راز هایی در رابطه با طراحی برج خلیفه که تا به حال نشنیده اید؟

10 بهمن 1400
0 دیدگاه
برج خلیفه 484787485747841

مقدمه

 

شهر دبی یکی از به روز ترین شهر های جهان و شهر آسمان خراش ها و ساختمان های بلند است  و روزانه  بر میزان و معروفیت آن ها اضافه می گردد. این شهر میزبان بزرگ ترین آسمان خراش جهان به اسم «برج خلیفه» است. طراحی برج خلیفه  در سال 2010 افتتاح گشت  و از عالی ترین جاذبه های های دبی است.  این برج در اول به اسم «برج دبی» شناسایی می گشت، ولی در پایانی ترین لحظه ها  و در زمان افتتاح نمودن آن «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم»  معاون رئیس دولت امارات متحده عربی به منظور برقراری احترام به «خلیفه بن زاید آل نهیان» پادشاه دبی اسم این برج را به برج خلیفه عوض کرد.

اسم دبی که به میان می آید ، فکر ها نا خواسته به جهت جهانی به روز و ارتقاء یافته بر می گردد. چون که این شهر قشنگ در طول 20 سال سیر صعودی را در دست دارد و از دنیا جلوتر می باشد، دبی به علت قشنگی های ویژه و همین صورت آمیخته شدن جهانی به روز و با قدمت با هم ، هر ساله میزبان تعداد فراوانی توریست است  و جالب می باشد که روزانه  آن به روز بودن در دبی زیاد تر و زیادتر می گردد.

برج خلیفه 484787485747841

نکته ها و حقیقت هایی درباره طراحی برج خلیفه 

 

ابتدائی ترین مسئله اصلی درباره طراحی برج خلیفه  این می باشد این برج با ارتفاع 828 متر در عصر کنونی  بزرگ ترین آسمان خراش جهان است. ارتفاع  این برج سه برابر «برج ایفل» و دو برابر «برج امپایر استیت»  است. برج خلیفه خیلی بزرگ می باشد.

این برج حاوی 163 طبقه و 58 آسانسور پرسرعت است که سرعت این آسانسورها  غیر قابل تصور می باشد. آسانسورهای پرسرعت در طراحی برج خلیفه در هر ثانیه 10 متر صعود می کند و  به این معنی می باشد که شما در یک چشم به هم زدن به طبقه 124 می رسید. ولی این ها فقط این مورد ها عجیب های از طراحی برج خلیفه نمی باشد. این برج 2.957 پارکینگ، 304 هتل و 900 آپارتمان را در بر دارد.

طراحی برج خلیفه افزون بر آن که رکورد دار مرتفع ترین ساختمان دنیا است، چند مورد رکورد دیگر را نیز در بر گرفته است  و در کتاب گینس به ازای یکی از استاندارد ترین سازه های دنیا به ثبت رسیده است.

 

رکورد های دنیایی طراحی برج خلیفه 

 

بزرگ ترین سازه ایستاده دنیا است.

دارای رکورد  زیاد ترین مقدار طبقه ها  در دنیا می باشد.

با ارتفاع ترین سازه پرجمعیت دنیا است.

بزرگ ترین  تراس دنیا با ارتفاع 452 متر در طبقه 148 این برج جای گرفته است.

آسانسور های این برج بزرگ ترین آسانسورهای دنیا هستند و زیاد ترین مسافت را طی می نماید.

وسیع ترین آب نمای موزیکال دنیا در این برج جای گرفته است.

برج خلیفه  846874687418741874168748745

حقیقت هایی هیجان انگیز درباره طراحی برج خلیفه 

 

این برج به سادگی و بدون بکار بردن  دوربین از فاصله حدود 95 کیلومتری از هر منطقه ی این شهر قابل دیدن می باشد. در زیر برخی از مواردی که مرتبط به  برج خلیفه می باشد را بیان نموده ایم:

طراحی کننده برج خلیفه یک فرد آمریکایی به اسم «آدرین اسمیت» است که به منظور طراحی و شکل دهی نمایی این برج از گل «هیمنوکالیس» و یا همان «لیلی عنکبوتی» از بخش گل نرگس بکار گرفته است.

خبر عالی هم  برای علاقه مندان به شنا در دست داریم. دومین استخر با ارتفاع دنیا در این برج قرار گرفته است. این استخر در طبقه 76 برج برج جای گرفته است.  بزرگ ترین استخر دنیا در طبقه 118 هتل Ritz-Carlton Hotel هنگ کنگ جای گرفته است.

ساختن این برج 6 سال تایم صرف کرده است و در بالا ترین تایم سازش بیشتر  از 12 هزار کارگر در این مجتمع بزرگ اشتغال به کار هستند.

قطعا تعجب خواهید کرد، اگر بفهمید که استفاده روزمره آب این برج 250 هزار گالن و برق استفاده شده همه ی ساختمان برابر با 360 هزار لامپ 100 وات می باشد که همه ی آن ها در یک زمان روشن می باشند.

از آن جایی که ارتفاع این برج خیلی بزرگ می باشد، البته به منظور نگه داری از آن از دستگاه سازشی هسته پایه بکار برده می شود.

هر ساله در مراسم برگزاری سال نو میلادی در این برج آتش بازی خیلی زیبایی بر پا می شود که از این مراسم حدود 2 میلیارد مشاهده کننده از همه ی دنیا در بر می گیرد.

در ساختن این برج با ارتفاع بیش از 110 هزار تن بتن و 31 هزار تن میلگرد فولادی بکار برده شده است.

ساختن ظاهر بیرونی در طراحی برج خلیفه یکی از اصلی ترین و چالش بر آور ترین  قسمت های این پروژه بزرگ می باشد که در سال 2007 شروع گشت. در ساختن ظاهر بیرونی این برج از 26 هزار پنل شیشه ای – فلزی بکار رفته  که نصب نمودن آن ها از تعداد 20 الی 30 پنل در روز شروع و به تعداد 175 پنل در روز دست یافت که با پیگیری حضوری و غیر حضوری بیش از 380 مهندس تخصص داشته و با مهارت و تکنسین صورت می گرفت. در این پنل ها از مدلی فلز بکار برده شده که توانایی داشته باشد در مقابل دمای هوای داغ دبی به خصوص در تابستان استقامت بالایی داشته باشند.

برج خلیفه با  بیشتر از 1000 قطعه اثر هنری از اثر های بر آمده خاورمیانه به دست آمده تا اثر هایی از هنرمند های  بین المللی تزئین شده باشد.

11 طبقه از آسمان خراش بزرگ دبی در دست هتل مشهور هتل آرمانی می باشد که خیلی زیبا و به روز است.

 

تجهیزات و جذب کننده های برج خلیفه

 

دستگاه لوله کشی

 

دستگاه آب برج خلیفه یکی از ارتقاء یافته ترین دستگاه های لوله کشی در جهان می باشد که در روز حدود 946 هزار لیتر آب را از راه 100 کیلومتر لوله منتقل می کند و افزون بر این 213 کیلومتر لوله‌ کشی به منظور خدمت های آتش‌ نشانی و 34 کیلومتر به منظور تهیه آب سرد به منظور دستگاه تهویه مناسب می باشد و باید بیان نمود  که دستگاه آب ‌و فاضلاب برج خلیفه از قدرت گرانش بکار ببرد و آب اضافه شده لوله‌ها ، کف ساختمان ، تجهیز های مکانیکی و آب‌های که برحسب  طوفان‌ به وجود می آید  را به فاضلاب شهری منتقل و در آن خالی می نماید.

برج خلیفه  746874847410657418674186

 دستگاه تهویه مناسب

 

این دستگاه تهویه ، هوای خنک و تمیز را از طبقه های بالایی پایین می آورد، به صورتی که هنگامی که هوای درون برج را  خنک می سازد، مانند این می باشد که 13 هزار تن یخ در یک روز ذوب گشته است ، علاوه بر آن به منظور معتدل کردن رطوبت درون ساختمان، دستگاه جمع‌آوری میعان های  برج خلیفه ، هوای گرم و رطوبت دارد خارج را به درون می کشد و با اندازه تعیین شده ای از هوای خنک درون برج  ترکیب می سازد.

 

 چه طور شیشه‌ های برج خلیفه را تمیز می نمایند

 

به منظور این کار به طور قطع طرح و دستگاه ویژه ای لحاظ  شده است،  چون که تمیز نمودن  24348 پنجره  که چیزی حدود 120.000 متر مربع می باشد، عمل ساده ای نمی باشد، در این دستگاه از شیارهای افقی که در ظاهر بیرونی برج و در طبقه های 40 ، 73 و 109 نصب گشته، بکار برده می‌شود که هر یک از آن‌ ها دارای مخزنی در اندازه 1500 کیلوگرم هستند و با بکار بردن  کابل‌ های سنگین ، اول به طور افقی و بعد از آن به طور عمودی در حرکت میباشد و مسئله دارای مهمیت  این می باشد  که تمیز نمودن بخش فوقانی برج که منار مخروطی برج را مشتمل می گردد، که به وسیله اشخاص تخصص داشته  و شجاعی صورت می گیرد که از ارتفاع و بادهای تند دبی ترسی را در بر ندارند و تعجب آور است  بفهمید که به صورت عمومی و در وضعیت معمولی، هنگامی که همه واحد های تعمیر و محافظت سازه که 36 نفر از کارگران تخصص داشته ، دست به کار می گردند ، تمیز کاری نمودن ظاهر بیرونی برج خلیفه در حدود 3 تا 4 ماه به طول می انجامد.

برج خلیفه 5848748646846841

عرشه برج خلیفه

 

اگر از ارتفاع هراسی ندارید، در هنگام دیدن از برج خلیفه حتما به طبقه 124 برج دیدی بزنید، در آن جا تراسی را به چشمتان می خورد  که به عرشه برج خلیفه مشهور می باشد و از این عرشه توانایی دارید  همه ی دبی را مشاهده کنید، تعجب آور است بفهمید، این عرشه که ارتفاع آن 452 متر است، تا دسامبر سال 2011 بزرگترین عرشه دنیا به حساب می آمد،  اما اکنون  سازه کانتون که در چین جای دارد با ارتفاع 488 متر این مقام را از آن خود نموده است ؛ افزون بر این عرشه در طبقه 148 برج خلیفه عرشه دیگری افتتاح گشت که در آن تلسکوپ الکترونی خیلی قوی قرار گرفته و با آن توانایی دارید تصویر هایی زنده از مناظر دور و بر و در کنار آن تصویر های ضبط گشته و عکس‌های ویژه و به خصوصی  از مناسبت‌های ویژه را مشاهده کنید.

 

 پارک برج خلیفه

 

این پارک که 11 هکتار می باشد، در دور و بر برج خلیفه قرار داشته که به وسیله گروه معماری SWA طراحی گشته است و این طرح بر گرفته از گل‌ صحرایی ” Hymenocallis ” است، باید بیان نمود که دستگاه آبیاری پارک به وسیله دستگاه جمع‌آوری میعان ها و آب وجود داشته در دستگاه خنک کننده برج صورت می گیرد.

 

سخن پایانی

 

برج خلیفه در شهر دبی امارات متحده عربی و در بلوار شیخ محمد بن راشد یک، دقیق کنار دبی مال جای گرفته است.  در اصل این جذبه دیدنی در مرکز شهر دبی به طور معروفی نمایان است؛ منطقه ای که در قسمت جاده شیخ زاید قرار گرفته و یکی از چندین ناحیه شهر می باشد که مقدار کلانی آسمان‌خراش را در خود قرار داده است. برج خلیفه در فاصله ۳٫۳ کیلومتری از دریا جای گرفته است  و با اینکه منظره های طبیعی دور و بر آن به‌ مقدار مارینای دبی وسوسه‌  آور نمی باشند، دریاچه‌ ها و رودخانه‌ های دست‌ ساز فراوانی در دور و بر برج موجود است  که تا حدودی این کمبود را بهبود بخشیده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه