معروف‌ترین مهندسان ساخت و ساز در جهان

3 خرداد 1401
0 دیدگاه
مهندسان عمران 87653453

بدون شک مهندسان عمران و معماری نقش ویژه‌ای در آبادانی کشور داشته‌اند. با نگاهی به ساخت و ساز‌های انجام شده می‌توانیم به راحتی به نقش و تاثیر این بزرگواران در ساخت سازه‌ها و بناهایی مدرن و کلاسیک پی‌ ببریم. تلاش گسترده برخی از مهندسان موجب گشته است تا آنان شهرتی جهانی بیابند. در ادامه به معرفی برخی از این مهندسان مشهور جهانی خواهیم پرداخت.

 مهندسان عمران

در این قسمت از مقاله به معرفی معروف‌ترین مهندسان عمران خواهیم پرداخت. بدون شک تعداد مهندسان توانا و قدر در سراسر جهان بسیار زیاد است و قلم از نام بردن تمامی آن‌ها ناتوان می‌باشد بنابراین ما به معرفی برخی از معروف ترین آن‌ها خواهیم پرداخت .

هنری لارکوم ابات

هنری لارکوم ابوت یک مهندس نظامی و افسر شغلی در ارتش ایالات متحده بوده است. وی در طول جنگ داخلی آمریکا در ارتش اتحادیه خدمات بسیاری ارائه داده و به دلیل مشارکت در مهندسی و توپخانه به عنوان سردار سرتیپ داوطلب منصوب گشته است.این مهندس عمران توانا چندین تحقیق علمی در مورد رودخانه می سی سی پی انجام داده و توانسته است که اطلاعات گسترده‌ای را به دانش مهندسان امروزی بیافزاید.پس از بازنشستگی نیز ابوت به فعالیت‌های خود ادامه داد و به عنوان مشاور قفل های کانال پاناما خدمت کرد. او در سال 1863 به عنوان عضو آکادمی  هنر آمریکا انتخاب شد و در این عرصه نیز خوش درخشید.

مهندسان عمران 58796898469896

داف ا. آبرامز

مهندس Duff A. Abrams یک محقق آمریکایی در زمینه ترکیب و خواص بتن بود. وی روش‌های اساسی را برای آزمایش ویژگی‌های بتن که امروزه نیز مورد استفاده است، توسعه داد. او که استاد موسسه لوئیس بود، در اوایل قرن بیستم مواد تشکیل دهنده بتن را مطالعه کرد.این فرد تاثیر گذار در حوزه مهندسی، محقق، استاد و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی انجمن سیمان پرتلند در شیکاگو بود. وی تأثیر ترکیب مخلوط های بتن بر مقاومت محصول نهایی را بررسی می‌کرد.برخی از نتایج تحقیق وی عبارتند از: تعریف مفهوم مدول ظرافت؛ تعریف نسبت آب و سیمان؛ یک روش آزمون برای کارایی یک مخلوط بتن با استفاده از آنچه مخروط آبرامز نامیده می شود.در یک برنامه تحقیقاتی جامع، آبرامز رابطه بین نسبت آب و سیمان و مقاومت فشاری بتن را بیان کرد. وی همچنین از سال 1930 تا 1931 رئیس انجمن بتن آمریکا (ACI) بود و در سال 1942 مدال فرانک پی براون را نیز دریافت کرده است.

 

چارلز آدلر جونیور

چارلز آدلر جونیور یکی از  مخترع و مهندسان مشهور آمریکایی بوده است. وی بیشتر به خاطر تولید دستگاه‌هایی با هدف بهبود ایمنی حمل و نقل  از جمله چراغ‌های راهنمایی صوتی، سیگنالهای جاده کور رنگ، دکمه های فشار عابر پیاده و چراغ های چشمک زن هواپیما شهرت یافت.اختراعات شناخته شده وی عبارتند از : سیستم کنترل سرعت خودکار.آدلر در مدت حضور خود در Ma & Pa، مجله ای از ایده های احتمالی اختراع را برای تاریخ بعدی نگهداری کرد. یکی از این ایده ها سیستم کنترل خودکار سرعت بود این ایده در دهه 1920 کانون فعالیت حرفه ای وی قرار گرفت. او ایده این ویژگی ایمنی خودرو را در اول اکتبر 1924 تصور کرد و نمونه اولیه آن تا دسامبر 1925 آماده گرداند.سیستم کنترل سرعت آدلر بر اساس ایده فرمانداران سرعت خودرو بنا شده بود، اما او معتقد بود که آن‌ها فقط باید در نقاط مخصوصاً خطرناک جاده فعال شوند.

سیستم آدلر از یک سری آهن ربا ساخته شده بود که در زیر جاده 20 متری نقاط خطرناک دفن شده بودند. با سرعت بیش از 24 کیلومتر در ساعت، این آهنربا مجموعه ای از رله های نصب شده در اتومبیل را فعال کرد که باعث کاهش احتراق خودرو می شود. هنگامی که ماشین از روی آهنربا دوم مشابه عبور کرد، جرقه زنی دوباره برقرار می‌شد و ماشین می توانست مانند حالت عادی شتاب بگیرد.آدلر تصمیم گرفت کارهای خود را به امید پیدا کردن شرکتی برای صدور مجوز برای آن تبلیغ کند. او این ایده را به بالتیمور و راه آهن اوهایو فروخت و از طرف خریداران دیگر با واکنش های مثبت مواجه شد. آدلر با 600 روزنامه، مجله و مجله مهندسی از جمله Science Monthly و New York Evening Post تماس گرفت تا داستان هایی را در سیستم خود اجرا کند. با این حال، در 15 دسامبر 1926 سرمایه گذاران مالی وی کار خود را به حالت تعلیق درآوردند تا زمانی که بتوانند حمایت دولت ملی را تضمین کنند.در دهه 1920 آدلر در زمینه تولید چراغ راهنمای صوتی فعالیت خود را شروع کرد.
این چراغ‌های راهنما با استفاده از صوت ناشی از اتومبیل ها فعال می‌شدند.این سیستم که برای استفاده در تقاطع های بین جاده های کم تردد و اصلی طراحی شده است، برای اولین بار توسط بالتیمور در 22 فوریه 1928 در تقاطع Falls Road و خیابان Belvedere بعدی (پارک شمالی فعلی) نصب شد و هنوز هم پابرجاست.تولید بیشتر این طرح توسط جنرال الکتریک انجام شد، اما سیگنال ترافیک آدلر با اختراع دیگری شکست خورد. این اولین سیگنال ترافیکی فعال شده در ایالات متحده بود و به عنوان پایه ای برای علائم راهنمایی و رانندگی مدرن قرار گرفت.در 4 فوریه سال 1929، آدلر یک دکمه فشار برای عابر پیاده در تقاطع خیابان چارلز و جاده کولد اسپرینگ در بالتیمور نصب کرد.این مهندس مشهور پس از گرفتن گواهینامه خلبانی خود و تقریباً برخورد با هواپیمای دیگر،  تصمیم گرفت که در ایمنی هواپیمایی پیشرفت کند. او یک سیستم روشنایی خارجی برای هواپیماها به ثبت رساند تا به خلبانان کمک کند شب بهتر یکدیگر را ببینند. این حق ثبت اختراع به همراه 9 اختراع دیگر وی توسط آدلر به نام ایمنی به دولت آمریکا منتقل شد.

 

 

ترومن همین وی آلدریچ

ترومن همین وی آلدریچ مهندس عمران، مدیر شرکت معدن و یک دیرین شناس بود که مدت کوتاهی در مجلس نمایندگان ایالات متحده و به عنوان مدیر خدمت می‌کرده است. وی تنها نماینده.برادر وی به نام  ویلیام اف. آلدریچ نیز نمایندگی آلاباما را در کنگره بر عهده داشت و سه دوره جزئی را از سال 1896 تا 1901 از منطقه 4 کنگره آلاباما گذراند. این مهندس مشهور خدمات گسترده‌ای را در زمینه ساخت و ساز به مردم کشورش ارائه داده است.

مهندسان عمران 786984689686

سر دیوید اندرسون

سر دیوید اندرسون یک مهندس عمران و وکیل اسکاتلندی بود. اندرسون در سال 1880 در  اسکاتلند متولد شد. در سال 1921، هنگام بازگشت از خدمت ارتش، اندرسون به همکاری با مهندسان باسیل موت و دیوید هی پیوست و شرکت Mott Hay و Anderson را تشکیل داد.  اندرسون به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس مهندسی  به عنوان رئیس موسسه مهندسان عمران برای جلسه نوامبر 1943 تا نوامبر 1944 انتخاب شد.

اشرف حبیب الله

تمامی مهندسان عمران با نرم افزار Etabs کار کرده اند و بیش آشنایی دارند  ، جالب است بدانید که نرم افزار ایتبس را مهندس اشرف حبیب الله به وجود آورده  جزو این نرم افزارهای عمرانی بوده که برای PC معرفی شد و دنیای طراحی سازه را دچار تحولات گسترده کرده است .

پیر لوئیجی نروی

پیر لوئیچی نروی مهندس و معمار بزرگ ایتالیایی است که ساخت سازه های بسیار مهمی را در طول حیاط خود عهده دار بوده است از جمله ساخت سینمای ناپل ، برج دل لاگو ، ساختمان تالار کنفرانس یونسکو در پاریس و… .او مخترع سیستم هیدرولیکی پیش کشیده بتن آرمه نیز می باشد. لازم به ذکر است او در ساخت سازه های پوسته ای تبحر زیادی داشت و استفاده از ستون را در این نوع سازه ها به حداقل رساند .

برنارد آمادی

 برنارد آمادی استاد مهندسی عمران در دانشگاه کلرادو بولدر، بنیانگذار مهندسین بدون مرز (ایالات متحده آمریکا) و مدیر سابق مرکز مورتنسون در مهندسی جوامع در حال توسعه است. وی عضو آکادمی ملی مهندسی و دریافت کننده مدال هوور نیز می‌باشد. در سال 2009، وی با جایزه برتری از مهندسی اخبار رکورد شناخته شد. در سال 2012، دکتر آمادی از طرف وزارت امور خارجه ایالات متحده به عنوان نماینده علوم منصوب شد. این مهندس مشهور به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس جهانی در نظر گرفته می‌شود.

مهندس Othmar Hermann Ammann

مهندس Othmar Hermann Ammann یک مهندس سازه سوئیسی-آمریکایی بود که از جمله پل های ساخته شده به دست آن می توان به پل جورج واشنگتن، پل ورازانو-باریک و پل بایون اشاره کرد. وی همچنین برنامه ریزی و ساخت تونل لینکلن را بر عهده داشت. این مهندس مشهور بیش از نیمی از یازده پلی را که شهر نیویورک را به بقیه ایالات متحده متصل می کند، طراحی کرده است.استعداد و نبوغ او به او کمک کرد تا دو پل معلق طولانی ترین زمان خود را ایجاد کند. او به این دلیل مشهور بود که می توانست پل هایی سبک و ارزان قیمت ایجاد کند که زیبایی خاصی داشتند.وی معتقد بود که وزن هر فوت دهانه و کابل ها سختی کافی را فراهم می کند تا پل به هیچ گونه خرپای سفت کننده ای احتیاج نداشته باشد. این امر باعث محبوبیت وی شد  زیرا توانایی کاهش هزینه بسیار مهم بود.

 

مهندسان عمران 686896899686898967

پل های معروف طراحی شده توسط امان شامل موارد زیر است:
  • پل جرج واشنگتن (افتتاح شده در 24 اکتبر 1931(
  • پل بایون (افتتاح شده در 15 نوامبر 1931(
  • پل Triborough (افتتاح شده در 11 ژوئیه 1936(
  • پل Bronx – Whitestone (افتتاح شده در 29 آوریل 1939(
  • پل والت ویتمن (افتتاح شده در 16 مه 1957(
  • پل  Throgs (افتتاح شده در 11 ژانویه 1961(
  • پل Verrazano-Narrows (افتتاح شده در 21 نوامبر 1964(

پل جرج واشنگتن در ابتدا به گونه ای طراحی شده بود که ساختار فولادی آن با سنگی پوشیده پوشانده شده بود، این سنگ به دلیل محدودیت هزینه های ناشی از رکود بزرگ، از طرح نهایی حذف شد.

الکساندر گوستاو ایفل

الکساندر گوستاو ایفل مهندس  و معمار فرانسوی است که اکثرا او را با نام جادوگر آهن میشناسند . او مدنی در یک کمپانی که به صورت اختصاصی در زمینه راه آهن بود فعالیت می کرد و سپس به ساخت پل روی آورد  . چندی بعد او کمپانی خود را تاسیس نمود ، او چندین پل را در زمان خود ساخت که معروف ترین آن را می توان به پل معروف Eiffel & Cie اشاره نمود که امروزه نیز جز خطوط سراسری راه آهن فرانسوی می باشد و در زمان خود بلندترین پل در جهان بود . مشهورترین اثر او که یک شاهکار تاریخی به حساب آمده برج ایفل می باشد که برای او شهرتی جهانی به همراه آورد و امروزه از سمبل های شهر پاریس می باشد و سالانه میلیون ها توریست از  کشورهای متفاوت از آن دیدن می کنند.

جان اسمیتون

جان اسمیتون را پدر مهندسی عمران می خوانند ، او از اولین کسانی بود که خود را مهندس عمران معرفی نمود . او تا  به حال چند  پل ، کانال ، بندرگاه و فانوس دریایی طراحی نموده است . او از پیشگامان استفاده از آهک هیدرانه در بتن بوده و از سنگریزه و پودر آجر به عنوان مصالح دانه ای استفاده نمود  .

امیلی وارن روبلینگ

در قرن 18 تصور اینکه زنی بتواند مهندس باشد امری پذیرفته شده در میان عموم مردم نبود ، اما جالب است بدانید که علاقه قراروان امیلی وارن روبلینگ به علوم مهندسی باعث شد که با همسرش به ساخت پل روبلینگ بپردازند . جالب است بدانید که شوهر اما در میانه ساخت پل به بیماری کیسون مبتلا شد و امیلی مجبور شد در بسیاری از امور به تنهایی به ساخت و ساز بپردازد امروزه نیز پل بروکلین یکی از جاذبه های گردشگری شهر نیویورک می باشد .

دکتر جان جیکوب کار خدمه بردفیلد

دکتر جان جیکوب جاب کرو بردفیلد یک مهندس برجسته استرالیایی بود که بیشتر به خاطر کارش در زمینه نظارت بر طراحی و ساخت پل بندر سیدنی شهرت دارد. این مهندس موفق توانسته است ناظر بسیاری از بناهای مشهور جهانی باشد.در کشور خود ما نیز مهندسان مشهور بسیاری در حال خدمت رسانی به مردم و ساخت بناها، ویلاها، برج‌ها و سازه های ماندگار هستند. با نگاهی به بناهای ساخته شده در شمال کشور می‌توانید به این موضوع پی ببرید. ساخت ویلا در شمال یکی از اهداف هر فرد ایرانی می‌باشد که خوشبختانه با کمک مهندسان قدر و توانا به راحتی قابل انجام می‌باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه