بتن اکسپوز و سابقه استفاده از آن در ساخت و ساز در ایران

27 آبان 1400
0 دیدگاه
ساختمان سازی8968968878796

نماهای بتنی، از جمله نماهایی هستند، که نه تنها قدیمی نمی‌شوند بلکه روز به روز بر محبوبیتشان افزوده شده و در پروژه‌های مدرن و به روز، اغلب ردپای این مصالح را می‌بینیم. یکی از این موارد، ساخت و ساز ویلاهای شمال است که در نمونه‌هایی موفق از این ساختمان‌ها، می‌توان به وضوح رد پایی از بتن اکسپوز دید؛ پروژه‌هایی که الگوی ساخت و ساز بسیاری از دیگر از ویلاهای شمال شده‌اند و این مصالح را با تمهیداتی، به یک مصالح پر طرفدار در زمینه ساخت و ساز ویلا در شمال تبدیل کرده‌اند.

اگر شما نیز علاقه‌مند به استفاده از بتن اکسپوز در پروژه‌های ساخت و ساز خود هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا با این مصالح پر کاربرد و مزایای استفاده از آن، بیشتر آشنا شوید.

بتن اکسپوز 8968968878796

تاریخچه استفاده از بتن اکسپوز در ساخت و ساز

در حالت کلی، بتن اکسپوز حدودا کمی بیشتر از یک قرن است که مورد استفاده قرار گرفته‌است. این نوع بتن را می‌توان یکی از مصالح بسیار پر کاربرد در صنعت ساخت و ساز به شمار آورد که به دلیل ویژگی‌های مهمش، این محبوبیت را یافته‌است. ویژگی‌هایی مثل قیمتی مقرون به صرفه و دسترسی راحت به آن!

می‌توان گفت که بعد از دهه 1950، شاهد افزایش شرکت‌های تولیدکننده بتن اکسپوز هستیم و این مصالح در مقیاس‌های متفاوتی تولید شده و به کار گرفته می‌شد. یعنی هم شکل‌دهنده کسب‌و‌کارهای کوچک خانگی بود و هم در شرکت‌های بسیار بزرگ جای خود را باز کرده بود! زمانی که بعد از جنگ، صنعت و ساخت و ساز روند رو به رشدی یافت، ماشین‌آلات جدیدی به این عرصه وارد شدند که این بخش را مکانیزه کرده و با نوسازی و اصلاحات بار دیگر به کار گرفتند. از آن زمان به بعد، شاهد گسترش استفاده از این بتن در مقیاسی جهانی هستیم.

بتن اکسپوز پیش‌ساخته، متریالی است که در بعد از جنگ، در کاربردی وسیع در ساخت و ساز خود را نشان داد و قابلیت استفاده از آن در فرم‌ها و ترکیبات حجمی متعدد از همان اوایل اثبات شد. علاوه بر این، مزایای اقتصادی این بتن در کنار کاهش زمان ساخت و ساز هم بی‌تاثیر نبود و در کنار آن، کنترل کیفی اعمال شده بر این متریال از همان ابتدا بیشتر از سایر مصالح استفاده شده‌بود و با اطمینان بیشتری می‌شد آن را در ساخت و ساز به کار گرفت.

بتن اکسپوز 41541854185741

آشنایی بیشتر با بتن اکسپوز

مواد و مصالح به کار گرفته شده در این مصالح ساختمانی، آن را به ماده‌ای مقاوم در صنعت ساخت و ساز تبدیل کرده‌است، موادی مثل آب، سیمان و سنگدانه، که با تناسبی مشخص ترکیب شده و بتن را پدید می‌آورند. طول عمر بتن اکسپوز از موارد قابل توجه در رابطه با این مصالح پر طرفدار است.

بتن استفاده شده در نما و طراحی داخلی، باید یکدست باشد و از سطحی صیقلی برخوردار باشد، با اینحال، بتن استفاده شده در اجزای اصلی ساختمان، باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد و مواد اولیه آن باید درجه یک باشند تا این استحکام تامین شود و بتن در زمان مناسب خشک شود.

در این میان، بتن اکسپوز، واژه‌ای است که به بتن نما اطلاق می‌شود، یعنی بتن نماسان. بتن اکسپوز، عمدتا از پنل‌هایی بتنی و پیش ساخته تشکیل شده‌است که بر روی نما نصب شده و به عنوان متریال نهایی نما هستند، در نتیجه، کیفیت و ظاهر زیبا اهمیت بسیار زیادی برای بتن اکسپوز دارد و به اصطلاح باید ظرافت خاصی در تولید آن به خرج داد تا بتواند مطالبات ساخت و ساز نما را برآورده کند و نمایی با کیفیت ارائه دهد.

بهترین مورد استفاده از نمای بتنی در ساخت و ساز، به کاربری‌های عمومی بر می‌گردد و کاربری‌هایی که ابعادی بزرگ دارند. با اینحال این یک محدودیت نیست و شما در هر کاربری می‌توانید از بتن اکسپوز در ساخت و ساز بهره ببرید، از جمله کاربری‌های مسکونی مثل ویلا.

این متریال مزایای منحصر به فردی دارد که آن را به موادی پر طرفدار در صنعت ساخت و ساز ایران و سایر کشورها تبدیل کرده‌است. این نما یک نمای زیبا محسوب می‌شود که مدت زمان کوتاهی را در اجرا به خود اختصاص می‌دهد و به همین دلیل در ساخت و سازهای بزرگ مقیاس، کاربرد و محبوبیت بیشتری نیز دارد.

به صورت کلی بتن اکسپوز در موارد زیر استفاده می‌شود:

طراحی داخلی

طراحی نمای خارجی

پروژه‌های بزرگ مقیاس

باغ و پارک

مسیرها

کفسازی

بتن اکسپوز 4867468974687418674

اقدامات مورد نیاز در اجرای بتن اکسپوز

در زمان اجرای این بتن در ساخت و ساز، بهتر است مواردی را مد نظر قرار دهید. برای مثال، از طرح‌های مناسب ترکیبی بهره ببرید، از روغن قالب استفاده کرده و تراکم مناسبی را انتخاب کنید. باید دقت کنید که قالب‌ها نو باشند، اگر از قالب آسیب‌دیده استفاده کنید، در نهایت به کار صدمه خواهید زد.

برای بستن و کنترل قالب‌ها، باید از مهار مناسب استفاده شود. از طرفی، اگر به دنبال سطحی یک دست و زیبا هستید، قالب‌ها باید به درستی نصب و بسته شوند و از سوی دیگر، درز‌بندی درستی نیز داشته‌باشند و به صورت کامل درزبندی قالب‌ها صورت بگیرد.

اجرای بتن اکسپوز در ساخت و ساز

برای اجرای این بتن باید دقت کنید که قالب‌ها حتما نو و سالم باشند، از طرف دیگر، تراز بوده و از این لحاظ نیز در بهترین وضعیت باشند. طرح اختلاط بتن باید مناسب باشد و افزودنی‌ها نیز به‌جا استفاده شوند.

استفاده از روغن مناسب برای قالب‌ها در پروسه ساخت و ساز ضروری است. استفاده از ویبره مناسب، به جهت خروج حباب‌های هوا، مخصوصا در مجاورت قالب‌ها، ضروری است.

مزایای استفاده از بتن اکسپوز در صنعت ساخت و ساز

قبل از هرچیز در استفاده از بتن اکسپوز، نگران ابعاد ساخت و ساز نیستیم و تقریبا در هر پروژه‌ای قابل اجراست، از سوی دیگر، سرعت اجرای این بتن بالا بوده و طول عمر و دوام بالایی نیز دارد.

بتن اکسپوز، در برابر شرایط جوی مقاوم است( مثل تغییرات دمایی و یا رطوبت).

علاوه بر این بتن اکسپوز را می‌توان به صورت خشک، با چسب و یا با ملات چسبنده اجرا کرد. از طرفی، در تمامی فصول می‌توان آن را اجرا کرد.

یکی دیگر از مزایای آن، وزن سبکش در مقایسه با انواع سنگ‌های مصنوعی است.

بتن اکسپوز رتبه LEED را دارد و یک مصالح سبز ساختمانی محسوب می‌شود. از طرفی، این مصالح، انعطاف زیادی در طراحی دارد. 

بتن اکسپلور 849684198641874867

ویژگی‌های بتن اکسپوز مورد استفاده در ساخت و ساز

بتن اکسپوز دارای سطحی نیمه صیقلی و براق است و می‌تواند آرایش‌هایی حصیری، خشتی و یا ساده داشته‌باشد. رنگ‌های این بتن نیز می‌تواند متفاوت باشد. ظاهر و زیبایی این بتن به میزان زیادی به سطح صیقلی آن مرتبط است، چرا که این موضوع به این محصول خاصیت رنگ‌پذیری می‌دهد.

از طرفی، این محصول مقاومت بالایی دارد و در برابر فشاری تا 5000 پاسکال، مقاوم بوده و همین موضوع استفاده از این بتن در نمای ساختمان در صنعت ساخت و ساز را توجیه می‌کند، چرا که علاوه بر تامین زیبایی، دوام و طول عمر نیز فراهم است.

اگر به بتن اکسپوز، آب نفوذ کند، هم پوسیده شده و هم در آن قارچ و کپک ایجاد می‌شود، پس برای پاسخ‌گویی این محصول به ساخت و ساز با دوام، بتن اکسپوز، آب‌بندی می‌شود تا نما در گذشت زمان مخدوش و زشت نشود.

باید بگوییم که بتن اکسپوز مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد و همین موضوع آن را به متریالی عالی برای محیط‌های مرطوب تبدیل کرده‌است. پس شما به راحتی می‌توانید در نمای ویلاهای شمال از این مصالح بهره ببرید.

بتن اکسپوز با ضخامتی کم تولید می‌شود و در حالت کلی سبک است، این موضوع، حمل و نقل این مصالح را راحت کرده و از طرفی چون اجرای سریع و آسان یکی از فاکتورهایی است که در انتخاب مصالح ساختمانی در اولویت قرار دارد، بتن اکسپوز در ساخت و ساز پر طرفدار است.

مسئله مهم دیگر در پروسه ساخت و ساز، هدر رفت مصالح است که در ساخت بتن اکسپوز، هدر رفت سیمان و سایر موارد افزودنی، در حداقل خود قرار دارد و این موضوع، این محصول را به کالایی اقتصادی و سبز تبدیل می‌کند. تولید بتن اکسپوز، در حالت کلی برای تولید‌کننده و خریدار به صرفه است.

علاوه بر این، چهره این مصالح و وجهه مدرن آن، انتخاب آن را متداول‌تر کرده‌است. به ویژه در پروژه‌هایی با کانسپت مدرن.

استفاده از بتن اکسپوز در ویلاهای شمال

همانطور که گفتیم، بتن اکسپوز، از جمله مصالحی است که جذب آب کمی دارد و همین موضوع باعث بهره بردن از آن در محیط‌های مرطوب می‌شود. به همین دلیل است که این بتن را در سدسازی، ساخت استخر و مواردی از این قبیل می‌بینیم. در نتیجه، اگر قصد استفاده از بتن اکسپوز در ویلاهای شمال را دارید و نگران سازگاری آن با شرایط اقلیمی منطقه هستید، باید بگوییم که استفاده از این مصالح در یک ویلا در شمال نه تنها بلامانع است، بلکه جزء متریال‌های مفید با بازده بالا نیز محسوب می‌شود. در این زمینه، می‌توانید به نمونه‌های ساخته شده مراجعه کنید و یا با مشورت با مهندسین ساخت و ساز در شمال، به یک انتخاب مناسب و مقرون به صرفه در زمینه متریال مناسب ویلا در شمال برسید.

ما در مشاورین املاک دکتر بخشی آماده معرفی بهترین ویلاهای مازندران با به کارگیری بهترین مصالح در ساخت و ساز هستیم. با ما در ارتباط باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه