آشنایی با اصول مبلمان فضاهای کوچک در ویلاهای شمال

طراحی 4484568485485474

همیشه هم اینطور نیست که با یک ویلای بزرگ که دغدغه چندانی از نظر گنجاندن مبلمان ندارد، رو به رو باشیم، در بسیاری از مواقع، به ویژه در سال‌های اخیر که ارزش زمین و سرمایه‌گذاری در مسکن بالاتر رفته‌است و در پی آن، تعدد ویلاهای شمال، به متراژشان می‌چربد، بیشتر باید به فکر این باشیم که اصول صحیح مبلمان فضاهای کوچک چیست؟

حال این فضای کوچک هم می‌تواند یک کافه کوچک باشد و هم می‌تواند یکی از اتاق‌های ویلاهای شمال و یا کل آن باشد.

با افزایش تمایل خریدن ویلا در شمال، و بالا رفتن سطح توقع خریداران، رعایت اصول طراحی داخلی و چیدمان مناسب در ویلاهای مازندران، روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد و باید با این نکات حتی در سطوح حداقل آشنا بود و در مواقع لزوم از متخصصین این امر استفاده کرد تا بتوان یک ویلای درخور در مازندران خلق کرد.

ویلاهای شمال، به دلیل اینکه در ارتباط تنگاتنگ با محیطی سرسبز و زیبا قرار دارند، بهتر است از نظر طراحی داخلی نیز در حالتی درخور این محیط قرار داشته‌باشند و زمانی که با یک ویلای کوچک و کم‌جا مواجه هستیم، شاید این مورد بیشتر خودش را نشان دهد.

بیشترین دغدغه ما در زمان دکوراسیون و مبلمان فضاهای کوچک چیست؟ آیا می‌خواهیم فضا را به سمت زیباتر شدن جلو ببریم یا به سمت دلبازتر به نظر رسیدن؟ آیا می‌خواهیم فضای مفید و عملکردی بیشتر شود یا به دنبال این هستیم که زیبایی‌های بصری در اولویت باشد؟ این موارد هم به سلیقه شما و راحتی و تعریفتان از محیط زندگی بستگی دارد و هم به تبعیت از بهترین اصول.

به هر حال، همیشه انسان دغدغه این را داشته‌است که بهینه‌سازی فضا در گرو چیست و چگونه می‌توان بهترین استفاده را از محیط زندگی داشت؟ این مورد نیز بسیار مهم بوده‌است که چه وسایلی را گل تزئینات کنند و بیشتر در معرض دید قرار دهند و چه لوازمی را از دید پنهان کنند.

در خانه‌های امروزی و ویلاهای شمال که در سال‌های اخیر ساخته می‌شوند، از این روی که با فضایی کوچک رو به رو هستیم، دست و بالمان تا حدی بسته‌است، ولی در این مطلب ما سعی داریم به نکاتی اشاره کنیم که با استفاده از آن‌ها زندگی در ویلاهای شمال، هر چند کوچک و جمع و جور، لذت بخش شده و بتوانید استفاده بهینه‌ای از یک ویلا در شمال داشته باشید.

تا انتها با ما همراه باشید تا ببینیم یک ویلا در مازندران چگونه می‌تواند چیدمانی بهینه را الگوی خود قرار دهد.

ویلاهای شمال 687678927596278675685

بزرگنمایی فضاهای کوچک در ویلاهای شمال

یکی از اصول در طراحی منازل کوچک و در واقع یک دغدغه در طراحی ویلاهای مازندران با وسعت کم، این است که چه ترفندهایی را به کار ببریم تا فضا دلبازتر به نظر برسد و اصلا چه کارهایی را نکنیم؟

یکی از ساده‌ترین و پر طرفدارترین راه‌ها برای دلبازتر نشان دادن فضاهای داخلی ویلاهای شمال، استفاده از رنگ‌های روشن است. رنگ‌های روشن تا حد زیادی فضا را باز نشان می‌دهند. البته، اصولی نیز وجود دارد در نحوه رنگ‌آمیزی دیوار، کف و سقف و اینکه رنگ روشن را در چه نقاطی به کار ببریم تا به فضا عمق ببخشد و … این اصول را می‌توانید با مشورت با یک طراح داخلی بیاموزید.

رنگ روشن در مبلمان هم بسیار موثر است، اگر این رنگ در تلفیق با یک مبلمان L شکل برای ویلاهای شمال به کار برود، بیشتر جواب می‌دهد، مبلمان‌های L، نیم ست، تاشو و راحتی با سایزهای کوچکتر، بهترین گزینه‌ها برای چیدمان داخلی ویلاهای شمال با فضای جمع و جور هستند.

حتی می‌توانید نصب تلویزیون به دیوار را هم امتحان کنید. این کار فضای کمتری را اشغال می‌کند.

از رنگ‌های روشن و ملایم گفتیم، این رنگ‌ها در رنگ‌آمیزی دیوار ویلاهای شمال با متراژ کم، تقریبا معجزه می‌کنند. برای مثال در اتاق خواب ویلاهای شمال، با استفاده از رنگ‌های ملایم، در فضا تعادل ایجاد شده و حس آرامش نیز در فضا ایجاد می‌شود.

البته ممکن است شما به استفاده از رنگ تیره بیشتر تمایل داشته‌باشید! این بد نیست ولی ما این مورد را برای اتاق خواب‌های کوچک ویلاهای شمال توصیه نمی‌کنیم. زیرا رنگ تیره خود به خود فضا را جمع و جورتر و کوچکتر نشان می‌دهد، حال فرض کنید یک فضا که به خودی خود کوچک است، کوچکتر هم نشان داده شود!

ویلاهای شمال 686986879678687463

 

نصب شلف های دیواری در ویلاهای شمال

یکی از تکنیک‌ها، استفاده از سطوح عمودی است در زمانی که در ویلاهای شمال فضا کم داریم! یکی از روش‌ها استفاده از شلف و طبقه دیواری است. این طبقات در طرح‌ها و انواع متفاوتی وجود دارند و می‌توانند در هر قسمتی از فضاهای داخلی ویلاهای شمال مورد استفاده قرار بگیرند. در فضاهایی که نیاز به سازماندهی فضایی و ارگنایز کردن دارید، شلف‌ها بهترین انتخابند. در نشیمن، خواب، آشپزخانه و حمام ویلاهای شمال، می‌توانید از شلف استفاده کنید و فضا را سازماندهی کنید و نظم ببخشید.

یکی از مزایای شلف در ویلاهای شمال این است که می‌توانید گل‌ها و گیاهان خود را در آن‌ها قرار داده و علاوه بر اینکه محیط داخلی را سرسبز می‌کنید، گیاهان را در نظمی خاص مرتب کنید که برای مخاطب چشم‌نواز هم باشد.

در هر حال، استفاده از قفسه‌هایی زیبا و متناسب در یک محیط با متراژ کم، خالی از لطف نیست.

قانون پلان باز در طراحی داخلی ویلاهای شمال!

تا به حال با اصطلاح پلان باز در طراحی مواجه شده‌اید؟ پلان باز یکی از اصطلاحات معماری است و از ترفندهای مورد علاقه لوکوربوزیه بوده‌است؛ یا بهتر است بگوییم یکی از اصول طراحی او!

اصل پلان باز با حذف هرچه بیشتر دیوارها سر و کار دارد؛ برای مثال در طراحی ویلاهای شمال، با استفاده از این اصل دیوارها را به حداقل می‌رسانیم و خانه‌ای یکپارچه‌تر بدون دیوارها و حائل اضافی داریم که فضا را بسیار دلبازتر نشان می‌دهد.

تفکیک در این نوع از طراحی بیشتر توسط مبلمان صورت می‌گیرد. خانه‌هایی با آشپزخانه جزیره، اغلب از این اصل پیروی کرده‌اند.

طراحی 4484568485485474

 

اتاق خواب کوچک در ویلاهای شمال و لوازم تاشو!

تخت خواب‌های تاشو و به اصطلاح کمجا در اتاق خواب، در انعطاف‌پذیری و بهینه‌سازی فضا، بسیار موثر هستند. زمانی که با یک اتاق خواب کوچک سر و کار دارید، استفاده از لوازم کم جا را امتحان کنید! در این صورت است که زیاد احساس نمی‌کنید با یک فضای کوچک رو به رو هستید.

حسن این لوازم این است که در زمان‌هایی که کاربردی ندارند جایی هم اشغال نکرده‌اند و می‌توانید از فضای آن‌ها استفاده دیگری بکنید.

یکی از ترفندها استفاده از فرو روفتگی‌ها و گوشه‌ها در یک اتاق خواب است. گوشه‌ها بهترین جا برای قفسه و کتابخانه هستند و از طرفی، می‌توان در آن‌ها کمد دیواری تعبیه کرد و یا کمد و ریل لباس گذاشت!

کمد دیواری یکی از بهترین تجهیزات برای ارگنایز کردن یک فضای کوچک در ویلاهای شمال است.

از چه نوع فرشی در فضاهای کوچک ویلاهای شمال استفاده کنیم؟

فرش کوچک!

قبل از اینکه به انتخاب فرش بیندیشید، به انتخاب کفپوش فکر کنید. اگر می‌خواهید فضا بزرگتر به نظر برسد، بگذارید کمی از آن لخت باشد! فرش‌های کوچک کمک می‌کنند که کفپوش زیبایی خود را نمایان کند و از سوی دیگر، خود به خود فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. در این حالت ناخودآگاه فضا در تعامل با محیط بیشتر عرض اندام می‌کند و فرش بیشتر یک عنصر کمک کننده است نه یک عنصر اصلی! از ترفندهایی استفاده کنید که تاکید را به سمت فضا می‌برند و باعث بهتر دیده شدن و لمس شدن فضا در ویلاهای شمال می‌شوند.

 

ویلاهای شمال 8689568753888967867

 

دکوراتیو دیوارها در فضاهای کوچک ویلاهای شمال

زمانی که رویکرد ما دلباز کردن یک فضای کوچک در ویلاهای شمال است، دیوار نه باید خالی باشد و نه پر! بهتر است از خلاقیت خود بهره ببرید و با استفاده از تابلوهای بزرگ در شمار کم و یا استفاده از تابلوهای کوچک متراکم در نقاطی محدود، دیوار را از یک عنصر خنثی فاصله دهید و در عین حال به دلباز کردن فضا هم کمک کنید.

از هندسه‌های متعادل در نصب این قاب‌ها پیروی کنید و در انتخاب رنگ هم دقت کنید، برای مثال، اگر دیوار رنگی سرد و ملایم دارد، استفاده از رنگ طلایی بسیار کاآمد است. قاب‌های قرمز و زرد را هم امتحان کنید.

از طرفی، بهتر است در انتخاب این موارد به سبک دکوراسیون هم دقت کنید. در اغلب موارد سبک دکوراسیون داخلی مینیمال، بهترین گزینه برای فضاهای کوچک ویلا است.

مبلمان راحتی ، بهترین گزینه برای فضاهای کوچک در ویلا

مبلمان راحتی گزینه بسیار مناسب برای ویلاها با متراژ های کم محسوب می شوند ، حال به بسا که رنگی نیز باشند . مبلمان های رنگی می توانند فضای داخلی را بزرگتر نمایان کرده و زیباتز جلوه دهند .

مبلمان راحتی سرخابی

از دیگر رنگ های جذابی که کاربردهای خاصی در ایده های دکوراسیون داخلی خواهد داشت رنگ سرخابی است ، بر خلاف تصور عموم این رنگ نه تنها پسندیده نیست ، بلکه به ایجاد فضایی خاص در دکوراسیون داخلی کمک بسیاری می کند . استفاده از این رنگ گرم ، جرات و جسارت زیادی می خواهد ، بنابراین اگر تصور می کنید به زودی از این رنگ خسته خواهید شد ، استفاده از این رنگ را از سر خود خارج نمایید . از بهترین ترکیبات رنگی با رنگ سرخابی می توان به رنگ های سفید و طوسی اشاره نمود، استفاده از کوسن های سفید و یا طوسی می تواند دکوراسیون داخلی ویلای شما را چندین برابر چشمگیر کند .

مبلمان سرمه ای برای دکوراسیون داخلی

این رنگ از جذاب ترین و گیرا ترین رنگ ها می باشد ، برای مبلمان راحتی اتاق پذیرایی و یا نشیمن خود می توانید از این رنگ ها استفاده نمایید . رنگ سرمه ای کشش خاصی را در بیننده به وجود خواهد آورد به همین علت این رنگ از خاص ترین و چشمگیر ترین رنگ های انتخاب شده برای دکوراسیون داخلی شناخته شده است . شما می توانید مبلمان راحتی اتاق پذیرایی و یا نشیمن خود را به رنگ سرمه ای انتخاب نمایید و از کوسن هایی به رنگ سفید ، زرد آفتابی و … ترکیب نمایید و از ایجاد حس تاریکی و تیرگی جلوگیری نمایید .

تلفیق فضای باز و بسته برای محیط‌های کوچک

و اما شاه بیت طراحی داخلی فضاهای کوچک! یعنی، توجه به ارتباط محیط باز و بسته! به همان میزان که فضا با محیط پیرامونش در ارتباط است و از آن بهره می‌برد، دلباز هم هست!

این ترفند در اقلیم شمال سبب پیدایش شاهکارهایی هم می‌شود! در اینجاست که بازشوهای بزرگ ویلاهای شمال وارد عمل می‌شوند و یا ارتباط قوی خانه و تراس اهمیت می‌یابد!

و نور، نور، نور….! این عنصر فرح بخش که پا به هر کجا بگذارد دل را روشن می‌کند، هر قدر نورگیری فضا مناسب‌تر باشد، در راستای دلباز بودن، بهتر عمل کرده‌است.

پس تعامل صحیح محیط باز و بسته را از خاطر نبرید و سعی کنید منظرهای دلچسب به فضاهای معیشتی ویلاهای شمال هدیه دهید. در مواقعی که زمین محدودیت‌هایی دارد، طراحی پاسیو هم در این راستا عملکردی مناسب دارد و می‌تواند به هرچه بهتر شدن فضا کمک کند.

 

آخرین ویرایش در تاریخ 1400/10/06

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه