سیستم گرمایشی از کف هر آنچه که باید در ابطه با آن بدانید

2 خرداد 1401
0 دیدگاه
سیستم گرمایشی از کف 796749687489674684768574758848574684

سیستم گرمایشی از مسائل اساسی و از مهمترین احتیاجات هر خانه به شمار می رود که خوشبختانه این روز ها سیستم های گرمایشی بسیاری وجود دارند از بخاری و شومینه گرفته تا شوفاژ و پکیج.  اما پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده که از هدر رفت سوخت های فسیلی و انرژی ها جلوگیری شده و گرمای بیشتری  تولید شود. از گزینه سیستم های گرمایشی که اخیرا در ویلا در شمال و  ویلا در مازندران و ویلای ساحلی بسیار لوکس مورد توجه قرار گرفته سیستم گرمایشی از کف است .

آیا چیزی در مورد سیستم گرمایشی از کف شنیده اید؟ مزایا یا معایب آن چیست؟ چرا این نوع سیستم گرمایشی محبوبیت بیشتری دارد ؟ به طور کل کدام سیستم گرمایشی بهتر است؟ از آن جا که این نوع سیستم فراگیر شده ما تصمیم داریم  که این مطلب را به این موضوع نیز اختصاص دهیم.  پس با ما همراه باشید تا به بررسی این سوالات نیز بپردازیم .

می دانید از معضلات اساسی اکثر کسانی که در شمال ویلا دارند این است که در زمستان چگونه ویلا خود را گرم کنند. در واقع سیستم گرمایشی اغلب خانه و ویلای شهرکی که ما در آن ها زندگی می کنیم  شوفاژ و یا رادیاتور بوده که این نوع سیستم‌ها مرکز گرما دهی خاصی نداشته از ساختمان به نام موتورخانه قرار داده می‌شود که دما توسط هوا به بخش‌های مختلف ساختمان نیز منتقل می‌شود.

سیستم گرمایشی از کف 796749687489674684768574758848574684

سیستم گرمایشی از کف چیست ؟

در واقع در سیستم گرمایش از کف برخلاف دیگر سیستم های گرمایشی نیز که یک نقطه منبع گرما می باشد  در این مورد گرما از طریق سطح زمین توسط لوله های آب تعبیه شده در کف خانه  پخش می شود . به طوری که زمانی ‌بر روی زمین راه می ‌روید، گرما را احساس می‌ کنید. در این نوع سیستم گرمایشی، تمام بخش‌های محیط از دمای یکسانی برخوردار هستند و گرما از کف زمین به سمت  بالا نیز منتقل می‌شود و تمام فضای خانه نیز گرم می شود.

انوع سیستم گرمایشی از کف :

این سیستم حرارتی به دو نوع مختلف تقسیم می شود:

  1. سیستم گرمایش از کف برقی : این سیستم شامل یک شبکه المنت و یک منبع برق شهری است که مصرف بیش از اندازه ای دارد.
  2. سیستم گرمایش از کف آبی : این سیستم شامل شبکه لوله‌های آب تعبیه شده در کف ساختمان و یک پکیج یا موتورخانه است. لازم به ذکر است که این نوع سیستم در ساختمان سازی  نیز بسیار پرکاربرد تر است.

 

مزایای این سیستم گرمایشی:

  • گرما و حرارت به صورت یکنواخت به سراسر خانه نیز پخش می شود .
  • مصرف کمتر به نسبت سیستم گرمایش رادیاتور و شوفاژ
  • برای دکوراسیون داخلی بسیار مناسب هستند و رادیاتور ایجاد مزاحمت نمی کند .
  • استهلاک کمتر به نسبت رادیاتور
  • خرابی کمتر به نسبت رادیاتورها

سیستم گرمایشی از کف  568546986487698697896

عوامل موثر در سیستم گرمایش از کف

  1. شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت
  2. ضخامت وعایق بودن دیوار
  3. تعداد در و پنجره‌ها
  4. دوجداره و سه جداره بودن پنجره و درها
  5. شمالی یا جنوبی بودن ساختمان
  6. میزان نورگیری هر واحد

اما معایب سیستم گرمایشی کف :

اما از آن جا که هیچ سیستمی را نمی توانیم بری از ایراد و عیب بدانیم این سیستم گرمایشی با وجود مزایای بی شمار خود دارای معایبی هم بوده که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم تا با جزئیات کامل نیز به آن ها شناخت کافی داشته باشید .

  • قبل از روشن شدن کامل باید به مدت 36 ساعت به صورت پیش گرمایش نیز با درجه کم روشن شوند تا دچار شوک نشود .
  • بازسازی و ترمیم این سیستم به دلیل این که در کف خانه قرار داشته کاری سخت و گاها غیر ممکن می باشد

سیستم گرمایشی از کف چگونه روشن و یا خاموش می شود ؟

شاید یکی از پرسش هایی که اغلب طرفدران این نوع سیستم گرمایشی مطرح می کنند نحوه روشن و یا خاموش کردن آن است. باید بگوییم که این سیستم  از طریق پکیج یا بویلر موتورخانه انجام می شود اما نوع برقی آن برخلاف سیستم گرمایشی از کف آبی با یک کلید بر روی دیوار نصب شده کار می کند  که برای هر اتاق نیز جداگانه بوده و قابل کنترل هستند .

 

سیستم گرمایشی از کف 748686894768746874684187

 

طرز کار سیستم گرمایش از کف چگونه است؟

سیستم گرمایشی از کف از طریق لوله‌هایی انجام می‌گیرد که همانطور که از اسمش پیداست  در کف ساختمان نصب می‌شود که از مهمترین و اصلی ترین بخش این سیستم آرایش طرز لوله کشی آن است . این لوله ها دارای مقاومت بسیار زیادی بوده  که اغلب از جنس 5 لایه پلی اتیلن  و یا پلیمر بوده که ماندگاری بسیار  بالایی دارد  .

مهارت و تخصص در این کار اهمیت بسیار بالایی دارد چراکه همانطور که در بالا ذکر کردیم  امکان بازسازی نیز وجود نخواهد داشت و در نتیجه خانه  نیز دمای مناسب نیز نخواهد رسید  لوله‌ها به صورت های مختلف افقی ، عمودی ، مارپیچ ، L  ،U ، چهار طرفه  در زمین کار گذاشته می ‌شوند که نحوه نصب آن ها بر روی عملکرد آن ها بسیار موثر است لازم به ذکر است که چیدمان لوله‌ها با توجه به اینکه مساحت کف ساختمان چقدر است و چه میزان گرما مورد نیاز است  متفاوت می باشد .

طرح های متداول در نصب لوله ها:

  • مارپیچ

برای مکان های کم عرض مانند راهرو ها استفاده می شود

  • طرح دو طرفه یا L ،طرح سه طرفه یا یو ، طرح چهار طرفه یا لوپ

این شیوه بهترین بازدهی را در طرح‌های سیستم گرمایش از کف دارد که معمولا در اتاق پذیرایی از آن استفاده می شود.

سیستم گرمایشی از کف 4847689418674687418674

 

نکات آخر

  • در هنگام اجرا باید فاصله لوله‌ها از یکدیگر به میزان مناسبی در نظر گرفته شود تا هم افت فشار در لوله ها بهینه باشد و هم اعمال حرارت یکنواخت به سطح کف اعمال شود.
  • نکته آخر که دارای اهمیت فراوان است و باید به آن توجه شود پوشش بتنی روی لوله هاست که باید متناسب با عملکرد سیستم و عواملی مانند فاصله بین لوله‌ها، قطر لوله‌ها، دمای آب داخل آن‌ها و …. انتخاب شود
‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه