موارد جذاب استفاده از آجر در خانه‌های ویلایی

14 اسفند 1401
0 دیدگاه
خانه‌های ویلایی 4548458541581541

مصالح ساختمانی، عناصری هستند که نه تنها در شکل‌گیری استراکچر و ساختار کلی بنا دخالت دارند، بلکه در موارد تزئینی و دکوراسیون نیز نقش چشم‌گیری بر عهده دارند. از سنگ گرفته، تا چوب، شیشه و آجر، همگی می‌توانند نقش‌های جذابی در این زمینه ایفا کنند. یکی از دغدغه‌های افرادی که ساکن خانه‌های ویلایی هستند یا خانه‌هایشان در مراحل ساخت قرار دارد، آشنایی با انواع متریال و کاربرد صحیح آن‌ها در جاهای مختلف خانه است. از طرفی مصالح مناسب یک ویلا در شمال، ممکن است در مواردی با مصالحی که در سایر شهرها استفاده می‌شود متفاوت باشد و یا در یک ویلا در مازندران، نتوان برخی از مصالح را به کار برد یا حداقل نتوان به آزاذی از آن‌ها استفاده کرد.

آجر، یکی از این مصالح است. آجری که در طول تاریخ، هنر ایرانیان در رابطه با نحوه استفاده از آن به همه ثابت شده‌است و اوج شکوفایی آن را می‌توان در کشورمان دید. استفاده از آجر در شکل‌ها، ابعاد و انواع مختلف در خانه‌های ویلایی مرسوم است و شما می‌توانید این عنصر زیبا را در طراحی‌های مختلف به کار برید؛ از استراکچر گرفته تا نما، محوطه و طراحی داخلی همگی می‌توانند در خود ردپایی از آجر داشته‌باشند.

اگر میخواهید با موارد استفاده از آجر در خانه‌های ویلایی بیشتر آشنا شوید، شاید بد نباشد از خواص آجر و انواع آن شروع کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خانه‌های ویلایی 4548458541581541

معرفی آجر و انواع آن

آجر از مصالحی است که دست ساز بشر است، یعنی به صورت صنعتی تولید شده‌ و جایگزین سنگ شده‌است. آجر سنگی است دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید آمده‌است. جالب است بدانید که آجر اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر است و براساس مواد اولیه، روند تولید و نحوه مصرف به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود.

اولین پیام‌های تاریخی تمدن‌های گذشته، به وسیله آجر به ما رسیده‌است و در واقع می‌توان این اسناد تاریخی را اولین کتابخانه تمدن بشری دانست!

انواع آجر رسی، عبارتند از: آجر فشاری، آجر سفالی، آجر قزاقی، آجر قدیمی، آجر لعاب‌دار. انواع دیگری از آجر به نام‌های آجرهای نسوز، ماسه آهکی و سیمانی نیز وجود دارند و تولید می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و کاربرد ویژه خود را دارند.

آجر دکوراتیو یا تزئینی

آجرهای تزئینی که استفاده بالایی در خانه‌های ویلایی دارند، از انواع مختلفی برخوردار هستند. این آجرها به دو گروه آجر طبیعی دکوراتیو و ورق‌های طرح آجر تقسیم می‌شوند. آجرهای طبیعی از شن و ماسه هستند و در کوره‌های مخصوص تولید می‌شوند ولی جنس ورق‌های طرح آجر، کامپوزیتی است.

دسته نخست، یعنی آجرهای طبیعی، دانه دانه روی سطح مورد نظر جای می‌گیرند و برای پوشیدن درزها، بندکشی انجام می‌شود. با اینحال، ورق‌های طرح آجر، با ابعاد مختلف، روی دیوار پرچ می‌شوند و شکل نهایی آن‌ها با رنگ و بتونه ایجاد می‌شود و این ورق‌ها بیشتر مناسب طراحی داخلی هستند، ولی در طراحی خارجی نیز زیاد دیده می‌شوند.

آجرهای طبیعی دکوراتیو برای استفاده در خانه‌های ویلایی بسیار مناسب هستند و در دو گروه قرار دارند، دکوراتیو نما و دکوراتیو د اخلی.

مراحل تولید این آجرها، متفاوت است، چرا که هر یک در برابر عوامل متفاوتی قرار می‌گیرد و باید متفاوت هم عمل کند. آجر استفاده شده در نما باید در برابر باد، باران، آفتاب، رطوبت و … مقاوم باشد. نوع دیگر آجر که در طراحی داخلی استفاده می‌شود، سبک‌تر است و وزن آن از حداقل وزن مناسب آجر نسوز نما پایین‌تر است. آجر دکوراتیو قیمتی پایین‌تر از آجر نسوز دارد و در رنگ‌های مختلفی نیز عرضه می‌شود. این آجرها به دلیل تنوع بالا در رنگ و طرح، گزینه‌های مناسبی برای خلق دکوراسیون داخلی جذاب در خانه‌های ویلایی هستند.

این آجر را می‌توان در فضاهای مختلف خانه‌های ویلایی به کار برد، ولی بهتر است در فضاهای مرطوب استفاده نشوند، یا اگر هم می‌شوند، روی آن‌ها با لایه‌ای رزینی پوشیده شود تا در برابر جذب چربی و رطوبت، مقاوم باشد.

خانه‌های ویلایی 354154865485645864175841

 

چرا از آجر در طراحی داخلی خانه‌های ویلایی استفاده کنیم؟

طبیعی و پایدار بودن

آجر در دسته مصالح دوست‌دار طبیعت قرار دارد و به نوعی، از قدیمی‌ترین این مصالح محسوب می‌شود. ترکیبات آجر را اگر بررسی کنید، در آن، به فراوان‌ترین منابع طبیعی جهان دست می‌یابید. از طرفی، آجر عمری طولانی دارد، بهره‌وری انرژی آن بالاست، در دسترس است، عایق صوت است، محتوایی بازیافت پذیر دارد، ضایعات ساختمانی آن کم است و … این دلایل به تنهایی به پایداری این مصالح و مزیت استفاده از آن در خانه‌های ویلایی اشاره دارد.

صرفه‌جویی در انرژی

همانطور که گفتیم آجر نوعی عایق طبیعی است و با جذب انرژی کم، عایقی بسیار مناسب در طراحی داخلی خانه‌های ویلایی است. در یک خانه که در آن از آجر استفاده شده‌است، اغلب، زمستان گرم و تابستان خنکی را تجربه می‌کنید و همین مورد باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و برق نیز می‌شود.

آجر عایق صداست

یکی از مواردی که ساکنین آپارتمان‌ها و خانه‌های ویلایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مشتاقند که در محل زندگی‌شان اثری از آن نباشد، سر و صداهای بیرون است! آجر، تا حدودی به ساکت‌تر بودن محیط کمک می‌کند و نسبت به سایر مصالح، تقریبا عایق صوت بهتری است. البته استفاده از آجر در سفت‌کاری ساختمان، با روی کار آمدن مصالح جدیدی مثل بلوک‌های لیکا تا حد زیادی کم شده‌است ولی استفاده از آن در نما هم به این عایق بودن کمک می‌کند.

مقاوم در برابر آتش

مقاوم‌ترین مصالح در برابر آتش، آجر است، چرا که در دمای بسیار بالایی از خاک رس به عمل آمده‌است. اگر در طراحی داخلی یا خارجی شما از آجر استفاده شده‌باشد، بیشتر شرکت‌های بیمه نرخ کمتری را برای خانه شما در نظر می‌گیرند.

چند بعدی بودن

آجر مصالحی است که با ایجاد الگوهای کاربردی و متنوع، در واقع با انعطاف خود در شکل و بافت، به شما اجازه می‌دهد طرح‌های متفاوتی را در خانه به کار ببرید.

این موضوع، آجر را با استقبال بیشتر کاربران خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌ها مواجه می‌کند، چون با مصالحی رو به رو هستند که علاوه بر قیمت مناسب و انعطاف در استفاده، زیبایی و گرمی را به محیط زندگی آن‌ها خواهد آورد.

خانه‌های ویلایی656541541541541541541

استفاده از آجر در نمای خانه‌های ویلایی

یکی از متداول‌ترین موارد مصرف آجر در خانه‌های ویلایی، استفاده از آن در نما است. آجری که در نما استفاده می‌شود باید مشخصات زیر را داشته‌باشد:

معایب ظاهری: آجر استفاده شده در نمای خانه‌های ویلایی یا هر ساختمان دیگر، باید عاری از هر نوع عیب ظاهری مثل ترک، شوره، آلوئک و … باشد.

ابعاد و اندازه: ابعاد و اندازه‌های آجر باید طبق استانداردهای ضوابط نما باشد.

لبه‌های آجر: در استفاده از آجر در نمای خانه‌های ویلایی باید دقت کنید که خط فصل مشترک سطوح آجرها، مستقیم باشند و زوایای تلاقی آن‌ها قائمه باشد.

اگر از آجر سوراخ‌دار استفاده می‌کنید، سوراخ‌ها باید بر سطح بزرگ آجر عمود باشند و بر روی سطح توزیع یکنواختی داشته‌باشند.

مقاومت در برابر یخبندان: آجرهای مصرفی در نمای خانه‌های ویلایی باید در برابر یخبندان مقاوم بوده و در آزمایش یخ‌زدگی، دچار خرابی ظاهر مانند ورقه ورقه شدن، ترک‌خوردگی و …نشوند.

آجر نباید دارای ترک، پیچیدگی، انحنا و فرورفتگی در سطح خود باشد.

خانه های ویلایی 6541651864185185

 

استفاده از آجر نسوز در دکوراسیون داخلی

شاید در سال‌های گذشته، کمتر کسی به استفاده‌های گسترده آجر و کاربرد آن در ساختمان پی برده بود. در واقع، استفاده از این عنصر در فضاهای داخلی، چندان پر طرفدار نبود و تنها در نمای خارجی ساختمان استفاده گسترده آن را شاهد بودیم.

با اینحال، این روزها، به دلیل تنوع چشم‌گیر آجر، بافت زیبا، کشف موارد جدید مصرف، قیمت مناسب و … از آجر در فضای داخلی خانه‌های ویلایی به کرات استفاده می‌شود.  آجر نسوز به دلایل زیر انتخابی عالی برای دکوراسیون داخلی خانه‌های ویلایی است:

  • سادگی در طراحی
  • قابلیت اجرای طرح‌های غیر متقارن
  • مقاوم در برابر خراش
  • مقاوم در برابر ساییدگی
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • نسوز بودن
  • ماندگاری
  • گستردگی طیف رنگی
  • تنوع در ابعاد
  • ثبات رنگ
  • عایق حرارتی
  • مقاومت فشاری بالا
  • زیبایی منحصر به فرد
  • عدم لغزندگی
  • عدم وجود عناصر مضر در ترکیبات

موارد استفاده از آجر نسوز در دکوراسیون خانه‌های ویلایی

آجرهای نسوز، در دکوراسیون داخلی خانه‌های ویلایی، می‌توانند نقشی بسیار برجسته ایفا کنند. تمام موارد فوق به علاوه گرما بخشی آجر به فضا، در کنار تلفیق این عنصر با مبلمان و سایر عناصر، ترکیبی چشم‌نواز ایجاد خواهد کرد که باعث می‌شود محیط زیباتر و جذاب‌تر شود.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه