همه چیز درباره اکسپو دبی 2021، بزرگترین رویداد معماری

20 دی 1400
0 دیدگاه
معماری 49678967896789679

اگر اکسپو را بزرگ‌ترین رویداد معماری در سطح بین‌المللی بنامیم گزافه نگفته‌ایم. یعنی همانطور که المپیک در زمینه ورزش این نقش را ایفا می‌کند، اکسپو نیز درعرصه معماری چنین نقشی داشته و نمایشگاهی است که در آن کشورهای مختلف گرد هم آمده و در این راستا آثاری را که نماینده آن کشور خاص است به نمایش می‌گذارند.

در این زمینه، هر بار کشوری میزبان این رویداد معماری است و در سال 2021، دبی مهمان‌دار مراسمی است که از مهر ماه آغاز شده و تا 6 ماه طول خواهد کشید. کشور ما ایران نیز غرفه‌ای در اکسپو 2021 داشت که طراحی آن انتقادهای گسترده‌ای را به همراه داشته‌است.

به دلیل اهمیت اکسپو در صنعت معماری، این نوشتار از وبلاگ دکتر بخشی را به معرفی این نمایشگاه کلان اختصاص داده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

معماری 49678967896789679

 آشنایی بیشتر با اکسپو و معماری

اکسپو در لغت یعنی یک رویداد بسیار بزرگ که در آن محصولات صنعتی به نمایش گذاشته می‌شوند. هر کشوری که در این نمایشگاه غرفه‌ای داشته‌باشد در پاویون خود آخرین دستاوردهایش را رونمایی کرده و می‌توان گفت که اکسپو چشم‌اندازی از آینده و حال حاضر آن کشور است. بازدیدکنندگان، در حین بازدید از پاویون‌های مختلف، اطلاعاتی راجع به آن کشور در عرصه‌های مختلف و به ویژه فرهنگی کسب خواهند کرد. اکسپو نمایشگاهی است که 6 ماه به طول می‌انجامد و در خلال این مدت زمان، رویدادها و اجلاس‌های مهم جهانی را نیز شاهد هستیم.

این دوره از برگزاری اکسپو به دلیل شیوع ویروس کرونا، یک سال به تعویق افتاد و به جای 2020 در 2021 برگزار شد.

اما اگر بخواهیم از هدف نمایشگاه اکسپو بگوییم، می‌توان اشاره کرد که در این رویداد، شاهد گردهمایی حجم وسیعی از مواردی هستیم که در عرصه‌های مختلف از کشورهای گوناگون عرضه می‌شوند و این مورد نوعی منفعت برای برگزارکنندگان است، با اینحال، اگر بخواهیم از دید مخاطب به موضوع نگاه کنیم، گویی این افراد در چند روز به کشورهای متعددی سفر می‌کنند! و از همه مهم‌تر معماری آنجا را در پاویون مربوطه لمس می‌کنند. درست است که این بازدید حکم سفر به یک کشور را ندارد ولی در نوع خود جذاب است، چرا که مختصر آشنایی را برای کاربر به همراه خواهد داشت.

برای مثال، در پاویون یک کشور، شاهد برگزاری مراسم‌هایی هستیم، موسیقی خاصی پخش می‌شود که نماینده آن سرزمین است و یا در رستوران و کافه‌های موجود در غرفه، می‌توان غذایی از آن کشور خورد و تجربه کرد. همین موضوع باعث گردهمایی فرهنگ‌های گوناگون شده. بیراه نیست اگر این نمایشگاه را ” بازدید از جهان” نامیده‌اند.

در اکسپوی 2021، 191 کشور حضور دارند که در غرفه اختصاصی خود به عرضه فرهنگ، معماری و دستاوردهای خود می‌پردازند.

بد نیست بدانید که اکسپو برای اولین بار در سال 1851 در لندن برگزار شد و محوریت آن ” صنعت تمام ملت‌ها” بود. اکسپو در سالیان مختلف مواردی از قبیل برج ایفل، تلویزیون، سس کچاپ!، ماشین تایپ و … را به مردم عرضه داشته‌است و در واقع اولین مواجه مردم با این دستاوردها بوده‌است. پاویون ایران در سال 1851 در لندن، عرضه کننده پارچه‌های ابریشمی و انواع خشکبار بود.

معماری 74678697894678

 اکسپوی 2021 دبی

این نمایشگاه در عرصه‌های پزشکی، هنر، فرهنگی، صنعت و تکنولوژی و … دستاوردهای کشورهای مختلف را به نمایش گذاشته‌است و هر کشور در پاویون مخصوص به خود که نماینده معماری آن است و ساختمانی است با معماری منحصر به فرد، این آیتم‌ها را نمایش می‌دهد. در واقع می‌توان گفت معماری، پوشش‌دهنده سایر عناصر موجود در این رویداد است.

اکسپو که نام اصلی آن، World’s Fair or Universal Expositio، است قدمتی 3500 ساله دارد و فنیقی‌ها را نخستین برگزارکنندگان این رویداد در دنیای بین‌النهرین می‌دانند. با اینحال شکل کنونی این رویداد از اواسط قرن 19 می‌آید.

برای اجرای نمایشگاه کنونی، دبی، ازمیر، یکاترینبورگ و سائوپائولو داوطلب بودند و بین این شهرها قرعه‌کشی انجام شد و این امر در نهایت منجر به میزبانی دبی در اکسپو 2021 شد. پادشاه این کشور، سرمایه‌گذاری بسیار قابل توجهی در راستای برگزاری مراسم انجام داده‌است و همین موضوع اهمیت اکسپو را برای کشور امارات نشان می‌دهد. در واقع این کشور چیزی در حدود 42 میلیار دلار را صرف برگزاری اکسپو کرده‌است.

محل اکسپو 2021 در یکی از لوکس‌ترین لوکیشن‌های دبی است و ساختمان‌هایی مدرن، سایت را در بر گرفته‌اند. کشور امارات از سال 2013 در حال بررسی و عمل‌آوری تدارکات این رویداد است.

یکی از نکات جالب توجه در رابطه با اکسپو، شرکت کردن افراد مشهور در آن است. برای مثال، مسی برای کودکان و نوجوان کلاس آموزشی فوتبال می‌گذارد و یا در آن مسابقات مهیجی با حضور افراد سرشناس برگزار می‌شود. در واقع در اکسپو به بعد سرگرمی توجهی ویژه شده‌است.

معماری 874687468946849

برخی از سرگرمی‌ها عبارتند از:

برگزاری کنسرت در پاویون‌ها

برگزاری نمایش

امکان بهره بردن از کافه‌ها و پارک تفریحی

اجرای اولین اپرای زنده عمارات که در آن 100 نوازنده بین‌المللی حاضر هستند.

تماشای بزرگ‌ترین اپرای دو زبانه دنیا

آشنایی با تکنولوژی‌هایی مثل ربات‌های سخن‌گو

آشنایی با باغ خورشیدی

بازدید مجازی موزه لوور

دیدن بزرگ‌ترین گنبد 360 درجه دیجیتالی در دنیا

وجود بزرگ‌ترین آسانسور جهان در این اکسپو! آسانسوری با ظرفیت 160 نفر!

دیدن باغ‌های عمودی طراحی شده و سازه‌های سبز

پس می‌توان گفت این نمایشگاه انواعی از سرگرمی‌های مهیج را نیز در کنار معماری خاص هر غرفه، ارائه می‌دهد و در کنار آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و دیدن معماری ویژه هر قوم، تفریحاتی سرگرم‌کننده نیز برای بینندگان دارد.

برای بازدید از اکسپو دبی می‌توانید به وبسایت‌های مربوطه مراجعه نموده و با نحوه بازدید آشنا شوید.

معماری 64864868479678

ایران در اکسپو 2021

پاویون ایران در اکسپو 2021 موقعیتی ویژه دارد و آن هم همسایگی این غرفه با کشورهایی مثل فرانسه، شیلی و دبی است و مساحت آن نیز 2140 متر مربع است. شعار ایران در این رویداد «ایران تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام، میزبان ملت‌ها» است. گفته می‌شود که الهام اصلی در این اثر معماری، از قصه‌های هزار و یک شب است و این مجموعه، بر اساس این روایات و داستان‌ها که مجموعه‌ای است از قصه‌های عامیانه خاورمیانه بنا شده‌است.

از طرفی، این اثر معماری، استعاره‌ای است از تقابل زمین و آسمان و شبکه‌ای ریزوماتیک است که هر بخش از آن، روایتگر بخشی از تاریخ معاصر ایران است. از نکات طراحی جالب توجه در معماری این بنا، باید به شیوه تهویه آن اشاره کرد که به روش‌های کهن ایرانی شبیه است. از زیر این پاویون، تونل‌های آبی می‌گذرد که جریان هوای خنک را به سطح بالا هدایت کرده و موجب خنک شدن فضای داخلی می‌شود. در این بنا از خاک رس در نما استفاده شده‌است تا با جغرافیای دبی سازگار باشد.

با اینحال، این غرفه انتقادهای بسیار زیادی به ویژه از سمت هنرمندان و معماران ایرانی به همراه داشته‌است و بسیاری، آن را نماینده مناسبی برای کشور ایران در چنین رویداد پر اهمیتی نمی‌دانند و آن را بی ارتباط با معماری ایرانی می‌شناسند و حتی بی ارتباط با فرهنگ ما!

آشنایی با وبسایت دکتر بخشی

در این نوشتار از بخش وبلاگ در وبسایت دکتر بخشی، با مهم‌ترین نکات درمورد اکسپو آشنا شدیم و سعی کردیم نکات مهم این رویداد بزرگ معماری را به اختصار برای علاقه‌مندان به ساخت و ساز، تکنولوژی و فرهنگ بیان کنیم.

اکسپو اتفاقی بزرگ در عرصه معماری و تکنولوژی است که توسط آن کشورهای مختلف می‌توانند به نمایندگی از فرهنگ خود، گامی در راستای پیشرفت‌های آتی و آشنایی سایرین با کشور خود بردارند. در این زمینه، کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و خوش درخشیدن در این نمایشگاه می‌تواند تاثیراتی عمیق در آینده بر جای بگذارد.

تاریخ هنر و معماری، گویای این است که این نمایشگاه از 3500 سال قبل در بین‌‌النهرین آغاز شده است. مطالعه تاریخ معماری، بخشی جذاب از این حیطه است که ما در وبلاگ خود قسمتی را به مطالب تاریخ معماری اختصاص داده‌ایم. در این زمینه، می‌توانید با مراجعه به این محتواها، با نکاتی جذاب و خواندنی در این باره آشنا شوید.

علاوه بر این، مهم‌ترین بناهای دنیا و شگفت‌ انگیزترین ساختارهای معماری نیز در وبلاگ ما مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند که اطلاعاتی مفید در این رابطه برای شما فراهم آمده‌است.

در ادامه باید اشاره کنیم که اگر به دنبال آشنایی بیشتر با خرید و فروش املاک در مازندران هستید و می‌خواهید با چند و چون خرید و فروش ویلا در مازندران و یا برج ساحلی در سرخرود آشنا شده و گامی مطمئن در این زمینه بردارید، مشاورین ما با شما همراه خواهند بود.

خرید و فروش ویلا در شمال، و سرمایه گذاری در برج‌های ساحلی سرخرود، به یکی از نقاط مورد توجه سرمایه‌گذاران تبدیل شده‌است که در صورت عدم آشنایی با مراحل و قوانین کار، ممکن است سود مورد انتظار، به ضرر تبدیل شود. بهترین راهکار برای این موضوع، مراجعه به مشاورین املاک معتبر است تا با دانش و آگاهی کافی در این رابطه شما را در سرمایه‌گذاری پیش رو یاری کنند.

پس اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری امن در ویلاهای مازندران هستید و یا می‌خواهید با خرید ویلا در سرخرود، ویلا در خزرشهر و یا سرمایه‌گذاری در برج ساحلی آشنا شوید، قبل از هر اقدامی از طریق راه‌های ارتباطی با مشاورین ما تماس بگیرید.

ما در مشاورین املاک دکتر بخشی با شما همراه هستیم و می‌توانید از مشاوره رایگان قبل از خرید تیم ما استفاده کنید. با ما همراه باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه