همه چیز درباره نمای فلزی و استفاده از آن در ویلا

19 آبان 1401
0 دیدگاه
ویلا 78974869418654864841874

سال‌ها قبل، نمای فلزی برای بسیاری از افراد ناملموس بود و کاربرد آن در نمای ساختمان شاید چندان پذیرفته نشده بود. با اینحال، این روزها با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزار آلات پیشرفته، این موضوع حل شده‌است و ما نماهای فلزی مختلفی را می‌بینیم که در نقاط متنوعی کاربرد دارند و یکی از این کاربردها، نمای فلزی برای ویلا است. از محبوب‌ترین فلزهایی که در نمای ویلا به کار می‌روند، مس، فولاد، آهن و آلومینیوم هستند. خوب است بدانید که استفاده از فلز در نمای ویلا، علاوه بر وجوه زیبایی‌شناسانه نما، نوعی لایه محافظ نیز هست و از ساختمان در برابر برخی از عوامل مراقبت می‌کند و جلوه‌ای مدرن نیز به نمای ویلا می‌دهد.

با اینحال، هر فلز، ویژگی‌های منحصر به خود را دارد و ممکن است در نصب و اجرا نیز متفاوت عمل کند. اگر به نماهای فلزی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در این رابطه بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. این نوشتار از سایت دکتر بخشی را به مطالبی مفید درباره نمای فلزی و کاربرد آن در ویلا اختصاص داده‌ایم. پس تا انتهای مطلب را دنبال کنید.

ویلا 78974869418654864841874

کاربرد فلزات و نقش آن‌ها در ساختمان‌سازی

قبل از هرچیز شاید بهتر باشد نقش فلز در ساختمان‌سازی و به تبع آن در ویلا را دنبال کنیم. این فلزات چرا در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند؟ در حالت کلی می‌توانیم دو نقش برای آن‌ها قائل باشیم،

1- سازه و عملکرد، که در نهایت به مقاومت و ایستایی مرتبط می‌شود.

2- زیباسازی! که در واقع در اینجا اغلب فلز به عنوان پوسته دوم ساختمان کاربرد دارد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که گاه خود سازه فلزی می‌تواند اکسپوز باشد و نقش زیبایی‌شناسانه را ایفا کند.

تفاوت نمای فلزی ویلا با سایر نماها

استفاده از نمای فلزی در گذشته فقط محدود به پروژه های صنعتی و فضاهایی همچون فضا های کارگاهی بود ، اما امروزه به دلیل پیشرفت در زمینه ساختمان سازی و گسترش و  توسعه سبک ها و نماهای خاص نماهای فلزی نیز استفاده های بسیاری می شود . جالب است بدانید که نمای فلزی از محبوب ترین نماهای امروز محسوب می شود که  ظاهری بسیار شیک به ساختمان می دهد .

رایج شدن استفاده از نمای فلزی در ساخت و طراحی پروژه های مسکونی و اداری اتفاقی است که برای نماها بسیار رخ می دهد . علاوه بر موارد ذکر شده برای نمای ویلا نیز از نمای فلزی استفاده می شود ، از مصالحی که که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و کاربرد های فراوانی را از ان خود کرده است می توان به ، فولاد کورتن اشاره نمود که این روزها مرکز توجه بسیاری از معماران و سازندگان می باشد .

در معماری و طراحی نماهای مدرن و یا نماهای خاص ازاین مصالح استفاده می شود که باعث زیبایی نما می باشد . با توجه به این نکته که فولاد کورتن رنگ اکسید است ، اما مقاومت فوق العاده چشمگیری در برابر فرسایش ، خوردگی و دیگر عوارض و حوادث محیطی خواهد داشت .دلیل این مقاومت بسیار بالای فولا کورتن در آلیاژ کروم و آلیاژ مس موجود در لایه اکسید شده این فولاد نهفته است . در حقیقت نقش حفاظتی و مهمی را ایفا می کند و باعث افزایش مقاومت نمای ساختمان و ویلا خواهد شد .

همانطور که می‌دانید برای نمای یک ویلا می‌توان از متریال‌های متفاوتی استفاده کرد. حال ممکن است با توجه به اقلیم فقط بتوانیم برخی از مصالح را به کار ببریم، برای مثال در نمای یک ویلا در شمال گاهی محدودیت‌هایی به دلیل رطوبت وجود دارد و نمی‌توانیم برخی از مصالح را در نمای ویلا در مازندران به کار ببریم.

آجرهای نسوز برای مثال، در میان عامه مردم برای به کار رفتن در نما محبوب هستند، ولی آیا تا به حال  به مزایای استفاده از فلز در نمای ویلا فکر کرده‌اید؟ فلزها برتری‌هایی دارند که می‌توانند توجه شما را جلب کنند. مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم از مزایای عمده آن‌ها محسوب می‌شوند.

ویلا 8968456489688689687989

 

طول عمر و دوام بالاتر فلزها، به نسبت سایر مصالح

 

درخشندگی و براق بودن که ظاهری متفاوت به ویلا می‌بخشد.

انعطاف‌پذیری بالاتر به نسبت آجر، سنگ و یا شیشه، که باعث خلاقیت در ایجاد طرح‌های جدید توسط این متریال می‌شود.

فلزات محافظان خوبی برای درون و بیرون ویلا هستند و در مقایسه با سایر متریال‌ها تطبیق‌پذیرتر هستند.

فلز، اغلب نیاز به رسیدگی زیاد ندارد و عمدتا هزینه نگهداری پایین‌تری دارد. این باعث مقرون‌به‌صرفه بودن این متریال می‌شود.

فلزات نصبی آسان‌تر دارند و قابلیت نصب یکپارچه نیز برایشان فراهم است.

انواع ورق فلزی مناسب نمای ویلا

حال که با برخی از مزایای استفاده از فلز در نمای ویلا آشنا شده‌اید، وقت آن است که با انواع ورق‌های فلزی مناسب استفاده در نما نیز آشنا شوید. فلزات خواصی مشابه دارند ولی هر ورق فلزی، خاصیت‌هایی منحصر به فرد نیز دارد که برای یک نتیجه‌گیری خوب بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. در ادامه با برخی از این فلزها آشنا می‌شویم.

نمای آهنی برای ویلا

تاریخچه آهن در ساختمان‌سازی به گذشته‌های دور بر می‌گردد، این فلز ویژگی‌های منحصر به فرد بسیار کارآمدی دارد که همیشه آن را در صحنه نگه می‌دارد. آهن به یک مرحله خاص در ساختمان‌سازی محدود نیست و ردپای آن را از فونداسیون تا نازک‌کاری مشاهده می‌کنیم و در بسیاری از عناصر، نقشی مهم دارد.

زمانی که به فلزی با ضخامت بالا در ویلا نیاز دارید، آهن بهترین انتخاب است. آهن در این مواقع هم استقامت مورد نظر را دارد و هم نسبت به سایر فلزات مقرون به صرفه است.

ویلا 598648596948596854968968796

ولی دلایل کاربرد همیشگی و حذف نشدن آهن چیست؟

1- مقاومت بسیار بالای آهن

2- قیمت مقرون به صرفه آن. به این صورت که آهن را می‌توان خوش قیمت‌ترین فلز دانست. پس اگر به دنبال فلزی با عملکرد و قیمت مناسب برای ویلا می‌گردید، آهن انتخابی بسیار مناسب است.

3- امنیت ساختمان ویلا با متریالی مثل آهن تضمین شده‌است، چرا که آهن استحکام بالایی دارد و مقاوم است.

4- این فلز چکش‌خوار بوده و قابلیت شکل‌پذیری‌های مختلف را دارد.

5- طول عمر بالا

البته این موارد باعث نمی‌شود که بر نقاط ضعف این فلز سرپوش بگذازیم، به همان میزان که نقاط قوت آهن زیاد است، نقاط ضعف قابل توجهی نیز برای آن وجود دارد. برای مثال، اگر دغدغه شما زیبایی صرف است و نیازی به ضخامت بالا ندارید، قطعا فلزات دیگر این خواسته شما را بهتر برآورده می‌کنند. از طرفی، آهن در برابر اکسیژن و آب ضعیف است ولی این خاصیت با استفاده از روکش‌های ویژه قابل اصلاح است و ضعف چندانی محسوب نمی‌شود.

نمای آلومینیومی در ویلا

رنگ نقره‌ای و براق آلومینیوم نمای بسیار زیبا به یک ویلا می‌بخشد. ویژگی‌های کاربردی آلومینیوم، این فلز را برای نماسازی مناسب کرده‌است.

آلومینیوم سبک است و وزن کمی دارد، با اینحال در دسته فلزهای مقاوم قرار دارد.

فلز آلومینیوم با ضخامت کم خود، به طراحان این امکان را می‌دهد که بتوانند نماهایی خاص با ظاهری زیبا برای ساختمان طراحی کنند.

آلومینیوم ضد زنگ است و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده است پس استفاده از آن در یک ویلا در شمال بلامانع است.

آلومینیوم قابل بازیافت است و منابع فراوانی نیز دارد.

نمای مس برای ویلا

همانند آلومینیوم، مس نیز ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارد و استفاده از آن در ویلا می‌تواند نماهای فوق‌العاده‌ای را خلق کند. تغییر رنگ مس و ترکیب آن با هنر پتینه، محصولات زیبایی را تولید خواهد کرد. با اینحال استفاده از مس در ویلا یا هر ساختمان دیگری هنوز به اندازه آلومینیوم یا روی رواج ندارد.

ویژگی‌های کاربردی مس عبارتند از:

1-  طول عمر بالا و مقاومت در برابر تغییرات جوی و عواملی مثل خزه و …

2- مس در نماهای منحنی بسیار خوب عمل می‌کند و اگر به یک مصالح انعطاف‌پذیر برای نمای ویلا نیاز دارید، مس بسیار مناسب است.

3- مس وزن کم و استحکام بالایی دارد.

4- فلز مس در نمای ویلا به راحتی نصب می‌شود و انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

 

ویلا 78998568698596596859

 

نمای فولاد در ویلا

ورقه‌های فولادی مناسب نمای ویلا می‌توانند از نوع کورتونی، ضد زنگ و یا موج‌دار باشند. این سه نوع ورقه فولادی در نماسازی ساختمان استفاده می‌شوند.

فولاد ضد زنگ، ظاهری صیقلی دارد که زیبایی خاصی به نما می‌بخشد و وارد واکنش با هوا نیز نمی‌شود.

فولاد موج‌دار، فولادی است مقاوم، سبک و با دوام که با ظاهر متفاوت خود زیبایی مطلوبی به نمای ویلا خواهد بخشید.

و فولاد کورتونی، با مقاومت بالا در برابر فرسایش و عوامل جوی، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در نمای ویلا است. با اینحال رنگ این نوع فولاد ثابت نیست و با گذشت زمان به سمت قهوه‌ای مایل به قرمز می‌رود.

روی برای نمای ویلا

فلز روی نیز در نماسازی ویلا کاربرد دارد و مقاومت آن در برابر خوردگی، بیشتر از فلزی مثل مس است. این فلز تقریبا در بین سازندگان محبوبیت بیشتری دارد. چه ویژگی‌هایی این محبوبیت را به وجود آورده‌است؟

1- منعطف بودن روی

2- قابل بازیافت بودن آن که البته این ویژگی تمام فلزهاست. با اینحال، انرژی مورد نیاز برای بازیافت روی کمتر از سایر فلزهاست و این مورد، روی را به عنصری مورد علاقه علاقه‌مندان به محیط‌زیست تبدیل کرده‌است.

3- مقاومت در برابر آتش و حرارت

4- قابل اجرا بودن به رنگ‌های متفاوت که این مورد باعث خلاقیت در ایجاد نمای ویلا  می‌شود.

نمای فلزی طرحدار در ویلا

علاوه بر موارد فوق، با نوعی از نمای فلزی در ساختمان‌سازی مواجه هستیم که مورد علاقه بسیاری از افراد نیز هست و آن نمای فلزی طرحدار است.

در اینجا، فلزاتی طرحدار درنمای ساختمان ویلا استفاده می‌شوند که غالبا به طوری شبیه هستند و طرح‌های هندسی مختلفی دارند. این فلزات کاربردهای زیادی در ساختمان‌سازی، دکوراسیون داخلی و طراحی نما دارند. یکی از مزایای استفاده از این نوع نما در ویلا، وزن کم و سبک بودن آن است که به علت مشبک بودن نما ایجاد می‌شود. برای ساخت این نما، می‌توانید از فلزات بازیافتی نیز استفاده کنید و این مورد از مزایای نمای طرحدار فلزی محسوب می‌شود.

از دیگر ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این نوع نما در ویلا عبارت است از:

1-  حفاظت از نما و ساختمان و عملکرد به عنوان پوسته دوم

2- طرح‌های این نما، باعث متعادل شدن فشار هوای پشت پنل و خارج از ساختمان می‌شود.

3- استحکام بالا در کنار ماندگاری و دوام زیاد

4- اگر از نورپردازی مناسبی استفاده کنید، این طرح‌ها به ساختمان ویلا جلوه‌ای زیبا و متفاوت می‌بخشند.

5- مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف

6- ضد خش

موارد نام برده شده فقط برخی از ویژگی‌های نماهای فلزی است که می‌توانید در ویلا به کار بگیرید و از مزایای آن بهره کافی را ببرید. در هر حال، استفاده از فلز در صنعت ساختمان و نماسازی روز به روز بیشتر می‌شود و داشتن اطلاعات کافی در این رابطه خالی از لطف نخواهد بود.

 

آخرین ویرایش در تاریخ 1400/09/19

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه