افراد نابینا و دکوراسیون مخصوص خانه آن ها !

29 فروردین 1401
0 دیدگاه
افراد نابینا 45668947687468486

می دانید که سبک های  زیادی با قوانین و شکل های  مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی خانه وجود دارد که فضای بسیار زیبا و وجذاب  را خلق می کند. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که دکوراسیون داخلی و طرز چیدمان اجزای خانه برای افراد نابینا و یا کم بینا چطور باید باشد ؟ این موضوع بسیار مهم یکی از مسائلی است که که متاسفانه خیلی زیاد به این موضوع پرداخته نشده اما اگر با افراد کم بینا و یا نابینا زندگی می کنید نگرانی هایی از این بابت دارید و به طور حتم موضوعاتی را در چیدمان دکوراسیون داخلی خانه خود رعایت کرده اید.  اما با ما باشید تا به طور مفصل به این موضوع رسیدگی و نکاتی بسیار مهم را در این زمینه به شما یاددآوری کنیم تا در شرایطی بسیار ایمن از عزیزانتان محافظت کرده و آن ها را در انجام کارهایشان نیز مستقل کنید ؛ پس با ما همراه باشید .

افراد نابینا 45668947687468486

استفاده از رنگ های خاص در دکوراسیون داخلی :

البته باید گفته شود که این گزینه در دکوراسیون داخلی خانه ی افراد کم بینا کاربرد دارد. افراد کم بینا  قادر به تشخیص رنگ ها هستند؛  به همین جهت شما می توانید با کمک رنگ ها به هدایت گری  این افراد نیز کمک کنید . برای مثال شما می توانید ورودی خانه را  رنگ زرد  و یا قرمز کنید تا تشخیص آن برای فرد راحت تر باشد . یادتان باشد برای تاثیر گذاری بهتر از کنتراست رنگی استفاده کنید ، این گونه که  وسایل تیره رنگ را در کنار دیوار های رنگ روشن قرار دهید و از یک رنگ تیره در کنار رنگ شاد  بهره ببرید . اما رنگ هایی که در کنار رنگ روشن به افراد کم بینا کمک بیشتری می کند : رنگ های چون زرد ، آبی ، قرمز، سیاه .

 بکارگیری حس لامسه در دکوراسیون ویلا در شمال مخصوص نابینایان :  

همانطور که می دانید تشخیص قسمت های مختلف خانه افراد نابینا و کم بینا از طریق لامسه انجام می گیرد . پس برای این کار بهتر است بر روی دیوار بخش های مختلف خانه بافت  درشت نیز قرار گیرد  تا بخش های گوناگون آن نیز قابل درک باشد  مانند ابتدای پله ها  ورودی آشپزخانه و یا نمونه دیگر چسباندن  برچسب های خط بریل بر روی کشوی لباس  ، وسایل ضروری ، در اتاق ها و… است .

 

افراد نابینا 5646874687468748

درک نور افراد کم بینا :

نور ها می توانند به افراد کم بینا کمک کنند . پس از آن ها می توانید به عنوان راهنمای مسیر استفاده کنید. هالوژن ها را در راهروی ورودی ویلا در مازندران  و یا گوشه  و زوایای تاریک نیز بهره بگیرید تاجایی برای نقطه کوری وجود نداشته باشد .

 سازمان دهی وسایل خانه :

خانه افراد کم بینا و نابینا همیشه و در هر حال باید مرتب و با برنامه خود فرد نیز چیده شده باشد . پس  به هیچ عنوان بدون در میان گذاشتن اجزا و به خصوص وسایل شخصی او را جا به جا نکنید .   نکته دیگری که باید در این اینجا مطرح کنیم این است که از قرار دادن وسایل اضافی و غیر ضروری نیز خودداری کنید واشیای تیز  و وسایل پرخطر را از دسترس افراد کم بینا و نابینا دور کنید تا از خطر آفرینی نیز جلوگیری کنید. سعی کنید مبل و ویترین  در گوشه خانه و یا  به دیوار بچسبانید تا مانع راه رفتن فرد نشود و همچنین لبه های فرش در زیر مبل قرار دهید تا  پا به لبه ی فرش گیر نکند.

افراد نابینا 5874864686889748

 نکاتی اجمالی که باید به طور حتم در دکوراسیون داخلی خانه  این افراد نیز رعایت شود؟

  1. همانطور که پیش تراشاره شد مبلمان و میز وسط و میزهای عسلی باید طوری قرار بگیرند که سبب مزاحمت فرد در هنگام راه رفتن نشود .
  2. حدالامکان سعی شود از وسایل و اجزای تزئینی شیشه ای نیز در دکوراسیون نیز جلوگیری شود
  3. جلوگیری از قرار دادن وسایل غیر ضروری
  4. پوشاندن لبه‌های تیز میز و تختخواب سعی کنید میز های گرد و یا منحنی در خانه نیز بکار گرفته شود .
  5. استفاده از فرش و موکت به جای سنگ و سرامیک
  6. قرار دادن بخاری در دورترین فاصله
  7. قراردادن چاقو، قیچی و وسایل تیز
  8. عدم استفاده از کتری‌های شیردار جهت جلوگیری از گیرکردن لباس به آن
  9. استفاده از یخچال و فریزرهای هشدار دهنده جهت هشدار برای باز ماندن دریخچال

 

نکته‌هایی برای سرویس بهداشتی

  1. خودداری از قراردادن تیغ های بدون پوشش در حمام و سرویس بهداشتی
  2. قرار دادن وسایل حمام داخل قفسه
  3. جلوگیری از ریختن مواد شوینده در کف حمام و کاهش احتمال سر خوردن
  4. در دسترس قرار دادن سبد مخصوص لباس‌های تمیز و کثیف

افراد نابینا 8567486746874684874867

 کلام آخر :

می دانید که تنها تفاوت  افراد نابینا و کم بینا  در نداشتن دید است پس  آن ها هم حق دارند که مانند همه ما زندگی راحت داشت باشند.  ما در این مقاله سعی کردیم تا راهنمای شما در چیدمان دکوراسیون داخلی خانه ی افراد نابینا و کم بینا  باشیم  تا بتوانید به بهترین شکل  فضای بسیار راحت و در کنار آن زیبا را برای عزیزانتان فراهم بیاورید . پس اگر به دنبال نکاتی بسیار مهم در این باره هستید تا بتوانید دیزاین داخلی نابینایان داشته باشید این مطلب را از دست ندهید .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه