چگونه حیاط خانه باغ را دیزاین کنم؟

18 بهمن 1401
0 دیدگاه
حیاط خانه باغ 69874687487678967896

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

امروزه با صنعتی شدن جوامع و فشار زندگی شهری، افراد زیادی با داشتن یک خانه باغ یک تفریحگاه دائمی برای خود ساخته اند. حیاط خانه باغ نیاز به طراحی دارد. معمولا فضای سبز خانه باغ ها شبیه به یک پارک یا بوستان طراحی می شود. در حیاط خانه باغ می توان انواع گل های زیبا و گیاهان گوناگون را پرورش داد. کاشت گل جلوه خانه باغ و ساختمان شما را دو چندان می کند. در طراحی حیاط خانه باغ اقلیم و شرایط آب و هوایی حرف اول را می زند. چرا که در نظر گرفتن شراط اقلیمی برای انتخاب گیاهان و درختان مختلف بسیار حائز اهمیت است. حیاط خانه باغ را می توان با به کار گیری ایده های جدید و خلاقانه، با شیوه های مختلف طراحی نمود. در این مقاله سعی داریم مطالبی را در مورد طراحی حیاط خانه باغ، ارائه دهیم.

طراحی حیاط خانه باغ 25154564566

داشتن خانه باغی رویایی از خواسته های اکثر افراد در دنیای امروزی محسوب می شود . چرا که زندگی شهری شلوغی و روزمرگی زیادی را دارد و افراد به دنبال راهی برای استراحت و مشغول شدن در خلوت خود می باشند . خرید ویلا در مازندران و همچنین داشتن خانه باغ شیک و دنج محبوبیت بسیاری را داراست . برای دیزاین حیاط خانه باغ می توانید از تخت های چوبی برای ایجاد استراحتگاه یا حتی آلاچیق با دیزاین سنتی ، کلاسیک و یا مدرن استفاده نمایید .

داشتن آلاچیق این امکان را برای شما فراهم می کند تا به راحتی در هر زمانی که می خواهید از روزمرگی ها فاصله بگیرید و به قسمت های شیرین و دلچسب زندگی خود فکر کنید .

همچنین می توانید از میز و صندلی های چوبی برای ایجاد فضایی دنج استفاده نمایید . در این صورت شما و عزیزانتان می توانید برای دورهم جمع شدن و صحبت های دلنشین از این تیکه از خانه باغ خود استفاده نمایید . در واقع شما می توانید به راحتی به دیزاین حیاط خانه باغ خود جذابیت و زیبایی ببخشید . به عنوان مثال پرورش و کاشت گیاهان و گل های زینتی و خوشبو علاوه بر زیبایی و ایجاد ویویی دلچسب برای ایجاد ارامش و کاهش استرس و روحیه نیز مناسب است . نا گفته نماند شما می توانید با ساخت استخری کوچک برای خود فضایی زیبا بسازید . داشتن استخر در حیاط خانه باغ به شما این امکان را می دهید در اوقات فراغت خود و در فصل های گرم سال به شنا کردن ، آب بازی و استراحت و ریلکسیشن بپردازید .

چرا دیزاین باغ ویلا

همه میدانیم که داشتن حیاط زیبا در ویلا باعث زنده کردن روحیه ویلا میشود ، اما چنین کاری خیلی آسان نخواهد بود و اصول خاصی برای خود دارد . تمامی عناصر ، قوانین و اصول را باید کنار بگذارید تا حیاطی بسیار زیبا برای خود طراحی کنید .

اصول و عناصر دیزاین و طراحی حیاط ویلا

از جمله اصول و عناصری که باید رعایت شود عبارتند از :

  • مبل و فضای نشستن
  • در نظر گرفتن سایه بان
  • داشتن باغچه کوچک یا بزرگ
  • درختان ، گل و گیاهان در محوطه سازی
  • استخر یا حوض کوچک
  • آبنما
  • سنگ فرش محوطه
  • آتش دان و شومینه یا باربیکیو
  • نورپردازی
  • چمن مصنوعی

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

به کارگیری سنگ فرش در طراحی حیاط

با توجه به آنچه گفته شد، طراحی حیاط خانه باغ می تواند به شکل های مختلفی صورت گیرد. استفاده از سنگ فرش یکی از ایده های زیبا و جالب در طراحی حیاط خانه باغ می باشد. سنگ فرش های حیاط، می بایست با طراحی باغچه حیاط هماهنگ باشد. زیبایی حیاط و فضای سبز یکی از کارایی های سنگ فرش است. سنگ فرش از جنبه های دیگری نیز مورد اسنفاده قرار می گیرد. برای مثال سنگ فرش استحکام زمین را نسبت به برف و باران تعیین می کند. سنگ فرش باید سریعا آب را از خود عبور داده و مشکلی در عبور و مرور ایجاد نکند. رشد چمن ها در فواصل سنگ فرش ها، نمای فوق العاده ای را ایجاد می کند. می توانید هنگام طراحی حیاط خانه باغ، به سراغ سنگ فرش هایی بروید که بتوان چمن کاری را روی آن انجام داد. برای زیباسازی و ایجاد فضای دنج در محوطه داشتم مبل و فضایی برای نشستن ایده بسیار خوبی است . شما با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه جنس مبل را میتوانید انتخاب کنید . به عنوان مثل میتوانید مبل  یا صندلی از جنس چوب ، پلاستیک ، آهن ، فلز و … به کار ببرید .برای گذراندن وقت ، یا حتی خوردن وعده های غذایی الخصوص صبحانه ، عصرانه به این فضای دنج بروید و از هوای تازه لذت ببرید .

حیاط خانه باغ 58694684589468682

در نظر گرفتن سایه بان

برای اینکه در تمامی شرایط آب و هوایی بتوانید از فضای زیبای طبیعت خود لذت ببرید داشتن سایه بان پیشنهاد ماست . در هوای آفتابی ، بارانی و … با داشتن سایه بان شما نیازی به نگرانی نخواهید داشت .در هر زمان و هوایی که بخواهید میتوانید در گوشه بکر حیاط خود استراحت کنید و از زیبایی های حیاط ویلای خود استفاده کنید .

داشتن باغچه کوچک یا بزرگ

داشتن باغچه کوچک یا بزرگ از زیبایی های حیاط خانه های ایرانی می باشد . شما میتوانید در حیاط خانه خود باغچه کوچکی بسازید ، گیاهان و سبزی های مورد علاقه خود بکارید . داشتن چنین فضایی روحیه ویلای شما را زنده خواهد کرد .

درختان ، گل و گیاهان در محوطه سازی

مورد پسند ترین عنصر برای ساختن حیاطی زیبا و دلچسب کاشتن انواع درختان از جمله درختان میوه  و گیاهان تزئینی می باشد .با کاشتن درختان میوه شما هم سایه بان خواهید داشت و هم از میوه های فصلی آنها میتوانید استفاده کنید .گل های رنگی و زیبا در فضای حیاط زیباترین و طبیعی ترین دیزاین به حساب می آید . گل از زیبایی های هر ویلا و آپارتمانی می باشد .

استخر یا حوض کوچک

از اصیل ترین ویژگی های خانه های ویلایی داشتن حوض کوچک می باشد . داشتن حوض فضای نوستالژی بسیار زیبایی را بوجود می آورد . استخر با کاشی کاری های آبی فیروزه ای با چیدمان منظم هم میتواند به قشنگ شدن حیاط شما کمک کند. حتی اگز از جمله افرادی هستید که علاقه به شنا کردن دارند این برای شما بهترین ایده به حساب می آید .

آبنما

داشتن آبنمای مصنوعی سنگی بسیارموثر در زیباسازی فضای حیاط شما است . شنیدن صدای حرکت آب در جهت شیب آبنما بسیار دلنشین می باشد همچنین برای آرامش روحی و ذهنی لازم است .

سنگ فرش محوطه

سنگ فرش کردن محوطه ، به حیاط ویلای شما جلوه زیبا و مرتبی می بخشد . همچنین در فصول بارانی سال از گل شدن محوطه جلوگیری خواهد شد  .سنگ فرش کردن ، حیاط خانه را شیک و لوکس میکند .

آتش دان و شومینه یا باربیکیو

ساخت آتش دان یا شومینه در حیاط ویلا فضایی مشابه فضای کلبه های جنگلی می سازد . همچنین داشتن باربیکیو در حیاط ویلا نیز از جمله موارد زیبا کننده می باشد .برای گذراندن وقت با نزدیکان و خانواده خود می توانید از باربیکیو استفاده کنید و اوقات خوشی را  رقم بزنید .

نورپردازی

نور پردازی حیاط ویلا از اصلی ترین عناصر به حساب می آید . چراکه حیاط نورانی جلوه بخش خانه شما محسوب میشود . شما میتوانید با راه اندازی نورپردازی فوق العاده زیبا در حیاط ویلای خود ، از تماشای ویوی دلنشین حیاط لذت ببرید . جدا از روشنایی روز در شب میتوان زیباترین منظره را بوجود آورد . به عنوان مثال میتوانید روی صندلی های قرار داده شده در حیاط بنشینید و از صدای حرکت آب در آبنما در شب نهایت استفاده را ببرید .

چمن مصنوعی

میتوانید برای سرسبز کردن محوطه ویلای خود از چمن مصنوعی استفا ده کنید . داشتن چمن مصنوعی حیاط ویلای شما به باغ تبدیل خواهد کرد .چمن مصنوعی طی چندین ساله اخیر از جمله موارد مورد پسند در خانه های ویلایی  یا حتی زمین های بازی می باشد ، از گزینه های مناسب برای تزئین حیاط شما به حساب می آید .

طراحی حیاط خانه باغ 4514587878787856454

حوض و آبنما در حیاط خانه باغ

در طراحی حیاط خانه باغ های ایرانی، عنصر آب جایگاه ویژه ای دارد. آب موجب تعدیل هوا در فصول گرم سال و همچنین برقرار کننده آرامش در فضا می باشد. به همین منظور حوض به شکل های چهارگوش یا دایره ای در حیاط خانه باغ طراحی می شد. این حوض ها معمولا عمق کمی داشتند. اغلب فواره ای سفالی نیز در میان آن ها تعبیه می شد. حوض به نوعی قلب تپنده حیاط خانه محسوب می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن معماری مدرن، آبنما جایگزین حوض شده است. آبنماها در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شوند. برای محوطه های کوچک معمولا آبنمای دیواری نصب می شود. در طراحی حیاط خانه باغ بزرگ آبنماهای صخره ای بهترین گزینه هستند. آبنماهای ترکیبی و آبشاری نیز از انواع دیگر آبنما هستند که آرامش و زیبایی خاصی به فضای حیاط شما می بخشند.

انتخاب مبلمان در طراحی حیاط خانه باغ

انتخاب مبلمان در طراحی حیاط خانه باغ کاملا بسته به سلیقه شخصی شما است. چنانچه بخواهید فضای حیاط خانه شما رنگ بوی قدیم و به اصطلاح سنتی داشته باشد، تخت های چوبی بهترین گزینه است. این تخت ها را می توانید با قالیچه ها و گلیم های قدیمی نیز فرش کنید. به کارگیری پشتی ها روی تخت چوبی از دیگر طرح های سنتی ایرانی است. به جای استفاده از تخت می توانید از مبلمان حصیری و چوبی نیز در طراحی حیاط خانه باغ بهره بگیرید. طراحی سبک مدرن، نیازمند انتخاب مبلمان ساده با رنگ های روشن است. مبلمان کلاسیک زیبا و راحت هستند. این نوع مبلمان در کنار باغچه ای مملو از گل زیبایی دوچندان خواهند داشت. در طراحی مدرن فضای حیاط را نباید زیاد شلوغ کرد. برای حیاط بزرگ، میز و صندلی حصیری، با توجه به انعطاف بالا بهترین گزینه هستند.

طراحی استخر در حیاط خانه باغ

شنا یکی از تفریحات سالم برای تمامی گروه های سنی است. طراحی استخر در حیاط خانه باغ، زیبایی و آرامش خارق العاده ای به آن می بخشد. با داشتن یک استخر شخصی در حیاط منزل، دیگر مجبور به طی مسافت طولانی و تحمل شلوغی برای استفاده از استخرهای بیرون نیستید. استخرها در انواع گوناگونی ساخته می شوند. یکی از پرطرفدارترین گونه های استخر، استخر مستطیلی است. در صورتیکه حیاط خانه باغ شما فضای بزرگ و ابعاد مناسب داشته باشد، استخر مستطیلی بهترین گزینه است. علاوه بر فرم و ابعاد استخر، محل قرارگیری آن نیز بسیار حائز اهمیت است. طراحی یک آلاچیق در کنار استخر، برای زمان هایی که از استخر استفاده نمی کنید ایده خوبی است. در اینصورت می توانید داخل آلاچیق نشسته و از آرامش موجود در آب بهره مند شوید. همچنین می توانید در کنار استخر دیواری شیشه ای تعبیه کنید تا از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری کند.

آلاچیق در حیاط خانه باغ

طراحی یک آلاچیق چوبی در حیاط خانه باغ، فضایی جذاب و شاعرانه را به محیط القا می کند. آلاچیق های چوبی معمولا چهارفصل هستند. برای داشتن یک آلاچیق چهارفصل، آلاچیق چوبی شیشه ای را انتخاب کنید. این نوع آلاچیق شما را از سرما و گرمای هوا و همچنین آلودگی آن، محفوظ می دارد. آلاچیق های ساده، بدون نرده هستند. این نوع آلاچیق معمولا برای حیاط های کوچک انتخاب می شود. برای داشتن نمایی ایده آل و جذاب در حیاط ویلا، می توان از طرح های پیچیده تر با کیفیت بالا بهره گرفت. ترکیب آلاچیق با گل و گیاهان زیبا و رنگارنگ، جلوه خاصی به حیاط خانه باغ شما می دهد. آلاچیق چوبی به راحتی با طبیعت ادغام می شود. بنابراین شما برای داشتن فضایی خصوصی تر، می توانید آلاچیق در میان انبوهی از شاخ و برگ درختان طراحی کنید.

طراحی باغچه حیاط خانه باغ

برای ایجاد فضایی رویایی و زیبا در محوطه حیاط خانه باغ، طراحی یک باغچه زیبا با گل های رنگارنگ و درختان گوناگون را فراموش نکنید. به کارگیری ایده های خلاقانه و خاص در فضای سبز، می تواند محوطه سازی حیاط خانه باغ را از این رو به آن رو کند. می توانید برای طراحی فضای سبز ایده آل و متفاوت در محوطه حیاط از گلدان های رنگارنگ استفاده کنید. با آرایش و مرزبندی بین درختان و گل های باغچه به فضای سبز حیاط نظم و ترتیب خاصی را ببخشید. هنگام کاشت درخت در وسط حیاط خانه باغ، وسواس به خرج دهید. درختان میوه که آفت کمی دارند، گزینه مناسبی است. همچنین کاشت درختان گلدار جلوه خاص و زیبایی به حیاط خانه شما می دهد. سنگدانه های سفید در کنار چمن سبز رنگ، ترکیب جذابی در طراحی باغچه است. برای ایجاد حریم شخصی،درختان سرو بلند در کناره دیوار مناسب است.

خانه باغ 569684964896859

فضای بازی کودک در حیاط خانه باغ

اختصاص قسمتی از حیاط خانه باغ، به فضایی خاص برای بازی کودکان ایده جذابی است. فرزندان شما می توانند در این فضای زیبا همراه دوستان شان به استراحت و تفریح بپردازند. ایده های مختلفی برای این کار وجود دارد. طراحی حیاط خانه باغ، با اضافه کردن چند صندلی و فضایی برای دیدن فیلم مکان جذابی برای فرزند شما خواهد بود. جدا سازی فضای کودکان از فضای بزرگترها، حس خوبی به آن ها می دهد. بازی با وسیله هایی چون استخر بادی، تاب، سرسره، چادر، قلعه و… برای کوکان هیجان آور و جالب است. بچه ها عاشق این هستند که یک فضای خصوصی برای خود داشته باشند. بنابراین طراحی یک خانه چوبی کوچک در گوشه ای از حیاط خانه باغ، برای کودکان ذوق برانگیز است. ساختن یک خانه چوبی جمع و جور در گوشه ای از حیاط خانه، بهترین هدیه برای فرزندتان می باشد.

نور پردازی حیاط خانه باغ

نورعنصری مهم در طراحی فضای داخلی و بیرونی خانه می باشد. بنابراین نور پردازی در طراحی حیاط خانه باغ، اهمیت بسیاری دارد. نور پردازی حال و هوای تازه ای به محیط حیاط خانه می‌ دهد. می توانید دیوارهای حیاط خانه باغ را، با بازی نور زیبا و جذاب کنید. می توان در نمای حیاط، با ترکیب چیدمان چراغ های نورپردازی نمایی جذاب به دیوارها بخشید. برای ایجاد محیطی جذاب و مدرن، استفاده از چراغ هایی که نور را به سمت پایین، یا درهر دو جهت تابانده توصیه می شود. اصولا روشنایی حیاط باغ، با توجه به پوشش گیاهی موجود مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که درختان نقاط مورد علاقه حیاط شما هستند، تاباندن نور به آنها فضایی زیبا ایجاد می کند. نور پردازی با نور مخفی مناسب ترین گزینه برای تزئین ظاهر خانه شماست. نور پردازی مخفی در پای گیاهان و دیوارها یک انتخاب عالی است.

کلام آخر

به طور کلی محوطه سازی را می توان یکی از مهم ترین و اصولی ترین بخش های یک ساخت و ساز استاندارد دانست. چرا که اهمیت آن در حالت کلی از سلیقه و ذائقه شخصی و همچنین جنبه های زیبایی شناسی شخصی فراتر می رود. با توجه به آنچه گفته شد، طراحی حیاط خانه باغ را می توان به شیوه های مختلفی انجام داد. در طراحی حیاط خانه باغ، گل ها و گیاهان و فضای سبز نقش اساسی و ویژه ای دارند. فضای رفت و آمد و سنگ فرش های حیاط، نیز دارای اهمیت خاصی هستند. استفاده المان‌ هایی نظیر آبنما یا استخر، آلاچیق‌های چوبی، پرچین‌هایی که با گیاهان مختلف و رنگین زینت داده شده‌اند، سایه بان‌‌ها و آفتابگیرها و ساخت باغچه‌های پر گل و… از مهم ترین بخش های کار طراحی و محوطه سازی تلقی می‌ شود. البته محوطه سازی به نسبت ذوق و تخصص افراد متغیر می باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه