انواع نمای بیرونی ویلا در شمال

20 اسفند 1400
0 دیدگاه
نمای بیرونی ویلا در شمال 8698547964879648778694788

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

امروزه بحث نما به هنگام خرید ویلا قابل توجه مشتریان است. نمای ساختمان به بخش نمای بیرونی و نمای درونی تقسیم بندی می شود. در این مقاله قصد داریم مطالبی را درباره ی انواع نمای بیرونی ویلا در شمال به شما عزیزان ارائه دهیم. نمای بیرونی ویلا به فضای خارجی که در معرض دید عموم قرار دارد گفته می شود. معمولا کسانی که به دنبال ساخت یا خرید ویلا در شمال هستند، این سوال برایشان پیش می آید که چه نوع متریال و مصالحی برای نمای بیرونی ویلا بهتر است. یکی از نکاتی که به هنگام ساخت نمای خارجی باید بدان توجه داشت، در نظر گرفتن آب و هوا و اقلیم منطقه است. به عنوان مثال آب و هوای به دلیل مجاورت دریا وجنگل به یکدیگر آب وهوای شمال معتدل و مرطوب است و در فصل پاییز و زمستان شاهد بارندگی های زیادی هستیم.

آشنایی با نمای ویلا

همانطور که می دانید به قسمت خارجی ویلاها که همیشه در معرض دید هستند نمای ویلا گفته میشود .نمای بیرونی به همان اندازه ای که نمای درونی ویلا اهمیت دارد حائز اهمیت است .

نمای بیرونی مقدمه و چارچوبی برای ساخت دیگر اجزای ساختمان است و همواره مورد توجه بسیاری از هندسان قرار میگیرد .در ادامه این مطلب میخواهیم شمارا با انواع نماهای بیرونی ویلا آشنا کنیم :

نمای بیرونی ویلا در شمال 51458665151321231

مصالح کابردی برای نمای بیرونی ویلا

نمای بیرونی ویلا در شمال معمولا از مصالحی چون آجر، سرامیک، سنگ، نمای سیمانی و … طراحی و ساخته می شود. برای مثال نمای آجری بعنوان یکی از قدیمی ترین مصالح قابل توجه سازندگان ویلا در شمال است. از ویژگی های آجر می توان به جذب انرژی خورشید در زمستان و دفع گرما در تابستان اشاره کرد. اما در سال های اخیر نمای سنگی هم گسترش فراوانی داشته است. سنگ های مصرفی در نمای بیرونی ویلا عموما سنگ های آهکی و آذرین می باشد. این سنگ ها در برابر رطوبت و بارندگی مقاومند و با گذشت زمان دچار تغییر رنگ نمی شوند. نمای سرامیکی استفاده زیادی در نمای بیرونی ویلا در شمال دارد چرا که سرامیک ها دوام بالایی دارند و عایق مناسبی در برابر رطوبت و آتش سوزی هستند. به دلیل دوام بالای سرامیک، با گذشت زمان از زیبایی آن کاسته نخواهد شد.

چگونگی نمای بیرونی شیشه ای ویلا

امروزه با پیشرفت ماشین آلات در زمینه تولید شیشه، کاربرد شیشه در نمای بیرونی ویلا پیشرفت فراوانی داشته است. نمای شیشه ای زیبا و چشمگیر است، نماهای تمام شیشه جزو نماهای مدرن و کلاسیک است و در معماری مدرن برای پوشش ساختمان ها ونمای بیرونی ویلا، کاربرد بسیاری دارد. شاید بتوان سبک مدرن در معماری و پوشش ساختمان را، پایه گذار بهره گیری از نمای شیشه ای دانست. از جمله مزایای نمای شیشه ای کاهش بارمرده در ساختمان های بلند مرتبه، سرعت در اجرا و محدوده دید وسیع است. استفاده از نمای بیرونی شیشه ای علاوه بر زیبایی، امکان بهره گیری مستقیم از انرژی خورشید و حداکثر روشنایی روز را به همراه دارد. اگر به دنبال یک عایق حرارتی و صوتی بسیار مناسب در ویلای خود هستید، توصیه ما به شما این است که از شیشه های 2 یا 3 جداره استفاده کنید.

بهترین طرح برای نمای بیرونی ویلا در شمال

طراحی نمای بیرونی ویلا به اندازه طراحی داخلی آن اهمیت دارد. نمای بیرونی می تواند علاوه بر زیبایی ظاهری بر ارزش مادی آن نیز بیافزاید. برای طراحی و ساخت نمای بیرونی ویلا در شمال، طرح های متفاوتی وجود دارد. نمای کلاسیک، نمای فولدینگ، نمای سنتی ایرانی و نمای دیکانستراکشن از جمله آن ها هستند. رایج ترین و پرطرفدارترین نماها در ایران معمولا نمای کلاسیک و نمای مدرن است. اما این دلیل برتری این نوع نما بر سایر نماها نیست. بهترین انتخاب سبکی است که با بافت بومی شهر مورد نظر شما تطابق بیشتری داشته باشد. شما با توجه به شرایط اقلیمی و نیز علایق شخصی و در نظر گرفتن هزینه ها تصمیم می گیرید که چه نوع نمایی برای ساختمان شما مناسب است. بنابراین نمی شود به طور قطع گفت که نمای مدرن بهتر است یا نمای سنتی یا دیگر نماهای موجود.

نمای آجری ویلا

از جمله مصالح ساختمانی که تا کنون پا برجا بوده نمای ساختمانی آجری است . با این تفاوت که امروزه برای چنین نمای از سیستم نمای خشک استفاده میشود برخلاف قدیم که از ملات استفاده میکردند امروزه برای چیدمان آجرها به روی یکدیگر،از تجهیزات فلزی همچون ریل استفاه میشود. برای چیدمان آجری ویلا از آجر نسوز استفاده میکنند که به آن آجر مخصوص نما نیز گفته میشود .

مزایای نمای آجری

  • تنوع و ثبات رنک بالا
  • سرعت بالای اجرای چنین طرحی برای نمای بیرون ساختمان
  • پایین بودن ضریب انتقال حرارت آجر که به عنوان عایق حرارتی و برودتی به کار میرود
  • ایجاد فضای مدرن برای نمای ساختمان
  • نوستالژی بودن طرح ویلا

 

نمای رومی در ویلای شمال

ویلاهای ساحلی در شمال، مدام تحت تاثیر عواملی چون بارندگی و رطوبت هوا هستند. نمای بیرونی ویلا در شمال برای در امان ماندن از خسارات ناشی از بارندگی و رطوبت هوا نیاز به سنگ هایی با مقاومت بالا هستند که برف و باران و رطوبت هوا را تاب بیاورند. امروزه از نمای رومی در ساخت انواع ویلای شمالی استفاده می شود. اگر به دنبال کیفیت و زیبایی یکجا هستید، بهتر است سراغ نمای رومی سنگی بروید. نوع سنگ انتخابی باید طوری باشد که به راحتی برش خورده و قابلیت طرح های ظریف و نقوش برجسته را داشته باشد. انتخاب هوشمندانه و باتدبیر نوع سنگ علاوه بر زیبایی ویلا، بلکه در کاهش هزینه نیز نقش مهمی دارد. رنگ بژ و کرم در سبک رومی از مناسب ترین هاست ولی از ظاهر ویلاها و دیگر ساختمان ها کاملا واضح است که ایرانیان به رنگ سفید علاقه بیشتری دارند.

نمای بیرونی ویلا در شمال 48746746874684865

نمای چوبی ویلا در شمال

امروزه تنوع در زمینه نمای ساختمان بسیار زیاد است و استفاده از نمای سنگ یا شیشه بیشتر دیده می شود. اما اغلب افرادی که بطور حرفه ای پیگیر ترندهای روز دنیای نماسازی هستند، ترجیح می دهند سراغ نمای چوبی بروند. اولین دلیل این انتخاب همخوانی چوب با محیطی است که ویلا در آن واقع است. از مزایای نمای چوبی می توان به عایق بودن آن اشاره کرد. ویژگی ضد صدا بودن عایق چوبی و و مقاومت آن نسبت به حرارت بسیار حائز اهمیت است. ویژگی عایق بودن نسبت به حرارت هزینه های مصرف انرژی ویلای شما را به شدت کاهش می آورد. نمای چوبی در مقایسه با سایر نماها قابلیت تغییر و انعطاف پذیری بالایی دارد و تغییر دادن نمای چوبی به مراتب آسان تر از نما های سنگی یا شیشه ای است. چوب در هر محیطی ارتباط زیادی با طبیعت اطرافش برقرار می کند.

استفاده از نمای چوبی دو پوست در ساختمان ها از کاهش دما در زمستان جلوگیری می کند و در تابستان علاوه بر تهویه هوا به دلیل نور خورشید، معکوس می شود.

جایگزین نمای چوب

صرف استفاده از چوب طبیعی با توجه به تنوع محصولات در نمای چوبی ساختمان در نظر گرفته نشده است. همچنین، می توانید از ساندویچ پانل با طرح های چوبی استفاده کنید. این پانل ها مقرون به صرفه بوده و در ضخامت ها و طول های مختلف موجود می باشند.

نمای چوبی مدرن یکی از بهترین و مناسب ترین راه ها برای محافظت از ساختمان در برابر عوامل طبیعی، علاوه بر ظاهر زیبا و معاصر آن است.

طراحان بیشتر در ساخت ویلا از نمای چوبی استفاده می کنند. علاوه بر این، این نمای ویلا به زیبایی شهر کمک می کند.

از آنجا که چوب دارای ضریب انتقال حرارت کم و ظرفیت حرارتی بالا است، متخصصان آن را برای مناطق سرد و همچنین برای مناطق با رطوبت بیشتر توصیه می کنند. زیرا چوب مانند سنگ، بتن و فلز داغ نمی شود و فضای داخلی را خنک نگه می دارد . چوب یک عنصر گرم، صمیمی و دعوت کننده است و وقتی در نمای ساختمان استفاده می شود، همین احساس را در فضا پخش می کند. برعکس، نماهایی مانند سنگ یا بتن نماهایی سرد و خشن هستند.

معماران بیشتر از نمای چوبی در سقف های شیب دار و سقف استفاده می کنند. همچنین، امروزه به طور گسترده ای در ساختمانهای سبک مدرن استفاده می شود. ظاهر زیبا و متنوع یکی از برنامه های اصلی در استفاده از این عنصر طبیعی بی نظیر در ساختمان سازی است.

 

 

ویلاهای شمالی 49874847984787487

نمای اتیکس (ETICS

سسیستم کمپوزیت عایق بندی حرارتی خارجی یا اتیکس نمونه ای ایده ال برای نمای بیرونی ساختمان و یا ویلا های شمالی بسیار لوکس به حساب می آید   که به دلیل مزیت های بی شمار خود از محبوبیت خاصی در بین معماران  نیز برخوردار است . این روکش علاوه برای نمای تمام عیار می تواند عایق خوبی در برابر باران و رطوبت باشداز طرفی  این  روکش خارجی به دلیل اینکه  به صورت یکپارچه بر روی دیوار اصلی ساختمان قرار می گیرد از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و سبب استحکام و دوام ساختمان شما نیز می شود .

نمای اتیکس از چه جنسی است ؟  اگر از نزدیک به این روکش نگاهی بیندازید خواهید دید که از جنس گچ  و سیمان بوده  اما لازم است بدانید که این نما دارای ترکیبات و مواد  متفاوتی بوده  که حتی نصب و اجرای آن نیز متفاوت است .

 اما لایه های مختلف نمای اتیکس :

چسبندگی : اولین لایه بوده که به وسیله آن به دیوار بیرونی نیز چسبیده می شود.

صفحه عایق : لایه دوم  که از جنس پلی استرین  بوده سبب شده تا این روکش نیز عایق شود .

بسته های مکانیکی: برای محکم کردن صفحه عایق به سطح دیوار خارجی استفاده می شود.

روکش زمینه: روی سطح عایق قرار می گیرد  که با تور فایبر گلاس محکم می شود.

روکش لایه آخر: این لایه بادوام و ضد ترک  روی روکش زمینه ای قرار می گیرد که این لایه حکم  لایه تزئینی دارد .

  • از جمله مزیت های دیگر این  نوع روکش برای نمای ساختمان  که آن را به بهترین روکش مبدل کرده است عایق صدا است . نمای اتیکس به دلیل ضخامت متعادل  و عایق هایی که در آن بکار رفته شما را از صدا های مزاحم نیز نجات می دهد  .
  • نسوز بوده و به هیچ عنوان دود نمی کند
  • مقاوم در برابر انواع حشرات ، موریانه ، قارچ
  • نصب سریع و بسیار راحت
  • نمای بسیار زیبا

 

نمای کامپوزیت در ویلای شمال

امروزه یکی از پرکاربرد ترین و اصلی ترین مصالح مورد استفاده در نماهای ساختمانی کشور ورق های کامپوزیت هستند. این ورقها ابتدا در کشور آلمان ابداع گردید. از مشخصات فنی ورق های کامپوزیت می توان به سبکی، خواص آکوستیک، شکل پذیری، مقاومت در برابر آتش، عملکرد غیر یکپارچه در برابر زلزله، امکان آب بندی نما، عدم نیاز به شستشو و قابلت تعویض پنل ها اشاره کرد. جدا از بحث زیبایی شناسی نمای بیرونی ویلا در شمال، اولین و مهم ترین امتیاز ورقهای کامپوزیت آلومینیومی، وزن سبک آن و در نتیجه اهمیت آن در سبک سازی ساختمان است. با توجه به اینکه ورق های کامپوزیت بصورت ثابت به نمای ساختمان وصل نمی شوند، هنگام وقوع زلزله ورق ها در جای خود حرکت کرده و امکان فروریزش آن به حداقل ممکن می رسد. از لحاظ مقاومت در برابر آتش سوزی این مصالح بعنوان مصالح ضد احتراق در بسیاری از کشورها شناخته می شوند.

نمای بیرونی بتنی یا سیمانی

از آنجایی که نمای بیرونی ساختمان علاوه بر زیبایی باید دوام هم داشته باشد و زیبایی ظاهری خود را در طولانی مدت حفظ کند، یکی از پرطرفدارترین نماهای ساختمانی مخصوصا نمای بیرونی ویلا، نمای سیمانی یا بتنی است. این نما دارای مقاومت و استحکام بالایی می باشد و به این جهت محبوبیت زیادی دارد. چنان چه سیمان سفید باشد، زیبایی خود را پس از مدتی به دلیل جذب گرد و غبار از دست می دهد و تیره می شود. استفاده از سیمان استحکام بنا را بالا می برد. نمای سیمانی از نظر اقتصادی به صرفه تر نسبت به انواع سنگ ها و نماهای دیگر است. سرعت اجرا در این نمای ساختمانی بالاست و به راحتی قابل تهیه و در دسترس هستند. نماهای سیمانی با انواع شرایط آب و هوایی سازگار هستند و در محیط های نمناک و مرطوب ظاهر خود را خوب حفظ می کنند.

استفاده از سرامیک در نمای بیرونی ویلا در شمال

صنعت سرامیک طی سالیان گذشته گسترش فراوانی داشته است از این رو سرامیک در ایران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. نمای سرامیکی جز جدید ترین نماهای ساختمان است. سرامیک به دلیل مقاومت و دوام بالا حتی پس از گذشت چندین سال، همواره پوششی جذاب و زیبا در نمای بیرونی ویلا خواهد داشت. سرامیک را معمولا به عنوان نمای خشک در نمای بیرونی ویلا و ساختمان ها به کار می برند. استفاده از سرامیک در مناطق سردسیر بسیار پرکاربرد است. سرامیک عموما در زمینه کارهای تجاری، اداری، مسکونی و نیز در بخش های داخلی ساختمان کاربرد بسیاری دارد. عایق رطوبتی بسیار بالایی دارد و میزان جذب رطوبت آن کمتر از یک درصد است. دارای تنوع بی نظیری در طرح و رنگ بندی است. سرامیک ها عموما ضد حریق می باشند و در برابر ضربات فیزیکی و یخ زدگی مقاوم هستند.

 

نمای ویلا 54854186741874

نمای سنگی برای ویلا

طی سالهای اخیر باتوجه به پیشرفت استخراج فرآوری سنگهای ساختمانی ، نمای سنگی پیشرفت چشمگیری در طراحی ساختمان ها داشته است .

دو گروه از سنگ های طبیعی که بیشترین کاربرد را دارند در ساخت نمای ویلا ; سنگ های آهکی و سنگ های آذرین هستند . در این طرح به دلیل استفاده از ملات ماسه سیمان در بین سنگ ها استحکام و مقاوت بالایی وجود دارد .

اهمیت نمای بیرونی در چیست ؟

نمای بیرونی ساختمان به قسمت بیرونی آن می گویند که مهم ترین قسمت خارجی ان می باشد . نمای بیرونی باید دارای مقاومت بسیار بالا و خوبی باشد زیرا  قسمت خارجی ساختمان می تواند متاثر از عوامل خارجی و اب و هوا باشد و دچار آسیب های زیادی شود . از همین رو توجه به مصالح به کار رفته در قسمت خارجی ساختمان مسئله بسیار مهمی است که هم سازندگان و هم متقاضیان و سرمایه گذاران به آن توجه می کنند .

از طرف دیگر باید به این نکته توجه نمود که نظر زیبایی شناسی معماری ، نمای خارجی ساختمان بسیار مهم و حیاتی است و قطعا نیز دارای نقش تعیین کننده و مهمی دارد . از بعد اقتصادی که به این موضوع بنگریم خواهیم دید که نمی توان از اهمین نمای بیرونی ساختمان غافل شد ، امروزه بازار عرضه مسکن به اندازه ای رقابتی و پر فشار است که پیمانکاران ، سازندگان و تامین کنندگان مسکن با ارائه طراحی های ساده و قدیمی نمی توانند پیشرفت چشمگیری را در زمینه ساخت مسکن داشته باشند .

در معماری معاصر از سبک های کلاسیک ، مدرن ، رومی  و …. برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود . جالب است که این نکته را در نظر داشته باشید که در ساخت و ساز و طراحی یک پروژه ، نمای خارجی توسط پیمانکاران وطراحان صورت می گیرد از همین رو می توان ایده ها و توانایی های آن ها را در نمای خارجی ساختمان را مشاهده نمود .

هر چه نمای ساختمان شیک و مدرن تر باشد ، توانایی و هنر بیشتری را به رخ بینندگان خواهند گذاشت . نمای ساختمان همیشه اولین و مهم ترین بخشی از ساختمان است که توجه بینندگان را جلب می کند از همین رو می توان گفت در واقع نمای ساختمان است که می تواند ارزش اقتصادی و خریداری مجتمع را نمایش بگذارد .

هر چه نمای خارجی شیک تر و مدرن تر باشد خریداران بیشتری برای خریداری به ان مراجعه می کنند و توجه آن ها جلب خواهد شد ، از همین رو سرمایه گذاری بیشتری بر روی ان سازه صورت خواهد گرفت .

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در طراحی نمای ویلاها سبک های متنوعی وجود دارد. معمولا بهترین سبک برای طراحی ویلا، سبکی است که با بافت بومی و شرایط محیطی و اقلیمی ویلای شما سازگار باشد. مصالح و سبکی از معماری که در ساخت ویلای خود به کار می برید باید با محیط اطراف شما شما سازگار بوده و پایدار باشد. سبک مدرن در ویلا سازی رایج و محبوب است. در نمای مدرن خبری از جزئیات پرپیچ و خم که هزینه های زیادی هم دارند نیست. سبک های کلاسیک، مدرن و مطابق با معماری سنتی ایرانی از سبک های رایج و پرطرفدار و در ویلا سازی محسوب می شود. با توجه به آنچه گفته شد، در اجرای نوع نما در ساختمان ویلاها محدودیتی وجود ندارد و شما بسته به بودجه و سلیقه خود می توانید یکی از انواع نمای بیرونی ویلا را در خصوص ساختمان خود به کار گیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه