عجیب ترین علت افت بازار بورس که کم تر کسی می داند

5 بهمن 1400
0 دیدگاه
افت بازار بورس 646874687487687487

مقدمه:

در حوزه اقتصاد سرمایه گذاری یعنی اختصاص دادن پول به یک یا چندین اموال گوناگون برای رسیدن به منبع ارزشمند در آینده می باشد. معمولاً انواع سرمایه گذاری شامل مواردی چون طلا، ملک، ارز، بورس و غیره می شود، که با بالا رفتن قیمت هر یک از آنها سرمایه افراد نیز افزایش می یابد با اینکه سرمایه گذاری به قصد سود آوری صورت می‌ گیرد.

اما با میزانی از خطر پذیری نیز مواجه است؛ یعنی این که در صورتی که صحیح انجام نشود باعث پایین آمدن ارزش آن می شود.

بورس

فلسفه تشکیل بورس در دنیا به وجود آوردن بازاری انسجام یافته، قانونی و روشن جهت جمع کردن دارایی ‌های کوچک و بزرگ سرمایه ‌گذاران به جهت فراهم کردن سرمایه شرکت‌ ها و طرح ‌های  آنها می باشد. حقیقتاً اساس  مهم شکل گیری  بورس همان معنی شریک شدن و نصف کردن سود می باشد. یعنی چنانچه شخصی سهم شرکتی را بخرد.

به همان میزان سهم خود صاحب شرکت می‌شود، و علاوه بر بهره مند شدن از سود شرکت می تواند از افت و خیز قیمت سهم آن نیز نفع ببرد. همینطور این فرد می‌تواند با حاضر شدن در نهادهای عمومی شرکت در تصمیمات آن نیز شرکت داشته باشد. دو روش جهت سرمایه گذاری در بورس وجود دارد، یکی سرمایه گذاری مستقیم و دیگری غیر مستقیم می باشد.

افت بازار بورس 8448694698469849684196848654

 مزایای بورس از دو دیدگاه کوچک و بزرگ

۱-دیدگاه کوچک:

جهت وارسی بازار سرمایه گذاری از دیدگاه کوچک باید به عواملی چون نتیجه و راندمان، متنوع بودن سرمایه گذاری، نقدینگی و امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه کم دقت کرد. بورس در چند سال اخیر عملکرد خوبی از خود نسبت به دیگر بازار ها بر جای گذاشته است.

در حال حاضر بیشتر از ۷۰۰ گزینه جهت سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. بعضی از آن ها با خطر پذیری کم و بازدهی ثابتی همراه هستند. اما بعضی دیگر علاوه بر بازدهی زیاد خطرپذیری بسیاری هم دارند. مزیت دیگر بورس نقدینگی زیاد آن است، چنانچه  افراد بخواهند اوراق بهاداری که در اختیار  دارند.

نقد نمایند در خیلی از زمان ها قادر اند در عرض چند دقیقه آن را عملی کنند در صورتی که دارایی های دیگری چون مسکن امکان دارد تا چندین ماه فروش آن ها زمان ببرد. همچنین در این بازار می‌توان با سرمایه ی کم نیز سرمایه گذاری کرد و از مزیت های آن بهره مند شد.

 ۲- دیدگاه بزرگ:

بازار بورس سرمایه های کم و بلا استفاده را جمع می‌کند ،و در کارهای تولید و فراهم آوردن سرمایه موسسات ،کارخانجات و دیگر مشاغل در حال فعالیت به کار می‌گیرند، از این طریق موجبات رشد اقتصادی جامعه را فراهم می آورند. سایر مزایای بورس شامل مدیریت مقدار پول، نقد شوندگی و تورم می باشد.

انواع بازار بورس

بازار بورس به چهار گروه بورس اوراق بهادار، فرا بورس، بورس انرژی و کالا طبقه بندی  می شود.

 ۱- بورس اوراق بهادار:

در این بورس دارایی های مختلف مالی چون سهم کمپانی ها، مشارکت و سایر سهم ها  داد و ستد می شود. شرکت هایی که در بازار بورس قبول می شوند به وسیله فاکتورهایی چون صراحت نقدینگی، میزان سهام آزاد سود دهی و… به دو گروه بازار اول و دوم طبقه بندی می شوند.

همچنین بازار اول نیز به دو بخش اصلی و فرعی طبقه بندی شده که تفاوت های شرکت های موجود در عواملی چون منابع مالی درج شده،  افراد دارای سهام ، میزان حقوق سهامداران و… می باشد.

افت بازار بورس 768468768746874689747468

۲- فرا بورس:

اصلی ترین و مهم ترین  مسئولیت این شرکت سازماندهی و راهنمایی قسمتی از بازار سرمایه می باشد، که شرط وارد شدن به بورس اوراق بهادار را نداشته و یا علاقه دارند که خیلی زود وارد این بازار شوند، به همین خاطر روند قبولی شرکت‌ها به نحوی است که با داشتن کم ترین شرایط و خیلی زود بتوانند وارد بازار شوند. ارگان بورس اوراق بهادار نهادی است که بر همه عملکردهای مالی و کارکردی شرکت های بورس کنترل دارد.

بورس انرژی:

این بازار محلی جهت سرمایه‌گذاری در معاملات انرژی چون نفت، گاز و … می باشد و مانند دیگر بورس ها بازاری رقابتی بوده که خریداران و فروشندگان زیادی در آن فعالیت دارد، که به واسطه داد و ستد آن ها هزینه این انرژی ها به حد تعادل می رسد این بازار شامل سه بازار فیزیکی، مشتق شده و فرعی می باشد.

۴- بورس کالا:

یک نوع بازار انسجام یافته ای است که شماری از تولیدکنندگان محصولات خود را عرضه می کنند. این محصولات بعد از وارسی و ارزش گذاری به وسیله کارشناسان به خریداران ارائه می گردد. اصولاً محصولات خام مثل پسته، زعفران، آلیاژها و دیگر محصولات خرید و فروش می شوند.

از جمله مزیت های بازار بورس کالا وجود سازمان های نظارت و تنظیم بازار می باشد،  که همه اقشار اعم از تولید کننده، مصرف کننده و تاجران محصولات با فعالیت در این سازمان ها از مزیت ها و قوانین مربوطه بهره مند می شوند.

علت افت بازار بورس

نوسانات تعرفه های سهام برای صاحبان سرمایه اهمیت زیادی دارد، چرا که اگر بورس با رشد مواجه شود قیمت سهام بالا می رود و در غیر این صورت سهام افت می کند،  که این به معنای ضرر  صاحبان سرمایه می باشد. اشخاصی که در این زمینه اطلاعات کافی و جامع دارند پیش از اقدام به معاملات نمودارهای مربوطه را بررسی و تحلیل می کنند.

بنابراین این اشخاص  ضرر کمی را متحمل می شوند، از جمله راه های بالا بردن دانش بورسی آموزش آن است. علت افت بازار بورس به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

افت بورس 74747787864416784689

نرخ تورم: 

در صورت بالا بودن تورم مردم کم تر اقدام به  خرید می کنند،  و این امر باعث کاهش فروش شرکت ها می شود،  و به تبع سود سهام نیز کم می گردد. زمانی که سود شرکت ها از میزان تعیین شده پایین تر باشد.

هزینه سهام نیز پایین می آید که همه این عوامل از علت های افت بازار بورس و کم شدن ارزش کل بورس می باشند، در مقابل تورم پایین با افت و خیزهای کم موجب می گردد که افراد تمایل زیادی به خرید داشته باشند همچنین شرکت ها  تولید خود را افزایش داده تا با این کار شاخص بازار خود را بالا ببرند.

شرایط سیاسی:

از جمله علت افت بازار بورس شرایط سیاسی است. چنانچه در کشوری جنگ رخ دهد یا سقوط کند بازار بورس نیز دچار تغییراتی می شود. معمولاً ارتباطات و تصمیم گیری های سیاسی بیش از هر عامل دیگری در افت و خیز شاخص تاثیر گذار هستند. مناسب ترین وضعیت برای این بازار شرایط ثابت با نمای سیاسی شفاف می باشد.

نرخ ارز:

علت افت بازار بورس به نرخ ارز نیز بستگی دارد. برخی از کمپانی ها و شرکت ها محصولات را وارد و برخی دیگر آن ها را صادر می کنند،  در صورت افزایش قیمت ارز فراهم آوردن متریال های اولیه برای وارد کننده ها دشوار می شود.

در عوض بالا رفتن دلار موجب می شود که محصولات صادراتی برای عوامل خارجی ارزان تر در آید. جهت مطالعه اثر قیمت ارز باید هر قسمت را به طور مستقیم وارسی نمود. به طور کلی بالا رفتن تعرفه دلار برابر با توسعه بورس می باشد.

تغییرات تصادفی و پیچیدگی علت افت بازار بورس:

هر یک از  عوامل به صورت مستقل بر بازار بورس اثر داشته اند. برخی علت افت بازار بورس و برخی دلیل رونق آن هستند. هیچ یک از عناصر ذکر شده از هم جدا نیستند،  به طوری که شرایط سیاسی موثر بر تورم، نرخ ارز و بهره نیز متاثر از تورم می باشند.

همچنین مشکلات اقتصادی نیز باعث بالا رفتن تورم و تغییر و تحول احساس افراد می شود. برخی اوقات اثر عناصر غیرمنطقی  بر این بازار زیاد بوده و علت افت بازار بورس می شوند. به صورت عمده دو راهکار به منظور سرمایه گذاری در بورس موجود است.

افت بورس 658468748748748

انتشار شایعات در رسانه:

زمانی که شایعه ای مبنی بر افزایش یا کاهش شاخص بورس منتشر می شود، تاثیر مهمی بر بورس می گذارند. چنانچه اطلاعات انتشار یافته درباره شرکتی منفی باشند قیمت سهام شرکت مورد نظر با افت مواجه خواهد شد. چرا که تمایل به فروش سهام در این حیطه بالا می رود. این امر باعث متضرر شدن افرادی می شود که سرمایه گذاری آنها کوتاه مدت بوده است. همچنین می تواند علت افت بازار بورس نیز باشد.

تغییرات داخلی شرکت ها:

این عامل هم بر شرایط اقتصادی شرکت اثر گذاشته و هم علت افت بازار بورس می باشد. چرا که شرکت ها هر ماه باید تحولات صورت گرفته، گزارشات مال و فعالیت مدیران را نشر دهند این کار موجب می شود تا صاحبان سرمایه گزارشات منتشر شده را بررسی نموده و چنانچه از شرایط خوبی برخوردار نباشند سهام شرکت را می فروشند.

سخن پایانی

سرمایه گذاری به معنی این می باشد که در لحاظ کردن  سرمایه برای امری به امید ثمر دهی از آن در روزهای آینده می باشد. به صورت عمده برای پا گذاشتن به هر میدانی اول بایستی با معنی آن آشنایی پیدا کرد. از زمان ظهور پول پس انداز و انواع سرمایه گذاری نیز مورد توجه قرار گرفت.

انسان به خاطر عواملی چون تورم و گذشته زمان که موجب پایین آمدن بهای دارایی می گردد، به دنبال راهی جهت محافظت از دارایی و افزایش آن بود. افراد جهت سرمایه گذاری در بازار بورس باید اول راه آن را انتخاب و دانش خود را در این زمینه زیاد کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه