آنچه لازم است در رابطه با ساخت خانه‌های چوبی بدانید.

5 بهمن 1400
0 دیدگاه
خانه‌های چوبی 87484568468865468468658685

خانه چوبی با  دارا بودن ساخت و ساز پایدارتری در مقایسه با خانه‌های ساخته شده از آجر سنتی، یک گزینه اقتصادی و زیست محیطی است.
خانه‌های ساخته شده از چوب به عنوان گزینه‌ای  اقتصادی و با صرفه بیشتری نسبت به خانه‌های ساخته شده از آجر و بتن سنتی شناخته می‌شوند.
چوب نه تنها بخشی از طبیعت است، بلکه استفاده از آن برای محیط زیست نیز می‌تواند مفید باشد.
خانه‌هایی که از چوب ساخته گردیده‌اند از مواد طبیعی و غیرنفتی ساخته شده اند که قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر بوده و همچنین موادی زیست محیطی محسوب می‌شوند.

در مقایسه با سایر مواد مصنوعی، چوب ترجیح داده می شود، زیرا تأثیر خوبی بر موجودات زنده دارد. این واقعیت با آزمایش های متعدد تأیید می شود که یکی از آنها آزمایش مشهوری بر روی موش ها است. در طول این آزمایش، دو موش جدا از هم قرار گرفتند، یک موش در یک خانه چوبی کوچک و دیگری در یک خانه بتنی مخصوص. جالب است که موش در یک خانه چوبی قوی و متحرک بود، اما موش در یک خانه بتنی پس از دو هفته آزمایش از خوردن غذا امتناع کرد.

در سال 2011، یک مدرسه اتریشی به بررسی تأثیر چوب بر سلامت دانش آموزان و پیشرفت در مطالعات پرداخت. آنها دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کردند که دروس یکسانی را مطالعه میکردند. در پایان، دانش آموزان پیشرفت بسیار بهتری در کلاس کاملاً چوبی نسبت به کلاسهای دیگر نشان دادند که با ساختارهای گچ و مشمع کف اتاق تمام شده اند.

به هنگام برنامه ریزی برای ساخت ویلا از چوب، برای شما جالب خواهد بود بدانید که چوب به طور طبیعی رطوبت داخل خانه را تنظیم می کند. به عنوان مثال اگر هوای بیرون گرم باشد، فضای خانه چوبی تازه و دلپذیر خواهد بود. و برعکس، خانه چوبی شما را در زمستان های سرد گرم نگه می دارد. بنابراین، ساخت خانه های چوبی کیفیت بهتر هوای داخل را تضمین می کند و چه چیزی بهتر از این!

دانشمندان کانادایی دریافتند که رنگ گرم و دانه چوب طبیعی باعث ایجاد احساس راحتی و گرمای احساسی می شود.

برخی آزمایشها در ژاپن انجام شد، جایی که دانشمندان مقاومت خانه چوبی را در شرایط شدید آزمایش کردند. خانه های چوبی در مقایسه با خانه های بتنی و آجری بیشترین مقاومت را در برابر زلزله نشان دادند. با توجه به خاصیت ارتجاعی طبیعی، سازه های چوبی در بلایای طبیعی مانند سایر ساختمانهای ساخته شد از مصالح مصنوعی، سریع از بین نمی روند.

امروزه فناوری های مدرن تغییرات کیفی را در جذابیت نمای بیرونی و داخلی  خانه چوبی ایجاد کرده است. فضایی وصف ناپذیر، مملو از رمانتیسم و انرژی خیره کننده جنگل، هماهنگی معنوی سازه را بیشتر می کند. دکوراسیون داخلی خانه چوبی از جدیدترین مواد در فن آوری های مدرن ساخته می شود و حداکثر راحتی را به مالکان ارائه میدهد.

خانه چوبی 46847984798749848458

ساخت و ساز پایدار چوبی

توجه داشته باشید چوبی که در ساخت و ساز پایدار استفاده می شود دارای گواهینامه می‌باشد و از چوب بری مسئولانه نشات گرفته است.
تولید کنندگان جایگزین هر درختی که قطع می‌کنند،درختان جدیدتری را کاشت کرده و از این طریق از آسیب دیدگی محیط زیست جلوگیری می‌کنند، این عمل همچنین برای حفظ تعادل در محیط زیست مهم است.
امروزه با استفاده از چوب، خانه‌ها و ویلاهای بسیار مدرنی ساخته شده که هر کدام بیانگر زیبایی، خلاقیت و استعداد سازنده آن می‌باشد. بهره‌گیری از این روش برای ساخت ویلا در مازندران و سایر نقاط کشورمان به یکی از پرطرفدارترین روش‌های ساخت خانه و ویلا تبدیل گردیده که هر ساله افراد زیادی را ترغیب می‌نماید.

چوب به عنوان یک ماده اولیه برای نما انواع مختلفی از روکش و استفاده از پروفیل ها و رنگ های مختلف را امکان پذیر می کند. هنگامی که با سنگ، شیشه یا فلز ترکیب می شود، ویژگی های آن بیشتر تاکید می شود.

اما جذابیت چوب فقط زیبایی شناختی یا احساسی نیست. چوب یک ماده پایدار و تجدیدپذیر است و به لطف فناوری مدرن، دوام و ماندگاری ساختمانهای چوبی بالاتر از گذشته افزایش یافته است. کیفیت نمای چوبی با انتخاب صحیح گونه های درخت، روکش صحیح و اجرای حرفه ای جزئیات مشخص می شود. ادغام صحیح چوب برای دوام پوسته نمای چوبی از اهمیت اساسی برخوردار است. اگر اصول ساختاری حفاظت و همچنین این واقعیت که نمای چوبی نیاز به هوادهی دارد رعایت شود، لازم نیست نگران دوام نمای ساختمان خود باشید.

در کل استحکام کششی چوب، به عنوان یک مصالح ساختمانی نسبتاً سبک، در مورد طول شکستن (یا طول خود نگهدارنده) حتی از فولاد نیز بهتر عمل می کند. به زبان ساده، می تواند وزن خود را بهتر تحمل کند، که باعث می شود فضاهای بزرگتر و حمایت های لازم کمتر در برخی از طراحی های ساختمان وجود داشته باشد.

نمای چوبی همیشه منحصر به فرد است و همه کسانی را که به چوب علاقه دارند را با ویژگی های زیبای خود جذاب می کند: با تنوع طبیعی و ظاهر زنده، استقامت، ویژگی های خوب ساختمانی، موقعیت اکولوژیکی و سرعت که در ساخت و ساز فعال می شود.

خواص آکوستیک چوب آن را برای به حداقل رساندن اکو در فضاهای نشیمن یا محل کار ایده آل می‌کند. چوب به جای انعکاس یا تقویت صدا، صدا را جذب می کند و می تواند به میزان قابل توجهی سطح سر و صدا را برای راحتی بیشتر کاهش دهد.

 انواع خانه‌های چوبی

 

خانه‌های چوبی نیز مانند سایر خانه‌های مورد استفاده بشر دارای انواع مختلفی می‌باشند که هر کدام مورد توجه عده‌ای خاص قرار گرفته و عده دیگری به هیچ عنوان آن را نمی‌پذیرند. توصیه ما به شما این است که در انتخاب یک خانه مناسب علاوه بر در نظر گرفتن هزینه و ویژگی‌های ظاهری به سایر مزایا و معایب خانه خود نیز دقت فرمایید.

 

خانه چوبی 496874987489748748

 

  انواع خانه‌های چوبی ساخته شده از سیاهه‌های مربوط:

 

این خانه‌ها با استفاده از تنه‌های درختان ساخته گردیده و ظاهری فوق‌العاده را به خود اختصاص می‌دهند، زیبایی این خانه‌ها توانایی مجذوب کردن هر بیننده‌ای را دارا می‌باشد.
یک مزیت این سیستم این است که ضخامت چوب به عنوان یک تنظیم کننده رطوبت و دمای داخلی فوق العاده عمل می کند. در فرایند ساخت اینگونه خانه‌ها از سیاهه‌های مربوط مربع که بهتر در برابر یکدیگر قرار دارند می‌توان استفاده کرد.

چارچوب چوبی سنگین:

این ساختارها تا حدودی پیچیده ترند. تیرهای چوبی برای قرار دادن سطوح بزرگ پنجره‌های شیشه ای به هم چفت شده اند و ظاهری بسیار جذاب و دیدنی را به وجود آورده‌اند. فرایند ساخت خانه چوبی به وسیله این چوب‌ها کمی سخت‌تر از مورد اول بوده و به تلاش بیشتری در هنگام ساخت نیاز است.

چارچوب چوبی سبک:

 این روش رایج ترین گزینه مورد استفاده در ساخت خانه‌های چوبی جذاب و دیدنی می‌باشد. در فرایند ساخت به این روش مقدار زیادی از اجزای کوچک استفاده می شود که ماژول‌های ساختمان، قابلیت تعویض و پیش تولید را تسهیل می کند.
یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ساخت خانه بدین روش بسیار سخت بوده و نیاز به سازنده‌هایی بسیار خلاق دارد.

خانه‌های چوبی آماده:

 این خانه ها در کارخانه نصب می شوند و در قسمت‌های بسیار بزرگ به مقصد نهایی منتقل می شوند. بسته به اندازه نهایی،‌ خانه‌ها می توانند به صورت یک قسمت یا چند قسمت ساخته شوند. دیوارها را می توان از چوب تمام شده یا انواع دیگری از چوب‌ها ساخت. به نظر می‌رسد فرایند ساخت خانه چوبی  بدین روش نسبت به سایر روش‌ها بسیار راحت‌تر و آسان‌تر باشد.

 

خانه چوبی 47987496846584584584

مزایای خانه‌های چوبی:

 بر خلاف تصور عموم چوب به عنوان یک پل حرارتی عمل نمی کند، بلکه به عنوان عایق عمل می کند بنابراین خانه را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارد، همین موضوع خانه را به یک خانه ساختمانی بسیار پایدارتر تبدیل خواهد کرد.
میزان گرمایش و تهویه مطبوع در این خانه‌ها بین 50 تا 60 درصد در سال محاسبه شده است. دیوارهای خانه‌های ساخته شده از چوب شامل ماده‌هایی است که نه تنها از سر و صدای بیرون عایق بندی شده است، بلکه به ثابت ماندن دما نیز کمک می کند.
توجه داشته باشید که این مواد می تواند پشم گوسفند، پنبه بازیافت شده و غیره باشد که همگی مواد زیست محیطی با مشتقات روغن هستند.
مواد مورد استفاده در ساخت‌ این نوع خانه می‌تواند چوب فشرده، سنگ طبیعی، سنگ مصنوعی، کاشی، شیل و غیره باشد که نگهداری ساخت و ساز را به حداقل میرساند.
خانه‌های چوبی کانادایی ماندگاری بیشتری نسبت به خانه‌های سنتی داشته و بنابراین نیاز به نگهداری کمتری دارند. خانه‌های کانادایی به سرعت ساخته می شوند و 30٪ ارزان تر از خانه های بتنی و آجری سنتی هستند.

معایب خانه‌های چوبی

 این خانه‌ها نیز مانند سایر خانه‌ها از معایبی برخوردار می‌باشند که نباید از آن غافل شد.  شرط یک تصمیم گیری درست و منطقی این است که در کنار مزایا به معایب نیز توجه داشته و با قرار دادن آن هر دو این موارد در ترازوی تفکر یک تصمیم صحیح و منطقی گرفته شود تا هرگز پشیمانی به وجود نیاید.

شما همیشه باید در شرایط مختلف خاص بدرخشید.

 نظر متخصصین بر این است که تا حد امکان از چوب‌های بسیار مرطوب استفاده نکنید زیرا این چوب‌ها می‌تواند در گذر زمان دچار آسیب و پوسیدگی شده و هزینه‌های بسیاری را برای تعمیر خواهان باشد.
یکی دیگر از نکاتی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات به این خانه می‌باشد.
حشراتی مانند موریانه ها یا سوسک های گرد و غبار می توانند با ایجاد سوراخ در چوب موجب آسیب دیدگی خانه چوبی شما شوند، این امر می‌تواند در مدت زمان ماندگاری خانه شما تأثیر بگذارد و یا نیاز به بازسازی پیدا کند.

داشتن خانه‌ای زیبا و مستحکم، مستلزم توجه و رسیدگی بالایی می‌باشد در همین راستا باید هر چند وقت یک بار خانه خود را بررسی نمایید، زیرا ممکن است خانه‌تان به رنگ خارجی، آب بندی شکاف و غیره نیاز پیدا کرده باشد.

به این نکته توجه فرمایید که این نوع ساخت و سازها، به دلیل مواد استفاده شده کمیاب یا فضای مورد نیاز با توجه به مشکل بیش از حد جمعیت، در محدوده وسیعی قابل اجرا نخواهد بود.

 

خانه چوبی 9748968479647984968489484

 

ماندگاری:

در حالی که بعضی از خانه‌های بتونی کاملاً ماندگار و مستحکم بوده اند و حال پس از گذشت سالیان بسیار زیاد و خدمت رسانی‌‌های گسترده آماده تخریب هستند، در برخی از کشورهای شمال اروپا خانه های چوبی وجود دارد که بیش از 200 سال در آنها سکونت وجود داشته و همچنان نیز در حال خدمت رسانی به بشر می‌باشند.

آتش سوزی در خانه‌های چوبی:

 یکی از موارد آسیب رسان به خانه‌های ساخته شده از چوب، آتش سوزی می‌باشد.
آتش سوزی معمولاً توسط وسایل داخل خانه در خانه شروع می شود، مانند ته سیگاری که به طور صحیح خاموش نمی‌شوند.

بر خلاف تصور عموم که فکر می‌کنند خطر آتش سوزی خانه‌های چوبی بیشتر است باید متذکر شویم که خطر آتش سوزی یکسان است.

اگر آتش به زودی خاموش نشود، چوب آتش می‌گیرد اما بسیار آهسته می‌سوزد‌، نتیجه این است که اگر آتش سریع خاموش نشود خانه به خاکستر تبدیل می شود. با این حال، دمای بالا در خانه ساخته شده از بتن می تواند ترک هایی ایجاد کند که همچنین ممکن است منجر به تخریب خانه شود. با توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی، مواد قابل بازیافت و تفاوت قیمت در مقایسه با خانه‌های سنتی ساخت چنین خانه‌هایی تنها به عنوان ویلا می‌تواند مقرون به صرفه باشد.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد تصمیم گیری می‌تواند برای شما آسان تر شود. اگر می‌خواهید خانه‌ای زیبا با استفاده از چوب بسازید یا نسبت به ساخت ویلا در شمال و یا سایر شهرها بدین وسیله بپردازید هرگز از تحقیق و جستجو غافل نگردید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه