آیا نمای چوب ترمووود برای ویلاهای دریاکنار مناسب است؟

20 دی 1400
0 دیدگاه
ویلاهای دریاکنار 58989486748674874

انتخاب نمای مناسب برای ویلاهای شمال کشور، نمایی که علاوه بر تامین زیبایی، بتواند در برابر شرایط آب و هوایی ویژه این منطقه نیز دوام خوبی از خود نشان دهد، دغدغه‌ای است که بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده‌است. در رابطه با مناطقی خاص مثل ویلاهای دریاکنار، به دلیل خاص بودن این منطقه و انتظار مخاطبین از نمایی که در این شهرک ویلایی می‌بینند، شاید قضیه کمی متفاوت باشد و کمی با سایر ویلاهای مازندران فرق کند. با اینحال، نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که ما همواره به دنبال نوین‌ترین و به روزترین مصالح برای ساختمان هستیم و زیبایی برایمان از اهمیت خاصی برخوردار است. با در هر حال، این موضوع که چه مصالحی برای نمای ویلا در شمال مناسب‌تر است و یک ویلا در مازندران، بیشتر ظرف پذیرش چه نوع نمایی است، خود بحث برانگیز است. در اینجا می‌خواهیم بدانیم که تا چه حد می‌توان در انتخاب مصالح نما برای ویلاهای دریاکنار، پا را از اقلیم فراتر نهاد و برخی از ملاحظات را در انتخاب لحاظ نکرد.

یکی از پر مخاطب‌ترین مصالح در این زمینه ترمووود یا همان چوب ترمو شده است، که وقتی به نمونه‌های اجرایی آن سر می‌زنیم، به سختی می‌توان دل از آن کند و یا به این فکر نکرد که آیا می‌توانیم در ویلاهای دریاکنار از این نوع چوب استفاده کنیم یا نه؟

اصلا ترمووود چیست و از کجا پیدا شده که حالا ما می‌خواهیم بیاوریمش و در نمای ویلاهای دریاکنار از آن استفاده کنیم تا دلبری ساختمانمان دو چندان شود؟ چوب به تنهایی که تاریخچه‌ای دیرینه برای ما دارد و بنابر گفته‌ها و شنیده‌ها، اولین مصالح ساختمانی برای ما محسوب می‌شود، ولی چوب خصوصیاتی دارد که باید با آن با احتیاط رفتار کرد و یا آن را با احتیاط در برخی از موارد انتخاب کرد، مثل همین استفاده از چوب در نمای ویلاهای دریاکنار!

ولی انسان درمورد چوب به نکته‌ای جالب دست یافت و آن هم این بود که اگر چوب را در سطحش بسوزاند، برای استفاده در فضاهای خارجی، مقاومتی قابل توجه کسب می‌کند! مثلا وایکینگ‌ها از همین روش استفاده می‌کردند و سازه‌هایی بیرونی می‌ساختند! ولی اگر می‌خواهید بدانید که ترمووود به صورت رسمی از کجا آغاز شد، باید آن را در کشور فنلاند جست و جو کنیم. Thermo Wood، برای اولین بار به صورت رسمی در این کشور خط تولید خودش را آغاز کرد و معتبرترین تحقیقات در این زمینه منحصر به این کشور است و به اصطلاح سند تیمار حرارتی چوب، به نام فنلاند است.

 

ویلاهای دریاکنار 4987897987468594584584584

 

اما جذابیت چوب فقط زیبایی شناختی یا احساسی نیست . چوب یک ماده پایدار و تجدید پذیر است و به لطف فناوری مدرن ، دوام و ماندگاری ساختمان های چوبی بالا تر از گذشته افزایش یافته است   . کیفیت نمای چوبی با انتخاب صحیح گونه های درخت ، روکش صحیح و اجرای حرفه ای جزئیات مشخص می شود . ادغام صحیح چوب برای دوام پوسته نمای چوبی از اهمیت اساسی برخوردار است . اگر اصول ساختاری حفاظت و همچنین این واقعیت که نمای چوبی نیاز به هوادهی دارد رعایت شود ، لازم نیست نگران دوام نمای ساختمان خود باشید .

همچنین استفاده از روکش چوبی می تواند وسیله مناسبی برای بازسازی و احیای ویلاهای قدیمی باشد . در یک مثال در جمهوری چک ، معماران Kamil Mrva از  این راه حل استفاده کرده اند تا ساختمان های مدنظرشان مدرن تر به نظر برسد.

در کل استحکام کششی چوب ، به عنوان یک مصالح ساختمانی نسبتاً سبک ، در مورد طول شکستن ( یا طول خود نگه دارنده ) حتی از فولاد نیز بهتر عمل می کند. به زبان ساده ، می تواند وزن خود را بهتر تحمل کند ، که باعث می شود فضاهای بزرگ تر و حمایت های لازم کمتر در برخی از طراحی های ساختمان وجود داشته باشد .

خواص آکوستیک چوب آن را برای به حداقل رساندن اکو در فضاهای نشیمن یا محل کار ایده آل می‌کند . چوب به جای انعکاس یا تقویت صدا ،  صدا را جذب می کند و می تواند به میزان قابل توجهی سطح سر و صدا را برای راحتی بیشتر کاهش دهد .

در ادامه به معرفی بیشتر این نما می‌پردازیم و مزایای استفاده از آن را از نظر می‌گذرانیم. با ما همراه باشید.

 

مزایای نمای چوب ترمو در ویلاهای دریاکنار

 

چوب از مصالح زنده‌ای است که باید در برابر تنش‌های محیطی مثل رطوبت، سرما و گرما حفظ شود و این مستلزم بهره‌مندی از روش‌هایی خاص است. از طرفی، باید چوب را از حشرات موزی نیز در امان نگه داشت؛ می‌دانیم که از عمده معایب چوب همین است که مورد علاقه برخی از حشرات است.

چوب ترمو در واقع چوبی است که اصلاح شده و برای استفاده در ویلاهای دریاکنار مقاوم محسوب می‌شود. نمای چوبی ترمو شده، دارای ویژگی‌های مثبت زیر است:

1- ثبات و دوام در ابعاد: می‌دانیم که چوب به دلیل تبادلات حرارتی با محیط ممکن است در ابعاد پایدار نباشد. چوب ترمو ولی به دلیل فرآیندی که طی می‌کند، تبادل حرارتی بسیار کمی با محیط خواهد داشت و این باعث ثبات در ابعاد این چوب می‌شود. این از مزایای استفاده از ترمو وود در نمای ویلاهای دریاکنار است.

2- ترمووود در برابر پوسیدگی مقاوم می‌شود و همچنین حشرات موزی با آن کاری ندارند. از طرفی، چوب ترمو نوعی عایق محسوب می‌شود و این از مزایای بسیار عالی آن در نمای ویلاهای دریاکنار است.

3- می‌دانیم که چوب باکتری‌هایی زنده دارد. تحت فرآیند ترمو این باکتری‌ها از بین می‌روند و چوب ترمو، مصالحی است استریل که به صورت خالص و با خیال راحت می‌توانید از آن در نمای ویلاهای دریاکنار استفاده کنید.

4- چوب تحت این فرآیند به سطحی یکدست و یکنواخت دست می‌یابد که باعث حفظ زیبایی ظاهری ویلاهای دریاکنار خواهد شد.

5- قابلیت تجدید رنگ چوب‌های ترمو، هر چند سال یکبار، بسیار جذاب است.

6- نصب راحت و سریع

7- پایداری در برابر شرایط جوی و مقاومت طولانی چوب ترمو، از دیگر مزایای استفاده از این چوب در نمای ویلاهای دریاکنار است.

8- قابل برش به صورت قوس و هلال است

9- جدا شدن نمای چوب ترمو هم آسان است و نظافت آن نیز سخت نیست. می‌توان این نما را جدا کرد، تمیز کرد و حتی به جایی دیگر برد.

10- طول عمر این نما نسبت به چوب معمولی، قابل توجه است.

 

ویلاهای دریاکنار 7788845411212

 

در عمل‌آوری استاندارد چوب ترمو، چه مواردی باید رعایت شود؟

 

ولی نباید از خاطر ببریم که چوبی که در نمای ویلاهای دریاکنار استفاده می‌کنیم، باید تحت فرآیندی استاندارد ترمو شده باشد. ممکن است چوبی در ظاهر بسیار زیبا و عالی باشد ولی بدون طی کردن تمام موارد اصولی و استانداردها، به دست مصرف‌کننده رسیده باشد. این نوع چوب در دراز مدت ضرر و زیان‌هایی جبران‌ناپذیر به محل استفاده خود وارد خواهد کرد.

میزان حرارت، روند کاهش و افزایش حرارت، مدت زمان حرارت دهی و نیروی کار ماهر، بسیار در این روند مهم هستند. اگر در نمای ویلاهای دریاکنار از چوبی استفاده کنید که این مراحل را به صورت استاندارد پشت سر نگذاشته باشد، در واقع ترک‌هایی در سطح چوب وجود دارد که شما با چشم تشخیص نخواهید داد، ولی با قرار گرفتن در شرایط جوی، این ترک‌ها پیشروی کرده و نما مخدوش می‌شود.

پس کسب اطمینان از استاندارد بودن نمای استفاده شده در ویلاهای دریاکنار مقدم بر هر چیزی است، چرا که در نهایت ممکن است شما هزینه‌ای گزاف نیز متحمل شوید ولی چیزی جز خرابی روی دستتان نماندو افراد ماهر و با صلاحیت، شما را در این رابطه راهنمایی می‌کنند و بهترین مراجع در زمینه تشخیص استاندارد بودن چوب خواهند بود.

 

ویلاهای دریاکنار 97987498748569748548545741

 

 

نحوه تشخیص چوب ترمو ایرانی از فنلاندی

همانطور که گفتیم مهد چوب ترمو، فنلاند است و ممکن است شما بخواهید از چوب ترموی فنلاندی برای نمای ویلاهای دریاکنار استفاده کنید. در اینجا به برخی از ویژگی‌های هر دو گروه اشاره می‌کنیم تا شما را در فرآیند انتخابتان بیشتر یاری کند.

ترمووود فنلاندی تیره است و در هوای با مقدار رطوبت متغیر، پایداری بیشتری دارد. در ترمووودهای ایرانی، دمای کوره اغلب از استاندارد فرآیند ترمو پایین تر است تا چوب نسوزد و به همین دلیل چوب ترموی ایرانی، روشن‌تر از فنلاندی است. علاوه بر این، کیفیت پرداخت ترمووود ایرانی و صاف و صیقلی بودن آن هم به پای چوب فنلاندی نمی‌رسد و این به دلیل دستگاه مولدر (Molder)، استفاده شده در پروسه است و متاسفانه در ایران با شرایط استانداردی در طی روند ترمو کردن چوب مواجه نیستیم و این همان مشکل ترک‌های ریز که به آن اشاره کردیم را به همراه خواهد داشت و در نهایت هم ظاهر و هم عملکرد چوب مخدوش خواهد شد.

در نتیجه، رنگ چوب و ترک‌های ابتدا و انتهای شاخه‌های چوب ترمو، ابزار ما در تشخیص نوع ایرانی از فنلاندی است. البته مارک حک شده بر چوب نیز موثر است.  اگر می‌خواهید از ترمووود ایرانی در ویلاهای دریاکنار استفاده کنید، این چوب را در نما به کار نبرید، بهتر است در فضاهای داخلی از آن بهره ببرید. فضاهای داخلی از آنجا که تحت تغییرات جوی نیستند برای چوب ترموی داخلی مناسب‌تر هستند.

 

ویلاهای دریاکنار 8787487487485485487

 

 

رنگ آمیزی چوب ترموود در ویلاهای دریاکنار

چوب ترمو می‌تواند رنگ آمیزی شود و این از عمده مزایای آن است. در واقع دلیل رنگ کردن ترمووود، محافظت از آن در برابر عوامل و شرایط محیطی است. رنگ‌هایی متفاوت برای این کار وجود دارد، ولی اگر می‌خواهید بهترین رنگ را انتخاب کنید، رنگ‌های با پایه آب را به شما توصیه می‌کنیم.

قبل از رنگ‌آمیزی چوب ترمو، لازم است که سطح آن با سمباده صیقلی شده و پاک شود. ما به دو دلیل عمده به شما توصیه می‌کنیم ترموود را در ویلاهای دریاکنار رنگ کنید:

1- زیبایی! شما می‌توانید با رنگ کردن ترمووود آن را به سلیقه خود نزدیکتر کنید.

2- محافظت از ترمووود در برابر شرایط محیطی مثل اشعه ماورا بنفش و رطوبت!

از طرفی، ترموود تحت تاثیر نور، تغییر رنگ می‌دهد. چوب‌های رنگ روشن، تحت تاثیر واکنش‌های شیمیایی با نور تمایل به تیره شدن دارند ولی ترمووودها، برعکس هستند و نور روز باعث روشنتر شدن آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید، ترمووودهای استاندارد، تیره‌تر هستند. رنگ کردن ترمووود ممکن است آن را در برابر نور محافظت کرده و باعث حفظ رنگ اصلی آن نیز بشود. البته می‌توان تثبیت‌کننده‌های رنگی را نیز استفاده کرد، ولی اینکه چه چیزی بهترین دوام را برای ترموود در پی خواهد داشت هنوز در دست امتحان است و بهترین نتیجه هنوز گزارش نشده‌است.

استفاده از نمای چوب ترمووود در ویلاهای دریاکنار، به ویژه اگر در تلفیق با سایر متریال‌های مناسب نما باشد، می‌تواند نمایی خاص و ویژه به شما هدیه دهد.

آخرین ویرایش در تاریخ 1400/10/20

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه