8 آثار تاریخی مازندران که شما را حیرت زده می کند

18 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
آثار تاریخی مازندران 8754354566475

آثار تاریخی مازندران بیشمار هستند که تا به امروز بسیاری از ما برخی از آن ها را نمیشناسیم . مازندران رویایی از استان های خوش آب و هوا و گردشگری است که در طی چند ساله اخیر متقاضیان بسیاری را جهت سرمایه گذاری در املاک به خود جذب نموده است . از جمله سرمایه گذاری هایی که در این منطقه صورت می گیرد در زمینه خرید برج ساحلی درمازندران ،خرید ویلا در شهرک خزرشهر ، خرید ویلا در شهرک خانه دریا و … می باشد که سود بسیار بالایی را نیز برای سرمایه گذاران به ارمغان می آورد . پیشنهاد می شود در صورتی که علاقمند به آشنایی با آثار تاریخی مازندران هستید ، تا انتهای این مطلب با بخشی آفیشیال همراه باشید .

معرفی 8 آثار تاریخی مازندران

  1. مسجد آیت الله عدنانی بابل

مسجد آیت الله عدنانی نیز از دیگر بناهای تاریخی شهر بابل است که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد ، این بنا در قلب تجاری شهر بابل یعنی در خیابان مدرس و قسمت بافت قدیم این شهر واقع شده است که در سال 1383 به ثبت میراث فرهنگی رسید . آیت الله عدنانی از محضر استادانی همچون سید کاظم یزدی ، شیخ الشریعه و بسیاری از استادان دیگر شریعت بهره برد و سر آخر موفق به کسب اجازه اجتهاد نمود و به زادگاهش باز گشت . وی در فلسفه ، ادبیات عرب و همچنین حدیث استاد بود و به تدریس در مدارس علمیه می پرداخت .

 

آثار تاریخی مازندران 87545345342

  1. حمام اصفهانی در ساری

حمام اصفهانی بنایی مربوط به دوره قاجار است که در شهرستان ساری در خیابان جمهوری کوچه بازار نرگسیه واقع شده است و در سال 1384 به ثبت رسیده و تاکنون به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شده است . جالب است بدانید که این بنا در دشت جلگه ای مازندران با آب و هوای معتدل مدیترانه ای در فاصله 25 کیلومتری دریای خزر ساخته شده است .

ورودی حمام مرداته از کوچه اصلی رو به روی بازار نرگسیه است و ضلع شرقی از دو قسمت زنانه و مردانه تشکیل شده است که قسمت مردانه دارای دو بازو در طرفین است که هر کدام دارای کمد های متعدد بوده و سقف آن نیز به صورت گنبدی شکل است .

سپس شما پس از رختکن به دهلیز ارتباطی گرمخانه خواهید رسید که شامل راهرو و یک هشتی است . از هشتی سه راه وجود دارد ؛ یکی به انباری ، دیگری به سرویس بهداشتی  مرتبط می شود ، پس از آن شما وارد گرمخانه خواهید شد که به صورت هشتی است .

ورودی حمام زنانه اصفهانی در ساری از کوچه فرعی منشعب کوچه اصلی به صورت مخفی در ضلع جنوبی حمام صورت گرفته است ، که هرکدام پس از طی چندین پله به فضا مستطیل شکل رختکن زنانه خواهند رسید ؛ این بخش دارای سقف گنبدی شکل می باشد . این حمام جزء آثار تاریخی مازندران می باشد که ممکن است بارها به گوشتان خورده باشد .

 

آثار تاریخی مازندران 5645443553453

 

  1. ساختمان شهربانی بابل

ساختمان های شهربانی یکی از مهم ترین آثار تاریخی مازندران می باشند که در آثار تاریخی و میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده اند . در این میان ساختمان شهربانی بابل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که حتی امروزه نیز با کاربری نظامی و انتظامی همچون گذشته استفاده می شود .  ساختمان شهربانی بابل در خیابان مدرس وئاقع شده است و مربوط به دوره پهلوی اول است و در سال 1363 تا به کنون پار برجاست و از نخستین بناهای ثبتی در میراث فرهنگی استان رویایی مازندران است .

  1. خانه حسن قریشی طیبی در آمل

از دیگر آثار تاریخی مازندران می توان به خانه حسن قریشی طیبی اشاره نمود که در شهرستان آمل واقع شده است و مرتبط با دوران قاجاریه می باشد ، این خانه در بافت قدیم این شهر و در منطقه نیاکی محله واقع شده است .

آثار تاریخی مازندران 785453435453

  1. حمام شومیا محمود آباد

حمام شومیای محمود آباد از حمام های قدیمی مازندران به جسا می آید که به تاریخ دوران تیموریان باز می گردد که برخی نیز معنقدند مربوط به دوران قاجاریه است . این حمام در روستای شومیا از توابع بخش مرکزی شهرستان محمود آباد بنا شده است ، نام اصلی این روستا در گذشته شیونکده بوده به معنی فریاد است .

بر اساس تحقیقات بدست آمده این حمام ( گرمابه ) بنایی از دوران تیموری است که در حدودا در طی پنج قرن ، بارها مرمت شده و تا دوران معاصر مورد استفاده اهالی محل بوده است .

  1. مدرسه ندای آزادی محمود آباد

از دیگر آثار تاریخی مازندران ، مدرسه ندای آزادی محمود آباد می باشد ، این مدرسته در بافت مرکز شهر محمد آباد واقع شده است از بناهای ملی استان مازندران و کشور محسوب می شود .

آثار تاریخی مازندران 56475453453

  1. مدرسه شهید صمصام طور سیمرغ

شاید در ابتدا این نام برای شما نا آشنا باشد ، حتی ممکن است تاکنون این نام به گوشتان نخورده باشد ، این مسجد از دیگر آثار تاریخی مازندران است . شهید صمصام طور در اواخر زمستان در سال 1332 در شهر کیاکلا یا همان سیمرغ امروزی متولد شده است و تحصیل وی در همین شهر آغاز شده است که متاسفانه به دلیل ناتوانی مالی از ادامه تحصیل بازماند . او بعد از مدتها به استخدام اداره کشاورزی درآمد و با آغاز مبارزات در این شهر ، در منطقه شلمچه به شهادت یافت .  این مدرسه نیز برای یاد بود این بزرگورار ساخته شده و از آثار قدیمی و محبوب استان مازندران می باشد .

  1. حمام بورخیل ارطه قائمشهر

حمام بورخیل ارطه از آثار تاریخی مازندران است که به دوران قاجار باز می گردد ، این حمام قدیمی با قدمت بیش از 200 سال در بخش مرکزی شهرستان قائمشهر در روستای بور خیل ارطه واقع شده است .

این حمام نیز همچون دیگر حمام های مازندران دستخوش تغییرات شده است ، که در گذشته نیز نه تنها میزبان مردم همین محله بود ، بلکه از روستاهای اطراف نیز افراد زیادی را پذیرا بوده است .

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد ، استان مازندران از زیباترین استان های ایران بوده که سرسبزی  و طراوت آن زبان زد خاص و عام است . برخی از مواردی که در بالا به آن ها اشاره کرده ایم تنها بخشی از آثار تاریخی مازندران بوده ، این استان مزایای بسیاری را هم برای تفریح و گردش و هم برای زندگی و سرمایه گذاری در خود جای داده است . برای مطالعه مطالب بیشتر ، می توانید به سایت ما مراجعه کنید .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه