حیرت انگیز ترین موزه های تهران که باید آن ها را بشناسید.

9 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
موزه ایرانی 46746874867484185485

ایران سرزمینی تاریخی می باشد که دارای میراث بی شمار از دوران ماقبل تاریخ، باستان و اسلام است، این میراث با شکوه که قدمت تاریخی ایران را به نمایش می گذارد در موزه های ایران نگهداری می شود. شهر بزرگ و مدرن تهران ، که به شهر موزه ها معروف است، محل بسیاری از موزه های معروف ایران می باشد. یکی از اصلی ترین دلایل اهمیت این شهر نسبت به سایر شهر های ایران، وجود میراث های فرهنگی و تاریخی است که در آن جای گرفته است اما این موزه ها تنها در تهران یافت نمی شوند. تقریبا در تمامی شهر های ایران می توان موزه های ایرانی را بیابید و از آن بازدید نمایید. گاهی برخی از این موزه ها خود شاهکار های معماری می باشند که از گذشتگان به یادگار مانده است. در این مقاله تصمیم گرفته ایم به معرفی ده مورد از مهم ترین موزه های واقع در ایران پرداخته و اطلاعاتی جامع را در اختیارتان قرار دهیم.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران یکی از موزه های معروف ایرانی واقع در ایران است که نمای کلی از میراث غنی ایرانی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. همین عامل موجب گشته تا هر ساله گردشگران بسیاری از این موزه دیدن نموده و با میراث تاریخی و فرهنگی ایران آشنا شوند.
موزه ملی متشکل از دو مجموعه می باشد که یکی  نمایانگر ایران باستان و دیگری میراث تاریخی  دوران اسلامی را به نمایش گذاشته و چشم اندازی عالی از جنبه های مختلف تاریخ این کشور را در اختیار شما قرار می دهد. این موزه معروف در نزدیکی کاخ گلستان و بازار بزرگ تهران واقع شده است و امکان بازدید از دیگر سازه های معروف ایرانی را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد.
موزه جهان نما

موزه جهان نما یکی دیگر از موزه های ایرانی معروف می باشد که نسبت به سایر موزه های واقع شده در این کشور از اندازه کوچک تری برخوردار می باشد. یکی از اصلی ترین دلایل کوچک بودن مقیاس این موزه این است که سازه نام برده در ابتدا یک مجموعه خصوصی بوده که امروزه به عنوان یک مکان تاریخی نشان دهنده میراث فرهنگی و تاریخی در نظر گرفته می شود. موزه جهان نما یکی از بهترین موزه های تهران می باشد که توسط فرح دیبا جمع آوری شده و آثار هنری هنرمندان مشهور شرقی و غربی مانند وارهول، پیکاسو و ژوان میرو و همچنین برخی آثار باستانی از ایگپت، هند و آفریقا را به نمایش می گذارد. واقع شدن این سازه در نیاوران یکی دیگر از دلایل شهرت آن می باشد چرا که نیاوران یکی از نقاط مطرح شهر تهران می باشد.


موزه برادران امیدوار

موزه های زیادی در مجموعه سعد آباد تهران وجود دارد که همه آن ها ارزش بازدید دارند. اما این موزه کوچک و در عین حال شگفت انگیز واقعاً منحصر به فرد و خاص است زیرا مجموعه ای شگفت انگیز را از سراسر جهان توسط اولین گردشگران ایرانی به نام برادران امیدوار گردآوری کرده است. این موزه کوچک می تواند چشم اندازی جامع از میراث های تاریخی و فرهنگی به جا مانده از گذشتگان در اختیارتان قرار دهد. واقع شدن این موزه در کاخ سعد آباد که یکی از مطرح ترین سازه های ایرانی است بر شهرت گسترده این موزه افزوده است.

 

کاخ موزه گلستان

کاخ موزه گلستان از موزه های تهران بوده که در میدان ارگ تهران قرار گرفته است و یادگاری از دوران قاجار به شمار می رود . چنین نظریه ای که ارگ در دوران قاجار در تهران ایجاد شده است اما امروزه از آن چیزی به جز کاخ گلستان باقی نمانده است ، جالبت است بدانید که قدمت این کاخ به چیزی حدود 200 سال قبل باز می گردد و از بخش های متعددی همچون ؛ تخت مرمر ، تالار سلام ، تالا آینه ، تالا صفره خانه ، تالا برلیان ، تالا الماس ، عمارت بادگیر و … تشکیل شده است .

احتمالا تا به حال دیده اید که این کاخ بخشی به نام نگارخانه دارد که در طبقه پایین تالا سلام واقع شده است و در آن آثار هنرمندان دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است . کمال الملک از هنرمندان بسیار معروف و سرشناس ایرانی است که آثار وی در این بخش از کاخ قرار داده شده است و می توانید آثار فاخر و شاهکارهای بی نظیر وی را در این کاخ مشاهده نمایید .

موزه زمان

این موزه دیدنی در یک مجموعه عظیم از ساعت های مختلف و سایر ابزار های اندازه گیری و نمایش زمان واقع شده است که جذابیت بسیاری برای بازدید کنندگان دارد. این ساختمان زیبا با قهوه خانه ای دنج این امکان را به شما می دهد که برای چندین ساعت از زندان ذهن رها شده و در دنیای گذشتگان قدم زنید. این مجموعه عظیم که به نحوه ای خلاقانه طراحی و به دست معماران خوش ذوق داخلی ساخته گشته است، یکی از دلایل اصلی علاقه گردشگران به موزه های ایرانی و تهرانی می باشد.

موزه ایرانی 48746849894696541857

 موزه موسیقی

اگر علاقمند هستید که درباره سازهای سنتی ایرانی و فرهنگ موسیقی ایرانی بیشتر بدانید، این مکان مناسب شما خواهد بود. این موزه که در قسمت شمالی تهران و نزدیک میدان تجریش واقع شده است، مکانی عالی برای دوستداران موسیقی خواهد بود. همچنین می توانید نمونه هایی را در موزه برای درک روح موسیقی ایرانی بشنوید. ساختمان این موزه که به دست معماران قدر ایرانی طراحی شده است یکی از شاهکار های معماری ایرانی محسوب می شود که هر بیننده ای را مجذوب می کند.

 موزه هنرهای معاصر

تاریخ ایران در هنر محدود به دوران باستان نیست، اما بسیاری از آثار هنری مدرن بزرگ در این دوران یافت می شوند. این موزه در بنایی با طراحی زیبا توسط کامران دیبا معمار معروف ایرانی قرار گرفته است.
این موزه برخی از بهترین آثار هنرمندان ایرانی و غربی از جمله نقاشی، کتیبه، مجسمه ها و دست نوشته های افراد مشهور را به نمایش می گذارد. همچنین در این موزه می توانید مجسمه های شگفت انگیزی را که توسط هنرمندان مشهور مانند René Magritte ساخته شده است در باغ مجسمه های این سازه مشاهده کنید. این موزه همچنین مجموعه های مختلفی از هنرمندان مختلف معاصر را در هر فصل به نمایش می گذارد. این موزه به عنوان یکی از مطرح ترین موزه های ایرانی ارزش بازدید را دارد.

موزه ایرانی 7846849+494964968548446956

 

موزه فرش

یکی دیگر از شاهکار های معماری ایرانی به مکانی برای جهت نمایش گذاشتن فرش های باستانی ایرانی تبدیل گشته است.
از آنجا که فرش ها جلوه ای شگفت انگیز از هنر و فرهنگ ایرانی هستند، بازدید از این موزه می تواند باعث قدردانی از هزاران سال آثار ظریف هنرمندان ایرانی شود. تنوع رنگ، نقش و نگار در فرش هایی که از سراسر کشور جمع آوری شده اند واقعاً باورنکردنی است و اگر به هنر علاقه دارید می تواند تجربه ای شاد باشد.

کاخ سعد آباد

آخرین کاخ سلطنتی ایران ، کاخ سعد آباد است ، ابتدا خاندان قاجار در این کاخ زندگی می کردند و  سپس نیز با پایان سلسه قاجاریه ، در حدود سال های 1300 ، رضاخان برای زندگی به این محل آمد و محمدرضا شاه نیز در سال های 1300 مدتی را در این کاخ گذراند .  سپس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این کاخ به موزه تبدیل شد و در کنار مجموعه سعد آباد کاخی قرار دارد که برای نهاد ریاست جمهوری است و در آنجا از میهمانان خارجی پذیرایی می شود .

موزه سینما

این بنا در باغی زیبا به نام فردوس و در بنایی تاریخی قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. این موزه جنبه های مختلف سینمای ایران را به نمایش می گذارد و اگر علاقه مند به کشف این جنبه کمتر شناخته شده از فرهنگ ایرانی هستید، می تواند به راحتی شما را برای چند ساعت سرگرم کند. همچنین چند قهوه خانه و سینما در این مجموعه وجود دارد که می توانید بعد از بازدید از موزه از روز خود در آنجا لذت ببرید. بازدید از این موزه ایرانی کمتر شناخته شده و همچنین سازه های موجود در این مجموعه که جز برترین آثار معماری ایرانی هستند، ارزش وقت گذاشتن را دارند.

 

موزه ایرانی 7546545646

 موزه آبگینه

این موزه مجموعه ای شگفت انگیز از ظروف شیشه ای و سرامیک است که متعلق به دوره های مختلف تاریخ ایران است. علاوه بر این موزه ایرانی، خود ساختمان و مناطق اطراف آن واقع در 30 تیر، یکی از قدیمی ترین خیابان های تهران، می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب شود.
این ساختمان یکی از شناخته شده ترین ساختمان هایی است که هنر و خلاقیت معماران ایرانی را برای تمامی بازدید کنندگان به نمایش می گذارد.

کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 توسط حسین آقا ملک تاسیس گردید ، ساختمان جدید کتابخانه نیز در سال 1323 خریداری شد و وقف موزه قرا گرفت . ساخت ساختمان جدید پس از فوت  حسین آقا ملک بنا شد ، در این مجموعه کتاب های نفیس ، اشیا با ارزشی همچون گلدان ها و قلمدان های سکه ، تمبر ، فرش ، آثار خوشنویسی به نام تاریخ و آثار فلزی همانند قطب نما و قبله نما نیز دیده می شود .

 موزه جواهرات

این موزه یکی از موزه های ایرانی پر طرفداری می باشد که هر ساله مورد توجه علاقه مندان به جواهرات قرار می گیرد. قرار گیری جواهراتی مانند الماس صورتی رنگ دریا (182 قیراط) و تخت طاووس با 26733 قطعه جواهر موجب گشته تا بازدید از این موزه به یکی از جالب ترین تجربه های هر گردشگری تبدیل گردد .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه