6 اثار تاریخی از روم باستان در ایتالیا + عکس

18 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
قلعه باستانی رومی 42133366552

آثار تاریخی دوهزار ساله روم باستان، یک میراث بی‌نظیر هستند که هنوز بسیاری از آن‌ها کشف نشده و به ثبت جهانی نرسیده‌اند.

آلمان، فرانسه، کرواسی، تونس، اردن، لبنان و ترکیه، دارای آثار باستانی بزرگ روم هستند. اما در اینجا معرفی بناهای باستانی روم در ایتالیا خواهیم کرد. علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند در این سفر شامل شهرهای آتشفشانی و شهر مردگان شرکت کنند.علاوه بر ایتالیا، بسیاری از این آثار در مناطق دیگر جهان نیز یافت می‌شوند. امپراتوری روم، پراکنده‌ای از ده‌ها اثر تاریخی باستانی را در سراسر جهان به جا گذاشته است.

آثار تاریخی به‌جای مانده از روم باستان در ایتالیا

اوستیا آنتیکا

اوستیا آنتیکا یک محل بسیار مهم از تمدن روم باستان است که در آن بناهای تاریخی شهر بندر باستانی به خوبی حفظ شده‌اند. در گذشته، بندر اوستیا تنها دلیل رشد و شکوفایی شهر رم بود. این شهر باستانی در نزدیکی رودخانه تیبر واقع شده است و فاصله آن با کولوسئوم و مرکز رم با قطار حدود نیم ساعت است.

اوستیا شهری در ایتالیا است که شباهت زیادی به شهر سوخته پومپئی دارد. شما می‌توانید وارد این شهر شده و در خیابان مرکزی باستانی آن قدم بردارید و آمفی‌تئاتر رومی را تماشا کنید. در سمت شرقی آن، حمام‌هایی به نام حمام‌های نپتون وجود دارند که دارای موزاییک‌هایی با تصاویر خدای دریا هستند. همچنین، شما می‌توانید بناهایی مانند معابد رومی، انبارها، کمپ‌های نظامی، معابد الهه‌های مختلف، میدان شهر، دادگاه، ساختمان‌ها و صومعه اوستیا را به‌طور مستقیم مشاهده کنید.

صومعه اوستیا به عنوان قدیمی‌ترین عبادتگاه یهودیان در اروپا شناخته می‌شود. ریشه های این شهر تا سال ۶۲۰ قبل از میلاد است و در سال ۴۰۰ قبل از میلاد توسط رومیان تصرف شد. حتماً از بازدید از موزه شهر لذت ببرید تا آثار هنری و تندیس‌های باستانی را ببینید. سفر به اوستیا آنتیکا را تجربه کنید و در یک شهر واقعی رومی با دو هزار سال قدمت که همچنان در وضعیت خوبی باقی مانده است، به کاوش بپردازید.

صومعه اوستیا انتیکا در روم باستان 54222
صومعه اوستیا انتیکا در روم باستان

جاده ویا آپیا

جاده آپیا یک مسیر تاریخی است که به سال ۳۱۲ قبل از میلاد برمی‌گردد. در یک ضرب المثل انگلیسی می‌گویند “همه راه‌ها به رم ختم می‌شود” و طبق این مثل، جاده باستانی آپیا نیز در رم به پایان می‌رسد. آپیا از جنوب به شهر روم باستان متصل می‌شود. در گذشته، این مسیر برای اهداف نظامی و جمع‌آوری مالیات از مناطق اطراف استفاده می‌شد.

این مسیر باستانی از سمت جنوب با دیوارهای اورلیان روم آغاز می‌شود و تا شهر ساحلی بریندیسی ادامه دارد. برای دیدن آثار باستانی رومی، توصیه می‌شود در تورهای دوچرخه‌سواری شرکت کنید و یک روز را در این مسیر سپری کنید تا با روش‌های ساخت جاده و سایر بناهای رومی آشنا شوید.

در امتداد جاده، برجی با ساختار هرمی و خانه‌ای کوچک با سقف هرمی خواهید دید. در این مکان، مقبره گتا، پسر کوچک امپراتور روم سپتیمیوس سوروس قرار دارد. حمام‌های کاراکالا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین حمام‌های رومی است که در این مسیر قرار دارد. در دوران باستان، حمام‌های کاراکالا یکی از هفت عجایب روم بودند. مهمترین کشف در این حمام، معبد بزرگ روم در زیرزمین است که متعلق به خدای میتراس است.

جاده ویا آپیا در روم باستان 8745212
جاده قدیمی سرسبز ویا آپیا در روم باستان

 معبد رومی پانتئون

پانتئون روم، یکی از بهترین بناهای روم باستان در جهان است که به خوبی حفظ شده است و برای تمام خدایان روم ساخته شده است. قدمت این اثر بزرگ به سال ۲۵ قبل از میلاد بازمی‌گردد؛ اما در آتش‌سوزی بزرگ رم در سال ۸۰ میلادی، این بنا آسیب دید و ساختار کنونی آن در طول حکومت امپراتور هادریان در سال ۱۲۵ میلادی کامل شد.

پانتئون یک سایت باشکوه در مرکز رم است. این سازه بزرگ دارای یک تالار با سقف گرد و گنبدی با قطر ۴۳ متر است و در بخش بالاترین آن یک حفره دایره‌ای وجود دارد که از بتن و فلز ذوب شده ساخته شده است. این در واقع یک شاهکار بزرگ معماری و مهندسی به حساب می‌آید.

معبد رومی پانئون 54218755
معبدباستانی پانئون در دوران روم باستان

کولوسئوم

کولوسئوم شاید مشهورتر از پانتئون باشد. این ساختمان یکی از بهترین آثار تاریخی روم باستان است و متأسفانه به‌خوبی مانند پانتئون حفظ نشده است، قسمت‌هایی از آن ویران شده‌اند. کولوسئوم در ابتدا به عنوان یک تئاتر برای نبرد گلادیاتورها ساخته شد.

در سال 70 میلادی، وسپاسیان با آغاز ساخت کولوسئوم شروع به کار کرد. او پس از 9 سال، در سال 79 از دنیا رفت، اما فرزندانش به ادامه ساخت این بنا اصرار کردند و در نهایت کولوسئوم در سال 84 تکمیل شد. از آن روز، حدود 9 هزار حیوان در فرایند ساخت این بنا کشته شدند.

کولوسئوم یک اردوگاه نبرد برای گلادیاتورها و حیوانات بود. در سکوهای تماشاگران، که قادر به جایگیری تقریباً 60 هزار نفر بودند، پادشاه همراه با دربار و اشراف قرار می گرفتند. در طبقات بالایی، احتمالاً معمولی‌ترین مردم نیز جای می‌گرفتند.

کولوسئوم در روم باستان 47841254
اردوگاه کولوسئوم در روم باستان

تئاتر مارسلوس

تئاتر مارسلوس در زمان امپراتوری روم ساخته نشده بلکه بسیار قدیمی‌تر است، اما در دوران جمهوری روم و همچنین امپراتوری روم استفاده می‌شد. ژولیوس سزار دستور داد که بخشی از این ساختمان به تئاتر اختصاص یابد، اما پیش از کامل شدن آن، وی به قتل رسید. به هر حال، این سازه در سال 12 قبل از میلاد به طور رسمی افتتاح شد، در زمانی که جمهوری روم لغو شده بود و امپراتوری روم جایگزین آن شده بود. نام آن از Marcus Claudius Marcellus الهام گرفته شده است، که در سال 23 قبل از میلاد درگذشت.

تئاتر مارسلوس قطری به اندازه 111 متر داشت و بزرگترین سالن تئاتر در دوران روم باستان بود. قادر بود حدود 15 تا 20 هزار تماشاگر را در خود جای دهد. البته در حال حاضر در وضعیت خوبی نیست و در بین تماشاگران شناخته شده نیست . در پایان باید بگویم که تئاتر مارسلوس به عنوان یکی از برجسته‌ترین ساختمان‌های تاریخی روم باستان به شهر رم ایتالیا تعلق دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

سالن تئاتر مارسلوس در روم باستان 74812546
سالن تئاتر مارسلوس در روم باستان

بازار تراژان

بازار تراژان یک مجموعه بزرگ از ویرانه‌های بناهای تاریخی روم باستان است. این مجموعه در نزدیکی کولوسئوم و در مکانی به نام Via dei Fori Imperiali در شهر رم ایتالیا قرار دارد. این مکان قدیمی‌ترین مرکز خرید جهان است، اما اعتقاد بر این است که بخش‌های زیادی از آن دفاتر اداری امپراتور تراژان بوده‌اند. مغازه‌ها، دفاتر، کتابخانه‌ها و غیره، همگی در یک ساختمان چند طبقه ساخته شده‌اند و هنوز هم می‌توان به برخی طبقات دسترسی داشت. این خرابه‌ها نماد الگوهای کلی زندگی مردمان روم را نشان می‌دهند و همچنین عناصر و بینش‌هایی در معماری باستانی روم را نشان می‌دهند.

بازار تراژان در روم باستان 7894213
بازار تراژان قدیمی ترین بازار در روم باستان
‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه