راز عجیب غار علیصدر در همدان که هیچکس نمیداند

غار علیصدر 5846894684168468748748

مقدمه:

اگر شما هم جزء افرادی هستید که همیشه سفر برایتان هیجان انگیز و جذاب بوده است به شما توصیه می کنیم برای تجربه یک سفر بسیار متفاوت و هیجان انگیز به سراغ یکی از چشم اندازهای طبیعی و شگفت ‌آور در استان همدان بروید. این جاذبه طبیعی بسیار زیبا چیزی نیست جز غار علیصدر در همدان. در حقیقت این غار اسرار آمیز در شهرستان کبودراهنگ در روستایی به نام علیصدر واقع شده است. بهتر است بدانید غار علیصدر همدان بیست و سومین اثر طبیعی ملی کشور ایران در سال ۱۳۸۷ ثبت شده است.

غار علیصدر 5846894684168468748748

آشنایی با غار علیصدر در همدان

در حقیقت غار علیصدر در همدان به عنوان یکی از زیباترین شگفتی های طبیعت به شمار می رود. این غار اسرار آمیز در واقع یکی از معدود غارهای آبی در جهان است که می توان در آن قایقرانی نمود. بنابراین این غار توانسته طولانی ‌ترین مسیر قایقرانی را از آن خود سازد. البته غار علیصدر در همدان تنها غار تالابی در کشور ایران محسوب می‌ شود. به طور کلی همانگونه که گفته شد غار علیصدر همدان یکی از غار های عظیم آبی در سراسر دنیا به حساب می آید. پیدایش این غار تقریباً به دوران ژوراسیک و یا دوران دوم زمین شناسی برمی گردد یعنی این دوران چیزی معادل ۱۳۶ الی ۱۹۰ میلیون سال پیش می باشد.

زمانی که شما قصد می کنید تا از غار علیصدر در همدان دیدن کنید در حقیقت یکی از شگفت انگیز ترین سفر ها را آغاز کرده ‌اید که پر از رمز و راز است و هر چقدر در آن پا می گذارید بیشتر شما را به وجد و حیرت می ‌آورد.

در ابتدای سفر متوجه یکسری دالان های پر پیچ و خم می شوید و پس از این که از این دالان ها عبور کردید می ‌توانید ادامه راه را با استفاده از قایق های پدالی که همواره در درون غار قرار دارد سپری کنید. در طول مسیر با استفاده از قایق از درون دهلیز ها و دالان های متعدد و زیبا عبور می کنید. به راحتی می توانید از داخل آب هایی که در غار علیصدر در همدان است از طریق قایق بگذرید. توجه داشته باشید که تماشای این غار از داخل به دو شکل تمام مسیر و نیمه مسیر با مسافت های تقریباً ۴۰۰۰ متری و ۱۲۵۰ متری میسر می گردد.

در طول مسیری که عبور می کنید با قندیل ها که به شکل استالاگمیت ها و استالاکتیت ها هستند و همچنین با یکسری از مجسمه هایی با اشکال عجیب و سنگ های متعددی برخورد می کنید. داخل غار اشکال مختلفی همچون قایق وارونه، پنجه عقاب، سنگی مشابه نام مبارک الله عزوجل، مجسمه آزادی، گل کلم، شیر دو سر، خوشه انگور، کبوتر و غیره را مشاهده می کنید. در حقیقت هر یک از این مجسمه های سنگی به صورت طبیعی شکل گرفته اند که با توجه به فرسایش سنگ های آهکی داخل غار علیصدر در همدان طی سالیان متمادی ایجاد شده ‌اند و باعث شده تا به عنوان اثر هنری در میان همگان معرفی شوند. البته در نظر داشته باشید که غار علیصدر در همدان دارای تالار های زیاد متنوعی است که یکی از مهم ترین خصوصیات این غار به شمار می ‌رود. یکی از معروف ترین تالار های غار علیصدر می‌ توان تالار آزادی را معرفی کرد که دارای عرض ۶۰ متری، طول ۱۰۰ متری و ارتفاع ۴۰ متری می باشد.

غار علیصدر 79678967897896784967896

علت نامگذاری غار علیصدر در همدان

توجه داشته باشید که در زمان های قدیم غار علیصدر را تحت عنوان “علی سرد و علی سد” می‌ شناختند؛ چرا که مردمان روستای علیصدر از غار به عنوان یک سد و مخزن آبی استفاده می‌ کردند و این برایشان حکم ذخیره آب را داشت. تا جایی که در میان اسناد موجود این روستا اسم ده “علی سد” و همچنین در بین شناسنامه ‌های مردمان این روستا واژه “علی سرد” وجود دارد. سرانجام در سال ۱۳۵۰ برای این روستا جاده‌ ای را احداث نمودند و پیمانکار برای این روستا تابلویی را با عنوان تابلوی راهنمای پروژه قرارداد و نام جاده را علیصدر گذاشت. درست از همان زمان عنوان علیصدر برای این روستا و غار موجود درون آن باقی ماند و تاکنون تحت همین عنوان یاد می شود.

پیشینه غار علیصدر در همدان

قبل از این که غار علیصدر در همدان برای همگان معرفی گردد افراد غار نورد و گردشگران به این منطقه می ‌آمدند البته اهالی این روستا نسبت به این غار آشنایی کامل داشتند تا جایی که زمانی که دشمنان در جنگ های خارجی و داخلی به آن ها هجوم می آوردند تمام مردم حتی از روستا های اطراف به درون این غار پناهنده می شدند. حتی با راهنمایی آب اضافه نهر سراب به درون غار علیصدر برای خود از این غار به عنوان یک سد جهت ذخیره نمودن آب برای فصل تابستان استفاده می ‌کردند و همین مسئله موجب شد تا میزان سطح آب در بخش شرقی غار علیصدر به ارتفاع تقریباً دو و نیم متر برسد؛ از این‌رو میزان آب داخل غار در این قسمت تا نزدیکی دهانه غار بالا می آمد و تا سالیان افراد نمی توانستند به غار دسترسی پیدا کنند.

اما زلزله ای در آذر ماه سال ۱۳۳۶ اتفاق افتاد که باعث شد یکسری شکاف‌ هایی در کف غار سراب به وجود آمد و و به و به صورت یکباره آب داخل غار سراب قطع شود در نهایت با گذشت شش سال از زلزله فارسینج و قطع شدن نهر سراب میزان آب غار علیصدر در همدان تقریباً به ارتفاع طبیعی خود رسید که این مسئله مربوط به سال ۱۳۴۲ می شود.

در همین سال مجموعه ۱۴ نفره از غارنوردان تلاش کردند تا غار علیصدر در همدان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند بنابراین با استفاده از یکسری لوازم کاملا ابتدایی همچون تیوپ لاستیکی و فانوس به طی نمودن مسافت هایی از غار پرداختند؛ اما در سال ۱۳۴۶ خبری منتشر شد

مبنی بر اینکه غار علیصدر به واسطه برخی از افراد کوهنورد پیدا کردند، بنابراین این خبر در آگهی منتشر شد همچنین در رسانه های ملی تعداد زیادی از کوهنوردان، محققان و افراد علاقه ‌مند به کشف آثار طبیعی به سمت غار علیصدر در همدان آمدند. شخصی به نام عبدالله حاجیلو به عنوان رئیس هیئت کوهنوردان در سال ۱۳۵۳ توانست با کمک های مردمی و همچنین هیئت کوهنوردی بخشی از دهانه غار را تقریباً به اندازه ۵ متر عرض و ۳ متر ارتفاع باز کند.

بهتر است بدانید از آن زمان تا به حال به منظور ورود آسان گردشگران و بازدیدکنندگان اقدامات متعددی در پیرامون و خارج از غار انجام شد و افزون بر افزایش طول مسیر آبی گردشگران از قسمت خشکی هم عبور می کنند. تا به حال حدود ۱۲ کیلومتر از دهلیز های داخل غار و سایر مسیر های آن مورد بررسی قرار گرفته و شناسایی شده است، البته تقریباً دو کیلومتر از این غار از سوی علاقمندان مورد بازدید واقع می شود.

غار علیصدر 964789684968498498

زیبایی های غار علیصدر در همدان

یکی از عجایب ها و قشنگی های غار علیصدر در همدان دمای درونی آن می ‌باشد که تقریباً چیزی معادل ۱۲ الی ۱۴ درجه سانتیگراد بوده که در طول تمام سال این دما به صورت ثابت می باشد؛ لذا در همه فصل ها گردشگران می توانند از این منطقه بسیار زیبا دیدن کنند. در فصل تابستان همزمان با وارد شدن به داخل غار احساس آرامش خاصی به شما دست خواهد داد و در فصل زمستان که هوای این منطقه بسیار سرد است هیچگاه احساس سرما به شما دست نخواهد داد.

توجه داشته باشید یکی از خصوصیات غار علیصدر در همدان که منجر شده این غار در مقایسه با سایر غار های آبی در جهان متفاوت شناخته شود استفاده راحت و آسان از مسیر های آبی داخل آن می باشد که با توجه به پهنا و ژرفای این غار خیلی راحت افراد قادر هستند با استفاده از قایق های معمولی مسیر مورد نظر را طی نمایند.

حقیقت دریاچه زیرزمینی موجود در غار علیصدر همدان آبی بدون کثیفی و…تا جایی که با وجود یک چراغ  و با نور اندک به خوبی می توان عمق چند متری آب را مشاهده نمود؛ همچنین کف غار که سنگ های مرمرین و بسیار زیبا دارد از این طریق قابل مشاهده است. دقت داشته باشید که کف دریاچه، سقف و دیواره های آن دارای سنگ های بلورین بسیار زیبا است که تمامی آن را پوشانده است. هوای درون غار پاکیزه می ‌باشد و این پاک بودن هوای داخل غار باعث شده تا همگان جذب این غار شوند؛ زیرا هیچگونه آلودگی و گرد و غباری  درون غار وجود ندارد و بسیار سبک می باشد تا جایی که اگر یک شمع داخل غار روشن کنید هیچ حرکتی از شعله شمع مشاهده می کنید و این مسئله به شرایط سکون مطلق درون غار بر می گردد.

غار علیصدر 468768694864896748

سخن پایانی:

همانگونه که میدانید یکی از بهترین فصل ها به منظور مسافرت فصل تابستان و بهار می باشد. در این فصل ها شما می توانید از شگفتی های طبیعت لذت کافی ببرید. استان همدان یکی از استان هایی است که در فصل تابستان و بهار دارای آب و هوای خنک و متعادلی می باشد؛ بنابراین سفر به غار علیصدر در همدان یکی از بهترین گزینه ‌ها برای تعطیلات تابستان و نوروز به حساب می ‌آید. اگر چه رفتن به این غار در فصل زمستان نیز بسیار جذاب و دیدنی است؛ زیرا همانگونه که پیش از این نیز بیان شد دمای درون غار در تمام فصل ها به صورت یکنواخت است لذا سفر در فصل زمستان به این جاذبه طبیعی نیز بسیار حال و هوای خوبی به شما خواهد بخشید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه