معروف ترین ساختمان های پست مدرن جهان کدامند؟

پست مدرن 98896489648487

معماری پست مدرن در دهه 1960 میلادی به عنوان یک واکنش مستقیم در برابر مینیمالیسم و ​​یکنواختی مورد پسند معماری مدرن پدیدار گشت. اگر چه مخالفان این معماری آن را یک سبک معماری زشت و سطحی تلقی می کردند اما نادیده گرفتن تأثیر ساختمان های حاصل از آن بر بسیاری از چشم انداز های زیبای جهان دشوار است. در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین ساختمان های ساخته شده با استفاده از این معماری خواهیم پرداخت.

خانه وانا ونتوری، فیلادلفیا، ایالات متحده

یکی از معروف ترین و زیبا ترین نمونه های معماری پست مدرن خانه وانا ونتوری است که بین سال های 1962 تا 1964 میلادی ساخته شد و توسط روبرت ونتوری برای مادرش وانا ونتوری طراحی شد. بسیاری از عناصر اساسی شامل سقف شیب دار، تأکید بر کوره و دودکش مرکزی، طبقه همکف بسته و طاق کاملاً تزئینی در این خانه دیده می شود. این خانه بسیار زیبا و مشهور هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود اختصاص می دهد.

معماری پست مدرن 7878978987448546545445411525663255874

موزه گوگنهایم بیلبائو، اسپانیا

گوگنهایم، فرانک گری را به عنوان معمار انتخاب کرد. مدیر این معماری، توماس کرنس، او را تشویق کرد تا سازه ای جسورانه و ابتکاری طراحی کند. منحنی های بیرونی ساختمان که در سال 1991 میلادی آغاز به ساخت کرد و در سال 1997 میلادی تکمیل شد، از تیتانیوم برای جذب نور استفاده کرده و بسیار خارق العاده به نظر می رسد.
گوگنهایم برجسته ترین پروژه گری بود که توانست بر شهرت او بیافزاید.

ساختمان پورتلند، پورتلند، ایالات متحده

این ساختمان یکی از ساختمان های ایالت متحده می باشد که بر اساس معماری پست مدرن طراحی و ساخته شده است. اطلاعات موجود در رابطه با این سازه نشان می دهد که اولین بار در سال 1982 میلادی افتتاح شده است. ساختمان پورتلند پس از افتتاح از نظر معماری پیشگامانه تلقی گشته است.
در رابطه با طراحی این ساختمان گفته می شود که   توسط مایکل گریوز، که بخشی از گروه ممفیس بوده است معماری گشته و فرایند ساخت را پشت سر گذاشته است. این معمار برای ساخت این ساختمان از انواع مواد و رنگ های سطحی، پنجره های کوچک و شکوفه های تزئینی استفاده کرده که با سبک اکثر ساختمان های اداری بزرگ در آن زمان در تضاد کامل بوده است. این ساختمان اولین ساختمان پست مدرن 15 طبقه بوده است که هنوز منتقدان خود را دارد و برخی آن را به عنوان یک ساختمان کلاسیک می شناسند.

معماری پست مدرن 49748948415458748

مرکز جیمز آر تامپسون، شیکاگو، ایالات متحده

مرکز جیمز آر تامپسون در منطقه لوپ شیکاگو واقع شده است و دفاتر دولت ایالت ایلینوی را در خود جای داده است. این ساختمان توسط هلموت جان  که معماری معروف بوده و به دلیل آثار آینده نگرانه اش مشهور گشته بود، طراحی شد . دهلیز چند رنگ این ساختمان به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تمام 17 طبقه را ببینند و از منظره شیشه های بیرونی منحنی و شیب هایی که در اطراف ساختمان وجود دارند، نهایت لذت را ببرند. این ساختمان با وجود منتقدان بسیار در سال 1985 میلادی افتتاح شده است و تا به امروز در حال خدمت رسانی به بشر می باشد.

ساختمان M2، توکیو،  ژاپن

ساختمان M2 در توکیو که توسط Kengo Kuma طراحی شده است، یکی از معروف ترین آثار معماری پست مدرن می باشد که توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. این ساختمان چشمگیر در سال 1991 میلادی تکمیل و به عنوان اتاق فروش اتومبیل ماتسودا (مزدا) در نظر گرفته شد. این سازه در حال حاضر به عنوان سالن تشییع جنازه عمل می کند. این مجموعه ترکیبی از سبک ها و جزئیاتی متشکل از خاردارها، دهانه ها، تریگلیف ها و طاق ها که در مقیاس های مختلف و از بتن مسلح ساخته شده است.

ساختمان 979787487487441541

هتل های دلفین و قو در والت دیزنی ریزورت، فلوریدا، ایالات متحده آمریکا

این هتل معروف که هر ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد یکی دیگر از شاهکار های معماری پست مدرن می باشد که توسط مایکل گریوز طراحی و ساخته شده است.
در واقع هتل های دلفین و سوان در والت دیزنی ریزورت در فلوریدا با یک پیاده رو با نخل در امتداد یک تالاب به هم پیوسته و چشم اندازی بسیار جذاب و دیدنی به وجود آورده اند.
با اینکه این هتل ها در سال 1990 میلادی افتتاح شده اند اما هنوز هم مانند آن زمان پر زرق و برق هستند. این سازه به دلیل دارا بودن نمای بیرونی با رنگ روشن و تم حیوانات، از بسیاری از معماری های تفریحی اورلاندو متمایز شده است. جالب است بدانید جفت هتل ها دو میلیون فوت مربع مساحت دارند و بیش از 2200 اتاق را در خود جای داده اند.

ساختمان MI6، لندن، انگلستان

ساختمان SIS یا ساختمان MI6 در Vauxhall Cross یکی از ساختمان های مهم انگلستان می باشد که از سال 1994 میلادی سرویس اطلاعات مخفی را در خود جای داده است. این ساختمان که توسط Terry Farell در اواخر دهه 80 میلادی طراحی شده است، تحت تأثیر معماری مدرنیستی صنعتی دهه 1930میلادی مانند نیروگاه های Battersea متصل به منابع مایاها و آزتک ها قرار گرفته است. معابد مذهبی در طول این سال ها هم به خاطر سبک های متناقض و هم اندازه تحسین و هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

معماری پست مدرن 6978469786978787868778

ساختمانNeue Staatsgalerie،  اشتوتگارت، آلمان

ساختمان Neue Staatsgalerie در اشتوتگارت آلمان توسط شرکت انگلیسی جیمز استرلینگ، مایکل ویلفورد و Associates طراحی شده است. این ساختمان طراحی شده بر اساس معماری پست مدرن یکی از ساختمان های مطرح آلمانی است که هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران جهانی قرار می گیرد. این ساختمان زیبا عناصر مدرنیستی را با کلاسیک گرایی متحد کرده و عناصر گرم و طبیعی تراورتن و ماسه سنگ را در اشکال کلاسیک ترکیب می کند تا با قطعات صنعتی سیستم قاب فولادی سبز و نرده های استیل صورتی و آبی روشن تضاد ایجاد نماید.

تمامی ساختمان های مطرح نام برده در این لیست به دست معمارانی توانا و کوشا طراحی و ساخته شده است. شاید جالب باشد بدانید که امروزه نیز عده زیادی علاقه مند هستند تا با استفاده از نکات معماری به کار رفته در ساخت این سازه ها نسبت به ساخت پنت هاوس ها و ویلا ها در سراسر جهان بپردازند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه