برجسته ترین سازه های معماری تایلند کدامند ؟

24 آذر 1401
0 دیدگاه
معماری تایلند 897651234504

تایلند کشوری در جنوب شرقی آسیا است که بین میانمار ، لائوس ، کامبوج و مالزی قرار گرفته و ساحل آن در دریای آندامان است . طبق گزارش سازمان جهانی جهانگردی ، تایلند در سال 2013 در بین پر بازدیدترین کشور ها در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است . معماری تایلند بازتاب روشنی از تاریخ طولانی و غنی این کشور را برای همگان به نمایش می گذارد .
جالب است بدانید که معماری تایلندی منعکس کننده طرح های سنتی کشورهای همسایه آسیایی خود است که به تدریج به سبک معاصر تری تبدیل می شود .
معماری در این کشور به معماری معمولی و مذهبی و سکولار و مدرن تایلندی تقسیم شده است .

انواع معماری در تایلند

معماری سنتی تایلند

بیشتر ساختار های مذهبی ساخته شده در کشور تایلند به دستور پادشاهان برجسته این کشور ساخته شده است . معماری پادشاهی می تواند تزئینات گسترده و جزئیات پیچیده ای را در اثر به نمایش بگذارد . بیشتر معابد ساخته شده به بودا یا خدایان مختلف هندو اختصاص داشته و معماری سنتی این کشور را به نمایش می گذارد . نماد های مختلفی که در نقوش استفاده می شود بازنمایی فرهنگ و آیین خاص و همچنین سیستم اعتقاد فدائیان است.
سازه های سکولار شامل سازه هایی می باشد که مربوط به هیچ مذهبی نیستند و شامل خانه های سنتی تایلندی هستند که معماری آن را به تصویر می کشد . معماری تایلند در طول سال ها تکامل یافته و پیشرفته تر شده است اما ایده اصلی همان ایده اولیه بوده است . این امر به مواد استفاده شده و بیش از هر چیز اعتقادات خرافی بستگی دارد . در گذشته اعتقاد بر این بوده است که داشتن یک خانه روحانی نگهبان همراه با محل اقامت برای دور نگه داشتن شر بسیار حیاتی است .

معماری تایلند 67453121105692

  معماری مدرن تایلند

در عصر حاضر ، تایلند یکی از فریبنده ترین و زیبا ترین ساخت و سازهای انجام شده در آسیا را به خود اختصاص می دهد . تایلند با دارا بودن برج های سر به فلک کشیده و مراکز خرید بزرگ چند طبقه توانسته است زیبا ترین معماری های مدرن را برای خود رقم زند .در ادامه چند مکان معروف در تایلند معرفی شده که به عنوان نمادی از معماری تایلند در نظر گرفته می شود .

پارک تاریخی Phimai

این پارک تاریخی که بین قرن 11 تا 12 ساخته شده است ، از نفیس ترین معماری خمر در تایلند برخوردار است و از نظر معماری یکی از بزرگ ترین معابد خمر است . این معابد بودایی ، رو به جنوب شرقی ، به سمت آنگکور در کامبوج قرار گرفته اند . دیوار های معبد که در ابتدا توسط حاکمان هندو ساخته شده است ، داستان هایی از رامایانا و مهاباراتا را همراه با داستان های زندگی بودا به تصویر می کشد .یکی از ویژگی های منحصر به فرد این معبد ،این ایت که معبد نام برده ارتباطی بین هویت های مذهبی ایجاد می کند . نکات برجسته شهر معبد نمونه ای کلاسیک از معماری امپراطوری خمر است و اهمیت شهر را در دوره ساخت آن به تصویر می کشد .

 

معماری تایلند 879868748748

وات رونگ خون تاریخ (Wat Rong Khun)

معبد وات رونگ خون یکی از شناخته ترین معابد تایلندی می باشد که توسط Chalermchai Kositpipat هنرمند تایلندی طراحی و تأمین اعتبار شده است .
یکی از برجسته ترین ویژگی های این سازه برجستگی رنگ سفید این سازه بوده که موجب شده این بنا با نام معبد سفید نیز شناخته شود و شهرت یابد .
این معبد نور خورشید را منعکس می کند و موجب ایجاد رنگی درخشان در سازه می گردد .
اگر چه این سازه به عنوان یک معبد شناخته می شود  اما بیشتر یک نمایشگاه خصوصی است که تحت تأثیر معماری بودایی قرار گرفته است .فضای داخلی ساختمان با انواع مجسمه های سنتی و معاصر تزئین شده است که درخشش محض هنرمند را به نمایش می گذارد . این معبد تایلندی به عنوان یکی از برجسته ترین نماد های معماری تایلند در نظر گرفته می شود .

معبد Wat Samphran

در حالی که این معبد بودایی در آمفو سام فران ، 40 کیلومتری بانکوک ، یک جاذبه گردشگری شناخته شده محسوب نمی گردد اما این سازه یک اثر چشمگیر ساخته شده توسط بشر است که توسط یک اژدهای عظیم احاطه شده است . اژدها تو خالی است و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد از آن عبور کنند .فضای داخلی معبد شامل معابد و مجسمه های باشکوهی است که یکی از آنها مجسمه برنز خیره کننده بودا است .

معماری تایلند 0896765412340

وات آرون راچاوارارام

این معبد همچنین به عنوان معبد سپیده دم ، Wat Chaeng یا Wat Arun به نام خدای هندو ، آرونا یا خدای سحر نامگذاری شده است .
سازه ساخته شده توسط شاه راما دوم و پادشاه رامای چهارم از سلسله چاکرای تایلند بازسازی و بازسازی شد.  این منظره به ویژه در هنگام طلوع و غروب خورشید درخشان به نظر می رسد.

این معبد در قرن هفدهم و در دوره آیوتایا ساخته شده است و نشان دهنده کوه مرو است که طبق کیهان شناسی بودایی ، مرکز جهان است . بتکده بزرگ با ارتفاع 70 متر بلند ، با شیشه های رنگی و ظروف چینی تزئین شده و توسط چهار بتکده کوچک تر احاطه شده است که به نوبه خود با صدف های دریایی تزئین شده اند .  این سازه به شدت تحت تأثیر معماری بودایی قرار دارد . نکات برجسته یکی از برجسته ترین ویژگی های این معبد قرار گیری آن در ساحل رودخانه چائو فرایا می باشد که نور خورشید را منعکس کرده و یک فضای زیبا را فراهم می آورد .این بنا یکی از نماد های معماری تایلند می باشد که می تواند مورد توجه هر معماری قرار گیرد .

معبد Wat Phra Kaew

این معبد که به طور رسمی Wat Phra Si Rattana Sarsadaram نامیده می شود ، در محلی به عنوان معبد بودای زمردین شناخته می شود و به عنوان یکی از مقدس ترین مکان بودایی در تایلند مورد احترام است .معبد Wat Phra Kaew از چندین ساختمان تشکیل شده است که مراحل مختلف آزمایش معماری سبک Rattanakosin یا سبک قدیمی بانکوک را پشت سر گذاشته اند .جالب است بدانید که معماری هند بر کل ساختار تأثیر گذاشته است . نقاشی های دیواری که زندگی بودا را به نمایش می گذارد ، در طول سال ها در ساخت های بعدی گنجانیده شده است در حالی که کار اصلی کاشی های نارنجی و سبز ، ستون های مرمر و موزاییک حفظ شده است .

مجتمع دیدنی دانشگاه بانکوک

این سازه که در سال 2010 تکمیل شده است یکی از معروف ترین سازه های معماری تایلند می باشد که با هدف گسترش امکانات موجود در دانشگاه ساخته شده است . نمادهای معماری این ساختار با در نظر گرفتن نماد دانشگاه شبیه شکل الماس می باشد . حوض مقابل ساختمان منشوری طبیعی ایجاد می کند تا نور را منعکس کرده و رنگی درخشانی را ایجاد می کند .
اگر چه این سازه بخشی از موسسه  آموزشی را تشکیل می دهد اما این ساختار نمونه بارزی از توسعه معماری است که تایلند در دهه های اخیر گسترش داده است .معماری تایلند به کار رفته در این سازه ترکیبی از فرهنگ است که سعی دارد میراث خود را از طریق سبک های معماری خود حفظ کند . کارهای گسترده مرمت توسط دولت و همچنین گروههای خصوصی برای حفظ شیوه های موجود در حال انجام است .

معماری تایلند 74695635463456

کاخ بزرگ

کاخ بزرگ مجموعه ای از بناها است که محل اقامت رسمی پادشاهان تایلند بوده و توسط اولین پادشاه سلسله چاکری ، پادشاه Phutthayotfa Chulalok یا راما اول در سال 1785 ساخته شده است .
این کاخ به دلیل بازسازی دوره ای آن در طول سال ها ، دارای سبک های معماری دهه های مختلف می باشد . اقامتگاه سلطنتی نمونه ای کلاسیک از معماری سلسله ای در تایلند است و به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این کشور ، برای بازدید کنندگان آزاد است .

برج فیل

برج فیل یکی از معروف ترین سازه های ساخته شده بر اساس معماری تایلند می باشد که در سال 1997 افتتاح شده و تحت تأثیر حیوان ملی این کشور قرار گرفته است . این سازه معروف در فوریه 2011 توسط CNN به عنوان ’20th World’s Iconic Skyscrapers’ در رتبه 4 قرار گرفته است .
این برج یک برج مدرن 102 متری با 32 طبقه می باشد که با همکاری Ong-at Satrabhandhu و دکتر Arun Chaisaree طراحی و ساخته شده است.
این سازه مجموعه ای از دفاتر ، سوئیت های مسکونی ، بانک ، مراکز خرید و غیره را ارائه می دهد .

در حالی که سه برج ساختمان ، که برج A ، B و C هستند ، شکل بدنه فیل را تشکیل می دهند ، لبه سمت راست چشم ها و گرگ را نشان می دهد.این ساختمان نمادی از معماری پسامدرن و جنبه فناوری عصر هزاره است و به عنوان یکی از سازه های برتر پسامدرن شناخته شده است . این سازه هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

ساختمان ربات

ساختمان ربات که به برج بانک آسیا معروف است ، مقر اصلی بانک خارج از کشور را در خود جای داده است . این پروژه در سال 1987 با معماری اصلی Sumet Jumsai با موفقیت به پایان رسیده و توانسته است به یکی از معروف ترین ساختمان های بهره گرفته از معماری تایلند تبدیل گردد .
شعار اصلی این طرح انعکاس نفوذ روز افزون فناوری رایانه در صنعت بانکداری بود که یکی از آخرین نمونه های ساختارهای مدرنیستی در شهر را نشان می دهد .
همانطور که از نام آن پیداست این سازه به طور معمول شبیه یک ربات است که دو آنتن در سقف و چشم های آن از پنجره های شیشه ای بازتابنده در جلوی ساختمان ساخته شده اند .این سازه نماد معماری تایلند است  که به عنوان یکی از پنجاه بنای اصلی قرن بیستم  توسط موزه هنر های معاصر لس آنجلس شناخته شده است .

برج ماهاناخون

برج ماهاناخون یکی از معروف ترین سازه های تایلندی می باشد که به دلیل بهره برداری از طراحی و ساخت خاص مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد . این سازه معروف بهره برده از معماری تایلند بلند ترین ساختمان تایلند تا سال 2018 بوده است که توسط Ole Scheeren طراحی شده و در سال 2016 با 78 طبقه و ارتفاع 314 متر افتتاح گشته است .

سازه نام برده با اقامتگاه های متعدد ، هتل و خرده فروشی، ظاهر یک مربع پرده شیشه ای پیچیده شده در مارپیچی از مکعب های برش خورده را ارائه می دهد . ماهاناخون  یک شگفتی معماری فوق العاده طراحی شده است که به نظر می رسد در حال حل شدن به سمت پایین به سمت پایه خود می باشد .
تایلند یکی از کشور هایی است که مهد بسیاری از تمدن ها بوده بنابراین خارج از انتظار نیست که تعداد سازه های معروف بهره برده از معماری تایلند در این کشور بسیار زیاد باشد . با اینکه تعداد این سازه ها بسیار زیاده بوده اما ما به ناچار توانستیم تنها تعداد اندکی از این سازه ها را به شما معرفی نماییم . بدون شک این سازه ها به دست مهندسانی کار بلد طراحی و ساخته شده و تا امروز نیز در حال خدمت رسانی به بشر می باشد .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه