، پوشانده شده است . معماری خاص و همچنین قدمت بالای این سازه معروف موجب گشته تا هر ساله بسیاری از افراد خواهان بازدید از این مکان تاریخی ایرانی باشند .

معماری تاریخی 77487487487487418741456175

برج های بادگیر ، یزد

یزد مملو از ساختمان های قدیمی یک طبقه خشتی  و گلی است که در اطراف کوچه های باریک پنهان شده اند و یک ساختار شهری مانند پیچ ​​و خم ایجاد کرده اند که در ابتدا به منظور سردرگمی مهاجمان احتمالی به وجود آمده است . بیشتر خانه ها به منظور خنک کردن ساختمان ها و بهبود گردش هوا ، دارای یک حیاط داخلی هستند که اغلب دارای یک حوضچه کوچک است .

برخی از ساکنان خوش شانس دیگر یزدی می توانند بادگیر بسازند که هوای تازه را به پایین در اتاق ها و حیاط ها بکشاند و جریان هوا را به حداکثر برساند . بالا رفتن از پشت بام دنیای دیگری را به نمایش می گذارد . منظره خاکی که توسط گنبدهای ارگانیک و باشکوه ایجاد می شود، دیدگاه کاملا متفاوتی از معماری قدیمی یزد به شما ارائه می دهد . برج های بادگیر این شهر که به منظور خنک سازی ساخته گشته است یکی از نمونه های معروف معماری تاریخی ایران می باشد .

 

مسجد شاه ، اصفهان

یک مکان معماری تاریخی معروف که در اکثر  راهنما های سفر به ایران نشان داده می شود ، فضایی است که با موزاییک های آبی و زرد زیبایی پوشانده شده است . این مکان که در ابتدا به مسجد شاه معروف بوده است پس  از انقلاب به طور رسمی به مسجد امام تغییر نام داده است .

ظاهر زیبا و همچنین طراحی جذاب این سازه تاریخی موجب گشته تا به عنوان یکی از بهترین و معروف ترین سازه های ایرانی مورد توجه قرار گرفته شود .

 

معماری تاریخی 78419814787465968571876

 

کاخ گلستان ، تهران

کاخ گلستان مجموعه ای است از 17 سازه به صورت باغ، صنایع دستی ایرانی و بناهای قدیمی سلطنتی که زمانی در دیواره های ارگ تهران قرار داشته اند . تقریباً بیشتر سازه های معروف ایرانی در زمان قاجار از 1834-1797 ساخته شده اند. متأسفانه ، تعداد زیادی از بناها در دوران حکومت رضاشاه از سال 1925 تا 1945 تخریب شدند . دلیل این تخریب باور رضا شاه بر این موضوع بود که معماری قدیمی مانع رشد معماری مدرن می گردد .

سعدیه

سعدیه که همه آن را با نام معروف آرامگاه سعدی شیرازی ، شاعر بلند آوازه ایرانی می شناسیم ، یکی از جاذبه های قدیمی و ترویستی ایران است که هر کسی با دیدن ان شگفت زده می شود . آمارهای بدست آمده نشان می دهند که شیراز از زمان های گذشته تا به الان ، یکی از محبوب ترین شهر های ایران بوده و از نظر تاریخی و گردشگری آمار بسیار از گردشگران و مسافران را به خود جذب کرده است . سعدیه ، دارای شکل ظاهری و آرایشی  8ضلعی  است که سنگ قبر سعدی در وسط آن قرار گرفته ، همچنین هفت کتبیه در هفت ضلع این بنا قرار گرفته است و سقف این مجموعه نیز  با کاشی کاری های ایرانی  بسیار محشر تزئین شده است .

ممکن است برای شما جالب باشد که بدانید مقبره سعدی یا همان سعدیه ، در زمان سعدی خانه وی بوده و در آن زندگی می کرد و از همین رو پس از مرگ وی ، آن را به عنوان آرامگاه سعدی استفاده کردند . این مکان از اماکن تاریخی دیدنی است که می توان معماری تاریخی آن را مثال زد .

قلعه شوش

قلعه شوش یکی از بناهای تاریخی ایران است که در شهر شوش – استان خوزستان واقع شده است ، استان خوزستان از استان های قدیمی ایران است که در آن  بناهای تاریخی بسیار واقع شده اند ، به همین دلیل می توان آثار معماری این شهر را جزوی از تمدن ایران و معماری ایرانی دانست . قلعه شوش دارای تاریخچه ای بسیار دیرینه و جالب است ، این قلعه در نزدیکی آرامگاه دانیا نبی رو روی تپه ای بسیاری قدیمی قرار دارد . این بنا در زمان قاجاریه ساخته شده است و در حال حاضر از آن به عنوان مرکز تحقیق و نگهداری آثار باستانی استفاده میشود ، قلعه شوش در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

این سازه ها تنها تعداد انگشت شماری از سازه های معروف و تاریخی کشور عزیزمان ایران می باشد که به دست معماران و مهندسانی قدر و توانا به بهترین نحو ممکن ساخته شده است . امروزه نیز مهندسان قدر و توانای بسیاری در کشورمان ایران چون دکتر بخشی به ساخت سازه ها ، ویلا ها و برج هایی می پردازد که بدون شک برای آیندگان بسیارمهم و با ارزش خواهند بود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه