آنچه لازم است در رابطه با برج ایفل بدانید.

27 بهمن 1400
0 دیدگاه
برج ایفل 48697687678967896896

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

—————————————————————————

برج ایفل یکی از پربازدیدترین برج‌های تاریخی در جهان می‌باشد که در شهر پاریس واقع گردیده است. طبق آماری که در سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شده تقریبا ۶/۹۱ میلیون نفر تا به حال از این برج صعود کرده‌اند.

این برج که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برج‌های ساخته بشر شناخته شده است تقریبا ۳۲۴ متر (۱۰۶۳ فوت) ارتفاع دارد.

پایه این سازه بلند مربعی شکل است و از هر طرف 125 متر (410 فوت) اندازه دارد. این نکته را باید بدانید که ایفل به مدت چهل‌ و یک سال به عنوان بزرگ‌ترین سازه ساخت بشر شناخته شده بود تا اینکه در سال ۱۹۳۰ میلادی با ساخته شدن ساختمان کرایسلر در نیویورک این سازه از برج طویل ایفل پیشی گرفت. طولی نکشید که ایفل توانست با اضافه کردن یک آنتن دوباره اوج گیرد و ۵/۲ متر از کرایسلر بلند‌تر شود.

 

برج ایفل 5878597979
تاریخچه برج ایفل

برج ایفل یکی از برج‌های معروف جهان می‌باشد که به عنوان نماد شهر پاریس شناخته شده است. در ابتدای ساخت این برج توسط گوستاو ایفل به دلیل طراحی و معماری متفاوت گمان می‌شد این سازه نتواند زیاد دوام بیاورد و تنها برای بیست سال باقی بماند اما معماری متفاوت آن توانست انقلابی جدید در دنیای معماری ایجاد کرده و برای سالیان متمادی پابرجا بماند.

دارا بودن سالانه هفت میلیارد بازدید موجب گشته است تا این بنای مقاوم و طویل به عنوان یکی از بناهای پر‌بازدید در جهان شناخته شود.

اولین کار حفاری جهت ساخت این بنا در تاریخ ۲۸ ژانویه ۱۸۸۷ آغاز شد و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ عملیات ساخت این برج به پایان رسید. در واقع تنها دو سال و دو ماه و پنج روز برای ساخت این برج بلند قامت زمان صرف شده است.

 

طراحی و ساخت برج ایفل توسط چه کسی انجام گرفت؟

این برج با اینکه به نام گوستاو ایفل مسئول ساخت این پروژه نام‌گذاری شده است اما گوستاو طراح اصلی این سازه نبود. ایفل تنها مدیر عامل  Compagnie des Établissements Eiffel  بود که مسئولیت ساخت این شرکت را بر عهده داشت.

دانشمندان، ریاضی‌دانان و مهندسان بسیاری در پروژه ساخت برج بلند ایفل دخیل بوده‌اند که نام هفتاد و دو نفر از این افراد در کنار این برج حک شده است.
مهندسانی مانند موریس کوچلین، امیل نوگوئر و معمار استفان ساوستر از جمله افرادی می‌باشند که در پروژه ساخت ایفل به گوستاو یاری رسانده اند.

برج ایفل 4658476486358464

 

دلیل ساخت برج ایفل چه بود؟

صنعتی شدن معماری به کار رفته شده در ساخت برج معروف ایفل موجب گشت تا انگیزه‌ها برای ساخت بنایی ماندگار و تاریخی برای آیندگان افزایش یابد.

برج ایفل در سال 1889 برای جشن صد سالگی انقلاب فرانسه در جریان نمایشگاه جهانی در شانزه مارس ساخته شد. هدف از ساخته شدن این برج نشان دادن قدرت و توانایی های صنعتی فرانسه به سایر ملل بود.

 برج ایفل ورودی Exhibition Universelle بود.
ساختار آهنی این برج آغاز شکل جدیدی از معماری در فرانسه بود.

مهندسان در ابتدا پروژه برج ۳۰۰ متری را پیشنهاد دادند اما گوستاو ایفل از استفن ساواتر خواست که برج را دوباره طراحی و اصلاح کند.

 

مواد به کار رفته در ساخت برج ایفل

آهن فرفورژه

برج ایفل ۷۳۰۰ تن وزن دارد و با اضافه شدن آسانسور، مغازه ها و آنتن ها، وزن کل آن تقریباً به ۱۰۱۰۰ تن رسیده است.

با ذوب شدن ۷۳۰۰ تن فلز موجود در سازه این پایه مربعی شکل از هر طرف ۱۲۵ متر تا عمق ۶.۲۵ سانتی متر و چگالی ۷.۸ تن در متر مکعب می‌باشد.

یک جعبه مکعبی شکل در اطراف برج

)۳۲۴ متر در ۱۲۵ متر در ۱۲۵ متر) وزن دارد.

ملاحظات باد

در هنگام ساخت برج بسیاری از افراد تصور می‌کردند که یک اثر هنری بدون توجه به اصول مهندسی و سازه خلق گردیده است.

ایفل و تیم او اهمیت نیروهای بادی را درک کرده بودند و می دانستند که اگر قرار است بلندترین سازه جهان را بسازند، باید مطمئن باشند که در برابر باد مقاومت می کند.

ایفل در مصاحبه با روزنامه لو تمپست که در 14 فوریه 1887 منتشر شد گفت:
من معتقد هستم که انحنای چهار لبه بیرونی بنای باید همان گونه باشد که محاسبات ریاضی حکم می کند. با این حال نباید از زیبایی غافل شد.

وی به جای فرمول ریاضی، از روش های گرافیکی برای تعیین مقاومت برج و شواهد تجربی برای تاثیرات باد استفاده کرد.

تمام قسمت‌های برج بیش از حد طراحی شده بودند تا از حداکثر مقاومت در برابر نیروهای باد اطمینان حاصل کنند. حتی تصور می‌شد که نیمه بالای این برج هیچ شکافی در شبکه های مشبک ندارد. در طی سال‌های تکمیل این پروژه، مهندسان فرضیه های مختلف ریاضیاتی را در تلاش برای توضیح موفقیت طراحی ارائه دادند.

جدیدترین فرضیه‌‌ای که توسط ایفل در سال ۲۰۰۴ پس از ارسال نامه های فرستاده شده به انجمن مهندسان عمران فرانسه ابداع شد این موفقیت را به عنوان یک معادله انتگرال غیر خطی مبتنی بر خنثی کردن فشار باد بر هر نقطه از برج با کشش توصیف شده است.

 

ایییفل 5786987698798

 

محل اقامت در برج ایفل

برج ایفل در هنگام ساخته شدن در طبقه اول شامل سه رستوران اعم از یک رستوران فرانسوی، یک رستوران روسی و یک رستوران فلاندری و همچنین یک بار انگلیس و آمریکایی بود. پس از بسته شدن نمایشگاه، رستوران فلاندر به تئاتر ۲۵۰ نفری تبدیل شد.

تفرجگاهی به عرض ۲/۶ متر در اطراف طبقه اول قرار داشت. در طبقه بالای این برج آزمایشگاه هایی بنا شده بودند که جهت انجام آزمایش‌های مختلف به کار گرفته می‌شدند.

یک آپارتمان کوچک نیز برای پذیرایی از میهمانان به گوستاو ایفل اختصاص داده شده بود که اکنون برای عموم آزاد است.

در ماه مه ۲۰۱۶، یک آپارتمان در طبقه اول راه‌ اندازی شد تا چهار برنده مسابقات را در طول مسابقات فوتبال یوفا ۲۰۱۶ یورو ۲۰۱۶ در پاریس اقامت دهد.

این آپارتمان بی نظیر و خاص دارای آشپزخانه زیبا و استاندارد، دو اتاق خواب، یک اتاق نشیمن می‌باشد که به راحتی چشم اندازهای پاریس را به نمایش می‌گذارد.

بالابر مسافری و چیدمان آسانسورها در طول تاریخ برج چندین بار تغییر کرده است. با توجه به خاصیت کشسانی کابل ها و مدت زمان لازم برای همسویی خودروها با سطح فرود، انجام هر رفت و برگشت در حالت عادی، به طور متوسط چیزی در حدود ​​۸ دقیقه و ۵۰ ثانیه زمان لازم دارد.

 

زیبایی شناسی

این برج در سه سایه رنگ آمیزی شده است: سایه‌های سبک تر در بالا، به تدریج به سمت پایین تاریک می شود تا آسمان پاریس را زیباتر به نمایش گذارد. رنگ برج بلند قامت ایفل در اصل قهوه ای مایل به قرمز بود تا اینکه در سال ۱۹۶۸ این رنگ به رنگ برنز تغییر کرد و عنوان برج ایفل قهوه‌ای را به خود اختصاص داد.

تنها عناصر غیر سازه ای برج بلند ایفل چهار قوس تزئینی منبت کاری شده می‌باشد که در طرح‌های ساوستر اضافه شده است و زیبایی بی‌نظیری را به برج عرضه می‌کند.

 

برج ایفل 4789486485416841854141

 

نگهداری از برج ایفل

نگهداری از برج بی نظیر ایفل شامل استفاده از ۶۰ تن رنگ در هر هفت سال برای جلوگیری از زنگ زدگی این بنای مهم می‌باشد.
از زمان ساخت این برج حداقل ۱۹ بار کاملاً رنگ آمیزی شده است.

الهام گرفتن از برج ایفل

برج ایفل به عنوان یکی از نمادهای شاخص جهان، الهام بخش ایجاد بسیاری از ماکت ها و برج های مشابه بوده است. پس از ساخت این نمای بی‌نظیر مهندسان  بسیاری از سر تا سر جهان به تحقیق و پژوهش پرداخته تا بتوانند با الهام گرفتن از این برج ساختمان ها و برج‌های بی‌نظیری را بنا کنند.
برج بلکپول در انگلیس یکی از این برج‌هایی می‌باشد که با الهام گرفتن از برج ایفل ساخته و تاسیس گردیده است. شهردار بلکپول، سر جان بیگرستاف، با دیدن برج ایفل در نمایشگاه ۱۸۸۹ شگفت زده شد و تصمیم گرفت تا در شهر خود برجی مشابه را بنا نهد. این برج با طول ۱۵۸.۱ متر در سال ۱۸۹۴ افتتاح گردیده است.

یکی دیگر از برج‌های الهام گرفته از برج ایفل برج  برج توکیو در ژاپن می‌باشد که در سال ۱۹۵۸ به عنوان برج ارتباطی ساخته گردیده است.

الهام گیری از برج معروف ایفل در ایالت‌های متحده نیز صورت گرفت به گونه‌ای که نتیجه این الهام گیری را می‌توان در نسخه نیمه مقیاس در پاریس، لاس وگاس، نوادا، تگزاس و سایرین برج‌های ساخته شده در این ایالت مشاهده کرد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، نمایش تلویزیونی Pricing the Priceless از کانال National Geographic اعلام کرد که ساخت یک ماکت در اندازه کامل این برج تقریباً ۴۸۰ میلیون دلار هزینه دارد که این مبلغ بیش از ده برابر هزینه اصلی ساخت برج ایفل خواهد بود.

 

ممم 47874874986419658458

 

ارتباطات بالای برج ایفل

 

این برج از ابتدای قرن بیستم برای ساخت رادیو مورد استفاده قرار گرفته است . تا دهه ۱۹۵۰ میلادی مجموعه ای از سیم های هوایی از گنبد تا لنگر  امتداد داشته است. این مجموعه سیم‌ها در سنگرهای کوچک به فرستنده های امواج طولانی متصل می شدند. در سال ۱۹۹۰ میلادی یک مرکز رادیویی زیرزمینی دائمی در نزدیکی ستون جنوبی برج ایفل ساخته و مورد استفاده قرار گرفت. این رادیوی زیر زمینی تا به امروز نیز به فعالیت خود ادامه داده است.

رصدخانه پاریس در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۱۳ توانستند با بهره‌گیری از برج ایفل سیگنالهای بی سیم را با رصدخانه نیروی دریایی ایالات متحده که از یک هوا در آرلینگتون، ویرجینیا استفاده می کرد رد و بدل کنند. هدف از انتقال این سیگنال‌ها اندازه گیری تفاوت طول جغرافیایی بین پاریس و واشنگتن دی سی بوده است.
امروزه سیگنال های رادیویی و تلویزیونی دیجیتال در پاریس ازاین برج  منتقل می گردد.

در ادامه دانستنی های شگفت اور در رابطه با برج ایفل را برایتان ذکر خواهیم نمود ؛

  • در سال 1944 هیتلر دستور تخریب این برج و سایر نقاط فرانسه را داد ولی این پیام از سوی کشور فرانسه رد شد .
  • دو مورد از نمونه های اصلی برج ایفل در لاس وگاس و چین قرار دارد .
  • در کل جهان این برج دارای 30 کپی است که یکی از ان ها در کیش ساخته شده است .
  • سازه های زیادی برای ثبت دکورد بلندترین برج های دنیا شروع به کار کردند ، اما ناکام ماندند و همچنان برج ایفل در صدر بلندترین ها قرار دارد .
  • ارتفاع برج ایفل بر اساس آب و هوا و تغییر فصل ، بلند و کوتاه می شود ، اما با چشم بشر قابل دیدن نیست ، اصولا در فصل زمستان 6 اینچ کوتاه تر می شود .
  • پیر لابریک در سال 1923 با دوچرخه از پله های برج ایفل پایین آمد و شرط بندی را برداما توسط پلیس محلی پاریس دستگیر شد .
  • بر روی بدنه برج ایفل تقریبا 20 هزار لامپ به کار رفته که در طول شب درخشش و جذابیت خاصی به این برج میدهد و در اکثر مناسبت های مختلف سال به رنگ های مختلف روشن می شوند . این برج با این نورپردازی خاص جلوه بسیار زیبایی را در شب ایفا می کند ، از همین رو اکثر گردشگران علاقمند به تماشا کردن این منظره در طول شب هستند .
  • جالب است بدانید که تا کنون حدودا 250 میلیون بار از این برج شگفت انگیز دیدن شده است و سالیانه تقریبا 7 میلیون نفر برای دیدن این برج زیبا به پاریس _فرانسه سفر می کنند .
  • این برج از نماهای شهر پاریس محسوب می شود که توسط گوستاو ایفل ساخته شد و امروزه نیز در دسترس تمامی افراد جهان قرار می گیرد .

 

‫4/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه