اصول باغچه‌سازی و کاربرد آن در ویلاهای شمال

21 فروردین 1402
0 دیدگاه
اصول باغچه‌سازی 653235453120

اصول باغچه‌سازی در خانه‌های با صفایی که همیشه در خاطر مخاطبین خود می‌مانند کاملا رعایت شده اند و می‌توانند عناصر مختلفی را در خود داشته‌باشند، ولی پای ثابت این موارد، به ویژه در خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار، باغچه‌ای زیبا است که با سلیقه و طراوت خاصی وجود خود را ابراز می‌کند. در ویلاهای شمال نیز باغچه‌ها نقشی برجسته دارند و یکی از اساسی‌ترین وجوه محوطه‌سازی ویلا محسوب می‌شوند. یک ویلا در شمال، قبل از هرچیز طبیعت را برای تمامی ما تداعی می‌کند و یکی از چیزهایی که بهترین ویلاهای شمال را به خاطر ما می‌آورد، محوطه‌آرایی آن‌هاست. در هر صورت، طراحی باغچه در  ویلاهای مازندران، از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند وجهه مطلوبی به محوطه و فضای اقامتی ببخشد.گیاهان، فقط طراوت و تازگی را به ویلاهای شمال هدیه نمی‌دهند، بلکه با بخشیدن یک منظره دلچسب به پنجره رو به روی خود، آرامش بصری ساکنین را تامین می‌کنند و یا با در آمیختن با تراس و بهارخواب، هم سایه مطلوبی تامین می‌کنند و هم به زیباتر بودن محوطه و هوا کمک می‌کنند.در هر حال، باغچه‌سازی در ویلاهای شمال اصول خود را دارد که در ادامه به مهم‌ترین اصول باغچه‌سازی اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اصول باغچه‌سازی 52776410

طراحی فرم باغچه در ویلاهای شمال

فرم باغچه، جزء اولین انتخاب‌ها و تصمیم‌های شماست، بهتر است این فرم با طرح کلی در تعامل باشد. اگر در طراحی از خطوط تیز و زاویه‌دار استفاده کرده‌اید، بهتر است در ویلا نیز این موضوع را رعایت کنید و اگر در طراحی ویلاهای شمال، فرم منحنی به کار برده‌اید، بهتر است این فرم را در باغچه نیز به کار ببرید. طراحی آزاد فرم نیز اگر با دقت و مهارت صورت بگیرد، می‌تواند به شما کمک کند.

بد نیست بدانید که انتخاب فرم گیاهان نیز در نهایت در دریافت مخاطب از محیط موثر خواهد بود. برای مثال، گیاهان هرقدر مرتفع‌تر باشند، توجه مخاطب بیشتر به ارتفاعات می‌رود و گیاهان بیضی‌شکل و دایره وار، تمرکز بیننده را به پایین جلب می‌کنند.البته به ابعاد باغچه نیز باید توجه کرد، یعنی بهتر است حیاط را با توجه به نیازهایتان تقسیم بندی و اولویت‌دهی کنید و ببینید چه مقدار از فضا را می‌توانید به باغچه و فضای سبز اختصاص دهید. رعایت تناسبات را نیز نباید از خاطر ببرید.

زیرسازی در باغچه و اصول باغچه‌سازی

منظور ما از زیرسازی باغچه و پایه‌سازی آن چیست؟ توجه داشته‌باشید که اگر مناسب نباشد، یا برای کشت نوع خاصی از گیاه مناسب نباشد، باید آن را اصلاح کرده و بستر را برای گل‌کاری مهیا نمود.البته این موضوع در رابطه با خاک شمال به ندرت اتفاق می‌افتد، شما اول باید یک متخصص گل و گیاه در شمال مشورت کنید، سپس به انتخاب گیاهانی مناسب بستر بپردازید.آماده‌سازی بستر باغچه نیز نیاز به یک متخصص دارد. در ویلاهای شمال، عموما این بستر مناسب است، ولی باز هم کمک گرفتن از متخصصین و مهندسین منظر، شما را زودتر به هدفتان می‌رساند.

اصول باغچه‌سازی 5415415415

انتخاب گل و چمن‌کاری در اصول باغچه‌سازی

اگر می‌خواهید باغچه‌ای سرسبز، با طراوت و سرشار از زیبایی داشته‌باشید که هر کس به آن می‌نگرد شاد شود، پس باید پس زمینه زیبایی نیز برای آن ایجاد کنید و به عبارتی در ابتدا باغچه را فرش کنید! فرش باغچه چیست؟ چمن!بذری از نوع مرغوب تهیه کرده، سپس بستر باغچه خود را شکل دهید. حتما چمنی با کیفیت تهیه کنید تا بتواند پاسخگوی نیازهای زیبایی‌شناسانه باغچه شما باشد.البته می‌توانید قبل از تهیه نوع چمن، خاک را توسط افراد آشنا، آزمایش کنید تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. در هر حال، اگر به دنبال زیبایی خاصی برای باغچه ویلاهای شمال هستید، مرغوبیت را نیز از اصول قرار دهید، چمنی مقاوم و با دوام در نهایت بهتر پاسخگوی شما خواهد بود.

استفاده از مصالح نوین و خلاقانه در باغچه‌سازی ویلاهای شمال

قرار نیست همیشه از مصالح سنتی و قدیمی برای موارد این چنینی استفاده کنید، یک جست و جو داشته‌باشید و با مصالح جدی در این زمینه آشنا شوید. مصالح جالب توجه زیادی برای به کار رفتن در محوطه‌سازی ویلاهای شمال وجود دارد. یکی از این مصالح، چوب‌های ترموود است، چوب‌هایی با خواص اصلاح شده که می‌توانید به منظور زیباتر شدن و گرما بخشیدن به محیط زندگی، از این فرآورده در برخی از نقاط مثل فلاور باکس‌ها بهره ببرید.

قلوه‌سنگ‌ها و سنگ‌های تزئینی نیز مصالحی به جا برای استفاده در این نقطه هستند، به ویژه که دوام بیشتر آن‌ها در برابر عوامل جوی، آن‌ها را برای استفاده در ویلاهای شمال برازنده‌تر می‌کند.می‌توانید در بخش‌هایی از ریگ نیز استفاده کنید و در کنار آن، از برخی از آجرها و یا سنگ‌های صیقلی نیز استفاده کنید. انتخاب رنگ‌های گرم و شاد برای باغچه نیز می‌تواند جالب باشد و زیبایی و نشاط بیشتری به حیاط ویلاهای شمال ببخشد!

اصول باغچه‌سازی 653231321

استفاده از آب‌نما در باغچه‌های ویلاهای شمال

علاقه انسان به آب، حوض و آب‌نما بر هیچکس پوشیده نیست و می‌دانیم که ترکیب گیاهان سرسبز و آب، برای ما بهشت کوچکی است که در طبیعت به دنبال آن هستیم. فواره و آب‌نما، به طراحی مدرن باغچه ویلاهای شمال کمک خواهند کرد، البته باید باغچه شما وسعت و ابعاد کافی را داشته‌باشد، در این صورت، یک آب‌نما با ابعاد مناسب، زیبایی و طراوت محیط را برای شما دو چندان می‌کند.در هر صورت، باید دقت کنید که آب فواره برای آبیاری گیاهان نباشد، به ویژه در اقلیم مرطوب شمال که آب اضافه برای بسیاری از گیاهان مضر است.طراحی آبنما بهتر است از فرم کلی باغچه تبعیت کند و آبنمای مورد نظر نباید از نظر فرمی ساز مخصوص به خود را بزند!

باغچه سازی 6563464968496

نورپردازی باغچه در ویلاهای شمال

نورپردازی، پای ثابت باغچه‌سازی‌های مدرن است و استفاده صحیح از چراغ‌ و نور، در نهایت به برجسته‌تر شدن کار و دیده شدن زحمات شما کمک خواهد کرد. نورپردازی، به ویژه برای شب‌های تاریکی که می‌خواهیم جلوه طبیعت کوچک حیاطمان مشخص باشد بسیار مهم است، از طرفی، نورهای رنگی طرفداران زیادی دارند و می‌توانند یک فضای فانتزی ایجاد کنند.در باغچه‌های ویلاهای شمال، عموما از نورپردازی‌هایی اینچنینی استفاده شده‌است و در موارد نوسازتر، از گوی‌هایی که تغییر رنگ و شدت نور دارند هم بهره برده‌اند.نورپردازی باغچه‌ها، خود مقوله‌ای جذاب است که در آن می‌توان درمورد انواع لامپ و نوه ترکیب آن‌ها با گیاهان صحبت کرد.

نکات مهم در باغچه‌سازی

خوب است بدانید که در باغچه‌سازی، ابتدا خاک مرغوب و کود، با ارتفاعی مشخص در گودی باغچه قرار می‌گیرند. در کفسازی، دو مساله مهم وجود دارد که طراحی از آن‌ها متاثر است. اول، احتمال ناپایدار بودن خاک زیرین است که باعث برآمدگی سطح کفسازی و نشست آن می‌شود، در سوی دیگر، جذب آب‌های زیرزمینی توسط ساختمان را شاهد هستیم.اصول باغچه‌سازی 5421121212

طراحی نشیمن در اصول باغچه‌سازی ویلاهای شمال

از ایده‌های نابی که می‌توانید از آن استفاده کنید و به عملکرد باغچه در ویلاهای شمال بیفزایید، تلفیق باغچه و نشیمن در محوطه است. به این منظور، در طراحی اولیه خود و زمانی که در حال کشیدن خطوط اولیه باغچه هستید، این مورد را لحاظ کنید و نشیمن را در ترکیبی صحیح با باغچه به کار ببرید.

این کار مزایای زیادی به همراه دارد. تعبیه یک سایبان زیبا و آلاچیق نیز می‌تواند به جذابیت کار بیفزاید. زمانی که باغچه شما مبلمان شده‌باشد، آن تمدد روحی که به دنبالش هستید بهتر و سریع‌تر برای شما اتفاق خواهد افتاد و در ویلاهای شمال به دلیل هوای عالی، این مزیت دو چندان خواهد بود.

فضای بازی کودک در باغچه

کودکان علاقه خاصی به خانه‌های حیاط‌دار دارند، به ویژه زمانی که باغچه زیبایی در این حیاط وجود داشته‌باشد و بتوانند با خاک این باغچه بازی کنند. گل‌بازی، به خلاقیت کودکان کمک می‌کند و در مطالعات روانشناسی ثابت شده‌است که در رشد آن‌ها و پرورش روان این گروه سنی، نقشی اساسی دارد. با این اوصاف، بهتر است مکانی مخصوص بازی کودک در باغچه لحاظ کنید تا هم ایمن‌تر باشد و هم به بقیه باغچه ضمن بازی آن‌ها آسیبی نرسد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه