رازهای باورنکردنی اهرام مصر

28 بهمن 1400
0 دیدگاه
اهرام مصر 9686868746978967868678

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

—————————————————————————

اهرام مصر یکی از تعیین کننده ترین دستاوردهای معماری جهان باستان می‌باشد. محققان مصری با گذشت زمان تا به امروز نیز در حال جست و جو تحقیق در این سازه بوده و هر روزه اطلاعات بیشتری در این باره کسب می‌کنند.
این مجموعه اهرام از گذشته تا به امروز تور‌های بزرگ بازدیدکنندگان از سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

با اینکه تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با این اهرام شکل گرفته است اما این سازه‌ها هنوز درگیر راز و رمز بوده و اسرار خود را به راحتی آشکار نمی کنند.

در پی تحقیقات گسترده در سالیان متمادی دانشمندان از طریق این سازه‌ها به حقایق گسترده‌ای در رابطه با مصر باستان پی بردند.

قدرت فنی آمیخته با افسانه ها و خرافات در آن زمان، فرعون ها را به ساخت این سازه های مهیب سوق داده است. امروزه ثابت شده است که اهرام یکی از تخریب ناپذیرترین قطعات معماری ایجاد شده در طول تاریخ زیستن انسان می‌باشد.

در ادامه به نکاتی در رابطه با این سازه‌ها خواهیم پرداخت که کمتر به گوش کسی خورده است.

اهرام مصر 687998796879879

اهرام اندازه برابری ندارند.

درست مانند بسیاری از انواع ساختمان ها، مراحل مختلفی برای ساخت هرم وجود دارد. اهرام اولیه بر خلاف تصور ما ساختارهای نوک تیز نیستند آن‌ها در واقع مسطح بوده‌اند.

نمونه های بسیاری از این هرم‌ها در گورستان بزرگ ساقرا واقع در پایتخت مصر باستان و ممفیس یافت شده که بیانگر این حقیقت می‌باشد. اهرام شناخته شده در این مکان از جمله قدیمی‌ترین اهرام ساخت بشر می‌باشد.
به عنوان نمونه هرم Djoser در زمان سلسله سوم توسط معمار Imhotep طراحی و ساخته شده است.

این بنا یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی ساخته شده از سنگ تراشی می‌باشد. این هرم یک هرم پلکانی است که ایمهوتپ دارای مقادبا (مقبره های مصری) با اندازه کم شده روی یکدیگر قرار گرفته بود.

بیشتر اهرام در غرب رود نیل ساخته شده اند.

فرهنگ مصر باستان پر از نمادگرایی و خرافات است که بر روی تصمیم گیری عموم مردم تاثیر گذاشته است.  جالب است بدانید که اهرام مصر نیز از این باور‌های اساطیری تاثیر پذیرفته‌اند.

بیشتر این اهرام در ساحل غربی نیل ساخته شده اند، به باور محققان دلیل اصلی ساخت این سازه‌ها در ساحل غربی رود نیل بدون هدف نبوده است.
از آنجا که اهرام آخرین مکان استراحت فراعنه بودند  منطقی است که آنها باید در جایی زندگی کنند که روح آنها می تواند سفر خود را به زندگی پس از مرگ آغاز کند. برای مصریان باستان، زندگی پس از مرگ و خورشید بسیار نزدیک به هم بودند. اوزیریس، خدای مصری که از نزدیک با زندگی پس از مرگ ارتباط دارد، نشان دهنده قدرت زندگی جدید است.

به همین دلیل غروب خورشید  به عنوان نمادی از مرگ شناخته شد و خورشید هر شب در غرب مرگ را تجربه می‌کرد.

منظور از روح فراعنه این بود که قبل از طلوع دوباره صبح، که نمادی از زندگی ابدی است، با خورشید در حال غروب ارتباط برقرار کنند. با قرار دادن اهرام در غرب نیل، آنها درست در منطقه ای زندگی می کردند که از نظر استعاره‌ای مرگ را نشان می داد.

  تکنیک‌های عجیب ساختمانی مورد استفاده در این اهرام

یکی از بزرگترین اسرار در مورد اهرام مصر، تکنیک های ساختمانی است که برای برپایی آنها به کار رفته است. شاهکار باورنکردنی مصری ها با توجه به اینکه بیش از ۲ میلیون بلوک سنگ آهک و گرانیت برای ساخت هرم بزرگ جیزه استفاده شده است، حیرت انگیر است. وزن هر قطعه سنگ تراشی حدود ۲/۵ تن می‌باشد.

اهرام مصر 4587458465845445454

 

حال این سوال مطرح شده است که چگونه این بلوک های عظیم جابجا شده اند؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ این تئوری را ارائه داد که نشان می‌دهد آب و شن و ماسه عامل اصلی جا‌به‌جایی بلوک‌ها در طول تاریخ بوده‌اند.

یک نقاشی دیواری مربوط به سال ۱۹۰۰ قبل از میلاد مسیحی نیز به این موضوع اشاره می‌کند.

در این نقاشی دیده می‌شود که مردان مجسمه بزرگی را روی یک سورتمه می‌کشند درحالی که یک نفر در جلو ایستاده و آب روی ماسه‌ها می‌ریزد. اگرچه در ابتدا تصور می شد که این حرکت کاملا تشریفاتی است، اما شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد این نقاشی رازهای عجیب این سازه‌ها را بیان می‌کند.

محققان با انجام آزمایش کشیدن مقدار زیادی از وزن بر روی سورتمه روی ماسه، دریافتند که وقتی مقدار مناسبی آب اضافه کنند، کار به طور قابل ملاحظه ای آسان تر می‌شود. رطوبت شن و ماسه اصطکاک را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد.

مصریان از نجوم برای هدایت ساخت استفاده کردند.

 

طبق گفته یک مصری شناس انگلیسی، ستارگان نیروی راهنما در چیدمان اهرام بودند. کیت اسپنس از دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۰۰ تحقیقی را منتشر کرد که نشان می دهد چگونه از ستارگان مختلف برای تراز بندی اهرام در جهت شمال به جنوب استفاده شده است. اندازه گیری های آنها به قدری دقیق بود که فقط  مقدار بسیار خطا دارد. جالب است که با در دست داشتن این اطلاعات، می توان با استفاده از سوابق نجومی تاریخ هرم ها را تعیین کرد. تسلط داشتن بر نجوم به مصریان در ساخت این سازه‌های بسیار مقاوم یاری رسانده است. از این موضوع می‌توان همچنان نتیجه گرفت که نجوم در مصر یکی از علوم قدیمی محسوب می‌شده است.

ساخت اهرام توسط بردگان

 

برخی محققان بر این باورند که اهرام مصر به دست بردگان ساخته شده اند. کشف محل دفن این سازندگان نشان می‌دهد که آنها برده نبوده اند، بلکه بیشتر سازندگانی هستند که از خانواده های کم درآمد بوده اند. دفن آنها در مقبره نشان می دهد که نقش آنها در ساخت اهرام افتخار آمیز بوده است.

هرم بزرگ می‌تواند زمان را نشان دهد.

 

هرم بزرگ جیزه نه تنها شناخته شده ترین اهرام مصر است، بلکه همچنین تنها هفت عجایب جهان باستان است که هنوز پابرجاست. هرم بزرگ به دلایل زیادی معروفیت یافته است، یکی از جالب ترین ویژگی های این بنای یادبود این است که می تواند زمان را نیز بگوید. این سازه در واقع مانند یک ساعت آفتابی عظیم عمل می کند، سایه آن ساعت را با افتادن بر روی علامت‌های ساخته شده در سنگ می گوید. این هرم در بیان سال شمسی نیز به مصریان یاری رسانده است.

 

اهرام مصر 58796896879789

 

سنگ تراشی اهرام بزرگ

مصرشناسی یک حوزه بسیار فعال است، محققان از خواندن کتیبه ها فاصله می گیرند، اما همچنان به کاوش و استفاده از فناوری برای پاسخ به بسیاری از اسرار باقی مانده برای فاش کردن ادامه می دهند. به عنوان مثال، کشف اخیر یک سطح شیب دار ۴۵۰۰ ساله در شمال لوکسور، این راز را بیان می‌کند که چگونه مصریان باستان مسافت طولانی را سنگ تراشی کرده اند.

هرم ها زمانی بلندترین سازه های ساخته شده توسط بشر بودند.

هرم بزرگ جیزه، معروف به هرم خوفو  بین حدود ۲۲۵۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است. این سازه واقعاً عظیم بوده و تا زمان ساخت کلیسای جامع لینکلن (با گلدسته اصلی خود) در سال ۱۳۱۱ میلادی بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر باقی مانده است.  با توجه به دانش نسبتا ابتدایی مصر باستان در مورد ساخت و مهندسی این سازه یک موفقیت عظیم به شمار می‌رود.
امروزه نیز ساخت چنین سازه ای یک کار مهندسی عظیم است. به نظر شما استفاده از این رازها در جهت ساخت ویلا در مازندران امکان پذیر است؟

سنگ های هرمی بیش از یک فیل وزن دارند.

وزن متوسط ​​هر یک از ۲.۳ میلیون بلوک سنگی در هرم بزرگ حدود ۲.۵ تن است. بسیاری از این اهرام بیشتر از یک فیل نیز وزن دارند.

اهرام کاملاً جامد نیستند.

شبکه پیچیده ای از معابر، شافت ها و محفظه ها در داخل و در زیر هرم های جیزه وجود دارد. هدف این ساختارها به طور کامل درک نشده است.

هاون مخصوص به زنده ماندن اهرام کمک می‌کند.

به نظر می رسد بخشی از دلیل بقای هرم انتخاب خمپاره سازنده آنها باشد. تجزیه و تحلیل نشان داده است که ممکن است از یک ملات فوق العاده مستحکم برای ثابت نگه داشتن سنگ‌ها در جای خود استفاده شده باشد.

طبق برخی تخمین ها، فقط در ساخت هرم بزرگ حدود ۵۰۰۰۰۰ تن خمپاره استفاده شده است. هاون مخصوص به ماندگاری اهرام مصر کمک کرده است.

اهرام مصر 4854968415841654154158415

درهای مخفی درون اهرام وجود دارد.

هرم بزرگ شامل سه اتاق اصلی است: اتاق ملکه، گالری بزرگ و اتاق پادشاه. مصر شناسان اخیراً دو تونل به عرض حدود ۲۰ سانتی متر کشف کرده اند که از دیوارهای شمالی و جنوبی اتاق ملکه امتداد یافته و درهای سنگی با دستگیره های مسی متوقف می شوند. درها اخیراً با استفاده از یک ربات کشف شده است. برخی معتقدند که می توانند به یک اتاق مخفی منجر شوند. گمان می‌رود در‌های مخفی زیادی در اهرام مصر وجود داشته باشند

مجموعه اهرام جیزه ، معروف ترین اهرام مصر هستند و از سه هرم به نام های خوفو ، خفرع و منقرع تشکیل شده است ، در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم نمود .

هرم خوفو

اولین و بزرگ ترین هرم از مجموعه اهرام جیزه ، هرم خوفو نام دارد ، این هرم به دستور خوفو ، فرعونی ساخته شده که در سال 2551 سال قبل از میلاد مسیح بر مصر حکومت می کرد . ارتفاع این هرم 138 متر است و با نام هرک بزرگ شاخته می شود ف جالب است بدانید که نویسندگان باستان هرم خوفو را از عجایب هفت گانه جهان نامیده اند .

هرم خفرع

هرم خفرع همچون هرم خوفو یکی از اهرام بلند مصر است . خفرع در 2480 سال پیش از میلاد مسیح بر مصر حکمرانی می کرد ، ارتفاع هرم خفرع 136 متر و تنها 2 متر از هرم خوفو کوتاه تر است اما بر روی زمین مرتفع تری ساخته شده است .    بسیاری از محققان معنقدند مجسمه ی اسفینکس یا ابوالهول که در نزدیکی هرم خفرع قرار داد به دستور خفرع ، فرعون مصر بنا شد .

هرم منقرع

سومین هرم از مجموعه اهرام جیزه ، هرم منقُرع نام دارد . نام این هرم مانند دو اهرام دیگر از روی فرعون مصر گرفته شده است .این هرم در 2490 سال پیش از میلاد مسیح بر مصر حکومت می کرد . این هرم از دو هرم دیگر کوتاه تر است  و تنها 65 متر ارتفاع دارد . در طول دو دهه ی اخیر محققین به کشفیات جالبی در اطراف منقرع دست یافتند ، به عنوان مثال شهر کوچکی در اطراف این هرم ساخته شده بود ، برخی مطالعات نشان می دهند آب باعث می شد بلوک های سنگی بسیار راحت تر حرکت کنند .

هرم ها مانند الماس می درخشیدند.

در زمان ساخت، هرم بزرگ در جیزه این اهرام مصر با یک پوشش خوب از بلوک های سنگ آهک پوشیده شده بود. برخی اظهار داشتند که وقتی خورشید به محفظه برخورد می‌کند، مانند الماس می درخشد و از مایل های دور قابل مشاهده است. در طول هزاره ها، بیشتر بلوک ها از بین رفته و در سایر پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار گرفتند.

نکات گفته شده تنها چند راز باور نکردنی در رابطه با اهرام مصر بود. تعداد این رازها بسیار بالا می‌باشد و بشر از بیان تمامی آنها ناتوان است.با اینکه هر روزه بر تعداد حقایقی که در رابطه با این اهرام باستانی مصر شناخته می‌شوند افزوده می‌گردد اما هنوز هم رازهای بیشتری در رابطه با این اهرام وجود دارد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه