خانه باغ ها چه ویژگی هایی دارند؟

22 دی 1400
0 دیدگاه
ویژگی خانه باغ 78487487468485471

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

باغ یکی از سمبل های خانه های قدیمی است. با گسترش آپارتمان نشینی متاسفانه دیگر شاهد این نیستیم که خانه باغ ها چه ویژگی هایی دارند؟ امروزه طبیعت های ساختگی جای باغ و باغچه را گرفته اند. داشتن یک باغ شخصی انرژی و آرامش را به شما القا می کند. یک خانه باغ زیبا علاوه بر داشتن حس امنیت و آرامش، ارزش ملک شما را نیز بالا می برد. داشتن باغ بهانه خوبی است تا به تخیل خود اجازه خودنمایی بدهید و برنامه‌ های مختلفی را در آن تجربه کنید. در گذشته خانه باغ صرفا یک بنای سیمانی بدون هیچ طراحی خاصی شناخته می‌ شد. امروزه طرح های کلاسیک و جذاب بسیاری برای طراحی یک خانه باغ چشم نواز وجود دارد. به همین منظور ما سعی داریم ویژگی خانه باغ ها و طراحی هایی که می توان در آن اجرایی کرد را بررسی کنیم.

 

ویژگی خانه باغ 2156465241

 

  متراژ و بزرگی حیاط

یکی از ویژگی هایی که خانه باغ ها دارند متراژ و بزرگی حیاط می باشد ، هرچه حیاط بزرگتر باشد امکانات بیشتری را در خود جای میدهد .شما میتوانید در حیاط بزرگ استخر یا حوضچه ، انواع درختان  و … را قرار دهید.

نکاتی برای محیط خانه باغ

  • کاشتن درخت : از جمله کارهایی است که اغلب افراد برای زیباسازی فضای خانه باغ خود انجام می دهند . کاشت درختان میوه زیبایی خانه باغ را افزایش میدهد ، همچنین شما میتوانید از هوای پاکیزه و اکسیژن تازه موجود در فضا لذت ببرید .برای پرورش درختان باید با کارشناسان مشورت کنید متناسب با شرایط  آب و هوایی گیاهان خود را انتخاب کنید .
  • باغچه : داشتن باغچه و پرورش گیاهان زینتی ، گل ها وحتی سبزی های خوراکی در آن به محیط خانه باغ زیبایی می بخشد .در شمال برای زیبا تر کردن باغچه از گل هایی همچون گل محمدی ، شبو ،بنفشه ، شمعدانی ، رز و… استفاده میکنند .
  • ساخت آبنما : استفاده کردن از آبشار یا برکه مصنوعی علاوه بر چندین برابر کردن زیبایی حیاط باغ به شما آرامش می دهد . حرکت آب در جهت شیب و صدای شرشر آب روحتان را آرام میکند .
  • ساخت حوضچه : حوض از اصیل ترین بخش های خانه های ایرانی است ، داشتن حوض فضای معمولی حیاط باغ را به فضای نوستالژی تبدیل میکند.برای رنگ حوضچه ها معمولا از رنگ آبی فیروزه ای استفاده میشود که بارنگ سبز طبیعت بسیار دلنشین میشوند .

 

ویژگی خانه باغ 6486869868787

 

آلاچیق رویایی در خانه باغ شیک

طراحی یک آلاچیق در کنار استخر، برای زمان هایی که از استخر استفاده نمی کنید ایده خوبی است. در اینصورت می توانید داخل آلاچیق نشسته و از آرامش موجود در آب بهره مند شوید. همچنین می توانید در کنار استخر دیواری شیشه ای تعبیه کنید تا از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری کند.

طراحی یک آلاچیق چوبی در حیاط خانه باغ، فضایی جذاب و شاعرانه را به محیط القا می کند. آلاچیق های چوبی معمولا چهارفصل هستند. برای داشتن یک آلاچیق چهارفصل، آلاچیق چوبی شیشه ای را انتخاب کنید. این نوع آلاچیق شما را از سرما و گرمای هوا و همچنین آلودگی آن، محفوظ می دارد. آلاچیق های ساده، بدون نرده هستند. این نوع آلاچیق معمولا برای حیاط های کوچک انتخاب می شود. برای داشتن نمایی ایده آل و جذاب در حیاط ویلا، می توان از طرح های پیچیده تر با کیفیت بالا بهره گرفت. ترکیب آلاچیق با گل و گیاهان زیبا و رنگارنگ، جلوه خاصی به حیاط خانه باغ شما می دهد. آلاچیق چوبی به راحتی با طبیعت ادغام می شود. بنابراین شما برای داشتن فضایی خصوصی تر، می توانید آلاچیق در میان انبوهی از شاخ و برگ درختان طراحی کنید.

وجود استخر از ویژگی های خانه باغ ها

شنا یکی از تفریحات سالم برای تمامی گروه های سنی است. طراحی استخر در حیاط خانه باغ، زیبایی و آرامش خارق العاده ای به آن می بخشد. با داشتن یک استخر شخصی در حیاط منزل، دیگر مجبور به طی مسافت طولانی و تحمل شلوغی برای استفاده از استخرهای بیرون نیستید.

استخرها در انواع گوناگونی ساخته می شوند. یکی از پرطرفدارترین گونه های استخر، استخر مستطیلی است. در صورتیکه حیاط خانه باغ شما فضای بزرگ و ابعاد مناسب داشته باشد، استخر مستطیلی بهترین گزینه است. علاوه بر فرم و ابعاد استخر، محل قرارگیری آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

باربیکیو

داشتن باربیکیو در حیاط خانه باغ آن را کامل تر میکند . چرا که میتوان در فضای خارجی خانه باغ با خانواده خلوت کرد و از زیبایی باغ لذت برد . شما با نصب باربیکیو دیگر نیازی به جنگل رفتن ندارید و در هرزمان که بخواهید میتوانید از آن استفاده کنید .

ویژگی خانه باغ 14552039998752

شومینه در فضای داخلی

داشتن شومینه از دیگر ویژگی های خانه باغ ها می باشد . احتمالا تاکنون دیده اید که در خانه های ویلایی در شمال یا در کوهستان ها دارای شومینه هستند و فضای داخلی تبدیل به جای دنجی میشود .در فصل سرد سال برای گرم کردن فضای داخلی خانه میتوان از شومینه استفاده کرد ، گرمای لذت بخشی که از شومینه میرسد آن هم در خانه باغ ها هرگز قابل قیاس با گرمای بخاری نیست .

استفاده از چوب برای دکوراسیون خارجی و داخلی

اصولا خانه باغ ها را با نمای چوب میسازند تا زیبایی باغ را دوچندان کنند . چوب در شمال که مرطوب و پر باران است ،به دلیل متریال باکیفیتی که دارد زیاد در ویلاها و خانه ها به کار می رود .سبک کلاسیک و چوبی برای دکوراسیون داخلی خانه باغ بسیار ماسب و شیک می باشد .

سبک کلاسیک از جمله سبک های پرهزینه می باشد ، پیشنهاد خاص برای خانه باغ استفاده از سبک چوب است .

 

ویژگی خانه باغ 67868678967788777

 

 

وجود حیاط در خانه باغ های قدیمی

حیاط خانه‌های قدیمی بعنوان ماندگارترین اشکال معماری از مهم ترین ویژگی خانه باغ ها به شمار می آید. با توسعه معماری ایرانی حیاط تبدیل به عنصری جدایی ناپذیر از بنا و اعتقادات معنوی مردم شد. حیاط نیازهای ما به یک فضای باز و آزاد برای زندگی را برآورده می‌ کند. در گذشته حیاط معمولا محفلی برای برگزاری مهمانی‌ها، دورهمی های خانوادگی، عروسی و به طور کلی سرگرمی بوده است. با این حال از جبر جغرافیایی نباید به سلدگی عبور کرد. سرزمین‌های خاورمیانه اغلب خشک با آب و هوای گرم هستند. با این حال وجود حیاطی که سرشار از سرسبزی و جریان آب روان بود، از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. باعث حفظ خنکی فضای باز خانه به مرکزیت حیاط به عنوان قلب خانه انجام میشد. خیابان ‌ها و معابر خارجی باریک نیز در ایجاد یک فضای بیرونی خنک و سایه ‌دار نقش داشتند.

خانه باغ سنتی

در طراحی خانه باغ سنتی، بهتر است از مصالحی مانند آجر، سنگ و چوب بهره ببرید. اینگونه مصالح که در اصطلاح  بومی نام دارند. این نوع مصالح به دلیل رنگ ‌های گرم و تداعی معماری سنتی در قدم یک برگ برنده برای شما به حساب می‌آید. چنانچه امکان ایجاد سازه ای آجری را ندارید، می توانید با بهره گیری از رنگ ها دیوار هایتان را به مقصد نهایی سنت نزدیک کنید. رنگ‌های آجری، عنابی و رنگ‌هایی که ردی از قرمزی دارند بهترین انتخاب ممکن برای انجام این کار است. حوض بخش مهمی از هویت معماری سنتی ایرانی است. یک ویژگی خانه باغ ها در معماری سنتی ایران وجود حوضی فیروزه ای رنگ با آبنمایی کوچک است. استفاده از کاشی های مربعی کوچک برای پوشاندن حوض، ویژگی منحصر به فردی به حوض شما خواهد داد. حوض را به تناسب اندازه‌ی باغ می توانید به شکل‌های هندسی متفاوتی بسازید.

خانه باغ با طعم اصالت ایرانی

از دیگر ویژگی خانه باغ ها در قدیم، بهره گیری از تخت های چوبی است. این تخت ها اغلب محلی برای دورهمی ‌ها و گپ و گفت ‌های عصرگاهی بوده است. در صورت علاقه مندی به طرح های سنتی و قدیمی ایرانی می توانید این تخت ها را در انواع مختلفی از نظر قیمت، اندازه و کاربرد می‌توان خریداری کنید. ستفاده از گلیم های سنتی برای فرش کردن تخت را فراموش نکنید. پشتی هایی با پارچه های قدیمی رنگ لعاب سنتی و جذاب تری به فضای خانه باغ شما می دهد. بهره گیری گلدان‌ها و کوزه‌های سفالی می‌تواند بخشی از زیبایی باغ شما است. کوزه ‌های لعابی با رنگ ‌های معمول آبی و سبز منظره چشم نوازی در فضای باغ شما ایجاد می کند. استفاده از حصار چوبی علاوه بر حفاظت از گل و گیاهان، فضایی منحصر به فرد و دلپزیر خلق می کند.

 

 

پنجره های ارسی ویژگی خانه باغ های ایرانی

پنجره های ارسی در دکوراسیون داخلی، بازی رنگ و نور را به نمایش می گذارد. این شیشه های رنگی در گذشته به صورت دستی و با خمیر شیشه ساخته می شدند. شیشه های رنگی در آن سوی درب و پنجره ها در حیاط خانه هم دیده میشد. ولی از جذابیت منحصر به فرد آن در دکوراسیون منزل نباید غافل شد. ارسی ها در طول روز زیبایی را به فضای خانه القا می کنند. تاثیر گره چینی را شب هنگام با روشن شدن چراغ ها بیشتر احساس می کنید. وجود یک ارتباطی اطراف نورگیر مرکزی که به عنوان قلب ساختمان، نور و رنگ را در زندگی روزمره ساکنان جاری می کند. این نورگیر مرکزی که در طبقه دوم به نوعی نقش حیاط این خانه آپارتمانی را دارد. نورگیری که طراحی آن بر پایه گره چینی و ارسی های ایرانی شکل می گرفته است.

فواید وجود حیاط خانه باغ های سنتی

حیاط ارتباط مستقیمی با روحیه آزاد انسان دارد. از طرفی عاملی برای تهویه طبیعی منزل به شمار می آید. یک حیاط سرسبز با حوضی پر آب، در روزهای گرم تابستان می‌تواند دمای خانه را به میزان قابل توجهی پایین بیاورد. مزایای وجود حیاط در خانه‌ باغ های سنتی به شرح زیر است:

 

  • لذت از طبیعت: حیاط سنتی طراوت و شادابی را به فضای خانه شما القا می کند. با داشتن یک حیاط می توانید از زیبایی های چهار فصل طبیعت، لذت ببرید.
  • روشنایی: حیاط داخلی به طور مرکزی در زیر آسمان آزاد قرار دارد.بهره از این مقدار بهینه از نور خورشید به آرامش روحی منجر می‌شود.
  • تهویه مطبوع: حیاط خانه به تامین هوای تازه و بهبود اکسیژن کمک می کند.
  • دسترسی به فضاها: حیاط واقع در مرکز امکان دسترسی به اتاق‌های متعدد در خانه را نیز فراهم و رفت ‌وآمد را آسانتر می کند.

ویژگی خانه باغ 6563213کاشت درخت میوه در خانه باغ

از ویژگی خانه باغ ها می توان به وجود درختان میوه در فضای منزل اشاره کرد. درخت زیتون تلخ که جزء درختانی می باشد که سایبان خوبی دارد. بنابراین زیتون تلخ ایده خوبی برای کاشت درخت در حیاط خانه است. خرمالو یکی از بهترین گزینه ها برای کاشت در حیاط است. آب و هوای مناسب برای پرورش درخت خرمالو، نیمه گرمسیری است. خرمالو جزء میوه های نیمه گرمسیری محسوب می شود. ولی ممکن است در نواحی سرد معتدل نیز این گیاه را دیده باشید. انگور نیز یکی دیگر از گزینه‌ های بسیار عالی که برای کاشتن در حیاط خانه است. درخت انگور آبیاری زیاد نمی خواهد. تنها با کمی مراقبت می ‌تواند زینت بخش حیاط خانه‌ شما باشد. گیلاس از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه های همه ماست. کاشت یک درخت گیلاس پیشنهادی بسیار خوب در خانه باغ خود به شمار می آید.

خانه باغ مدرن

امروزه در طراحی خانه باغ مدرن حوض جای خود را به استخر داده است. دیگر اثری از تخت های چوبی قدیمی نیست. مبلمان تازه و کلاسیک به جای سنتی استفاده می شود. امروزه در طراحی خانه باغ مدرن، گلدان ها و گلکاری های رنگارنگ و خلاقانه با آرایش و مرزبندی های منظم، بسیار پرکاربرد هستند. کاشت گل های رنگارنگ فضای باغ شما را هنری و رویایی می کند. کاشت گیاهان و درختان سرسبز هوای مطبوع و تازه ای به خانه باغ شما هدیه می کند. در طراحی محوطه سازی باغ موزاییک چمنی و موزاییک های سنگی از انواع مصالحی هستند که می توانید به کار گیرید. نوع موزاییک ها معمولا  مکان های مشخصی نصب می شوند. برای ایجاد مرزبندی در فضای باغ نیز می توانید از این نوع موزاییک استفاده کنید. استفاده از عناصر تزئینی مثل انواع گلدان ها در ابعاد کوچک و بزرگ را فراموش نکنید.

طراحی حیاط خانه باغ های مدرن

طراحی حیاط خانه باغ مدرن در کنار کاشت گل و گیاهان، نیاز به اضافه کردن المان های دیگری نیز دارد. المان هایی که چنین فضایی را به شکلی متفاوت جلوه ساز نمایند. ممکن است شما در بخشی از فضای حیاط خود گل های فانتزی کاشته و در بخشی دیگر درخت های میوه به کار بگیرید. وجود فاکتورهای مهم دیگری چون آلاچیق، آبنما، استخر و … هم از ویژگی های حیاط خانه های مدرن است. برای کاشت انواع گل و گیاه می توانید از یک طراح فضای سبز مشورت بگیرید. ایده های جذاب چیدمان گل و گیاهان در ترکیب کنار یکدیگر را به طوری مورد استفاده قرار دهید که در نهایت جلوه حیاط خاص و منحصر به فرد به نظر بیاید. توصیه می شود از  گیاهان تزیینی دنیای مدرن و گل هایی که ریشه در مد جدید باغداری و فضای سبز دارند بهره بگیرید.

کلام آخر

در بالا با چند مورد از ویژگی خانه باغ ها آشنا شدید. خواندید که خانه باغ ها علاوه بر داشتن فضای بزرگ و دلباز بودن، ویژگی های خوب بسیاری دارند. در حیاط این خانه ها به راحتی می توانید کار های خود را انجام دهید. شما می توانید با توجه به فضای موجود طراحی های مختلف و متنوعی را در فضای خانه باغ خود پیاده کنید. طرح های سنتی و مدرنی که اشاره شد هرکدام بسته به سلایق شخصی می تواند گزینه مورد انتخاب شما باشد. دوری از آلودگی های شهر و تنفش هوایی پاکیزه از دیگر برتری های خانه باغ ها به سایر خانه هاست. به طور کلی خانه باغ ها امتیازات مثبت فراوانی دارند. با خرید یک خانه باغ می توانید به راحتی به برگزاری جشن ها و مهمانی های خصوصی خود بپردازید. زندگی در یک فضای کاملا خصوصی و با صفا آرزوی افراد بسیاری است.

 

آخرین ویرایش در تاریخ1400/10/22

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه