نکاتی که باید در طراحی خانه‌های ویلایی بدانید!

7 اسفند 1401
0 دیدگاه
خانه‌های ویلایی 998968749568795748586974759

اگر ‌بخواهید محیطی زیبا و آرامش بخش خلق کنید، که از طرفی درخور نام ویلا باشد و از سوی دیگر، رفاه و آسایش مورد انتظار خانه‌های ویلایی را به همراه داشته‌باشد، باید از اصولی خاص تبعیت کنید.

خانه‌های ویلایی شمال، مخاطبان عمده خود را دارند که برای موفق بودن یک ویلا در شمال، طراح باید دلسوزانه گام به گام طراحی را جلو برده و با آشنایی با ضوابط، بتواند یکی از بهترین خانه‌های ویلایی مطابق با سلیقه مخاطب و نیاز جامعه را طراحی کند و در دست ساخت قرار دهد.

نکاتی عمده در طراحی خانه‌های ویلایی و ویلا در شمال وجود دارد که بد نیست این موارد را با هم از نظر بگذرانیم. در ادامه با ما همراه باشید.

خانه‌های ویلایی 998968749568795748586974759

در طراحی خانه‌های ویلایی چه چیز مورد اهمیت است؟

طراحی ویلا در شمال، سابقه‌ای درخشان و آشنا دارد. اگر می‌خواهید یک طراحی مطمئن در خانه‌هایی ویلایی شمال داشته‌باشید باید تمامی موارد، از رنگ و بافت گرفته تا پلان، حجم و سایر عناصر طراحی، به صورت دقیق و تمیز انتخاب شده‌باشند. ویلاهای شمال، از طیفی وسیع در معماری و سبک‌های طراحی داخلی تبعیت می‌کنند. برای مثال در طراحی خانه‌های ویلایی شمال، شما از مینیمال تا کلاسیک، مدیترانه‌ای، ساحلی، روستیک و … را شاهد هستید و هر یک در نوع خود می‌تواند بسیار بی‌نظیر و دقیق طراحی شده‌باشد.

برای داشتن یکی از بهترین طراحی‌هایی خانه‌های ویلایی در شمال، که مشتریان زیادی را برای شما به همراه داشته‌باشد، قاعدتا باید از اصولی ویژه بهره ببرید و از تیمی مجرب استفاده کنید که نه تنها با اصول طراحی خانه‌های ویلایی آشنا باشند، بلکه با بازار ویلا در شمال و رقابت آن نیز آشنا بوده و بتوانند در راستای این مارکت داغ و پر سر و صدا، انتخاب‌هایی صحیح داشته‌باشند.

قبل از اینکه بخواهیم اصول طراحی خانه‌های ویلایی را از نظر بگذرانیم باید یادآوری کنیم که انتخاب سبک طراحی ویلا مرحله‌ای مهم است و شما باید در این زمینه کاملا تکلیف خود و طراح را مشخص کنید تا او بتواند طبق اصول همان سبک کار را پیش ببرد.

شناخت صحیح سبک‌ها به طراح کمک می‌کند تا خانه‌های ویلایی را مطابق با خواسته شما، در حال و هوایی منحصر به فرد، از مدرن تا کلاسیک، طراحی کند و شما در آن ویلا در شمال، حس مطلوب آرامش را داشته‌باشید.

انتخاب رنگ در خانه‌های ویلایی

انتخاب صحیح و مناسب رنگ در طراحی بخشی غیر قابل چشم‌پوشی است، چه با طراحی خانه‌های ویلایی مواجه باشیم چه با طراحی یک مرکز فرهنگی و یا تجاری، رنگ تا حد زیادی می‌تواند زبان یک طراحی را تغییر دهد؛ در حدی که گاه با انتخاب نامناسب رنگ، یک طراحی فاخر، به اثری مضحک تبدیل شده و یا به نصف خود تقلیل می‌یابد.

در طراحی داخلی خانه‌های ویلایی و یا حتی طراحی نما، انتخاب ترکیبی صحیح از رنگ‌ها، مهم بوده و شما باید ترکیبات رنگی مناسب هر سبک را به صورت صحیحی بشناسید تا بتوانید در یک ویلا در شمال با همان سبک به کار بگیرید.

برای مثال، در ترکیب‌های رنگی مدرن برای خانه‌های ویلایی، غالبا رنگ‌های پاستلی استفاده می‌شود ولی در نهایت این کارفرما و صاحب‌خانه است که بهتر است بگوید به چه رنگ‌هایی علاقه دارد و طراح با توجه به سلیقه او و راهنمایی و تجربه خود، بهترین رنگ را برای ویلا انتخاب کند.

انتخاب صحیح رنگ به حدی مهم است که اگر اصولی انجام نشود، ممکن است موجب رخوت و سستی اعضای خانه شده و زندگی در مکان مورد نظر را برای آن‌ها سخت کند!

انتخاب رنگ‌های مکمل و ایجاد یک فضای متعادل، بهترین راه حلی است که یک طراح می‌تواند به کار بگیرد تا بتواند غالب روحیات را راضی نگه دارد.

شناختن پالت‌های رنگی در اینجا به کمک شما می‌آید و می‌توانید ترکیبی صحیح و چشم‌نواز را برای خانه‌های ویلایی با استفاده از این پالت‌ها انتخاب کنید.

خانه‌های ویلایی 48748748748574857485741

نورپردازی خانه‌های ویلایی، اصلی اساسی!

نگاهی به بهترین ویلاهای شمال و خانه‌های ویلایی داشته‌باشید، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این خانه‌ها، نورپردازی آن‌هاست و این مهم‌ترین وجهی است که در اصول طراحی خانه‌های ویلایی به آن پرداخته می‌شود. طراحان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که چه نوع نوری در چه قسمتی باید به کار گرفته شود و چه وسیله نورپردازی برای کدام قسمت از خانه مناسب است و از طرفی، در هر سبکی باید چگونه نورپردازی کرد! بهترین و زیباترین نورپردازی‌ها، باعث می‌شود که خانه‌های ویلایی برای ساکنینشان جذاب جلوه کرده و محیطی شفاف و سبک برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

دیوارهای بیرونی با نورهای مخفی، نورپردازی محوطه با چراغ‌های دیواری، نورافکن‌هایی در سایزهای مختلف با شدت و ضعف در نورپردازی و نورپردازی مناسب بالکن و تراس، همگی با هم، خانه‌هایی ویلایی را زیباتر و کارآمدتر می‌کنند و زندگی در آن‌ها را لذت‌بخش‌تر!

توجه به بافت در طراحی خانه‌های ویلایی شمال

انتخاب یک بافت منحصر به فرد و توجه به آن در طراحی، یکی از اصول و البته یکی از ترفندهایی است که می‌تواند یک ویلا را چند پله بالاتر از سایر رقبای خود قرار دهد! برای مثال، این بافت می‌تواند تکرار یک الگوی خاص هندسی باشد، از منحنی گرفته تا زیگزاگ، مکعب، خطوط درهم شکسته و …

بافت می‌تواند در ترکیبات مربوط به متریال خود را نشان دهد! برای مثال، شما می‌توانید، کفپوش‌ها، لوازم تزئینی، دیوارکوب‌ها و … را از جنسی خاص با الگویی تکرار شونده انتخاب کنید و یا با رعایت تنوع هم به ترکیب صحیحی از متریال‌های مختلف برسید که در نهایت به منحصر به فرد شدن خانه‌های ویلایی شمال کمک می‌کند.

خانه‌های ویلایی 7874874864168574187487

انتخاب صحیح موقعیت پنجره‌ها

بازشوها و پنجره‌ها، ارتباطی مستقیم با نور طبیعی، تهویه مطلوب و منظره و چشم‌انداز مناسب دارند! به همین منظور جایگذاری صحیح این عناصر، و رعایت ابعاد مناسب آن‌ها، کمک زیادی به بهبود کیفیت طراحی خانه‌های ویلایی می‌کند.

اینکه بازشو مربوط به چه عملکردی از خانه ویلایی است و از سوی دیگر، در چه جبهه‌ای قرار می‌گیرد، تاثیر بسیاری بر طراحی آن دارد.

اغلب پنجره‌های ویلاهای شمال با گشودگی زیاد همراه هستند و غالبا با بازشوهایی سرتاسری مواجه هستیم که وظیفه تامین نور، ویو و تهویه مناسب را بر عهده دارند.

بهترین جهت‌ها برای تعبیه پنجره، شمال و جنوب است و بعد از آن شرق، بازشوهای غربی فقط در مواقعی مطلوب هستند که چاره‌ای جز ایجاد نورگیر در غرب نداشته‌باشیم!

عرصه بندی در خانه‌های ویلایی

و می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین قسمت‌ها در طراحی خانه‌های ویلایی! به ویژه برای ما ایرانیان و نوع نگاه ما به عرصه‌بندی خانه و فضاهای عمومی و خصوصی!

بی‌شک یک خانه ویلایی با رعایت اصول صحیح عرصه‌بندی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا یک خانه که در اتاق خواب مستقیم به نشیمن باز شده و بلافاصله پس از ورودی به نشیمن می‌رسیم و تا انتهایی‌ترین قسمت خانه هم از ورودی قابل مشاهده است!

اینجاست که ترفندهای تفکیک و عرصه‌بندی به کمک ما آمده و ما را در ارائه بهترین طرح برای خانه‌های ویلایی همراهی می‌کنند.  قبل از هرچیز ارائه یک دیاگرام مناسب برای طراحی از اهمیتی ویژه برخوردار است و پس از آن، شناختن صحیح فضاهای خصوصی، عمومی، نیمه عمومی و نیمه‌خصوصی. در اینجا، در ابتدا، زون‌بندی مناسب را انجام می‌دهیم و پس از آن، به جایگذاری درست فضاها در این زون‌ها اقدام می‌کنیم. این مرحله در زمان لکه‌گذاری طراحی خانه‌های ویلایی اتفاق می‌افتد.

در همینجاست که تصمیم می‌گیریم عرصه خصوصی در کدام قسمت باشد و زون عمومی در کدام جبهه. غالبا، جبهه جنوبی را به نشیمن اختصاص می‌دهیم و در سوی دیگر، جبهه شمالی را به اتاق‌های خواب؛ و فضاهایی که به نور طبیعی نیاز ندارند، مثل سرویس بهداشتی و انباری را به بخش‌هایی که نورگیری ندارند منتقل می‌کنیم.

یکی از اصول مهم و الزامات در طراحی خانه‌ های ویلایی، سعی در عدم ایجاد فضاهای پرت است.

خانه های ویلایی 796874854641857417

 

پارکینگ وانباری در خانه‌های ویلایی

یکی از مواردی که وجه مثبت خانه‌های ویلایی محسوب می‌شود و وجود آن در ترکیب کلی، نوعی ارزش برای ویلا محسوب می‌شود، وجود پارکینگ است.

با توجه به ضوابط و اگر کارفرما این مورد را بخواهد، می‌توان پارکینگ را در زیرزمین تعبیه کرد و از فضای آن به عنوان انباری نیز استفاده کرد و از سویی، به طراحی ویلای دوبلکس در شمال نیز اندیشید.

مساحتی که برای طراحی پارکینگ در نظر می‌گیرید نیز حائز اهمیت است و بسته به خواسته کارفرما می‌تواند متفاوت باشد.

از طرفی، خانه‌ های ویلایی بهتر است یک انباری با مساحت مناسب داشته‌باشند تا کارکردهای مثبت یک فضای ذخیره را برای ساکنین برآورده نماید. بهترین حالت همین است که انباری در زیرزمین باشد و بخشی از فضای داخلی به آن اختصاص نیابد، با اینحال، اگر این کار ممکن نبود، تعبیه انباری در فضاهای داخلی نیز بلا مانع است و می‌توان در نزدیکی اتاق خواب‌ها و یا آشپزخانه، یک انباری طراحی کرد.

این موارد، برخی از مختصرترین نکات در رابطه با اصول طراحی خانه‌های ویلایی بودند که در این نوشتار از سایت دکتر بخشی به آن‌ها اشاره کردیم. بی شک در هر طراحی و با توجه به شرایط ویژه هر سایت و خواسته‌های کارفرما، این نکات می‌تواند متغیر باشد و برخی از موارد هرگز صد در صدی نیستند و ممکن است دست‌خوش تغییراتی شوند.

با اینحال، رعایت نکات فوق، از آنجا که امتحان خود را پس داده و غالبا بیشتر مطلوب نظر ساکنین خانه‌های ویلایی بوده‌اند، خالی از لطف نیست و می‌تواند به بهتر شدن طراحی منجر شود و رضایت ساکنین را در پی داشته‌باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه