اصول روانشناسی در طراحی داخلی ویلاهای خزرشهر

30 آذر 1401
0 دیدگاه
ویلاهای خزرشهر 5448564685489489858

انتظار شما از خانه چیست؟ وقتی به زندگی در ویلاهای شمال فکر می‌کنید و زیبایی زیاد محیط پیرامون ویلاهای مازندران را از نظر می‌گذرانید، برای اینکه حس آرامش و راحتی را در فضاهای داخلی ویلا در شمال نیز تجربه کنید، انتظار دارید با چه چیزی در فضاهای داخلی مواجه شوید؟ یک ویلا در مازندران به عنوان خانه و محلی برای سکون و آرامش، چه ابعاد روانشناختی را باید در نظر بگیرد و برای رفع آن‌ها بکوشد؟ ویلاهای خزرشهر در سال‌های اخیر مخاطبان بسیار زیادی یافته‌اند، برای اینکه این افراد از سرمایه‌گذاری خود احساس رضایت داشته‌باشند و در کنار آن بتوانند با محیط ارتباط روانی سالمی برقرار کنند، نیاز است که در طراحی داخلی ویلاهای خزرشهر چه نکاتی لحاظ شود و بر چه مواردی تاکید شده‌باشد تا در نهایت بتوانیم یکی از بهترین ویلاهای خزرشهر را از نظر مخاطب محور بودن داشته باشیم؟

اگر ساکن یکی از ویلاهای خزرشهر هستید، نگاهی به دکوراسیون نشیمن این ویلا داشته‌باشید و هر احساسی که از قرار گرفتن در آن اتمسفر دارید، به صورت کلمه بیان کنید. گاهی ممکن است فقط یک تابلو، یک مجسمه، یک رنگ خاص، نحوه نورگیری و … باعث آزار شما بشود و شما در بیان علت آن عاجز باشید. مثلا ممکن است بگویید: تابلوی قدیمی گوشه دیوار، حس خوبی به من نمی‌دهد، نوری که بر فرش افتاده باعث خوشحال شدنم می‌شود، رنگ کفپوش آزارم می‌دهد، کاش مبل سه نفره در جای دیگری قرار داشت و …

تمام این گزاره‌ها بیان‌هایی هستند از حالت احساسی تقویت‌شده‌ای که فکر کردن به آن بیشتر شما را به فکر فرو می‌برد. و این یعنی تاثیرات روانی محیط بر افراد. به همین منظور در دکوراسیون و معماری داخلی هر فضایی، اعم از ویلاهای خزرشهر و غیره، باید احساسات و روحیات ویژه انسانی را در نظر گرفت و سعی کرد که در راستای بیان درست آن‌ها اقدام کرد. اگر می‌خواهید بیشتر با اصول روانشناسی چیدمان و دکوراسیون ویلاهای خزرشهر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

ویلاهای خزرشهر 987987498469846958454584854857

آشنایی با مفهوم روح فضا!

برای تصمیم‌گیری در رابطه با نحوه چیدمان فضا در ویلاهای خزرشهر و هر محیط دیگری، باید از نیازها و احساسات روانی انسان‌ها درکی کامل داشته‌باشید و اهمیت فوق‌العاده این مورد را از خاطر نبرید. باید ابهاماتی که در مواجه با فضا برایتان وجود دارد را رفع کنید و برای ارتقای فضای زیستی بکوشید. دید روانشناختی به محیط در طراحی داخلی ویلاهای خزرشهر، باعث می‌شود رکود از بین برود و در عوض فضایی پویا و سیال ایجاد شود که قرار است سال‌های سال روح ما را تغذیه کند و در کنار آن انرژی مثبت نیز از ما دریافت کند.

اگر بخواهیم نقطه تمرکز را از فضا برگرفته و معطوف انسان کنیم، اول در مورد رفتار انسان و عملکرد او صحبت می‌کنیم. رفتار و عملکرد مناسب، در نهایت منجر به نشاط و زندگی پویا و صحیح خواهد شد، به نظر شما چه چیزهایی در یک فضای خاص در ویلاهای خزرشهر، ممکن است بر رفتار و عملکرد ما تاثیر‌گذار باشد؟

شکل هندسی فضا، نور طبیعی دریافتی از نظر میزان و شدت، متراژ فضا، ابعاد، بلندی سقف، نحوه چیدمان مبلمان و … اگر خوب به این موارد فکر کنید برای هر یک مثالی خواهید یافت که در جهت بهبود و یا عدم بهبود عملکرد و رفتار کار خواهد کرد.

از طرفی، برخی از ویژگی‌های فضا احساسات ما را درگیر می‌کند، کمی به این موضوع فکر کنید، چه چیزی بیشتر از هر عنصر و مقوله دیگری برای شما به درگیری احساساتتان با فضا منجر خواهد شد؟ رنگ فضا، میزان نور، نحوه نورپردازی و رنگ نورپردازی، حتی عطر فضا، دکوراتیوها، گیاهان و گاه پنجره‌ای رو به فضایی بسیار زیبا، همه و همه سعی در درگیر کردن احساسات مخاطب دارند.

در اینجا شاید یک تراس و بازشوی رو به دریا با منظره‌ای از گیاهان سرسبز، بهترین مثال برای ویلاهای خزرشهر باشد، که در نهایت احساسات انسان‌ها را قلقلک خواهد داد.

و اما ادراک مخاطب از فضا که یکی از مهم‌ترین موارد روانشناختی است. اینکه حواس مخاطب و حس او از محیط و هر چه در آن قرار گرفته‌است چه چیزی را دریافت می‌کند، از صاف و زبر بودن متریال و تمام جزئیات گرفته تا ویژگی مبلمان، حس راحتی در فضا، القای فضای رسمی، دنج بودن نبودن، نحوه عرصه‌بندی، امنیت و مواردی از این قبیل.

از سوی دیگر وسعت فضا و درک از وسعت فضا نیز به ادراک محیط بر می‌گردد. در اینجاست که همواره به ویژه برای فضاهای بسیار کوچک تاکید داریم که نوعی توهم مثبت در راستای وسیع بودن فضا برای مخاطب ایجاد کنید. البته در فضاهایی که وسعت را می‌طلبند، مثل نشیمن! وسیع‌تر نمایاندن فضاهای ویلاهای خزرشهر، ترفندهای منحصر به خود را دارد مثل استفاده از مبلمان‌های کوچکتر، استفاده از آینه و ساختن یک عمق مجازی بر روی دیوار و یا استفاده از رنگ‌های باز و روشن. اگر به دنبال القای حس دوستانه هستید، می‌توانید مبلمان‌ها را به هم نزدیکتر بچینید و نورهایی را از طریق نورپردازی ویژه مثل استفاده از آباژور ایجاد کنید.

ویلاهای خزرشهر 96846879678967896789674868

انتخاب رنگ در ویلاهای خزرشهر

زمانی که می‌خواهید برای ویلاهای خزرشهر رنگی انتخاب کنید، در انتخاب هر رنگ به وسعت مورد نیاز نیز گوشه چشمی داشته‌باشید. رنگ و انتخاب مناسب آن، به درک بهتر فضا منجر خواهد شد و رنگ در ترکیب با سایر عناصر طراحی و چیدمان است که معنا می‌یابد و در تلفیق با آن‌هاست که در نهایت شکلی درست به خود گرفته و محیط را معرفی می‌کند.

رنگ‌ها تاثیرات روانشناختی بسیار زیادی بر انسان‌ها دارند و اگر می‌خواهید یکی از بهترین دکوراسیون‌ها را برای ویلاهای خزرشهر داشته‌باشید، باید مراقب تاثیر رنگ بر حال و هوای انسان باشید. در اینجاست که پالت‌های رنگی بسیار کاربرد خواهند داشت و خوب است که با آن‌ها آشنا باشید. یکی از ساده‌ترین و کم ریسک‌ترین ترفندها، استفاده از مجموعه‌ای از سه رنگ است. در این ترفند، رنگی خنثی و دلخواه را در نظر گرفته و گل درشت‌ترین اجزای دکوراسیون را به آن رنگ در می‌آوریم. در مرحله بعد به سراغ اجزایی که از نظر سایز کوچکتر هستند می‌رویم و آن‌ها را با رنگی خنثی ولی ملایم تر در نظر می‌گیریم و در نهایت تمام موارد کوچکتر را با رنگی شارپ و گرم انتخاب می‌کنیم. این نوع ترکیب رنگ در نهایت تاثیری مثبت بر روان مخاطب خواهد داشت.

بسیار دیده می‌شود که در زمان انتخاب مبلمان و دکوراتیو برای ویلاهای خزرشهر و هر خانه دیگری، اغلب افراد دقت می‌کنند که رنگ با دکور تناسب داشته‌باشد، با اینحال، رنگ مسئله‌ای است که اهمیت بیشتری دارد و فراتر از این مسائل باید به آن نگاه کرد. در فرهنگ‌های مختلف، رنگ‌ها می‌توانند معانی متفاوتی داشته‌باشند، ولی در حالت کلی، اگر به دنبال ایجاد نشاط و پویایی در محیط هستید، از قرمز، نارنجی، زرد و رنگ‌های گرم استفاده کنید و اگر می‌خواهید فضا احساس آرامش بیشتری به مخاطب بدهد، به سراغ رنگ‌هایی مثل سبز و آبی بروید.

ویلاهای خزرشهر 6896+8967896789678967896787896

پلان در ویلاهای خزرشهر

خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج! این مسئله به حدی است که اگر با یک فضا مواجه باشیم که از پایه و اساس ساختاری اشتباه داشته‌باشد، هر چیز دیگری اضافی خواهد بود و هیچ ترفندی برای خلق فضایی خوب پاسخگو نیست. در این راستا اگر در ویلاهای خزرشهر با تفکیک نامناسب فضایی، حوزه‌بندی نادرست، تناسبات فضایی اشتباه و مواردی از این قبیل مواجه باشیم، خیلی کم پیش می‌آید که بشود با رعایت سایر موارد بر روی عیوب طراحی سرپوش گذاشت.

اگر در فضایی احساس خفگی به شما دست بدهد، اگر به فضای کافی برای حرکت توجه نشده‌باشد، اگر احساس نشاط به شما دست ندهد و نتوانید محیط را تحمل کنید، بی شک عملکردتان تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌توانید بازده مطلوبی داشته‌باشید. طراحی صحیح پلان و تفکیک بندی درست در ویلاهای خزرشهر، در نهایت منجر به تاثیرات مثبت روانشناختی بر ساکنین خواهد شد و احساس امنیت، شادابی و پویایی را به ارمغان خواهد آورد.

ویلاهای خزرشهر 8796789678697896876788

تاثیرات روانشناختی نور طبیعی در ویلاهای خزرشهر

تامین نور طبیعی برای فضاهای زیستی از واجبات است. انسان به طور ذاتی هم برای سلامت روح و روان و هم برای سلامت جسم، نیاز مبرم به نور طبیعی دارد و در تمامی طراحی‌های معماری تامین نور طبیعی مناسب، نوعی چالش و دغدغه محسوب می‌شود. کمبود نور طبیعی بر روی اعصاب و روان ما تاثیر مستقیم دارد و ممکن است تنش‌هایی را نیز ایجاد کند.

با کاهش نور، ما بیشتر احساس خستگی می‌کنیم و وجود یک بازشو که بتواند هوای طبیعی را جریان داده و نور کافی را نیز به انسان برساند، از واجبات هر فضایی است. اگر توجه کرده باشید تمایل انسان به خواب در روزهای ابری و بدون نور بیشتر است.

البته ممکن است بگویید نور مصنوعی هست! و می‌توان با تکنولوژی شرایطی مشابه نور روز ایجاد کرد! ولی این خیال خامی بیش نیست و مغز انسان هوشمندتر از این است که گول بخورد! این کار نیز تاثیرات منفی خود را دارد.

پس در هنگام خرید ویلاهای خزرشهر به محل قرارگیری و اندازه بازشوها دقت کنید. اگر طراحی ویلاهای خزرشهر به صورتی باشد که حق انتخاب زیادی در رابطه با ابعاد و محل قرارگیری بازشوها ندارید، توجه کنید که بازشوها را نپوشانید تا نور کافی دریافت کنید. از طرفی می‌توانید با استفاده از آینه، فضا را در مواقع مورد نیاز روشن تر کنید. در هر حال، در نظر گرفتن نیازهای روانی انسان یکی از اصول بی چون و چرای طراحی است.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه