غار آبی دانیال | جاذبه ی دیدنی استان مازندران

30 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
غار آبی دانیال با سنگ های دیدنی 98523694

غار آبی دانیال، یکی از زیباترین غارهای موجود در منطقه رودخانه‌ای کشور، به عنوان یک از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران شناخته می‌شود. برای دسترسی به این غار، مسیری جنگلی وجود دارد و دمای داخلی آن ثابت است. این غار با داشتن استلاگمیت و استلاکتیت‌هایی که چند میلیون سال پیش شکل گرفته‌اند، یکی از مقاصد ارزشمند برای طبیعت‌گردی و غارنوردی در منطقه شمالی کشور است.

معرفی غار آبی دانیال

غار آبی دانیال، یکی از جاذبه‌های گردشگری جدیدی است که به تازگی توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این غار، بخشی از غارهای رودخانه‌ای ایران است و فقط دارای یک دالان اصلی به طول ۱۵۰۰ متر و عرض ۱.۵ متر می‌باشد. در داخل غار، پیچ و خم‌های بسیاری وجود دارد و به دلیل تنگی و باریکی دالان‌ها، آب و حوضچه‌های زیادی به وجود آمده‌اند. همچنین، در انتهای دالان اصلی، چند شعبه کوچکتر وجود دارد که در پایان به آنها منتهی می‌شود.

غار آبی دانیال، یکی از مهمترین غارهای رودخانه‌ای ایران بعد از غار قوری پاوه در کرمانشاه به شمارمیرود. دمای داخلی این غار در  طول سال ثابت بوده و تأمین آب آن از چشمه‌های کوچک در داخل غار صورت می‌گیرد. آب غار به دلیل کم بودن املاح درصد پایینی دارد و می‌تواند به عنوان آب شرب محسوب شود. جریان آب در این غار، در بخش‌های مختلف متغیر است و عمق آن در بعضی از گذرگاه‌ها در هنگام بارش بالا می‌رود که گذر از آن‌ها غیرممکن می‌شود.

سنگ های غار آبی دانیال 251468

غار آبی دانیال دارای ستون‌ها و ساختارهای استالاکتیت و استالاگمیتی می‌باشد که بیش از چند میلیون سال طول کشیده‌اند تا شکل گیرند. ساخت این ستون‌ها و ساختارها به ازای هر سانتی‌متر حدود ۱۰۰ سال زمان برده است. راهروی آبی غار نیز با جریان آب‌های زیرزمینی در سنگ‌های آهک انحلال‌پذیر ایجاد شده است و به سنگ‌های آن شکل‌های فریبنده‌ای بخشیده است.

دسترسی به غار آبی دانیال

برای دستیابی به غار دانیال، ابتدا باید به سلمانشهر سفر کنید. برای رسیدن به روستای دانیال، مسیر آسانی وجود دارد. از طریق بلواری زیبا در میان شهر جدید سلمان شهر، که از کنار پروژه عظیم هتل قو عبور می‌کند، می‌توانید به روستای دانیال برسید. طول این مسیر حدود پنج کیلومتر است. پس از رسیدن به انتهای روستای دانیال، در پیش روی شیب، جاده فرعی دست چپ را بگیرید و تا آخرین ویلا، ادامه دهید. سپس از ماشین پیاده شوید و از رودخانه‌ای که در پایین دست مشاهده می‌شود، عبور کنید و از سمت چپ رودخانه، مسیر رودخانه را تا دومین انشعاب دنبال کنید. پس از رسیدن به دومین تقاطع، به سمت بالا رو به روی دیوار سفید رنگ هدایت میشوید تا به دهانه غاری که به سمت شمال غربی قرار دارد برسید. برای ورود به غار دانیال، نیاز به پیاده‌روی در جنگلی که دارای  زیبایی بی‌نظیری است دارید و تجربه جذابی برای شما خواهد بود. برای پیدا کردن مسیر غار، نشانه‌ها یا نمودارهای مصور در دسترس نیستند. اگر با استفاده از فناوری GPS آشنایی ندارید، بهتر است از کمک مردم محلی استفاده کنید.

غار آبی دانیال 5214682

بازدید از غار آبی دانیال

پس از ورود به دهانه غار، باید از خشکی آنجا اطمینان حاصل کنید؛ چرا که در فاصله ۱۰۰ متری از دهانه غار، وارد حوضچه‌ای می‌شوید که برای ادامه مسیر باید در آن فرو بروید. در حین پیشروی، تزیینات آهکی باستانی که چند میلیون سال قبل شکل گرفته‌اند، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

بعد از حدود 300 متر پیاده روی ، به فضای باز بسیار بزرگی خواهید رسید که به عنوان تالار خفاش مشهور است. در وسط این تالار، تپه‌های بلندی وجود دارد که با فضله‌های خفاش‌ها و گل پوشیده شده و بسیار لغزنده است. برای رسیدن به قله این تپه‌ها باید زحمت بکشید. اگر سرتان را بالا بگیرید، روی سقف تالار، خفاش‌های خوابیده را مشاهده خواهید کرد. این کلونی‌های خفاش در فاصله چند متری با شما هستند، لذا توصیه می‌شود آن‌ها را با هیچ وسیله‌ای بیدار نکنید. به دلیل آزارهای بازدیدکنندگان از چند سال قبل، تعداد خفاش‌های غار به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

در ادامه مسیر طولانی و پر ماجراجویی، شما به یک نقطه می‌رسید که تا مچ‌ پاهایتان در آب سرد فراتر نمی‌رود. اینجا پس از گذشت حدود ۲۰۰ متر از سیفون اول، به سیفونی دیگر می‌رسید که دارای دو اتاق بزرگ در دو طرف آن است . برای ادامه مسیر، باید یک صعود دو متری روی صخره انجام داده و از بالای آن عبور کنید. اما اگر دوست دارید هیجان بیشتری تجربه کنید، می‌توانید از مسافت چند متری سیفون عبور کنید و از طرف دیگر آن خارج شوید.

مردی درحال تماشای سنگ های غار دانیال 125469852

بیشترین زیبایی این غار در بخش اول آن قابل مشاهده است و در نهایت غار، فضایی بسیار تنگ و سقف کوتاه دارد. سنگ‌ها در این بخش نیز بسیار تیز هستند و شما باید در حدود ۲۰۰ متر را به صورت سینه‌خیز  به مقصد برسید. در این نقطه، دیواره‌های آهکی و سنگی دیگری وجود ندارد و آب از زیر زمین به سطح زمین می آید؛ به عبارتی، این نقطه مبدأ چشمه‌های آب غار است. بهترین توصیه این است که از این نقطه به عقب بازگردید؛ چرا که برگشت به نقطه پایانی تقریبا پنج ساعت زمان می‌برد و هوا و رطوبت می‌تواند برای شما بسیار سخت باشد. در زمان بازگشت نباید نگران گم شدن باشید؛ چون در صورت گم شدن، می‌توانید به دنبال راه آب روانی که به سمت خارج از غار جریان دارد، بروید و خود را به خارج از غار هدایت کنید.

بهترین زمان بازدید از غار آبی دانیال

در داخل غار آبی دانیال، دمای هوا حدوداً ۲۳ درجه سانتی‌گراد و دمای آب در حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. این دما در طول سال ثابت بوده و به همین دلیل، بازدید از غار در تمامی فصول سال، حتی در فصل زمستان نیز امکان‌پذیر است. با این حال، بهترین زمان برای بازدید از این غار، فصول گرم است. زیرا پس از خروج از غار، لباس‌های شما به طور کامل خیس می‌شوند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه