هر آنچه که باید از  مزایا ، معایب و تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک بدانید

25 بهمن 1400
0 دیدگاه
رنگ پلاستیک 7864817861841

رنگ روغنی و پلاستیک ، از جمله رنگ هایی هستند که در رنگ آمیزی ساختمان هایی همچون ویلاها ، هتل ها ، رستوران ها ، برج های ساحلی ، آپارتمان ها و … استفاده می شوند . اما سوال این است که شما برای رنگ آمیزی ویلای شمالی خود و یا آپارتمان خود از چه رنگی استفاده می نمایید ؟ روغنی یا پلاستیک ؟ آیا میدانید که این دو رنگ چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟ آیا در جریان مزایا و معایب استفاده از رنگ روغنی و پلاستیک هستید ؟! برای کسب اطلاعات بالاتر تا انتها با سایت بخشی آفیشیال همراه باشید .

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در چیست ؟

رنگ های از عناصری بسیار مهم در زیباسازی دکوراسیون داخلی هر اماکنی محسو می شوند که مزایای و معایبی را به دنبال دارند ، همچین رنگ ها دسته بندی های متفاوتی دارند که در ادامه آن ها را بررسی و تفکیک می نماییم ؛

حال سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود ، این است که رنگ روغنی چیست ؟ در گذشته از آمیختن رنگدانه های طبیعی و معدنی با روغن هایی همچون روغن های گیاهی نظیر بزرک ، سویا ، پنبه و … درست می کردند ، امروزه رنگ های روغنی پایه ای شیمیایی داشته و از روغن های طبیعی ساخته نمی شوند . رنگ های روغنی یا رنگ های اکلیدی از ترکیب الکل و اسید به وجود می آیند ، این رنگ ها از خانواده اسید های چرب می باشند و بوی نامطبوعی نیز دارند .

رنگ پلاستیک 7864817861841

انواع رنگ های روغنی که بهتر است بشناسید

هما نطور که در ابتدا گفته شود رنگ ها زمینه های متفاوتی دارند که رنگ روغنی و پلاستیک از شناخته شده ترین آن ها می باشند ، رنگ های روغنی به سه دسته براق ، مات و نیمه مات تقسیم می شوند که هر کدام دارای کاربرد ها و ویژگی های متفاوتی دارند ؛

رنگ روغنی براق : رنگ روغنی براق شفافیت بالایی داشته و در عین حال کیفیت ، قدرت چسبندگی ، دوام و ماندگاری بالاتری را نیز نسبت به انواع مات و نیمه مات دارد ، همچنین جالب است بدانید که قابلیت شستشوی بالایی دارند ، بنابراین بی شک این دسته از رنگ ها قیمت بالاتری را خواهند داشت .  رنگ روغنی به دلیل براقیت بالایی که دارد انعکاس نور بالایی دارد ، از همین رو می تواند ناهمواری های موجود بر سطح دیوار را به وضوح نشان دهد . همان طور که تا بحال دیده اید اکثر کارهایی که در معرض نور خورشید هستند با استفاده از رنگ های روغنی ، رنگ آمیزی شده اند .

رنگ روغنی مات : رنگ روغنی مات محبوبیت بالایی دارد ، در بین رنگ های روغنی این نوع رنگ دارای کاربرد بیشتر و قیمت پایین تری می باشد ، از همین رو این دسته از رنگ ها از محبوبیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند . برای ویلاهای مازندران که بسیار شیک و دیدنی هستند ، همچنین رطوبت نسبتا بالایی نیز دارند می توانید از رنگ های روغنی مات استفاده نمایید تا خیره کننده را برای ویلای خود به ارمغان بیاورید . این دسته از رنگ ها به راحتی می توانند ناهمواری های سطحی را کاهش دهند و برای رنگ آمیزی سقف ها و دیگر بخش های مختلف ساختمان به کار می روند . همچنین لازم به ذکر است رنگ روغنی مات  قابلیت شستشوی پایین تری دارد و همین طور قدرت پوشش کمتر و بوی نامطبوع بیشتری دارند .

رنگ روغنی نیمه مات : رنگ روغنی نیمه مات از ترکیب رنگ مات  براق تشکیل می شود و برای نقاشی دیوار های ساختمان های استفاده می شود تا هم معایب و ناهمواری های سطح دیوار را بپوشاند و هم دیوار شفاف و براق را زیباتر جلوه می دهد و همگان را مجذوب خود می کند . این دسته از روغن ها نسبت به دیگر دسته رنگ ها قیمت پایین تری داشته و اما قابلیت شستشوی پایین تری را نیز دارد  .

رنگ پلاستیک 8746848478741741

تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک

رنگ روغنی دارای مزایایی از جمله  موارد زیر می باشد :

  • قابلیت شستشو
  • کیفیت بالا
  • طیف رنگی متنوع
  • قیمت مناسب
  • درخشندگی مناسب
  • چسبدگی بالا
  • مقاوم در برابر نور خورشید
  • قدرت پوشانندگی بالا
  • اجرای آسان با استفاده از غلطک ، پیستوله و قلمو

رنگ پلاستیک نیز دارای مزایایی از جمله موارد زیر می باشد ؛

  • این رنگ ها بر پایه آب است و به حلال های نفتی نیازی ندارند در نتیجه آسیبی به محیط وارد نمی کنند .
  • خشک شوندگی بالا و قابلیت اجرای سریع تر
  • تنوع رنگی بالا
  • قیمت مناسب
  • به دلیل اینکه بر پایه آب است ، بوی نامطبوعی نداشته و به راحتی با آب حل می شود
  • توانایی پوشانندگی ناهمواری ها و نقوص دیوار ها

از دیگر تفاوت های رنگ روغنی و رنگ پلاستیک می توان به این مورد اشاره نمود که ؛ رنگ روغنی به دلیل ترکیب شدن با حلال های شیمیایی و نفتی دارای بو نامطبوعی است و مواد سمی بیشتری از خود منتشر می کند ، اما رنگ پلاستیک بر پایه آب است و با آب رقیق می شود ، در نتیجه بدون بود بوده و محیط زیست را آلوده نمی کند .

رنگ پلاستیک 74687416787416874186

رنگ پلاستیک چیست ؟

رنگ پلاستیک رنگی است بر پایه آب که کمی قبل تر نیز اشاره نموده ایم که به راحتی با آب ترکیب می شود . ماده اصلی تشکیل دهنده رنگ پلاستیک لاتکس بوده ، لاتکس به ذرات بسیار ریز پلیمر گفته می شود که در طبیعت در شیره بسیاری از گیاهان نظیر کائوچو یافت می شود .

انواع رنگ های پلاستیک

رنگ های پلاستیک در دو نوع تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک می باشد ؛

رنگ تمام پلاستیک : رنگ تمام پلاستیک مقاومت بسیار بالایی داشته و در برابر آب نیز بسیار مقاوم است و در بازار کمتر یافت می شود .

رنگ نیمه پلاستیک :  رنگ نیمه پلاستیک نسبت به رنگ های تمام پلاستیک مقاومت نسبتا کمتری داشته و در برابر آب نیز مقاومت پایین تری دارد ، اما کاربرد بیشتر و قیمت مناسب تری را نسبت به رنگ تمام پلاستیک دارد .

رنگ پلاستیک 45847418741874178

معایب رنگ پلاستیکی را بدانید

  • درخشش چندانی ندارد و سطوح را برق نمی سازد
  • نسبت به رنگ های روغنی ماندگاری و دوام پایین تری دارد
  • در اثر تابش مستقیم نور خورشید ، به مرور زمان دچار تغییر رنگ می شود
  • آلودگی بیشتری را جذب می نماید
  • و ….
‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه