هنر و معماری هند! رقص رنگ‌ها و سازه‌ها

25 دی 1400
0 دیدگاه
معماری 87468748748487487

در روند بررسی آثار هنر و معماری جهان، به سرزمین هند می‌رسیم. هند یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است که تاریخ و فرهنگ آن بسیار متنوع بوده و در گذر سالیان، فرهنگ‌های بسیاری را پذیرفته و اثرات این فرهنگ‌ها را در این کشور و در معماری و هنر آن به وضوح می‌بینیم. این کشور از این لحاظ بسیار منحصر به فرد است و در این راستا مطالعه هنر و معماری هندی و ساخت و ساز آن، بسیار جذاب است.

پس برای آشنایی بیشتر و بهتر با مهم‌ترین آثار معماری هند، در ادامه با ما همراه باشید.

معماری تاج محل

شاید معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین اثر معماری هند، تاج محل باشد که حتما شما نیز نام آن را بسیار شنیده‌اید. تاریخ ساخت تاج محل، مربوط به سال 1653 است. این اثر، در این دوران به وسیله یکی از پادشاهان مغول، شاه جهان، برای ملکه او ممتاز محل ساخته شد. در سراسر جهان، تاج محل به عنوان نمادی از عشق شناخته می‌شود. مصالح استفاده شده در این ساختمان، مرمر سفید است و یکی از آثار برجسته معماری مغول در هند محسوب می‌شود. ساختار تاج محل مرکزی بوده و سکویی مربعی دارد. گنبد بزرگ تاج محل را چهار مناره احاطه کرده‌است. تاج محل، از عجایب هفتگانه عصر حاضر است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

معماری 87468748748487487

معماری قلعه امبر راجستان

در یکی از قلعه‌های یک تپه در راجستان هند، به قلعه امبر می‌رسیم که نمونه‌ای از سبک راجپوتانا در معماری هندی است. این قلعه در 11 کیلومتری شهر جبیپور واقع است و از ماسه سنگ قرمز و سنگ مرمر در ساخت و ساز آن بهره برده شده‌است. این قلعه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را بسیار مشهور کرده. دریاچه مواتا در مجاورت این قلعه، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود که منبع دائمی آب است. این بنا از سیستم تهویه کاملا پیشرفته‌ای نیز برخوردار است. قلعه امبر، نمایشگر شکوه خانواده سلطنتی است.

معماری هندی و غارهای آجانتا

غارهای آجانتا نمونه‌هایی حاضر از ساخت و ساز قرن دوم قبل از میلاد تا قرن 6 بعد از میلاد هستند. این غارها، نمونه‌هایی بسیار خوب از غار سنگی هستند که از ترکیبات آتشفشان ساخته شده و شکل قرار گیری آن‌ها خطی است.

غارها 34 عدد هستند و در آن‌ها معابد بودایی، جین و هندو وجود دارند. حکاکی‌های غارها، روایاتی از زندگی بودا را متصور شده‌اند. این غارها به عنوان پناهگاه راهبان استفاده می‌شده‌است.

معماری چاند بائوری

چاند بائوری، در ایالت راجستان هند است و به عنوان عمیق‌ترین پلکان جهان شناخته شده‌است. این بنا در قرن 9، آب انبار مورد استفاده مردم روستاهای مجاور بوده‌است. عمق این ساختار مربعی شکل، 31 متر است و 3500 پله دارد!

ساخت و ساز چنین سازه‌ای در آن دوران، حکایت از معماران مجرب و توانمند آن دوره دارد.

معماری 678468748746841674687

معماری معبد خورشید در کنارک هند

معبد خورشید در ساحل خلیج بنگال قرار دارد و از بهترین نمونه‌های شناخته شده معماری هند است. به این معبد، پاگودای سیاه نیز می‌گویند و یکی از بزرگ‌ترین معابد هند است. ساخت و ساز این ساختمان مربوط به قرن 13 است و ساختار آن شبیه به یک ارابه غول‌پیکر است که 7 اسب آن را می‌کشند. این اثر معماری یکی از جذاب‌ترین بناهای معماری هند است.

معماری بنای یادبود ملکه ویکتوریا

لرد کرزن درباره بنای یادبود ملکه ویکتوریا می‌گوید: ” بیایید ساختمانی با شکوه، مجلل، وسیع، تاریخی و بزرگ بسازیم تا هر تازه‌واردی در کلکته به سوی آن روی آورد و تمام ساکنان، از اروپایی تا بومیان به سوی آن سرازیر شوند. جایی که تمام گروه‌ها درس‌های تاریخ را فرا گیرند و شگفتی‌های گذشته را در برابر چشمانشان ببینند.”

معمار این اثر، سر ویلیام امرسون است و سبک طراحی آن، سارکنیک است. لرد کرزن، نایب‌السلطنه هند بود و این ساختمان به دستور او ساخته شد و در سال 1921 مورد بهره‌برداری عموم قرار گرفت.

مصالح استفاده شده در این موزه، سنگ مرمر ماکرانای راجستان است و گنجینه‌ای از دوره حکومت انگلیس در هند را در خود جای داده‌است. ارکان معماری این بنا عبارتند از: گنبد بزرگ، گنبد هشت ضلعی، چهار مجموعه فرعی، تراس، برج و ایوان‌هایی بسیار بلند.

معماری موزه احمد آباد هند

موزه احمد آباد، یادگاری از معمار بزرگ مدرن، لویی کان، در هند است. این ساختمان یک ساختمان بزرگ دولتی است و نمونه‌ای کامل از یک معماری مدرن در هند است. معماری هند نیز به نوعی در این بنا منبع الهام بوده‌است. این اثر، در نمای بیرونی بسیار جالب توجه است و فضاهای خالی به کار رفته در جداره‌ها، شکلی منحصربه‌فرد به آن بخشیده‌است.

معماری صومعه تیسکه

صومعه تیسکه واقع بر یک تپه در دره ایندوس است. این بنا، بخش‌های مختلفی دارد. معابد این صومعه در قسمت بالایی قرار دارند و این ساختمان، 12 طبقه است. صومعه تیسکه، در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا واقع است و بزرگترین صومعه این منطقه است. در این ساختمان، گنبدهایی بسیار زیبا و نادر وجود دارند و نقاشی‌های دیواری زیادی در آن دیده می‌شود. تکنیک‌های بومی به کار گرفته شده در این ساختمان بسیار جالب توجه هستند.

معماری 87468746874968746846

معماری معبد ویشنو

این معبد، مربوط به اوایل قرن 6 میلادی است. معبد ویشنو یک معبد سنگی است و آن را محل اقامت خدا می‌دانستند که در آن اتاقکی قرار دارد که نماد پرستش در آن قرار می‌گرفت. دیوارهای اتاقک بسیار قطور است و سقف آن نیز از سنگ است. در هند، معابد هندو فقط محل نیایش نیستند، بلکه به عنوان نماد انسان ازلی نیز هستند. نقشه این معابد بر اساس ماندالا است. در واقع، معماری معابد هندو، بیشتر مجسمه‌وار است تا اینکه فضانگر باشد.

معماری معابد جین

یکی از مهم‌ترین آیین‌های سرزمین هند، آیین جین است که تاثیر بسیاری در هنر و معماری داشته و معماری یکی از هنرهای مورد علاقه آن است. زیباترین معابد هند را می‌توان مربوط به همین آیین دانست که در قرن 11 و 12 میلادی ساخته شده‌اند.

این معابد در ابتدا، نقشه معابد غاری بودایی را داشتند. در گذر زمان تغییر کرد و با ساختن معابد ویشنو و شیوا بر فراز تپه‌ها، شکلی دیگر به خود گرفت. این معابد ظاهری ساده و درونی بسیار پر تزئین و پیچیده دارند. پیشوایان این آیین در این معابد دفن می‌شدند.

معبد جین در ایهلی، معبدی است که سبک ساخت آن بسیار شبیه به سبک یونانی است. در آن یک رواق در بیرون دیده می‌شود و یک اتاق مرکزی در داخل و شکل کلی آن مربعی است.

معماری معابد غاری در هند

در حکومت سلسله ماوری، سبکی بسیار جذاب در معماری هند پدید آمد و آن هم پدید آمدن پرستشگاه‌هایی بود که در دل صخره کنده می‌شدند. درون و بیرون این معابد، کنده‌کاری‌هایی دارد که تقلیدی است از ابنیه چوبی همان زمان و ریشه در ساخت و ساز چوبی هند دارد. این معابد، محل عبادت سالکان بودایی بوده‌است. سردر این بناها نعلی شکل است و رواق‌ها و دیوارهایی سنگی دارد که با نقوش زیبا تزئین شده‌اند. داخل غارها، ستون‌هایی مزین قرار دارد که سر ستون آن‌ها جانوری است. در فضای داخلی تالار اجتماع قرار داشته و در انتهای این تالار محرابی است که بقایای اجساد مردگان را در خود جای می‌دهد. شبستان معبد با دو ردیف ستون از راهروی جانبی جدا شده‌است.

معماری 98476789689687978978

معماری استوپای سانچی

در رابطه با معماری گنبد سانچی باید بگوییم، در قرن سوم پیش از میلاد، ساختمان گنبد سانچی را داریم که نمونه‌ای برجسته از معماری بودایی هند است و ساختاری نیم‌کره‌ای دارد. این بنا، دربردارنده یادگاری‌هایی از بوداست و در واقع در آن سعی شده‌است که بودا به تصویر کشیده شود. تزئینات گنبد سانچی بسیار جالب توجه و روایی است.

استوپا، در دوران باستان یک تپه کوچک خاکی بود که بر گور قرار داشت. بعدها، به یک بنای یادبود تبدیل شد که اجساد پرهیزگاران بودایی را در خود جای می‌داد. استوپا در آیین هند، محل نگهداری خاکستر مرده‌ها، نمادی از مرگ بودا، نشانی از آیین بودایی و مکانی برای پرستش است. معماری اغلب استوپاها متشکل از گنبدی آجری است که دکلی روی آن قرار دارد و اطراف آن را نرده‌های سنگی پوشانده است که روی آن‌ها نمادهایی بودایی وجود دارد.

استوپای بارهوت، قدیمی‌ترین نوع از این معماری در هند است.

معروف‌ترین استوپای هندی، استوپای سانچی است که ارتفاع گنبد آن از زمین 15 متر است و ساقه گنبد، 6 متر است. فضای مربعی بالای گنبد، هاریکا نام دارد و در وسط آن دکلی نصب است که چند پر نیز بر آن قرار دارند. یک نرده سنگی گرد، دورتادور این استوپا را در بر گرفته‌است. استوپای سانچی چهار ورودی دارد و ساخت و ساز آن به قرن اول میلادی بر می‌گردد. این اثر معماری، از جذاب‌ترین آثار گردشگری هند نیز هست.

درباره وبسایت

معماری هند، همانند فرهنگ پر رنگ و لعاب این کشور، یک معماری خاص است که توجه همه را به خود جلب می‌کند، از تاج محل گرفته تا استوپاهای قدیمی هند، همگی از جذابیت‌های آن هستند و ما این نوشتار را به معرفی برخی از جاذبه‌های هنر هند اختصاص دادیم.

برای آشنایی بیشتر با معماری جذاب سایر نقاط جهان به دیگر مقالات وبلاگ ما مراجعه کنید و یا برای آشنایی با مطالب خاص درمورد ویلاهای شمال و ویلاهای مازندران، به دیگر مطالب وبلاگ ما سر بزنید.

همچنین برای کسب اطلاعات در زمینه خرید و فروش ویلا در مازندران و یا سرمایه‌گذاری در برج‌های ساحلی سرخرود از طریق راه‌های ارتباطی، با مشاورین ما در ارتباط باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه